Mikä näiden ero on? Monet ovat siinä uskossa että me nykyajan uskovat olemme ottaneet Israelin paikan. Raamattu ei kuitenkaan anna ymmärtää, että näin olisi. Raamatusta käy aivan selväksi, että Israelilla on oma menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.
Tämä on jatkoa avaukselle:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19126344/kristuksen-ruumis-on-jumalan-tahan-maailmanaikaan-perustama-seurakunta
Roomalaiskirje 9:1-5
' Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele — sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä — että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni. Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen! '
Jos, kuten tuossa sanotaan; lapseus, kirkkaus, liitot, lain antaminen, jumalanpalvelus ja lupaukset ovat Israelin, niin miksi silti uskovat tänä päivänä uskovat, että ne ovat meidän? Eivätkä Israelin esi-isät ole meistä. Eikä Kristus ole lihan puolesta suomalainen.
Tässä Paavali puhuu Kristuksesta, kuinka hän tuli täyttämään Israelille annetut lupaukset:
Roomalaiskirje 15:8-9
'Sillä minä sanon, että Kristus on tullut ympärileikattujen palvelijaksi Jumalan totuuden tähden, vahvistaaksensa isille annetut lupaukset, mutta että pakanat laupeuden tähden ovat ylistäneet Jumalaa, niinkuin kirjoitettu on: "Sentähden minä ylistän sinua pakanain seassa ja veisaan kiitosta sinun nimellesi". '
Paavali ei sano, että Kristus tuli täyttämään meille kaikille ihmisille annetut lupaukset, vaan ympärileikattujen sisille annetut lupaukset.
Israel lankesi epäuskon tähden:
Roomalaiskirje 9:30-33
' Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta; mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut. Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen, niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".'
Kristuksen ruumis, siis nykyisen maailmanajan Jumalan seurakunta, ei langennut, vaan pelastus tuli meille nimenomaan sen kautta, että Israel lankesi ja torjui ja hylkäsi Vapahtajansa.
Jumala ei ole lopullisesti hylännyt Israelia, vaan hän synnyttää sen uudesti ylhäältä:
Roomalaiskirje 11:25-36
' Sillä minä en tahdo, veljet — ettette olisi oman viisautenne varassa — pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus — hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä." Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta, samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.'
Me, Kristuksen ruumiin jäsenet, emme ole päässeet Jumalaa lähelle liittojen ja lupausten kautta, vaan Kristusken veren kautta:
Efesolaiskirje 2:11-13
' Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi — että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. '
Kun olemme uskoneet Kristukseen lunastajanamme, niin olemme liittyneet Jumalan perheeseen.
Efesolaiskirje 1:13-1
'Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi. '
Kristuksen ruumis ja uudestisyntynyt Israel
10
122
Vastaukset
- Anonyymi
Jumala on tehnyt meitä varten oikotien hänen luokseen tämän evankeliumin kautta:
1. Korinttilaiskirje 15:1-4
' Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, '
Mistä tiedän, ettei tähän sisälly mitään muuta? Katsokaa:
Roomalaiskirje 10:1-15
' Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä. Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" '
Tässä Paavali julistaa että Jumalan vanhurskaus on siinä, että Jeesus tuli maailmaan elämään ja kuolemaan ja siinä, että hän nousi kuolleista. Hän julistaa ettei Jumalan vanhurskaus ole saavutettavissa lain tekoja/hyvien tekojen kautta, se ei ole siinä mitä me ihmiset teemme, vaan siinä mitä Jeesus on tehnyt. Ihminen ei voi omilla teoillaan uhrata Kristusta eikä herättää häntä kuolleista. Hän julistaa juuri sitä mitä hän myös Pyhässä Hengessä julistaa 1 Korinttolaiskirjeen 15:sta luvussa. Tämän voimme myös vahvistaa tästä:
Tituskirje 3:3-7
' Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. ' - Anonyymi
Kaikki joutuu viimeiselle tuomiolle tekojen ja lakien perusteella.
Ilm. 2:23
Hänen lapsensa minä surmaan rutolla. Kaikki seurakunnat tulevat tietämään, kuka minä olen: minä tutkin sydämet ja ajatukset ja annan jokaiselle teistä hänen tekojensa mukaan. [1. Sam. 16:7; Ps. 7:10; Jer. 11:20; Room. 2:6]
Ilm. 20:12
Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20+ | Matt. 16:27+]
Ilm. 20:13
Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan. - Anonyymi
Jeesusta meidän on uskominen, eikä mitään Tarsolaisen murhamiehen peitetarinoita.
Matt. 5:18
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi
Paavali ei pitänyt valehtelemistaan pahana ollenkaan, saatikka syntinä, jos sen tarkoitus on hyvä.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?
Jesuiitat ottivat tuon Paavalin periaatteen omaksi tunnuslauseekseen: Tarkoitus pyhittää keinot. - Anonyymi
Juutalaisuuden pieni historiikki vastaa asiaan.
https://jeesus-on-herra.com/juutalaisuuden-pieni-historiikki/ - AnonyymiUUSI
Ei taivaaseen ole mitään vihreätä linjaa.
Kaikki tuomitaan tekojensa mukaan.- AnonyymiUUSI
Ei ole mitään linjaa eikä oppia.
Pääsy on vain Pyhän Hengen, pelastuksen sinetin kautta.
Ei pääse vaikka miten muutoin selittäisi asiat parhaitten päin tai olisi tietävinään vaikka mitä, niin jos pelastuksen sinetti puuttuu, niin rannalle jää. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään linjaa eikä oppia.
Pääsy on vain Pyhän Hengen, pelastuksen sinetin kautta.
Ei pääse vaikka miten muutoin selittäisi asiat parhaitten päin tai olisi tietävinään vaikka mitä, niin jos pelastuksen sinetti puuttuu, niin rannalle jää.Ei Jenkkilahkoissa ole mitään oikeata Pyhää Henkeä. Villitseviä hurmoshenkiä siellä on. Ja riivaajien oppeja opetetaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei Jenkkilahkoissa ole mitään oikeata Pyhää Henkeä. Villitseviä hurmoshenkiä siellä on. Ja riivaajien oppeja opetetaan.
Nyt eletään tätä aikaa.
1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.
- AnonyymiUUSI
Ei Jumala eikä Pyhä Henki kysele mitään jenkkilahkoista eikä kenenkään herjoista, vaan Raamatussa ilmoitetaan miten asiat ovat, miten Pyhä Henki on pelastuksen sinetti ja vaikka itki, pieri ja näki kuoleman unta, niin siten on meille Herra sanassaan ilmoittanut.
Voi tietenkin kaiken keksiä valheeksi kuten kunnon harhaoppinen tekee, mutta ei se silti tee Jumalan sanaa tyhjäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.567795Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m675891Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,615380Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot515273Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1084612Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1072323Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e31196Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol41165Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa371016Olin ihan varma että sä olet se oikea
Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko43974