Genesiksen kaiken lähde

Kreikaksi Genesis 1:1 menee seuraavasti

1:1 ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴ"

AI--yhteenvedossa todetaan seuraavaa:

"Muinaiskreikkalainen arkhe" viittaa antiikin Kreikan filosofiseen käsitteeseen arkhe, joka tarkoitti kaiken perimmäistä alkuperää, alkua tai ensimmäistä periaatetta. Esisokraattiset filosofit pyrkivät tunnistamaan arken perustavanlaatuiseksi aineeksi, kuten vesi, ilma tai tuli, josta kaikki muu on peräisin. Termi voi tarkoittaa myös "sääntöä" tai "auktoriteettia" ja sillä on samankaltaisia ​​merkityksiä, kuten "lähde", "syy" tai "tiedon periaate"."

Genesiksen 1:1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.

voisi ajallisen alun sijaan viitata myös kaiken lähteeseen tms. .

Kristinuskon mukaan tämä lähde on Jumalan Poika.

24

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erilaisia alkumyyttejä riittää:

      Alkumuna on useiden kansojen vanhoissa luomistaruissa maailman alku ja synnyttäjä. Joissain kertomuksissa maailma syntyy, kun alkumuna pirstoutuu. Joissain kertomuksissa luojajumala kuoriutuu munasta. Suomessa alkumuna tunnetaan Kalevalasta. Läntisillä suomalais-ugrilaisilla kansoilla alkumunamyytti esiintyy usein sellaisenaan, mutta itäisillä sukukansoilla se on sekoittunut sukeltajamyyttiin, joka lienee alkuperäisempi. Esimerkiksi komien ja marien luomismyyteissä on tapahtunut sekoittumista.


      Mutta mitä sitten? Pääasia on että tiedostaa ne myyteiksi.

      • torre3

        Kun kirjoitustaito on varsin uusi asia maailman historiassa, niin kaikki perustuu luuloihin mitä on esitetty mitä alussa tapahtuu.


    • Anaximenes: "Niin kuin sielumme, joka on ilmaa, pitää meidät koossa, niin hengitys ja ilma ympäröivät koko maailman."

    • Anonyymi

      Palstaa lukeneena uskovaisten loogiset kuperkeikat ei pitäisi enää yllättää, mutta toisin kävi:
      "Kristinuskon mukaan tämä (kaiken) lähde on Jumalan Poika."
      Eli Jumala ei ole lähde vaan Jumalan poika, jolla ei ilmeisesti ole "lähdettä" vaikka on Jumalan poika?

      Genesis on noin 500-luvulta eaa, joten kreikan esisokraattiset filosofit ovat voineet mutkan kautta hyvinkin vaikuttaa Genesiksen kirjoittajien ajatteluun.

      • Anonyymi

        Epäilen myös, että Jeesus opettaessaan sielutiedettä ja metafysiikka, olisi opiskellut Platonin akatemiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen myös, että Jeesus opettaessaan sielutiedettä ja metafysiikka, olisi opiskellut Platonin akatemiassa.

        Kirkkohan myöhemmin kielsi koko Platonin akatemian.


    • Anonyymi

      Alkuperäiskielellä se kyllä menee näin:

      בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ

      • Anonyymi

        Mitähän tässä lukisi?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tässä lukisi?!

        Jos joku tietää alkuperäisellä kielellä, niin kiinnostaisi erityisesti 'ikuisen elämän' suojaamisen/sanojen merkitykset. Löytyykö ideaa 'ajattomasta tilasta', mikä pitäisi olla tässä kyseessä?


      • AI: "Bereshit-sanan merkitys (1. Mooseksen kirjassa) yhdistää "alku" ja "pää", koska se tulee hepreankielisestä juuresta rosh (רֹאשׁ), joka tarkoittaa "päätä". Siksi Bereshit voidaan tulkita "alussa" mutta myös "jonkin johdossa" tai "johtajana", mikä tarkoittaa, että Jumala on kaiken pää tai alku. Tämä korostaa Jumalan roolia luomakunnan alkuperänä, johtajana ja tärkeimpänä kulmakivenä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku tietää alkuperäisellä kielellä, niin kiinnostaisi erityisesti 'ikuisen elämän' suojaamisen/sanojen merkitykset. Löytyykö ideaa 'ajattomasta tilasta', mikä pitäisi olla tässä kyseessä?

        Paratiisin pitäisi olla ajaton tila, koska aika syntyy vasta materiasta, kun ihminen karkotettiin paratiisista, hankkimaan 'leipänsä otsa hiessä', niin sidottiin siis aika materiaan.

        Aikaa mitataan vain entropialla.

        Jeesuksen opetus perustuu paluuseen takaisin paratiisiin (ilmestyskirja 2:7), siis voittaa materian sitovuus - "sen joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta salattua mannaa", mikä liittyy kykyyn tehdä ihmeitä.

        Kyseessä on se tilastollinen poikkeama, kun deterministiset lait muuttuivat jo 100 vuotta sitten vain tilastollisiksi todennäköisyyksiksi.


      • inti kirjoitti:

        AI: "Bereshit-sanan merkitys (1. Mooseksen kirjassa) yhdistää "alku" ja "pää", koska se tulee hepreankielisestä juuresta rosh (רֹאשׁ), joka tarkoittaa "päätä". Siksi Bereshit voidaan tulkita "alussa" mutta myös "jonkin johdossa" tai "johtajana", mikä tarkoittaa, että Jumala on kaiken pää tai alku. Tämä korostaa Jumalan roolia luomakunnan alkuperänä, johtajana ja tärkeimpänä kulmakivenä."

        Myöhemmin Jeesus julisti, että minä olen A ja O, alku ja loppu, Jeesus saattoi tarkoittaa olecansa Bereshit, alku ja pää. Vielä paljon myöhemmin Kari Peitsamo julisti, että hänellä ei ole päätä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        inti kirjoitti:

        Myöhemmin Jeesus julisti, että minä olen A ja O, alku ja loppu, Jeesus saattoi tarkoittaa olecansa Bereshit, alku ja pää. Vielä paljon myöhemmin Kari Peitsamo julisti, että hänellä ei ole päätä.

        Kun Jeesuksen oppilaat kysyivät Jeesukselta loppuaan, tämä vastasi kysymällä, että oletteko jo löytäneet alun, loppu on siellä missä on alku.


      • inti kirjoitti:

        Myöhemmin Jeesus julisti, että minä olen A ja O, alku ja loppu, Jeesus saattoi tarkoittaa olecansa Bereshit, alku ja pää. Vielä paljon myöhemmin Kari Peitsamo julisti, että hänellä ei ole päätä.

        Peitsamo tarkemmin: ".Kun vapaudumme harhasta, että meillä on pää, voimme alkaa elää Kristuksessa. Raamatun mukaan Kristus on miehen pää ja Kristuksen pää on Jumala. Kun elän Kristuksessa, en enää elä minä vaan Kristus minussa.”


      • Anonyymi

    • Xenophanes: "Yksi Jumala on suurin jumalten ja ihmisten joukossa, ei lainkaan kuten kuolevaiset ruumiiltaan tai ajatuksiltaan."

      • Anonyymi

        Juu, hyvä havainto, kun kuolevaisuus liittyy vasta materiaan, solujen vanhenemiseen eli entropiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, hyvä havainto, kun kuolevaisuus liittyy vasta materiaan, solujen vanhenemiseen eli entropiaan.

        Kyllä, mutta se voidaan voittaa


    • Anonyymi

      Kaiken lähde on Jumalan poika, toteaa inti. Siis Jeesus Kristus?! Kiva, kidutetaan se kuoliaaksi ja kirotaan vielä kiroukseksi tosi Jumalana, ja palvotaan uhrina omien pahojen tekojemme puolesta. Loistava idea.

      • Anonyymi

        Te uskovaiset kyllä pohditte näitä juttuja ilman järjen häivääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te uskovaiset kyllä pohditte näitä juttuja ilman järjen häivääkään.

        niin ne vain tekee


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe