Loppu on lähellä:
Bensiiniautojen markkinaosuus on EU:ssa nyt vain 27,7 % ja dieselautojen 9,3 % .
https://electriccarsreport.com/2025/10/eu-evs-capture-16-1-of-new-car-market-through-september/
Polttomoottoriautoja ei pian kannata enää valmistaa, koska tuotantosarja pienenevät huimasti.
26
217
Vastaukset
- Anonyymi
Polttiksen myyminen voi olla tulevaisuudessa vaikea paikka.
- Anonyymi
Veilä pitkään löytyy sellaisia jääriä jotka eivät suostu ajamaan kuin ruiskupumppu dieselautoilla.
- Anonyymi
Mä olen aina ajannut polttikseni loppuu, sitten soitto Kuusakoskelle (mettään ei enää mahdu), hakevat ilmaseksi ja nykyinen kokee saman kohtalon. Polttiksia on vielä myynnissä vuosikymmeniä. Sinäkin ehdit työntää jo koiranputkee moneen kertaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen aina ajannut polttikseni loppuu, sitten soitto Kuusakoskelle (mettään ei enää mahdu), hakevat ilmaseksi ja nykyinen kokee saman kohtalon. Polttiksia on vielä myynnissä vuosikymmeniä. Sinäkin ehdit työntää jo koiranputkee moneen kertaan.
Kyllä on taas umpityhmää horinaa. Ilmeisesti sinulla ei ole mitään kykyä analyyttiseen ajatteluun eikä suurten kokonaisuuksien ymmärtämiseen.
- Anonyymi
Keljuttahan se tämäkin polttoaasia, ja kiljuminen jatkuu.
- Anonyymi
Ai, jonkun maailmanlaajuisesti merkityksettömän EU:n automyyntikö muka määrittää autojen valmistuksen? Ylivoimainen valtaosa autoista myydään EU:n ulkopuolella ja siellä myydään pääosin polttomoottoriautoja edelleen. Ja tarkoitan siis uusia polttomoottoriautoja. Muu maailma paskat piittaa EU:sta.
Lisäksi noista ensimmäisistä luvuista kokonaan ei-ladattavat hybridit. Suomessa kevythybridit luokitellaan polttomoottoriautoiksi, mutta tässä ne ovat eri kategoriana.
Jos luet tarkemmin tuota niin ladattavia hybrideitä myytiin 9% ja täyssähköautoja 16,1%. Eli ei-ladattavia hybrideitä myytiin enemmän kuin ladattavia hybrideitä ja täyssähköautoja yhteensä.- Anonyymi
Vai tarkoitatko kuitenkin maailman suurinta yksittäistä autojen markkina-aluetta joka on Kiina ja jossa sähköautojen myyntiosuus on yli 50%:a?
Et varmaankaan tarkoittanut (koska ei käy sinun mielikuviisi että maailman suurimmilla automerkkinoilla sähköautojen osuus on niin iso kuin se on…) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai tarkoitatko kuitenkin maailman suurinta yksittäistä autojen markkina-aluetta joka on Kiina ja jossa sähköautojen myyntiosuus on yli 50%:a?
Et varmaankaan tarkoittanut (koska ei käy sinun mielikuviisi että maailman suurimmilla automerkkinoilla sähköautojen osuus on niin iso kuin se on…)Jopa Kiina on pieni osa maailmaa. USA:ssa sähköautojen osuus myynneistä on suunnilleen 5%. Lisäksi miksi kenenkään pitäisi piitata mitä tapahtuu Kiinassa joka on pelkkä fasistinen paskamaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopa Kiina on pieni osa maailmaa. USA:ssa sähköautojen osuus myynneistä on suunnilleen 5%. Lisäksi miksi kenenkään pitäisi piitata mitä tapahtuu Kiinassa joka on pelkkä fasistinen paskamaa?
Vuoden 2025 ensimmäinen neljännes: Myynti oli 4,1 miljoonaa yksikköä, mikä on 29 % enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan.
Miksi et ajaisi autolla joka kulkee kuin Corvette mutta maksaa saman minlkä Audi A4 2024?
Auto jonka suorituskyky vastaa Corvette Z06:ta, mutta jonka hinta on kuin vuoden 2024 Audi A4:n köyhimmän version.*
Xiaomi yllättää autoteollisuuden SU7 Max -mallinsa hinta-suorituskykysuhteella. Nelivetoinen auto kiihtyy 0-100 km/h noin 2,8 sekunnissa ja sen toimintamatka on jopa 800 km. Ajoneuvo tarjoaa salamannopean kiihtyvyyden ja valtavan akun kapasiteetin. 673 hevosvoiman moottori ja 838 Nm huippuvääntö takaavat unohtumattoman ajokokemuksen. Huippunopeus on rajoitettu 265 km/h ja jarrutusmatka 100-0 km/h on vain 33,3 metriä. *Kiinalainen markkinahinta, kuvaus ei sisällä Euroopan tullimaksuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai tarkoitatko kuitenkin maailman suurinta yksittäistä autojen markkina-aluetta joka on Kiina ja jossa sähköautojen myyntiosuus on yli 50%:a?
Et varmaankaan tarkoittanut (koska ei käy sinun mielikuviisi että maailman suurimmilla automerkkinoilla sähköautojen osuus on niin iso kuin se on…)Usa, Intia, Etelä-Amerikka, Afrikka...
Olet sä pöljä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuoden 2025 ensimmäinen neljännes: Myynti oli 4,1 miljoonaa yksikköä, mikä on 29 % enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan.
Miksi et ajaisi autolla joka kulkee kuin Corvette mutta maksaa saman minlkä Audi A4 2024?
Auto jonka suorituskyky vastaa Corvette Z06:ta, mutta jonka hinta on kuin vuoden 2024 Audi A4:n köyhimmän version.*
Xiaomi yllättää autoteollisuuden SU7 Max -mallinsa hinta-suorituskykysuhteella. Nelivetoinen auto kiihtyy 0-100 km/h noin 2,8 sekunnissa ja sen toimintamatka on jopa 800 km. Ajoneuvo tarjoaa salamannopean kiihtyvyyden ja valtavan akun kapasiteetin. 673 hevosvoiman moottori ja 838 Nm huippuvääntö takaavat unohtumattoman ajokokemuksen. Huippunopeus on rajoitettu 265 km/h ja jarrutusmatka 100-0 km/h on vain 33,3 metriä. *Kiinalainen markkinahinta, kuvaus ei sisällä Euroopan tullimaksuja.Useimmat paskat piittaa auton tehosta ja tuollaista surkeaa Kiina-paskaa ei kukaan järkevä osta. Yksi vidun hailee vaikka auto nopea onkin kun auto on muuten paska romu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat paskat piittaa auton tehosta ja tuollaista surkeaa Kiina-paskaa ei kukaan järkevä osta. Yksi vidun hailee vaikka auto nopea onkin kun auto on muuten paska romu.
Veikkaan että sun auto on just se paska romu.
Kerro toki millä ajat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veikkaan että sun auto on just se paska romu.
Kerro toki millä ajat.En rupea kertomaan millä autolla ajan, mutta kyseessä on eurooppalainen auto. Ja seuraavakin autoni on eurooppalainen. Kiina-autoa en tule ikinä ostamaan. Yritän välttää kaikkia Kiinassa valmistettuja tuotteita vaikka kaikessa se ei ole mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuoden 2025 ensimmäinen neljännes: Myynti oli 4,1 miljoonaa yksikköä, mikä on 29 % enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan.
Miksi et ajaisi autolla joka kulkee kuin Corvette mutta maksaa saman minlkä Audi A4 2024?
Auto jonka suorituskyky vastaa Corvette Z06:ta, mutta jonka hinta on kuin vuoden 2024 Audi A4:n köyhimmän version.*
Xiaomi yllättää autoteollisuuden SU7 Max -mallinsa hinta-suorituskykysuhteella. Nelivetoinen auto kiihtyy 0-100 km/h noin 2,8 sekunnissa ja sen toimintamatka on jopa 800 km. Ajoneuvo tarjoaa salamannopean kiihtyvyyden ja valtavan akun kapasiteetin. 673 hevosvoiman moottori ja 838 Nm huippuvääntö takaavat unohtumattoman ajokokemuksen. Huippunopeus on rajoitettu 265 km/h ja jarrutusmatka 100-0 km/h on vain 33,3 metriä. *Kiinalainen markkinahinta, kuvaus ei sisällä Euroopan tullimaksuja."Kiinalainen markkinahinta, kuvaus ei sisällä Euroopan tullimaksuja."
Eli hinta Suomessa on 2-3 kertaa tuota enemmän. Ja kyse ei ole pelkästään tullimaksuista vaan pelkästään tuominen Kiinasta maksaa monta tonnia per auto minkä lisäksi Suomessa on korkea ALV. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En rupea kertomaan millä autolla ajan, mutta kyseessä on eurooppalainen auto. Ja seuraavakin autoni on eurooppalainen. Kiina-autoa en tule ikinä ostamaan. Yritän välttää kaikkia Kiinassa valmistettuja tuotteita vaikka kaikessa se ei ole mahdollista.
Etkö kehtaa kertoa ajavasi lähes 10 vuotta vanhalla, yli 200tkm ajetulla dieselpösöllä?
En minäkään kehtaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö kehtaa kertoa ajavasi lähes 10 vuotta vanhalla, yli 200tkm ajetulla dieselpösöllä?
En minäkään kehtaisi.Parempia nuo dieselpösötkin ovat kuin nuo kiinalaiset romuautot. Varsinkin kun Kiina on fasistinen paskamaa, joka on Venäjääkin pahempi valtio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö kehtaa kertoa ajavasi lähes 10 vuotta vanhalla, yli 200tkm ajetulla dieselpösöllä?
En minäkään kehtaisi.Ja oma autoni on 13 vuotta vanha, mutta alle 200 tkm ajettu. Eli auton vaihto ei ole vielä edes ajankohtainen. Ja kehtaan aivan hyvin sanoa tuon ja suuri osa ajaa paljon tätäkin vanhemmalla autolla. Tuosta "kehtaamisesta" höpisee vain aivottomat ja pinnalliset eliitti-idiootit, joiden mielipiteet ovat pelkkää paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja oma autoni on 13 vuotta vanha, mutta alle 200 tkm ajettu. Eli auton vaihto ei ole vielä edes ajankohtainen. Ja kehtaan aivan hyvin sanoa tuon ja suuri osa ajaa paljon tätäkin vanhemmalla autolla. Tuosta "kehtaamisesta" höpisee vain aivottomat ja pinnalliset eliitti-idiootit, joiden mielipiteet ovat pelkkää paskaa.
Sinä ajat siis muutaman satasen arvoisella vanhalla romuläjällä ja haukut uusia autoja, jotka ovat kaikilta osin parempia kuin se sinun loppuunajettu ritsasi, eikä sinulla ole minkäänlaista kokemusta paremmista autoista.
- Anonyymi
Näille suomlaisille kuudenkympin rajoituksille ei tehoja tarvita.
- Anonyymi
Olaan sitä nyt niin vihreitä. Oli sinullakin todennäköisesti ennen polttis ja nyt se on kauhistus sinulle.
Hybridit ovat myös polttomoottoriautoja.- Anonyymi
Plugarit ovat sähköautoja.
Jännästi aina unohtuu pettereiltä mainita,miten patterivatkaimien myynti ROMAHTI, mutta plugarit ne vaan porskuttaa. Jolloin "sähköautot" yhteenlaskettuina ei kovin pahasti miinuksella.
- Anonyymi
Tulee kalliiksi ajella sähköautolla, kun vaihtoarvo putoaa jyrkästi.
https://www.kaaratv.com/miksi-kaytettya-sahkoautoa-ei-kannata-ostaa/- Anonyymi
Ihanko oikeasti ottaa tuon tampion tarinat todesta?
- Anonyymi
Dieselisi arvo on nolla, mutta sähköauto pitää arvonsa.
- Anonyymi
Polttomoottoriauton saa rekisteröityä sähköautoksi, kun laittaa ison polttomoottorin kylkeen pienen akun ja sähkömoottorin, joiden voimin voi kihnuttaa kesäsäässä 40 km.
Etenkin isoissa, kalliissa ja tehokkaissa autoissa temppu alentaa autoveroa kymppitonneja -> voidaan myydä mallliston tehokkain ja hyvi nvarustettu auto samaan hintaan kuin kavalakkimallit.
Liikenteen sähköistyminen = veronalennus porukalle, jolla on ollut tapana ostaa n. 100 000 hintaisia autoja.
Taviksille tuli puolestaan 50 % lisää kustannuksia. Viime vuosina suomessa ensirekisteröityjen polttomoottoriautojen keskihinta on ollut 30 000 €. Samaan aikaan patterivatkaimien keskihinta 52 tonnia ja plugarit jossain siinä välissä.
Ympäristä ei kiitä. Plugarien parempi energiatehokkuus sulaa suuremman massan liikutteluun. Keskikulutus EU -alueella 7,5 ja Suomessa vajaa 6 l/100 km. Samaa pääsee ilman sähkötekiikkaakin. Huom nyt puhutan uusista autoista, ei 10, 20, 30 vuoden takaisista vehkeistä.
Patterivatkaimet 2000 kg molemmin puolin. Ylimääräistä läskiä 600 kg. Ja vikoja näkyy piisaava ja korjaus tähtitieteellisen kallista -> ei tule käyttöikä ylätämään lähellekään 23 vuotta, kuten polttomoottoriautoilla.
Kas kun patteirvatkaimissa on monia ihan ratkaisuja, joilla autoista on tehty kalliita korjata. Kun uusien myynti ei vedä, saa edes myytyä autoja korjauskelvottomien tilalle, vakuutusyhtiön piikkiin. Siksi vatkaimien vakuutukset ovatkin kalliita.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a3c13f28-004c-4df6-a346-443ebf9f1408 - Anonyymi
Joillekin on vieläkin vaikea ymmärtää, että polttomoottoriautojen alenevat myyntimäärät johtuvat poliittisesta ohjauksesta, ei autonostajien tarpeista tai haluista.
Suomessa tähän tuo omat vaaleanpunaiset lasinsa, sähköauton ostajan silmille, nämä kansalliset määräykset autoveroineen. Täällä poliittinen ohjaus on vielä jyrkempää kuin maissa, joissa polttomoottoriautoa ei lisärangaista autoverolla.
Mutta muissakin Euroopan maissa polttomoottoriautoa on kuritettu jatkuvasti kiristyvillä määräyksillä, joiden takia myös muualla polttomoottoriauton houkuttelevuus ostohintansa takia on pyritty pilaamaan poliittisilla päätöksillä. Hiilikauppa ja nopeaa tahtia kiristyneet päästömääräykset, ovat nostaneet erityisesti pienimpien ja halvimpien polttomoottoriautojen hintoja...tosin ne nyt ovat voittajia arvonsa säilyttämisessä sähköautoihin nähden, mutta se on pikkuauton tarvitsijalle aika kapea hopeareunus kurituspilvessä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010