Kuntien tulee perusteellisesti pohtia, mutta ripeästi päättää "Turun tunnin junasta Hki-Tku".
Lue uusin tieto tästä linkistä:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011598430.html
Kuka maksaa viulut? Sanovatko kunnat: ei makseta, ei makseta... kun on niitä isoja menoreikiä muutenkin? Nostavatko rata-hankkeen maksumiehiksi joutuvat kunnat tuntuvasti kuntaveroaan? Kieltäytyykö Helsinki osallistumisesta? Mikä summa jää Turun kaupungin maksettavaksi? Mikä on lopullinen menoarvio? Paljonko uutta velkaa tuleva hallitus joutuu ottamaan "Turun tunnin junaa" varten? Mikä on Väyläviraston kanta? Mitä sanoo EU - pysyykö EU:n päätös, ettei se osallistu KANNATTAMATTOMAAN "Turun tunnin juna" hankkeeseen?
Paljon kysymyksiä - vähän vastauksia... mikä lienee siihen syy? Näinkö hallitus testaa uutta tiedottamisen keskittämistä valtioneuvoston kansliaan: "ei kahta sanaa siitä"... tai "lyhyestä virsi kaunis"?
Ei kahta sanaa siitä, miljardijuna Turkuun tulee...
23
221
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattamaton Turun juna- no sehän on hyvä visio. Siihen löytyy rahaa niin että ranteita pakottaa, sanoo vatipäät!!
- Anonyymi
Tunnin juna on vuosisadan tyhmin hanke. 4 miljardia on heittää tähän kun meillä on jo juna yhteys. Onko meillä talous niin hyvässä kunnossa?. Mihin on järki kadonnut ?.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnin juna on vuosisadan tyhmin hanke. 4 miljardia on heittää tähän kun meillä on jo juna yhteys. Onko meillä talous niin hyvässä kunnossa?. Mihin on järki kadonnut ?.
Aivan niin. Eikä 4 miljardia riitä vaan kerrottava ainakin aluksi kolmella. Maaperä tutkimustakin tehty rataa varten kolme neljä kertaa . Miksi ei hyödynnetty Salon itäisen ohikulkutien tutkimuksia. Rata tulee samalle liejualueelle. Tie painautumia jo 5 kertaa korjattu kun joku vähä älynen ei katsonut miten aikanaan Kiskontie oli samasta kohtaa rakennettu. Eikä rakennusvaiheessa silloin ollut nykyisiä mittalaitteita. Jo koulussa opetettiin yli 50 vuotta sitten maantiedon tunnilla, että maaperä pinnalta on 4-5 metriä kantavaa ja alla 30 metriä liejua.
Jos siitä tahdotaan kerralla kunnollinen, niin upotettava seinämä liejuun ja poistettava se kehikon sisältä ja betonia tilalle. Mutta tämä maksaa ja paljon. Niin maksaa jokavuotinen korjauskin. - Anonyymi
VR ei tarvitse uutta Länsirataa
VR on monta tärkeämpää hanketta.
- Anonyymi
Orpon pakkomielle tämä hanke kun ei ole lapsena saanut junarataa
- Anonyymi
Orpon ja Mykkäsen yhteinen leikkirata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Orpon ja Mykkäsen yhteinen leikkirata.
Ja Marinin sekä Bernerin ja Vasemmistoliittokin sitä kannattaa.
- Anonyymi
Tulee työpaikkoja
- Anonyymi
Nyt eletään vuotta 2025 ja kohta 2026, kun talouskasvua ei ole, ulkomaan velkaa on otettu pilvin pimein (uhkana EU:n tarkkailuluokka) ja Suomessa on suurtyöttömyys. Tänään kuultiin uutisia, että nykyään myös johtotasolla työskenteleviä on uutena joukkona joutuneet työkkärin kortistoon.
Vaikka Turun tunnin junaa olisi jostain käsittämttömästä syystä vuosikausia sitten suunniteltu rantaradan viereen, ei se ole enään tarpeen, eikä nykyaikaa, eikä vähennä maksumiehiksi joutuvien kuntien työttömyyttä. Päinvastoin.
Onko Turun tunnin junaa joskus suunniteltu työmatkaliikennettä varten? Käyvätkö espoolaiset tai esim. lohjalaiset Turussa työssä? Eikö yhä useampi tee etätöitä ja kun työllisyyden hoito on palautettu kunnille, niin 400 miljoonaa euroa, minkä ratavarsikunnat joutuvat aluksi maksamaan, olisi parasta käyttää oman kunnan työttömyyden hoitoon?
Viimeistään silloin, kun EU ilmoitti, ettei EU-tukia tipu kannattamattomalle hankkeelle, olisi pitänyt lopettaa vanha haikailu kalliin ja turhan junaradan perään. - Anonyymi
Tässä ote Länsirata Oy:n toimintakertomuksesta:
"Hallituksen toimintakertomus 2024
Yhtiön toiminta
Länsirata Oy (jäljempänä Yhtiö), aiemmalta nimeltään Turun Tunnin Juna Oy, on perustettu
4.12.2020. Yhtiön toimialana on Helsinki-Turku-välin nopean junayhteyden suunnittelu ja
rakentaminen. Tämä yhteys sisältää Espoo-Salo-oikoradan sekä Salo-Kupittaa-kaksoisraiteen.
Yhtiön toiminnan tarkoitus ei ole tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen.
Helsingin ja Turun välinen ratayhteys on yksi Suomen merkittävimmistä, ja sen kehittämiselle on
tunnistettu laaja-alaisia tarpeita. Yhtiön toteuttaman suunnittelutyön tavoitteena on luoda
edellytykset uudelle, nopealle ratayhteydelle Helsingin ja Turun välille sekä mahdollistaa
liikennekapasiteetin merkittävä kasvu tällä yhteysvälillä. Hankkeen valmistuttua junamatka
Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välillä lyhenisi nykyisestä reilusta kahdesta
tunnista nopeimmillaan 78 minuuttiin.
Uusi ratayhteys ei ainoastaan yhdistä Helsinkiä, Espoota ja Turkua, vaan kytkee myös radanvarren
paikkakunnat ja niiden asukkaat raideverkostoon. Tämä luo uusia mahdollisuuksia lähiliikenteen
kehittämiseen ja vahvistaa radanvarren alueiden elinvoimaisuutta. Lisäksi raideliikenteen
kehittäminen tukee Suomen pyrkimystä irtautua fossiilisista polttoaineista EU:n ilmastopolitiikan
tavoitteiden saavuttamiseksi.
Yhtiön osakkeenomistus on seuraava:
Osakas Omistusosuus (%)
Suomen valtio 51,00%
Turun kaupunki 13,25%
Espoon kaupunki 13,25%
Helsingin kaupunki 7,50 %
Salon kaupunki 4,84 %
Lohjan kaupunki 4,84 %
Vihdin kunta 4,84 %
Kirkkonummen kunta 0,48 %
Yhteensä 100,00%
Yhtiön osakkeiden lukumäärä on 773 500 ja osakepääoma 0 euroa. Kaikki Yhtiön osakkeet ovat
samanlaisia ja tuottavat samat oikeudet.
Yhtiön osakkeenomistajien rahoitussitoumusten kokonaismäärä on 77,35 miljoonaa euroa. Tällä
summalla katetaan suunnitteluhankkeen ja Yhtiön toiminnasta aiheutuvat kustannukset.
Merkittävänä hankkeena suunnittelu sai EU-tukea Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineen
(Connecting Europe Facility, CEF) kautta. EU on myöntänyt Espoo Salo-oikoradan ja Salo Turku-
kaksoisraiteen suunnittelulle tukea, joka kattaa 50 prosenttia suunnitteluhankkeen
korvauskelpoisista kustannuksista, enintään 75 miljoonaan euroon asti. Näin ollen EU-tuen
enimmäismäärä on 37,5 miljoonaa euroa. Tuki maksetaan vuosien 2020-2024 aikana kertyneistä
korvauskelpoisista kustannuksista.
Vuoden 2024 lopussa yhtiön palkkalistoilla oli yhteensä yhdeksän henkilöä. Merkittävä osa
tukitoiminnoista on hankittu ulkoisilta palveluntarjoajilta. Myös ratasuunnitelmien laatiminen ja niihin
liittyvät tarkastukset, selvitykset sekä tutkimukset on hankittu ostopalveluina. "
Jep. Jep. Veikkaamme, että ainakin miljardi euroa on käytetty noin viiden vuoden aikana suunnitteluun. EU-tuki koskee vain pientä osaa suunnittelukustannuksista.
Turun tunnin juna Hki-Tku ei olekaan "tunnin juna" kun junamatka kestäisi nopeimmillaan 78 minuuttia. Se on siis oikeesti "Länsirata II", kun "LÄNSIRATA I" meillä jo on, eli RANTARATA HKi-Turku.
Olisi mielenkiintoista tietää uuden Länsiradan arvioidut matkustajamäärät samoin kuin Rantaradan matkustajamäärät Helsingistä Turkuun? Eli tarvitaanko kahta junayhteyttä Helsingistä Turkuun?
Miksi Helsinki ei halua osallistua Länsiradan rakentamiseen?
Nyt on taloutensa kanssa kipuilevien kuntien otettava tuntuvasti uutta velkaa "turhaa Turun tunnin junaa" varten. Lisääkö uusi junayhteys työpaikkoja tai joutuvatko kunnat korottamaan kuntaveroa, tinkimään elinkeinopalveluista, koulutuksesta ja kulttuurista? Onko pienillä kunnilla sananvaltaa? Isoin kunta Helsinki on jo lausunut: EI OSALLISTUTA.- Anonyymi
Mitä, jos minä puolestani kopioisin tänne James Joycen Odysseijan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä, jos minä puolestani kopioisin tänne James Joycen Odysseijan?
Vaikuttaisit ihan yhtä tyhmältä kuin kaikki muutkin, jotka kopioivat toisten tekstejä.
Jos ei osaa itse kirjoittaa, niin sitten ei kannata kirjoittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä, jos minä puolestani kopioisin tänne James Joycen Odysseijan?
Mitä, jos kopioisit tänne James Joyce Odysseijan tekstejä, jos niistä saadaan tietoa Suomen hallituksen miljardihankkeista, joihin ei ole varaa muuta kuin velaksi sekä kunnilla että valtiolla.
Länsiradan useita vuosia kestäneestä suunnittelutyöstä ei ole mediassa tiedotettu riittävästi. Kun toimittaja kyseli hankkeesta pääministeriltä, Orpo vastasi: "ei kahta sanaa siitä. Se tulee." Tarkempia tietoja siis tarvitaan, kun veronmaksajat joutuvat uuden (toisen) Länsiradan maksajiksi. Rantarata Helsingistä Turkuun on olemassa - lopetetaanko vai kunnostetaanko se?
Löytyisivätkö tarkemmat tiedot mahdollisesti James Joycen Odysseijasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä, jos kopioisit tänne James Joyce Odysseijan tekstejä, jos niistä saadaan tietoa Suomen hallituksen miljardihankkeista, joihin ei ole varaa muuta kuin velaksi sekä kunnilla että valtiolla.
Länsiradan useita vuosia kestäneestä suunnittelutyöstä ei ole mediassa tiedotettu riittävästi. Kun toimittaja kyseli hankkeesta pääministeriltä, Orpo vastasi: "ei kahta sanaa siitä. Se tulee." Tarkempia tietoja siis tarvitaan, kun veronmaksajat joutuvat uuden (toisen) Länsiradan maksajiksi. Rantarata Helsingistä Turkuun on olemassa - lopetetaanko vai kunnostetaanko se?
Löytyisivätkö tarkemmat tiedot mahdollisesti James Joycen Odysseijasta?Luuletko, että olet ainoa ihminen maailmassa, joka pääsee käsiksi julkisiin asikirjoihin?
Vaikka se teidän perheessä on ilmeisesti jotenkin ainutlaatuista, niin meillä muilla lukutaito on ihan normaali asia.
Kirjoita jotain sellaista, mitä asioikirjoissa ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että olet ainoa ihminen maailmassa, joka pääsee käsiksi julkisiin asikirjoihin?
Vaikka se teidän perheessä on ilmeisesti jotenkin ainutlaatuista, niin meillä muilla lukutaito on ihan normaali asia.
Kirjoita jotain sellaista, mitä asioikirjoissa ei ole.Pitäisikö mielestäsi Turun 78 minuutin junahanke julistaa salaiseksi - ei kahta sanaa siitä - ja julkaista hankkeen oikea budjetti (kuka maksaa ja mitä se tulee maksamaan myös tuleville hallituksille velan korkoineen) vasta kun rata on rakennettu.
Tarkastele myös maksajiksi joutuvien kuntien budjetteja, työttömyysastetta ja suunnitelmia, että sisältyykö Turun 78 minuutin juna maksajiksi joutuvien kuntien suunnitelmiin. Eivät ne ole salaisia tietoja.
- Anonyymi
Lue linkistä Helsingin Sanomien pääkirjoitus, jonka mukaan Länsiradan rakentamisen sijaan on olemassa paljon tärkeämpiä kohteita.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011600576.html- Anonyymi
"Länsiradasta on nyt saatu alustava sopu, kun Turun ja Helsingin välille suunnitellun uuden ratayhteyden varrella sijaitsevat kunnat ja hallitus pääsivät asiasta yksimielisyyteen. Sopu ei vielä ole lopullinen sinetti hankkeelle. Radan osakaskunnissa tullaan vääntämään asiasta. Hanke ei ole valtuustoissa helppo", todetaan HS:n pääkirjoituksessa.
Enpä haluaisi olla osakaskunnan kuntapäättäjä. Osakaskunnissa on paljon työttömiä ja 400 miljoonaa on vasta alkumaksu. Seurannee vielä 300 miljoonan lisälasku? Mistä osakaskunnat leikkaavat? Paljonko kuntavero nousee?
- Anonyymi
Kunnat saavat isot työttömyyssakot, kun työpaikkoja ei ole.
Pohjois-Savon Juuka on köyhä työttömyyskunta ja saa nyt 700.000 euron työttömyyssakot.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011570780.html
Lue linkistä ja katso kartalta oman kuntasi tilanne.
Eipä hyvältä näytä Länsiradankaan osakaskuntien tilanne. Työttömyysaste näyttäisi olevan 12 % luokkaa ja rantaradan osuus tulee maksuun.- Anonyymi
Varsinainen Suomen pelastaja tämä Puuha-Pete.
- Anonyymi
Panis eläkkeelle noit työttömä,joha tollasel summal maksaa tomottis piene kunna kaikil työttömil eläkkeet ,ei tarttis maksella tommottis sakkoja, mut ehk se on kivempi maksella niitä ku eläkkeitä.
- Anonyymi
2 viikkoa aikaa allekirjoittaa, toivottavasti saadaan 50 000 täyteen ennen sitä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15394 - Anonyymi
Ainha voi katos lakkauttaa Turust terkkarit ja pari Hesingist ja yhristää neet yhtee junavaunuu ni saaraa toiki hukkaputki rahotettuun.
- Anonyymi
"Ei kahta sanaa" etteikö tunnin juna tule. Näin pääministeri sanoo jättäen kuitenkin 3-4 miljardin budjetin oiko-osuuden päätöksen seuraavalle hallitukselle. Käytännössä siis n 6 miljardin kustannus, kun budjetti ylittyy näissä aina.
Miten Orpo voi olla niin varma? Miten hän pakottaa seuraavan hallituksen "päättämään" oiko-osuudesta?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437545
Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka553737Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu563630Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/553523- 913437
- 513044
Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod362852Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint302504IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!
"Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk1981975- 471581