En ikinä lakkaa ihmettelemästä kuinka epäreilua elämä voi olla joitain kohtaan. En nyt tarkoita tässä vain itsenäni, vaan muitakin, kun lukee ihmiskohtaloista ympäri maailmaa. Vain tuo käsittämätön epäreiluus on syy miksi uskon jumalan olemassaoloon. Ilman älykästä suunnittelua sellainen käsittämätön epäreiluus mikä joitain yksilöitä kohtaa ei olisi mitenkään mahdollista, mikään sattuma ei sitä voi aiheuttaa. On hyviä syitä olla ja pysyä masentuneena, tämä on yksi niistä.
Elämän käsittämätön epäreiluus
80
827
Vastaukset
- Anonyymi
Yksilön oma toiminta vaikuttaa omaan kohtaloon aika paljon.
- Anonyymi
Ei muuten aina vaikuta oma toiminta esimerkkejä.löytyy maailmassa vaikka kuinka paljon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten aina vaikuta oma toiminta esimerkkejä.löytyy maailmassa vaikka kuinka paljon
Maailmalla tapahtuvat, ja maailman ihmisten kohtalot, eivät kuitenkaan määritä omaa toimintaa, eikä omaa kohtaloa.
Siinä mielessä se on oma toiminta, joka omaan kohtaloon vaikuttaa.
Jos suree koko maailman ihmisten kohtaloita, ei omasta elämästä tahdo tulla mitään, ja voi masentua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmalla tapahtuvat, ja maailman ihmisten kohtalot, eivät kuitenkaan määritä omaa toimintaa, eikä omaa kohtaloa.
Jos suree koko maailman ihmisten kohtaloita, ei omasta elämästä tahdo tulla mitään, ja voi masentua.Joo, keskity vaan itseesi, toteuta itseäsi. Välitä vain itsestäsi ja tuhoa muut pois tieltäsi estämästä unelmiasi toteutumasta. Sanoo S_ tan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos suree koko maailman ihmisten kohtaloita, ei omasta elämästä tahdo tulla mitään, ja voi masentua.Jumala on järjestänyt niin,että yksilöihminen voi kääntää käsittämättömän epäreilun kohtalonsa voitokseen.
Jumala lähetti Poikansa maailmaan. Hän tuli omiensa tykö, mutta Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan. Hän teki hyvää, paransi ihmisiä, herätti kuolleita, ajoi ulos riivaajia.
Hän julisti: " Joka minun tyköni tulee, sitä minä en heitä ulos."( Joh 6 ; 37 )
Hänet kuitenkin syljettiin, ruoskittiin, häväistiin ja ristiinnaulittiin.
Mutta Hän nousi kuolleista-
Mark 16 : 9
Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magnaleenalle ,josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa,
Jos kurjan kohtalon omaava ottaa elämäänsä ja sydämeensä Jeesuksen Kristuksen, niin Hän muuttaa hänen elämänsä uudeksi. Hän saa onnellisen elämän tässä ajassa ja kerran iankaikkisen elämän taivaassa.
- Anonyymi
Ole itse itsesi Jumala ja hyväksy totuus, vaikkakin se on epämukava. Se vapauttaa.
- Anonyymi
mitä ***ttua tuo edes tarkoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mitä ***ttua tuo edes tarkoittaa?
Se on varmasti liian syvällistä sulle ymmärrettäväksi.
- Anonyymi
Eli satanismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli satanismia.
Ei sinne päinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sinne päinkään.
S-tan Rules!.....
- Anonyymi
Niin,on jotenkin kummallista että joillekin tuodaan eteen asioita jotka vaan toistuu kerta toisensa jälkeen. Onko se jokin oppiläksy vai karmaa tiedä sitten.
- Anonyymi
Niin kun jotkut eivät opi mistään mitään, vaan jatkavat ja toistavat aina samoja virheitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kun jotkut eivät opi mistään mitään, vaan jatkavat ja toistavat aina samoja virheitä.
Joo kyllä kaikki on aina omaa syytä, muissa ei ole koskaan mitään vikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo kyllä kaikki on aina omaa syytä, muissa ei ole koskaan mitään vikaa.
Voi jossain toisessakin vikaa olla, mutta ei siitä ole pakko itselleen tehdä ongelmaa.
Ohittaa sellaiset ihmiset, jotka tuntuvat jotenkin viallisilta tai liian vaikeilta. Ihminen voi aika pitkälti valita itse seuransa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jossain toisessakin vikaa olla, mutta ei siitä ole pakko itselleen tehdä ongelmaa.
Ohittaa sellaiset ihmiset, jotka tuntuvat jotenkin viallisilta tai liian vaikeilta. Ihminen voi aika pitkälti valita itse seuransa.Joidenkin mielestä taas se vika on aina muissa ihmisissä ja ympäröivissä olosuhteissa ei koskaan itsessä.
Masentunut Mies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohittaa sellaiset ihmiset, jotka tuntuvat jotenkin viallisilta tai liian vaikeilta. Ihminen voi aika pitkälti valita itse seuransa.Joidenkin mielestä taas se vika on aina muissa ihmisissä ja ympäröivissä olosuhteissa ei koskaan itsessä.
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Joidenkin mielestä taas se vika on aina muissa ihmisissä ja ympäröivissä olosuhteissa ei koskaan itsessä.
Masentunut Miesniinkun esim juuri sinun mielestäsi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niinkun esim juuri sinun mielestäsi...
Tää palsta on hajalla kun viestit ei mene läpi ja sitten ne tuleekin sataan kertaan.
Anonyymi kirjoitti:
Joidenkin mielestä taas se vika on aina muissa ihmisissä ja ympäröivissä olosuhteissa ei koskaan itsessä.
Masentunut MiesJos vika tuntuu aina olevan muissa, niin ehkä pitäisi katsoa peiliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää palsta on hajalla kun viestit ei mene läpi ja sitten ne tuleekin sataan kertaan.
Masentunut MiesEi haittaa, tämä oli viikonloppuna sekaisin, toimii taas. Minäkin tein saman virheen pari kertaa mutta huomasin että viesti lähti silti vaikka ilmoitti virheen. Kun päivittää palstan niin näkee että viesti on mennyt perille vaikka se valittaa ettei toimisi.
- Anonyymi
Elämään kuuluu epäreiluja tapahtumia ja vaiheita ihan jokaisella. Ei niihin saa jäädä jumiin!
Jos kaatuu, on noustava ylös! Ja matka jatkuu entistä viisaampana ja vahvempana.
Oli minullakin huonot vanhemmat, kurja lapsuus, onneton nuoruus, esteitä edessä, paljon sairautta. Sen kuitenkin tein, mitä voin. Kannatti. Nyt juoksee kunnon eläke, on turvallinen koti elää ja liikuntakyky tallella. Joulu tulossa kaikille ja kesäkin taas aikanaan.- Anonyymi
Okei, niin kerro miten sen teit, mitä tapahtui ja kuinka nousit siitä suosta ylös omin voimin? Oikeasti kiinnostaisi kuulla, ja varmasti monelle muulle vastaavissa tilanteissa olevalle olisi hyödyllistä tietää että miten sieltä pääsee ylös ja voi voida paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei, niin kerro miten sen teit, mitä tapahtui ja kuinka nousit siitä suosta ylös omin voimin? Oikeasti kiinnostaisi kuulla, ja varmasti monelle muulle vastaavissa tilanteissa olevalle olisi hyödyllistä tietää että miten sieltä pääsee ylös ja voi voida paremmin.
Itsetunto paremmaksi, ajatustavan muutos, omat asenteet mietintään, jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienin askelin, vähän kerrallaan. Alko pois, raha-asiat kuntoon, opinnot valmiiksi, työpaikka, koti. Hampaat kuntoon. Valikoitu seura.
Pikkuasioita, mutta tärkeitä kuitenkin. Niistä itsetunto paranee, onnistumisia tulee. Luottamus tulevaisuuteen kohenee. Ja onnistumisia tulee lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienin askelin, vähän kerrallaan. Alko pois, raha-asiat kuntoon, opinnot valmiiksi, työpaikka, koti. Hampaat kuntoon. Valikoitu seura.
Pikkuasioita, mutta tärkeitä kuitenkin. Niistä itsetunto paranee, onnistumisia tulee. Luottamus tulevaisuuteen kohenee. Ja onnistumisia tulee lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikkuasioita, mutta tärkeitä kuitenkin. Niistä itsetunto paranee, onnistumisia tulee. Luottamus tulevaisuuteen kohenee. Ja onnistumisia tulee lisää.No ei kyllä onnistu jos on oikeasti masentunut. Alkoholin lopettaminen on toistaiseksi onnistunut mut saa nähdä koska taas retkahdan.
Anonyymi kirjoitti:
No ei kyllä onnistu jos on oikeasti masentunut. Alkoholin lopettaminen on toistaiseksi onnistunut mut saa nähdä koska taas retkahdan.
Masentunut MiesAla tykkäämään itsestäsi, hyväksy itsesi, sekin auttaa. Et ole yhtään huonompi ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikkuasioita, mutta tärkeitä kuitenkin. Niistä itsetunto paranee, onnistumisia tulee. Luottamus tulevaisuuteen kohenee. Ja onnistumisia tulee lisää.Joo, no minullekin nuo mainitsemasi asiat ovat täysin mahdottomia. Alkoholin välttäminen tosin onnistuu, mutta mikään muu ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ala tykkäämään itsestäsi, hyväksy itsesi, sekin auttaa. Et ole yhtään huonompi ihminen.
Vaikea tykätä, kun ei muutkaan juurikaan tykkää. Miksi en olisi huonompi kuin muut? Tilastollisesti katsoen ainakin olen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea tykätä, kun ei muutkaan juurikaan tykkää. Miksi en olisi huonompi kuin muut? Tilastollisesti katsoen ainakin olen.
Usein se on niin päin, kun ei itse tykkää itsestään, niin sitten luulee, ettei ne muutkaan tykkää. Sitä sanotaan heikoksi itsetunnoksi. Ja itsetuntoa pystyy parantamaan.
" Miksi et olisi huonompi kuin muut ? " Miksi olisit ? Miksi luulet olevasi huonompi ?
Älä katsele mitään tilastoja, niitä seurailemalla voi alkaakin tuntua huonolta tms. Älä vertaile itseäsi muihin, sinä olet sinä, ja muut on muita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein se on niin päin, kun ei itse tykkää itsestään, niin sitten luulee, ettei ne muutkaan tykkää. Sitä sanotaan heikoksi itsetunnoksi. Ja itsetuntoa pystyy parantamaan.
" Miksi et olisi huonompi kuin muut ? " Miksi olisit ? Miksi luulet olevasi huonompi ?
Älä katsele mitään tilastoja, niitä seurailemalla voi alkaakin tuntua huonolta tms. Älä vertaile itseäsi muihin, sinä olet sinä, ja muut on muita.Siis pitäisi olla joku ylimielinen ja itsekäs kusipää niin masennus paranisi? Kuinka voit olla vertailematta itseäsi muihin, kun koko yhteiskuntarakenne perustuu siihen vertailuun ja asema yhteiskunnassa määräytyy sen mukaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis pitäisi olla joku ylimielinen ja itsekäs kusipää niin masennus paranisi? Kuinka voit olla vertailematta itseäsi muihin, kun koko yhteiskuntarakenne perustuu siihen vertailuun ja asema yhteiskunnassa määräytyy sen mukaan?
Ymmärsit nyt ehkä vähän väärin.
Ei ole pakko alistua yhteiskunnan " määräämisen " mukaan.
Ei siinä tarvitse olla yhtään ylimielinen eikä kusipää, vaan olla vain oma itsensä.
Ei kukaan muu voi määrittää toista ihmistä.
Se riittää, kun riittää itselle millainen on, jos on heikommassa asemassa ( itsekin olen ), ei se estä elämästä elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsit nyt ehkä vähän väärin.
Ei ole pakko alistua yhteiskunnan " määräämisen " mukaan.
Ei siinä tarvitse olla yhtään ylimielinen eikä kusipää, vaan olla vain oma itsensä.
Ei kukaan muu voi määrittää toista ihmistä.
Se riittää, kun riittää itselle millainen on, jos on heikommassa asemassa ( itsekin olen ), ei se estä elämästä elämää.Ok, sitten täytyy vaan eristäytyä yhteiskunnasta ja muista ihmisistä. Sitä olenkin tehnyt koko ikäni ja se tietysti toimii. Kuitenkin jossain määrin pakosti joutuu olemaan muiden kanssa tekemisissä, valitettavasti.
Entä jos ei vaan riitä itselleen, tai jos haluaisi olla jotain muuta kuin on? Unohtaa tietysti voi yrittää, unohtaa sen millainen on muihin verrattuna, eikä näe muita ihmisiä niin ei voi verrata itseään niihin suoraan. On toki olemassa erillaisia keinoja pärjäämiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis pitäisi olla joku ylimielinen ja itsekäs kusipää niin masennus paranisi? Kuinka voit olla vertailematta itseäsi muihin, kun koko yhteiskuntarakenne perustuu siihen vertailuun ja asema yhteiskunnassa määräytyy sen mukaan?
Hyvä itsetunto ei tee ihmisestä kusipäätä, mutta se näyttää siltä niistä, jotka eivät ole koskaan saaneet kokea, miltä tuntuu tehdä valintoja omasta tahdostaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä itsetunto ei tee ihmisestä kusipäätä, mutta se näyttää siltä niistä, jotka eivät ole koskaan saaneet kokea, miltä tuntuu tehdä valintoja omasta tahdostaan.
Jokainen pystyy aina joitain valintoja kuitenkin tekemään omasta tahdostaan.
Jopa tänne palstoille kirjoittaminenkin tapahtuu ihan omasta tahdosta, vai miten on ?
Kukapa olisi aina saanut tehdä kaiken, kuten itse haluaa, sellaista ihmistä ei taida olla olemassakaan.
Ja jos ei ole saanut ennen kokea jotain, ei se tarkoita, etteikö tulevaisuudessakaan saisi, tulevasta kun ei voi kovin paljoa tietää.
Jos haluaisi olla muuta kuin on, siihen voi yrittää tähdätä. Mutta jos ei pysty muuhun kuin mitä on, niin olisi paras hyväksyä se, että on juuri sellainen kuin on. Ei tarvitse olla samanlainen kuin muut, eikä liika yrittäminenkään ole hyväksi.
Voin myöntää, että itse tykkään olla vähän erilainen kuin muut, en ole samaa " massaa " muiden kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen pystyy aina joitain valintoja kuitenkin tekemään omasta tahdostaan.
Jopa tänne palstoille kirjoittaminenkin tapahtuu ihan omasta tahdosta, vai miten on ?
Kukapa olisi aina saanut tehdä kaiken, kuten itse haluaa, sellaista ihmistä ei taida olla olemassakaan.
Ja jos ei ole saanut ennen kokea jotain, ei se tarkoita, etteikö tulevaisuudessakaan saisi, tulevasta kun ei voi kovin paljoa tietää.
Jos haluaisi olla muuta kuin on, siihen voi yrittää tähdätä. Mutta jos ei pysty muuhun kuin mitä on, niin olisi paras hyväksyä se, että on juuri sellainen kuin on. Ei tarvitse olla samanlainen kuin muut, eikä liika yrittäminenkään ole hyväksi.
Voin myöntää, että itse tykkään olla vähän erilainen kuin muut, en ole samaa " massaa " muiden kanssa.Jokainen tekee valintoja, mutta kaikki valinnat eivät ole yhtä vapaita tai sellaisia, kuin itse haluaisi. Jotkut valitsevat työpaikan, toiset vain yrittävät selvitä päivästä. Itsetunto ei tarkoita, että saa kaiken, mitä haluaa, vaan että uskaltaa haluta mitään. Ja juuri se ero näyttää helposti ylimielisyydeltä niille, joilla ei ole samaa vapautta toimia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta tuossa juuri on ylimielisen kusipään määritelmä. Joku joka toteuttaa omaa tahtoaan kaikessa, välittämättä mistään muusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta tuossa juuri on ylimielisen kusipään määritelmä. Joku joka toteuttaa omaa tahtoaan kaikessa, välittämättä mistään muusta.
Tuossa sinun kirjoituksessasi on erinomainen esimerkki siitä, miten joku projektoi oman käsityksensä vallasta ja vapaudesta toisen sanomaan ymmärtämättä mitä lukee.
Oman tahdon toteuttaminen ei tarkoita muiden ylenkatsomista, vaan kykyä toimia ilman jatkuvaa hyväksynnän tarvetta. Ylimielisyys syntyy vallankäytöstä, ei itsemääräämisestä. Se, että joku elää omien valintojensa mukaisesti, ei tee hänestä kusipäätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa sinun kirjoituksessasi on erinomainen esimerkki siitä, miten joku projektoi oman käsityksensä vallasta ja vapaudesta toisen sanomaan ymmärtämättä mitä lukee.
Oman tahdon toteuttaminen ei tarkoita muiden ylenkatsomista, vaan kykyä toimia ilman jatkuvaa hyväksynnän tarvetta. Ylimielisyys syntyy vallankäytöstä, ei itsemääräämisestä. Se, että joku elää omien valintojensa mukaisesti, ei tee hänestä kusipäätä.No meillä vaan on hyvin erillainen käsitys aiheesta. Hyväksy se äläkä ole aina niin ylimielinen k-pää. Tai ethän sille varmaan mitään voi että olet, samanlailla kuin masentunut ei voi sille mitään että on masentunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No meillä vaan on hyvin erillainen käsitys aiheesta. Hyväksy se äläkä ole aina niin ylimielinen k-pää. Tai ethän sille varmaan mitään voi että olet, samanlailla kuin masentunut ei voi sille mitään että on masentunut.
Jos toisen eriävä mielipide tuntuu ylimielisyydeltä, ongelma ei ehkä ole siinä mielipiteessä. Mutta hyväksyn kyllä eron, se näyttää selvästi olevan sinulle tärkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos toisen eriävä mielipide tuntuu ylimielisyydeltä, ongelma ei ehkä ole siinä mielipiteessä. Mutta hyväksyn kyllä eron, se näyttää selvästi olevan sinulle tärkeää.
Sinulla taas vaikuttaa olevan suunnattomia vaikeuksia hyväksyä se tosiasia että joku toinen on eri mieltä asioista kuin sinä olet. Koska vain sinä olet aina oikeassa kaikessa mitä sanot ja kaikissa mielipiteissäsi, ei kukaan muu ikinä koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla taas vaikuttaa olevan suunnattomia vaikeuksia hyväksyä se tosiasia että joku toinen on eri mieltä asioista kuin sinä olet. Koska vain sinä olet aina oikeassa kaikessa mitä sanot ja kaikissa mielipiteissäsi, ei kukaan muu ikinä koskaan.
No tuo on klassinen projektioväite, syytät minua siitä, mitä juuri itse teet.
En odota, että olet samaa mieltä. Odotin vain, että osaat olla eri mieltä ilman karikatyyriä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuo on klassinen projektioväite, syytät minua siitä, mitä juuri itse teet.
En odota, että olet samaa mieltä. Odotin vain, että osaat olla eri mieltä ilman karikatyyriä.Sinä olet oikea karikatyyri sen tyyppisestä ihmisestä kenen kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet oikea karikatyyri sen tyyppisestä ihmisestä kenen kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.
Ad hominem. Hienoa, että keskustelu päättyi henkilöarvioon. Se kertoo aina eniten arvioijasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ad hominem. Hienoa, että keskustelu päättyi henkilöarvioon. Se kertoo aina eniten arvioijasta.
Oletko koskaan miettinyt että miksi kaikki keskustelusi aina päättyvät siihen henkilöarvioon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt että miksi kaikki keskustelusi aina päättyvät siihen henkilöarvioon?
Olen, ja mielenkiintoista kyllä, se tapahtuu lähes poikkeuksetta silloin, kun toinen ei kestä sitä, että hänen väitteensä puretaan rakenteellisesti. Henkilöarvio on silloin pakokeino: kun ei voi voittaa ajatusta, täytyy voittaa ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen, ja mielenkiintoista kyllä, se tapahtuu lähes poikkeuksetta silloin, kun toinen ei kestä sitä, että hänen väitteensä puretaan rakenteellisesti. Henkilöarvio on silloin pakokeino: kun ei voi voittaa ajatusta, täytyy voittaa ihminen.
Ok, no sittenhän kaikki on sinulle aivan selvää. Aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja elämäkään ei tietenkään ole oikeasti ollenkaan epäreilua kenellekään, vaan se ajatus on vain yksilön korvien välissä eikä todellista. Kyse on omasta asenteesta ja suhtautumisesta asioihin. Masennus on vain asennevamma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et ole itse huomannut, toimintatapasi keskustelussa seuraa hyvin tunnistettavaa kaavaa:
1. Olkinukke ja aiheensiirto:
Kun näkemyksesi kyseenalaistetaan loogisesti, et vastaa suoraan väitteeseen vaan karikatyrisoit sen. Esimerkiksi: kun tutkimuksista puhutaan, sinä muotoilet vastaukseksi “eli koko masennusta ei ole olemassakaan” , mikä ei ole kenenkään sanoma. Näin vaihdat pelilaudan, koska et hallitse alkuperäistä.
2. Korrektiopositio:
Sen jälkeen tarttuminen johonkin pieneen yksityiskohtaan antaa sinulle paikan “opettajana”, voit oikaista toista sen sijaan, että kohtaisit oman väitteesi heikkoudet. Tällä keinolla siirrät keskustelun akselin pois itsestäsi.
3. Projektiivinen diagnoosi:
Kun huomaat, ettet saa ylivaltaa sisällössä, alat psykologisoida toista: “miksi sun keskustelut aina päättyy henkilöarvioon”, eli sinä et enää osallistu keskusteluun, vaan selität, miksi toinen toimii niin kuin toimii. Tämä on keino säilyttää valta, kun argumentti ei kanna.
4. Moraalinen yläpari:
Jos sekään ei riitä, vetäydyt “ylempään” positioon: korostat, että sinä sentään hyväksyt eri mielipiteet, vihjaten että toinen ei. Tällöin et enää puolusta ajatustasi, vaan omaa hyveellisyyttäsi.
5. Ad hominem poistuminen:
Ja lopulta – kun kaikki edellä mainittu ei ole riittänyt palauttamaan kontrollia, siirryt henkilöarvioon. Kutsut toista karikatyyriksi, vaikeaksi ihmiseksi, tai sellaiseksi jonka kanssa “ei kannata keskustella”. Näin saat viimeisen sanan tunteen, vaikka et saanut viimeistä pointtia.
6. Viimeinen pakoreaktio: passiivis-aggressiivinen vetäytyminen:
Ja lopulta, klassinen sulkeuma:
“Ok, no sittenhän kaikki on sinulle aivan selvää. Aina.” Tämä ei ole väite, ei kysymys, ei vastaus. Se on turhautunut siirtymä pois keskustelusta, jonka hallintaa et koskaan saanut.
Kun logiikka loppuu, moraalinen yläpari on kulutettu ja henkilöön meneminen ei enää toimi, siirryt viimeiseen temppuun: vääristät vastapuolen väitteen äärimmilleen ja sanot sen sarkastisesti, jotta voit mitätöidä koko keskustelun. Esimerkiksi: “Aivan, eli masennus on sitten vain asennevamma?”
Tämä on keskustelun nollaus mielessäsi, ei enää siksi, että uskoisit siihen mitä sanot, vaan koska et voi myöntää, että toinen puhui totta.
Tämä ei ole hyökkäys, vaan havainnointi. Jos etsit keskustelussa ymmärrystä, sinun kannattaa kysyä itseltäsi, miksi tarvitset näin monta kerrosta puolustusta vain siksi, että joku esittää näkemyksellesi haasteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et ole itse huomannut, toimintatapasi keskustelussa seuraa hyvin tunnistettavaa kaavaa:
1. Olkinukke ja aiheensiirto:
Kun näkemyksesi kyseenalaistetaan loogisesti, et vastaa suoraan väitteeseen vaan karikatyrisoit sen. Esimerkiksi: kun tutkimuksista puhutaan, sinä muotoilet vastaukseksi “eli koko masennusta ei ole olemassakaan” , mikä ei ole kenenkään sanoma. Näin vaihdat pelilaudan, koska et hallitse alkuperäistä.
2. Korrektiopositio:
Sen jälkeen tarttuminen johonkin pieneen yksityiskohtaan antaa sinulle paikan “opettajana”, voit oikaista toista sen sijaan, että kohtaisit oman väitteesi heikkoudet. Tällä keinolla siirrät keskustelun akselin pois itsestäsi.
3. Projektiivinen diagnoosi:
Kun huomaat, ettet saa ylivaltaa sisällössä, alat psykologisoida toista: “miksi sun keskustelut aina päättyy henkilöarvioon”, eli sinä et enää osallistu keskusteluun, vaan selität, miksi toinen toimii niin kuin toimii. Tämä on keino säilyttää valta, kun argumentti ei kanna.
4. Moraalinen yläpari:
Jos sekään ei riitä, vetäydyt “ylempään” positioon: korostat, että sinä sentään hyväksyt eri mielipiteet, vihjaten että toinen ei. Tällöin et enää puolusta ajatustasi, vaan omaa hyveellisyyttäsi.
5. Ad hominem poistuminen:
Ja lopulta – kun kaikki edellä mainittu ei ole riittänyt palauttamaan kontrollia, siirryt henkilöarvioon. Kutsut toista karikatyyriksi, vaikeaksi ihmiseksi, tai sellaiseksi jonka kanssa “ei kannata keskustella”. Näin saat viimeisen sanan tunteen, vaikka et saanut viimeistä pointtia.
6. Viimeinen pakoreaktio: passiivis-aggressiivinen vetäytyminen:
Ja lopulta, klassinen sulkeuma:
“Ok, no sittenhän kaikki on sinulle aivan selvää. Aina.” Tämä ei ole väite, ei kysymys, ei vastaus. Se on turhautunut siirtymä pois keskustelusta, jonka hallintaa et koskaan saanut.
Kun logiikka loppuu, moraalinen yläpari on kulutettu ja henkilöön meneminen ei enää toimi, siirryt viimeiseen temppuun: vääristät vastapuolen väitteen äärimmilleen ja sanot sen sarkastisesti, jotta voit mitätöidä koko keskustelun. Esimerkiksi: “Aivan, eli masennus on sitten vain asennevamma?”
Tämä on keskustelun nollaus mielessäsi, ei enää siksi, että uskoisit siihen mitä sanot, vaan koska et voi myöntää, että toinen puhui totta.
Tämä ei ole hyökkäys, vaan havainnointi. Jos etsit keskustelussa ymmärrystä, sinun kannattaa kysyä itseltäsi, miksi tarvitset näin monta kerrosta puolustusta vain siksi, että joku esittää näkemyksellesi haasteen.Olet kyllä tosi hauskaa seuraa.... Sopisit hyvin jonnekin oikeussaliin puhumaan lakisoopaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä tosi hauskaa seuraa.... Sopisit hyvin jonnekin oikeussaliin puhumaan lakisoopaa.
Mutta etpä saanut häntä provosoitumaan vaikka kuinka yritit ärsyttää.
Tuo toinen osasi todella kohteliaasti, asiallisesti ja hienotunteisesti vastata sinun kiukutteluusi. Arvostan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo toinen osasi todella kohteliaasti, asiallisesti ja hienotunteisesti vastata sinun kiukutteluusi. Arvostan.Kyllä hän on aivan mahtava henkilö, hienotunteinen ja todella arvostettava. Tuo toinen osaa olla kohtelias joka tilanteessa ja käyttäytyä arvokkaasti. Ei ärsyynny koskaan vaikka mitä tapahtuisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä hän on aivan mahtava henkilö, hienotunteinen ja todella arvostettava. Tuo toinen osaa olla kohtelias joka tilanteessa ja käyttäytyä arvokkaasti. Ei ärsyynny koskaan vaikka mitä tapahtuisi.
Ei se tarkoita, että joku olisi mahtava tai kovin arvostettava, ihmistä ei tarvitse nostaa jalustalle. On vain hienoa omata hyvät käytöstavat.
Ja kyllä ihminen saattaa myös ärsyyntyä, mutta osaa silti käyttäytyä asiallisesti.
Riitelystähän ei loppupeleissä ole mitään hyötyä kenellekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä tosi hauskaa seuraa.... Sopisit hyvin jonnekin oikeussaliin puhumaan lakisoopaa.
Ja sieltä narsistinen jälkipotku, ei enää vastaväite, ei edes yritys puolustautua, vaan viimeinen pieni piikki, jolla yrität pelastaa kasvosi.
Tiedän, että et voi lopettaa ennen kuin saat tunteen siitä, että sait viimeisen sanan. Niinpä poistun nyt, koska en itse tarvitse sitä. Saat sanoa vielä jotain, jonka tarkoitus on osoittaa, että sinä voit jäädä paikalle pidemmäksi aikaa. Saat tehdä sen perinteiseen tyyliin: vääristelemällä sanomani, arvostelemalla luonnettani tai viittaamalla vänkäämiseen, mutta se ei enää muuta mitään. Lopputulos tuli jo näkyväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo toinen osasi todella kohteliaasti, asiallisesti ja hienotunteisesti vastata sinun kiukutteluusi. Arvostan.Aina mukava huomata, että joku muukin osaa lukea rivien välistä.
- Anonyymi
..,,miten raukkamaisesti onnin annoit täällä jaetaan..
- Anonyymi
Näin taisi laulaa Leevi And The Leevings.
- Anonyymi
Näin taisi laulaa Leevi And The Leavings.
Hei,
Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Mieltä painavista asioista kannattaa keskustella - keskustelu voi helpottaa!
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma ja to klo 15–21 sekä ti ja ke klo 15-19. Huom! Tällä viikolla lisäksi talousteemaiset chatit ti klo 19-21 ja to klo 21-23!
Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Ystävällisin terveisin
MIELI kriisikeskus/Kata- Anonyymi
Kuule, näihin mainoksiin alkaa jo kyllästymään. Keksi jotain uutta joskus.
Jasmin Voutilainen soitti teidän päivystykseenne iltapäivällä ja illalla hän oli jo kuollut. Sen verran siitä oli hyötyä tai apua. Nolla. Mietin vaan että mistä saatte rahoituksen toimintaanne, ja että olisko siinä rahoituksessa hieman tarkistettavaa että mihin ne rahat oikeasti menevät jne.
- Anonyymi
Tahtoisin kuulla enempi perusteluja
- Anonyymi
Katso "TLC Apua, mikä tauti!" niin sitten tiedät ja järkytyt varmasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso "TLC Apua, mikä tauti!" niin sitten tiedät ja järkytyt varmasti.
juuri nyt tv:ssä, amerikkalainen teini jonka ei uskottu syntyvän elävänä, kasvojen sisällä on jalkapallon kokoinen kasvain joka estää syömisen ja juomisen, ja puhumisen ja ehkä hengittämisen. että revi siitä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
juuri nyt tv:ssä, amerikkalainen teini jonka ei uskottu syntyvän elävänä, kasvojen sisällä on jalkapallon kokoinen kasvain joka estää syömisen ja juomisen, ja puhumisen ja ehkä hengittämisen. että revi siitä...
jaqueline on sen nimi. se ei pysty hengittämäänkään kuin kaulassa olevan putken kautta.
en kestä katsoa enempää..
nyt kyllä hävettää todellla paljon että olen inhonnut itseäni.
joskus nuorena inhosin todella paljon itseäni, ulkonäköäni, vaikkei minussa edes ollut minkäänlaista vikaa.
en oikeasti eläisi yhtä ainoaa vuorokautta tuollaisena kuin jaqueline. en tajua miten jotkut ihmiset vaan pystyy siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jaqueline on sen nimi. se ei pysty hengittämäänkään kuin kaulassa olevan putken kautta.
en kestä katsoa enempää..
nyt kyllä hävettää todellla paljon että olen inhonnut itseäni.
joskus nuorena inhosin todella paljon itseäni, ulkonäköäni, vaikkei minussa edes ollut minkäänlaista vikaa.
en oikeasti eläisi yhtä ainoaa vuorokautta tuollaisena kuin jaqueline. en tajua miten jotkut ihmiset vaan pystyy siihen.Niin, valitettavaa, mutta aina on olemassa ihmisiä, joilla menee vielä huonommin kuin sinulla, tai minulla, tai jollain muulla. Lohduttavaa, vaikka ei millään tavalla hyvä juttu, kenenkään ei pitäisi sairastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, valitettavaa, mutta aina on olemassa ihmisiä, joilla menee vielä huonommin kuin sinulla, tai minulla, tai jollain muulla. Lohduttavaa, vaikka ei millään tavalla hyvä juttu, kenenkään ei pitäisi sairastaa.
on ihmisiä joilla menee vielä paljon huonommin kuin tuolla jacuelinella. ja silti he heräävät joka aamu uuteen päivään, en usko että kovin innoissaan, mutta kuitenkin pärjäävät jotenkin. en tajua sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on ihmisiä joilla menee vielä paljon huonommin kuin tuolla jacuelinella. ja silti he heräävät joka aamu uuteen päivään, en usko että kovin innoissaan, mutta kuitenkin pärjäävät jotenkin. en tajua sitä.
Kyllä me ihmiset ollaan vahvempia kuin itse uskommekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä me ihmiset ollaan vahvempia kuin itse uskommekaan.
en sitten ole ihminen.
- Anonyymi
Lopeta Lukeminen.
- Anonyymi
Uskon juuri päinvastoin. Ne, jotka tässä maailmassa kärsivät saavat helpomman kohtalon joskus, kun puntit tasataan .Toisaalta taas ne, joille on paljon annettu, niiltä paljon vaaditaan.
- Anonyymi
En usko. Uskonto on oopiumis kärsiville niin että pysyvät ruodussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko. Uskonto on oopiumis kärsiville niin että pysyvät ruodussa.
Ehkä, mutta hyvillä ajatuksilla eli sillä, että keskittyy hyvään, joka on oikea Jumalakuva on monia positiivisia vaikutuksia ihmiseen. Kannattaa!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949127Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki564809Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414501Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit532823Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001546- 401336
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641222Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota411189Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1681140