Tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pidempään kuin polttomoottoriauto.

Anonyymi-ap

Sähköauton akut kestävät usein kauemmin kuin auto, jopa yli 500 000 kilometriin asti. Akun kunto heikkenee asteittain, eikä se muutu käyttökelvottomaksi, vaan sen kapasiteetti laskee ajan myötä. Oikeilla lataustavoilla ja olosuhteiden optimoinnilla akun käyttöikää voi pidentää.

Äärimmäiset lämpötilat, erityisesti kuumuus, nopeuttavat akun kulumista. Suomessa kylmä ilmasto on akun kannalta parempi kuin monissa muissa maissa.

Valmistajat myöntävät tyypillisesti 8 vuoden tai 160 000–200 000 kilometrin takuun, joka kattaa merkittävän kapasiteetin menetyksen.

Akkuja voidaan korjata moduuleittain, jolloin koko pakettia ei tarvitse uusia.

https://www.futuristi.fi/autot/node/tutkimus-sahkoautojen-akut-kestavat-pidempaan-kuin-polttomoottoriauto

34

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akuista valehteleminen on syytä loppua. Tämän ketjun aloituksessa on totuus.

      • Anonyymi

        Minua itkettää. Iskä ja äiskäkin itkevät.


    • Anonyymi

      Sähköauto on arvoton ja käyttökelvoton jo silloin kun akusta on 80% jäljellä. Ja polttikset kestävät kevyesti tuon 500 000 km eikä sen toimintamatka lyhene yhtään tuossakaan ajassa.

      • Anonyymi

        Ja lause "Käytännössä tämä tarkoittaa, että akku säilyttää noin 64 % alkuperäisestä kapasiteetistaan vielä 20 vuoden käytön jälkeen, jos akulle tapahdu mitään poikkeuksellista." tarkoittaa, että akku kestää liian lyhyen ajan. Kalliilla sähköautolla pitäisi kyetä ajamaan yli 30 vuotta ilman merkittävää alenemaa toimintamatkassa.


      • Anonyymi

        ” Kestävimpänä osana autossa yleensä pidetään moottoria ja sen voidaan arvioida kestävän koko auton oletetun eliniän eli 250-300tkm. Itse auton korille ja koritekniikalle katsotaan yleisesti 10-15 vuoden kestoikä.”

        Tuossa vaiheessa pakoputkiauto on romutuskunnossa ja samoilla kilometreillä sähköauto on vasta elinkaarensa puolivälissä.


      • Anonyymi

        Miksi muka olisi kelvoton, jos akun kapasiteetti on 80% uuteen verrattuna? Eihän sillä ole muuta näkyvää ’haittaa’ kuin vähän tiheämpi lataustarve. Todennäköisesti taviskuski ei sitä edes huomaakaan, kun rutiininomaisesti lataa muutenkin aina tarvittaessa. Lataus on niin yksinkertainen juttu, ettei se rasita ketään juurikaan sen kummemmin kuin muutkaan ladattavat vempeleet, joita jokaisella on kotonaan.

        Polttistenkin kulutus tuppaa kyllä kasvavan iän myötä. Tankkaus on latausta monimutkaisempi ja kuljettajan aikaavievämpi juttu, kun pitää mennä erikseen johonkin tankkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka olisi kelvoton, jos akun kapasiteetti on 80% uuteen verrattuna? Eihän sillä ole muuta näkyvää ’haittaa’ kuin vähän tiheämpi lataustarve. Todennäköisesti taviskuski ei sitä edes huomaakaan, kun rutiininomaisesti lataa muutenkin aina tarvittaessa. Lataus on niin yksinkertainen juttu, ettei se rasita ketään juurikaan sen kummemmin kuin muutkaan ladattavat vempeleet, joita jokaisella on kotonaan.

        Polttistenkin kulutus tuppaa kyllä kasvavan iän myötä. Tankkaus on latausta monimutkaisempi ja kuljettajan aikaavievämpi juttu, kun pitää mennä erikseen johonkin tankkaamaan.

        Kyse on siitä että toimintamatkan lisäksi luotettavuus heikkenee. Akku voi silloin lopettaa toimintansa minä hetkenä hyvänsä. Kun akun varaus alittaa 80% niin auto on arvoton ja kelpaa lähinnä romuttamolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä että toimintamatkan lisäksi luotettavuus heikkenee. Akku voi silloin lopettaa toimintansa minä hetkenä hyvänsä. Kun akun varaus alittaa 80% niin auto on arvoton ja kelpaa lähinnä romuttamolle.

        Höpistä. Vain varauskyky on laskenut, ei periaatteessa sen kummempaa.

        Tietysti akku tuolloin on jo yleensäkin pitkälti yli kymmenen vuotta, useinmiten yli 20 vuottakin, joten ilman muuta luotettavuus on huonompi kuin uuden akun.

        Kyllä 20 vuotias polttiksiin on jo huomattavasti epäluotettavampi kuin uusi. Ja ihan ihan jokaisen teknisen jutun osalta, jos kunnossapito on jäänyt heikoille.

        Keskustelu parinkymmenen vuoden ikäisten autojen luotettavuudesta ja/tai hyvyydestä on melkoisen epäolennaista useimmille. Jos tuon ikäistä autoa on hankkimassa, niin kyllä ostaja tutkii auton kunnon aika hyvin, vaikka ostohinta onkin jo vaatimaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpistä. Vain varauskyky on laskenut, ei periaatteessa sen kummempaa.

        Tietysti akku tuolloin on jo yleensäkin pitkälti yli kymmenen vuotta, useinmiten yli 20 vuottakin, joten ilman muuta luotettavuus on huonompi kuin uuden akun.

        Kyllä 20 vuotias polttiksiin on jo huomattavasti epäluotettavampi kuin uusi. Ja ihan ihan jokaisen teknisen jutun osalta, jos kunnossapito on jäänyt heikoille.

        Keskustelu parinkymmenen vuoden ikäisten autojen luotettavuudesta ja/tai hyvyydestä on melkoisen epäolennaista useimmille. Jos tuon ikäistä autoa on hankkimassa, niin kyllä ostaja tutkii auton kunnon aika hyvin, vaikka ostohinta onkin jo vaatimaton.

        "Höpistä. Vain varauskyky on laskenut, ei periaatteessa sen kummempaa."

        Et taida tietää miten akut toimivat. Sähköauton akkukin lopettaa toimintansa jossain 60-70% paikkeilla. Näin toimii muidenkin laitteiden akut. Esimerkiksi kännykänkin akkukin lopettaa toimintansa jo 60-70% paikkeilla. Ja ihan sama kemia on kännykän ja sähköauton akussa.

        Siksi en maksaisi euroakaan sellaisesta sähköautosta jonka akun varaus on alle 80%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Kestävimpänä osana autossa yleensä pidetään moottoria ja sen voidaan arvioida kestävän koko auton oletetun eliniän eli 250-300tkm. Itse auton korille ja koritekniikalle katsotaan yleisesti 10-15 vuoden kestoikä.”

        Tuossa vaiheessa pakoputkiauto on romutuskunnossa ja samoilla kilometreillä sähköauto on vasta elinkaarensa puolivälissä.

        Sähköautossa on muita kalliita osia , joiden vaihto on kallista . Takuun jälkeen voi korjaus olla auton arvoon verrattuna kannattamatonta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Kestävimpänä osana autossa yleensä pidetään moottoria ja sen voidaan arvioida kestävän koko auton oletetun eliniän eli 250-300tkm. Itse auton korille ja koritekniikalle katsotaan yleisesti 10-15 vuoden kestoikä.”

        Tuossa vaiheessa pakoputkiauto on romutuskunnossa ja samoilla kilometreillä sähköauto on vasta elinkaarensa puolivälissä.

        Eikö sähköauton kori ja koritekniikkan kestoikä ole yleisesti 10 -15 vuotta ?


    • Anonyymi

      Sähköautoja ei oteta vaihdossa, jos akussa 70% kapasiteetista eli auto on arvoton.
      Vaihtoehdoksi jää körötellä sillä loppuun asti lataustolpalta toiselle. Voipi Lapin reissu venähtää.

      • Anonyymi

        Kummasti vaan on patteriautoja jonossa akkumodulien vaihtoon Simo LAmmikon korjaamolla.

        Ja vieressä toinen jono sähkömoottorin vaihtoon....

        Monta kertaa myös nähty, miten patteripetterin mainostamat "puoli miljoonaa km ajettu patterivatkain" onkin ehtinyt saada (takuuseen) uuden akun ja/tai sähkömoottori uusittu pariinkin kertaan.

        Omalla rahalla maksettuna olisi pitänyt 100 00 € upottaa vatkaimen kunnossapitoon...

        joten paaliin menee vatkaimet, sitten kun on takuu loppu ja alkaa vikoja tulla. Kas kun vatkaimissa ne korjaukset aina 5000 € ja siitä ylöspäin.


      • Anonyymi

        Tuon ikäisten autojen arvo on jo melkoisen pieni ihan riippumatta käyttövoimasta. Arvoton on melkoisen raju väite, jolle ei ole mitään näyttöä, mutta sehän ei sinua haittaa. Trollaus on niin kivaa, eikös?

        Muuten 70% vaikkapa 80 nettokwsta on 56kw:ta, jolloin vielä ajelee noin 300 km. Kun normi autoista puhutaan. Eli pitkien matkojen normaalimatkanteon tauotus riittää mukavasti lataustarpeisiin.
        Onhan se tietty niinkin, ettei kovin vanhoilla autoilla kovin usein pitkiä lomamatkoja tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti vaan on patteriautoja jonossa akkumodulien vaihtoon Simo LAmmikon korjaamolla.

        Ja vieressä toinen jono sähkömoottorin vaihtoon....

        Monta kertaa myös nähty, miten patteripetterin mainostamat "puoli miljoonaa km ajettu patterivatkain" onkin ehtinyt saada (takuuseen) uuden akun ja/tai sähkömoottori uusittu pariinkin kertaan.

        Omalla rahalla maksettuna olisi pitänyt 100 00 € upottaa vatkaimen kunnossapitoon...

        joten paaliin menee vatkaimet, sitten kun on takuu loppu ja alkaa vikoja tulla. Kas kun vatkaimissa ne korjaukset aina 5000 € ja siitä ylöspäin.

        Älä viitsi valehdella, iso mies. Miksi pazkanjauhaminen sähköautoista on sinulle iso ilo ja keskeinen elämäsi tehtävä? Vaikkei sinulla ole yhtään kokemusta niistä eikä muutenkaan hajuakaan niistä
        Tyhjää on päiväsi….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon ikäisten autojen arvo on jo melkoisen pieni ihan riippumatta käyttövoimasta. Arvoton on melkoisen raju väite, jolle ei ole mitään näyttöä, mutta sehän ei sinua haittaa. Trollaus on niin kivaa, eikös?

        Muuten 70% vaikkapa 80 nettokwsta on 56kw:ta, jolloin vielä ajelee noin 300 km. Kun normi autoista puhutaan. Eli pitkien matkojen normaalimatkanteon tauotus riittää mukavasti lataustarpeisiin.
        Onhan se tietty niinkin, ettei kovin vanhoilla autoilla kovin usein pitkiä lomamatkoja tehdä.

        Tässä on vaan se pikku ongelma, että sähkövatkaimissa minkä tahansa pikku ongelman korjaus kustantaa 5000-10000 €. Esim. akusta mennyt pari modulia huonoon kuntoon. Tai yksi pikku tiiviste vuotaa sähkömoottorissa. Vuotaa jäähdytysnesteet moottorin käämeihin.... vuototarkastukset eivät kuulu huolto-ohjelmaan, joten vika saa olla-> vuotonesteen keräyssäiliö tulvii yli -> nesteet moottorin sisällä ja pian on koko moottori pilalla.

        Sis. rak. latauslaitteenkin korjaus maksaa monta tonnia ja välillä on uutisissa näkynyt jopa 5-numeroisia summia tämänkin osalta.

        Vrt. polttomoottoriautoissa samoihin hintoihin pääsee, kun vaihteisto sanoo poks ja koko polttomoottorin uusiminen voi olla yli 10 000 € juttu. Käytännössä polttomoottorin hajoaminen on paalaustuomio, jos auto ei ole lähes uusi, koska korjausta halvemmaksi tulee ostaa ehjä käytetty tilalle.

        Vatkaimissa koko akun uusimisen hinta voi olla sama kuin uuden auton hinta ja näitä 5+ tonnin korjauskohteita kun on usemapi (akku, etu/takamoottori, sis. rak. latauslaite ym) niin on selvästi suurempi riski, että vatkain päätyy paalattavaksi ennenaikaisesti. Koska korjaus ei vaan kannata.

        Plugareissa vielä polttomoottorin & vaihteiston mahd. vaivat päälle.

        Lopputulos:

        "lähes uusia sähköautoja romutetaan, koska korjaaminen maksaa liikaa "
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

        "Hertz aikoo myydä pois 20 000 sähköautoaan, koska niihin aiheutuvien vaurioiden korjaaminen tulee kalliiksi"
        https://www.hs.fi/talous/art-2000010122670.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon ikäisten autojen arvo on jo melkoisen pieni ihan riippumatta käyttövoimasta. Arvoton on melkoisen raju väite, jolle ei ole mitään näyttöä, mutta sehän ei sinua haittaa. Trollaus on niin kivaa, eikös?

        Muuten 70% vaikkapa 80 nettokwsta on 56kw:ta, jolloin vielä ajelee noin 300 km. Kun normi autoista puhutaan. Eli pitkien matkojen normaalimatkanteon tauotus riittää mukavasti lataustarpeisiin.
        Onhan se tietty niinkin, ettei kovin vanhoilla autoilla kovin usein pitkiä lomamatkoja tehdä.

        Voihan sitä noin laskea, mutta akussa on kaikki kennot ja modulit sarjaankytkettyinä. Kapasiteetti määräytyy heikoimman mukaan. Siellä kun yksi valmistusvikainen moduli alkaa uupuman, niin pian on toimintamatka 50 km. Toki tulee kuntoon 5000 € investoinnilla ;-D Vaan jos siellä on 20 modulia, niin nollaa suuremmalla todennäköisyydellä siellä on useampi kuin 1 valmistusvikainen, jos ja kun tehdas näitä maanantaikappaleita on onnistunut suoltamaan. Eli 6 kk kuluttua taas sama edessä. Ainakin sisäputkessa yksi patteriautoilija avautuu moisesta.... ja akkutakuu on juuri päättymäisillään.

        Tästäkin jo näkynyt juttua, että nuo auton itsensä raportoimat prosentit voi olla silkkaa itseään. Esim huihai rapoirtoi prosentit suhteessa "samanikäisten kuntoon" eli hieman jo uupunut akku saa silti 100 % koska se ei ole uupunut keskimääräistä enempää.

        Ja siitäkin nähty jo mallisuorituksia, että tuo SOH -luku voi olla maahantuojan testissä vielä ihan OK, mutta 6 kk myöhemmin auto käytännössä käyttäkelvoton. Eli lukema ei paljasta alkamassa olevaa yksittäisen kennon/modulin kyykähtämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on vaan se pikku ongelma, että sähkövatkaimissa minkä tahansa pikku ongelman korjaus kustantaa 5000-10000 €. Esim. akusta mennyt pari modulia huonoon kuntoon. Tai yksi pikku tiiviste vuotaa sähkömoottorissa. Vuotaa jäähdytysnesteet moottorin käämeihin.... vuototarkastukset eivät kuulu huolto-ohjelmaan, joten vika saa olla-> vuotonesteen keräyssäiliö tulvii yli -> nesteet moottorin sisällä ja pian on koko moottori pilalla.

        Sis. rak. latauslaitteenkin korjaus maksaa monta tonnia ja välillä on uutisissa näkynyt jopa 5-numeroisia summia tämänkin osalta.

        Vrt. polttomoottoriautoissa samoihin hintoihin pääsee, kun vaihteisto sanoo poks ja koko polttomoottorin uusiminen voi olla yli 10 000 € juttu. Käytännössä polttomoottorin hajoaminen on paalaustuomio, jos auto ei ole lähes uusi, koska korjausta halvemmaksi tulee ostaa ehjä käytetty tilalle.

        Vatkaimissa koko akun uusimisen hinta voi olla sama kuin uuden auton hinta ja näitä 5 tonnin korjauskohteita kun on usemapi (akku, etu/takamoottori, sis. rak. latauslaite ym) niin on selvästi suurempi riski, että vatkain päätyy paalattavaksi ennenaikaisesti. Koska korjaus ei vaan kannata.

        Plugareissa vielä polttomoottorin & vaihteiston mahd. vaivat päälle.

        Lopputulos:

        "lähes uusia sähköautoja romutetaan, koska korjaaminen maksaa liikaa "
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

        "Hertz aikoo myydä pois 20 000 sähköautoaan, koska niihin aiheutuvien vaurioiden korjaaminen tulee kalliiksi"
        https://www.hs.fi/talous/art-2000010122670.html

        "Tässä on vaan se pikku ongelma, että sähkövatkaimissa minkä tahansa pikku ongelman korjaus kustantaa 5000-10000 €"

        Meinaatko että jarrulevyjen vaihto maksaa tuon verran?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä on vaan se pikku ongelma, että sähkövatkaimissa minkä tahansa pikku ongelman korjaus kustantaa 5000-10000 €"

        Meinaatko että jarrulevyjen vaihto maksaa tuon verran?

        Niin tuo keskustelujen ahkera kestotrolli, jolla selvästikään ei ole mitään kokemusta tai hajua sähköautoista, kirjoittaa täydellisen tietämättömyyden vankalla asenteella noita trollejaan.
        En tiedä enkä osaa arvioida trollin motiiveja, mutta luultavasti ne ’tavalliset’ painaa taustalla.

        Yksittäisten tapausten ja vahinkojen yleistäminen tyyppivioiksi toimii myös polttiksiin. Ja näin tehden olisikin ihmeellistä, että polttiksia ylipäänsä on edes liikenteessä.
        Trollila on trollin asenne eikä siihen pysty vaikuttamaan yhtään millään faktatiedoilla.


    • Anonyymi

      No Geotab-firmalla nyt on omat tavoitteensa, intressinsä ja raporttinsa. Ei kuulu minun elämääni.

    • Anonyymi

      >8 vee vanhaa sähkistä en huolisi. Jos ja kun akku on loppu, niin moduulien vaihto on pelkkää tekohengitystä.
      T: ID4

    • Sähköautot painaa enemmän eikä sitä huomioitu valmistuksessa, eli sähköauto ei kestä kovin kauaa kun ripustukset hajoo.

      • Anonyymi

        Kaikki eivät tee autoja kuten VW minkä Passatissa oli jatkuvasti puslaongelmia etupäässä. Ottivat Audilta pikkuauton ripustuksen suoraan Passattiin ja kas joka vuosi sai vaihtaa puslia.

        Tähän ei tarvittu sähkötekniikkaa. Jotkut valmistajat osaa sössiä ilman sähköäkin.


      • Anonyymi

        Höpsis…
        Sähköautoille on kehitetty ihan omat alustansa, jossa huomioitu sähköauton tarpeet ja ominaisuudet, mm paino ja suuret tehot ja väännöt.
        Jollain Teslalla yhden vanhemman mallin lastentauti tältä osin ei ole yleistettävissä.


    • Anonyymi

      Suurin ongelma on kun ajoakku vikaantuu takuun jälkeen. Jos autoa ei ole valmistettu 10 vuoteen, ei myöskään akkuja ole valmistettu. Vaikka saisi jostain uuden akkukennon sitä ei voi vaihtaa koska jännite ero antaa virheilmoituksen eikä auto käynnisty. Kaikki mahdollisesti saatavilla olevat yksittäiset kennot ovat myös vanhoja ja valmiiksi kuluneita. Tämä koskee niin hybridejä kuin sähköautoja. Eikä takuuajan ylittäneeseen autoon ole taloudellisesti järkevää vaihtaa kokonaan uutta akkua.

      • Anonyymi

        Älä yritä pelotella saduillasi ihmisiä.


      • Anonyymi

        Akun vaihto upouuteen ei ikinä ole taloudellisesti kannattava. Akku + vaihtotyö kustantaa helposti yhtä paljon kuin uusi auto.

        Tällaisia vaihtoja tehdään vain takuutyönä.

        Jos koko akku paskoo eikä maahantuja tms maksa viuluja, auto on arvon. Tai on sillä sentään arvoa purkuosien verran.

        Yksittäisiä kennoja jos voi vaihtaa, niin niitä vaihdetaan. Hyvin näkyy eräs kotimainen korjaamo pysyvän leivänsyrjässä, kun fiksaa plugarieta ja entisiä takseja. Patteripetterien alituisista valheista huolimatta näkyy patterivatkaimissakin akkuvikoja piisaavan jo 150 tkm kohdalla. Ja sähkömoottoreita uusitaan jo tätä ennen. Jopa reilusti alle 100 tkm. Uusitaan, ei korjata, koska vatkaimet on rakennettu kaikinpuolin korjauskelvottomiksi (ei myydä tiivisteitä yms korjaussarjoja).

        Akku on just niin hyvä kuin sen heikkokuntoisin moduli. Kun 1 valmistusvikainen moduli kyykkää, on toimintamatka pian 400 -> 50 km. Tosin jos sielä on 1 valmistusvikainen, niin suurella todennäköisyydellä se ei ole ainoa ja 6 kk kuluttua on aika uudelle korjaukselle....

        Toimii myös toisinpäin. Ei ikääntyneeseen akkuun kannata vaihta upouutta modulia, kun ne 19 muuta (20 % kapasiteesitaan menettänyttä) kuitenkin rajoittaisi toimintamatkan 320 km tasolle. Joten ihan järkevää käyttää korjaukseen (halpaa) käytettyä (purkuosa) modulia.

        Vatkaimen kanssa on syytä varautua 10 000 €/vuosi arvonalenemaan ensimmäisinä vuosina ja siitä eteenpäin näihin 5-10 tonnin moottorinvaihtoihin / akkukorjauksiin silloin tällöin. 500 tkm matkalle kun budjetoi 50 000 € (auton hinta)k orjauksiin, niin hyvä tulee.

        Tämän voi laskea niinkin, että arvonalenema on 1 €/tunti. Ajoit tai et. Upouudella vähän enemmäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun vaihto upouuteen ei ikinä ole taloudellisesti kannattava. Akku vaihtotyö kustantaa helposti yhtä paljon kuin uusi auto.

        Tällaisia vaihtoja tehdään vain takuutyönä.

        Jos koko akku paskoo eikä maahantuja tms maksa viuluja, auto on arvon. Tai on sillä sentään arvoa purkuosien verran.

        Yksittäisiä kennoja jos voi vaihtaa, niin niitä vaihdetaan. Hyvin näkyy eräs kotimainen korjaamo pysyvän leivänsyrjässä, kun fiksaa plugarieta ja entisiä takseja. Patteripetterien alituisista valheista huolimatta näkyy patterivatkaimissakin akkuvikoja piisaavan jo 150 tkm kohdalla. Ja sähkömoottoreita uusitaan jo tätä ennen. Jopa reilusti alle 100 tkm. Uusitaan, ei korjata, koska vatkaimet on rakennettu kaikinpuolin korjauskelvottomiksi (ei myydä tiivisteitä yms korjaussarjoja).

        Akku on just niin hyvä kuin sen heikkokuntoisin moduli. Kun 1 valmistusvikainen moduli kyykkää, on toimintamatka pian 400 -> 50 km. Tosin jos sielä on 1 valmistusvikainen, niin suurella todennäköisyydellä se ei ole ainoa ja 6 kk kuluttua on aika uudelle korjaukselle....

        Toimii myös toisinpäin. Ei ikääntyneeseen akkuun kannata vaihta upouutta modulia, kun ne 19 muuta (20 % kapasiteesitaan menettänyttä) kuitenkin rajoittaisi toimintamatkan 320 km tasolle. Joten ihan järkevää käyttää korjaukseen (halpaa) käytettyä (purkuosa) modulia.

        Vatkaimen kanssa on syytä varautua 10 000 €/vuosi arvonalenemaan ensimmäisinä vuosina ja siitä eteenpäin näihin 5-10 tonnin moottorinvaihtoihin / akkukorjauksiin silloin tällöin. 500 tkm matkalle kun budjetoi 50 000 € (auton hinta)k orjauksiin, niin hyvä tulee.

        Tämän voi laskea niinkin, että arvonalenema on 1 €/tunti. Ajoit tai et. Upouudella vähän enemmäkin.

        "500 tkm matkalle kun budjetoi 50 000 € (auton hinta)k orjauksiin, niin hyvä tulee."

        Jos nyt oletetaan että tuo skenaario toteutuu, niin aika lailla sama summa säästyy tuolla matkalla polttoaineessa verrattuna polttomoottoriautoon, ja olettaen nyt siis vielä että polttista ei tarvitsisi 500 tkm aikana korjailla (mikä on erittäin epätodennäköistä).

        Laskelmasi osoittaa siis hyvin sen että pitkässä juoksussa sähköauto on kustannuksiltaan ainut järkevä hankinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "500 tkm matkalle kun budjetoi 50 000 € (auton hinta)k orjauksiin, niin hyvä tulee."

        Jos nyt oletetaan että tuo skenaario toteutuu, niin aika lailla sama summa säästyy tuolla matkalla polttoaineessa verrattuna polttomoottoriautoon, ja olettaen nyt siis vielä että polttista ei tarvitsisi 500 tkm aikana korjailla (mikä on erittäin epätodennäköistä).

        Laskelmasi osoittaa siis hyvin sen että pitkässä juoksussa sähköauto on kustannuksiltaan ainut järkevä hankinta.

        Minä tilasin sähköauton sen ominaisuuksien perusteella en siksi että sillä jotain säästäisi.
        Tehokas ja täysin viiveetön voimalinja on jotain mihin polttiksilla ei vaan pystytä.

        Sähkösyys tuo helppoutta ajamiseen ja kun molemmissa päissä on 220hp sähkömoottorit niin vetoa löytyy talvellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tilasin sähköauton sen ominaisuuksien perusteella en siksi että sillä jotain säästäisi.
        Tehokas ja täysin viiveetön voimalinja on jotain mihin polttiksilla ei vaan pystytä.

        Sähkösyys tuo helppoutta ajamiseen ja kun molemmissa päissä on 220hp sähkömoottorit niin vetoa löytyy talvellakin.

        Täysin sama tilanne, se että todennäköisesti kokonaisuutena sähköauto tulee halvemmaksi on vaan sitten plussaa. Mutta kustannukset eivät valintaa ratkaisseet.


      • Anonyymi

        Takuu ei tarkoita muuta kuin takuun loppumista. Ei sen paremmin sähkö- kuin fossiiliautoillakaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin sama tilanne, se että todennäköisesti kokonaisuutena sähköauto tulee halvemmaksi on vaan sitten plussaa. Mutta kustannukset eivät valintaa ratkaisseet.

        Eipä ei vaikka, sähköauto on kyllä halvempi ostohinnaltaan kun haluaa nelvetoisen ja jonkin verran suorituskykyä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu ei tarkoita muuta kuin takuun loppumista. Ei sen paremmin sähkö- kuin fossiiliautoillakaan.

        Niinpä, vai hajoaako volkkari heti kahden vuoden jälkeen?
        Ääh, sorry! Huono esimerkki, sehän hajoaa heti takuun jälkeen ja usein takuuaikanakin.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauton akku kestäää tasan tarkkaan niin kauan kuin sähköautokin. Kun akku on loppu > auto on loppu. Ja asia ei muuksi muutu millään sanapelillä.
      ID4

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      149
      4009
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      14
      3788
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      63
      3021
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2992
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      147
      2585
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      63
      2433
    7. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      28
      2133
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      112
      1528
    9. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      26
      1439
    10. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      65
      1360
    Aihe