Sportagen:n ekat viat !

J.J.

Mahtavaa... mittarissa 580km ja autossa vikaa.
ECS = Ajonvakausjärjestelmä ei toimi / häiriö.
Merkkivalo palaa mittaritaulussa eikä vastaa nappikomentoon ollenkaan. Kun sammuttaa auton niin sen saa päälle mutta putoaa hetken päästä pelistä kokonaan.

Ilmastointilaitteen ohjauksessa vikaa.
Autosta löytyy toiminto jolla saa ilmastointilaitteen päälle täydellä teholla yhdellä asetuksella. Menee kyllä päälle mutta ei palaudu norm. tilaan. Jättää kompuran päälle vaikkei pitäisi. Saa pois päältä nappikytkimestä mutta jos vaihtaa esim. jalkatila puhalluksesta tuulilasille, ilmastointi napsahtaa päälle vaikka niin ei pitäisi tapahtua.

Ärsyttävää naputtaa lämppärin nappeja kuin flipperiä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ?

34

13326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee

      vaan peilin eteen ja kattelee sitä kuvaa et miksen uskonu kun tälläkin palstalla varoiteltiin!

      onhan sulla 5v takuu! harmi vaan kun sitä pitää käyttää yhtenään ja auto seisoo korjaamolla!

      kantapään kautta oppii parhaiten!

    • Kia

      Joissakin autoissa tuulilasille puhaltaminen käynnistää myös ilmastoinnin; ilmastointihan kuivattaa ilmaa ja poistaa näin tehokkaammin huurretta. Voiko olla kyse samasta asiasta?

    • Konsultti

      on varmuuudella oikea vika muut asiat voivat aivan hyvin olla ominaisuuksia jotka koet viaksi kun ilmastointilaite ei toimikkaan juuri sillä tavalla kuin itse olit ajatellut. Kannattaisi ainakin tarkistaa asiat ohjekirjasta. Itseltäni on ainakin monta "vikaa" hävinnyt tällä tavalla olipa sitten kyseessä Hyundai tai joku muu merkki.

    • Tate

      Niin.. ensimmäisistä en tiedä, mutta viimeinen "vika"kuvauksesi on nimenomaan huurteenpoistotoiminto. Manuaalissa on ohje, jolla ko. toiminnon saa pois päältä jos niin haluaa.

    • jhgfgrte

      ajettu 3420km.ei ensimmäistäkään vikaa.kulutus hiukan ihmetyttää,kun se on 9,6l/100km.ajoi sitten matkaa(120km/t)tai pikkuajoa(60-80km/t).

      • J.J

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?


      • erot?
        J.J kirjoitti:

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?

        Heh..mietippäs paljo jollain Vectralla ja Spotagella on kokoeroa. Sp on varmaan jonkun verran painavampi ja siinä on lähes kaksinkertainen otsapinta-ala.

        Mutta onneks pensa on niin halpaa, että voi ajella vaikka juopolla kitymaasturilla :D


      • suurta
        J.J kirjoitti:

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?

        Sekä Tuulilasin että TM:n testeissä Sportage ja Hyundai Tucson kuluttivat n. 1,5 l/100km enemmän, kuin tehdas ilmoittaa kulutukseksi. Tätähän eivät myyjät juuri mainosta...


      • bensa tucsoni
        J.J kirjoitti:

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?

        Itse 15tkm tucsonilla ajelleena kulutus yhden kerran alle 10 litraa.. Ihan sama mitä vauhtia ja missä ajelet, niin menee ainakin se 10-11 l/100km. Eli kyllä nämä näyttää kaikki olevan yhtä hyväruokaisia..


      • Arnie

      • merkki!

      • Ryyppy päällä
        J.J kirjoitti:

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?

        Mitä ihmettä ihmiset oikein odottaa? Jos on painava, korkea katumaasturi, niin eihän se mitenkään voi kuluttaa yhtä vähän kuin paljon kevyempi etuvetoinen henkilöauto. Sanoohan tuon nyt jo järki, tai pitäisi ainakin. Varsinkaan kun näissä korealaisissa ei moottoriteknologia todellakaan ole sitä uusinta uutta säästöpossutekniikkaa. 10 l/100km on normaalissa käytännön maantieajossa (nopeusvaihtelut, kiihdytykset, jarrutukset, ohitukset jne.) varmasti ihan luonnollinen kulutus Sportagen tyyppiselle autolle.


      • ajossa Sportage
        J.J kirjoitti:

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?

        Olen ajanut noin 3000 km, aluksi kulutus oli yli n.11/100 nyt se on laskenut tasaisella ajolla 8.8-9 litraan. Ollut hyvä ajettava ja tavaratilassa helppo kuljettaa pitkiäkin tavaroita kun etu penkinkin saa aivan suoraksi alas ja helposti.


      • Tate
        ajossa Sportage kirjoitti:

        Olen ajanut noin 3000 km, aluksi kulutus oli yli n.11/100 nyt se on laskenut tasaisella ajolla 8.8-9 litraan. Ollut hyvä ajettava ja tavaratilassa helppo kuljettaa pitkiäkin tavaroita kun etu penkinkin saa aivan suoraksi alas ja helposti.

        2500 km ja 5 tankillista Sportagella (2l bensakoneella) takana. Ajo on ollut erittäin sekalaista vaihtelevalla kuormalla. Joka tankkauksessa olen laskenut kulutuksen haarukkaan 8,7-9,3l/100km.

        Ilmastointi on ollut jatkuvasti päällä keleistä johtuen. En tiedä tarkkaan kuinka paljon se lisää kulutusta, mutta uskoisin, että melkoisesti (0,5-1l/100km).

        Olikohan se täällä kun joku valitteli yli kympin kulutuksia ja oli nopeus sitten 50 km/h tai 120km/h. Nämä nopeudet ovat ehkä kaikkein epätaloudellisimpia ajonopeuksia. Parhaimmat nopeudet lienevät luokkaa 75-85 km/h.

        Eli tässä hieman kokemuksia ja hyviä arvauksia...


      • Arnie
        Ryyppy päällä kirjoitti:

        Mitä ihmettä ihmiset oikein odottaa? Jos on painava, korkea katumaasturi, niin eihän se mitenkään voi kuluttaa yhtä vähän kuin paljon kevyempi etuvetoinen henkilöauto. Sanoohan tuon nyt jo järki, tai pitäisi ainakin. Varsinkaan kun näissä korealaisissa ei moottoriteknologia todellakaan ole sitä uusinta uutta säästöpossutekniikkaa. 10 l/100km on normaalissa käytännön maantieajossa (nopeusvaihtelut, kiihdytykset, jarrutukset, ohitukset jne.) varmasti ihan luonnollinen kulutus Sportagen tyyppiselle autolle.

        Puhut asiaa, mutta kommentti tähän:

        "Varsinkaan kun näissä korealaisissa ei moottoriteknologia todellakaan ole sitä uusinta uutta säästöpossutekniikkaa."

        Moottorityyppi ei tosiaan ole ihan toissapäivänä kehitetty, mutta puuttuuko siitä jokin oleellinen nykypäivän teknologia? Dieseliä en niinkään tunne, mutta bensakonepuolella on käytössä esim. muuttuva venttiilinajoitus. Onko bensamoottoritekniikassa tapahtunut jotain merkittävää edistystä vielä tuon innovaation jälkeen, siis sellaista joka jollain valmistajalla olisi jo markkinoilla?


      • Ryyppy päällä
        Arnie kirjoitti:

        Puhut asiaa, mutta kommentti tähän:

        "Varsinkaan kun näissä korealaisissa ei moottoriteknologia todellakaan ole sitä uusinta uutta säästöpossutekniikkaa."

        Moottorityyppi ei tosiaan ole ihan toissapäivänä kehitetty, mutta puuttuuko siitä jokin oleellinen nykypäivän teknologia? Dieseliä en niinkään tunne, mutta bensakonepuolella on käytössä esim. muuttuva venttiilinajoitus. Onko bensamoottoritekniikassa tapahtunut jotain merkittävää edistystä vielä tuon innovaation jälkeen, siis sellaista joka jollain valmistajalla olisi jo markkinoilla?

        Lähinnä tulee mieleen (bensiini)suorasuihkutustekniikka, joka joillakin eurooppalaisilla ja japanilaisilla merkeillä on tietääkseni käytössä, ja joka jonkin verran alentaa etenkin tasaisen maantieajon kulutusta. Tietenkään mistään todella merkittävistä kulutuseroista ei voi puhua.


      • Arnie
        Ryyppy päällä kirjoitti:

        Lähinnä tulee mieleen (bensiini)suorasuihkutustekniikka, joka joillakin eurooppalaisilla ja japanilaisilla merkeillä on tietääkseni käytössä, ja joka jonkin verran alentaa etenkin tasaisen maantieajon kulutusta. Tietenkään mistään todella merkittävistä kulutuseroista ei voi puhua.

        "Lähinnä tulee mieleen (bensiini)suorasuihkutustekniikka, joka joillakin eurooppalaisilla ja japanilaisilla merkeillä on tietääkseni käytössä"

        Sportagen esitteestä poimittua:

        "Kaikki moottorit on varustettu uusimmilla moottorinohjaus- ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmillä äänettömän, puhtaan ja taloudellisen toiminnan varmistamiseksi."

        Bensiinin suorasuihkutusta ei kuitenkaan erikseen mainita, eikä asia teknisistä tiedoistakaan selviä. Dieselin yhteydessä sen sijaan mainitaan "direct injection" eli polttoaineen suoraruiskutus - ehkä siis olet oikeassa, jolloin tuo esitteen lause kyllä lupaisi hieman liikaa bensakoneen osalta.


      • getz 1.3 GLS
        J.J kirjoitti:

        Sama juttu. Kulutus tuntuu aika suurelta vaikka ajelen rauhallisesti cruisella/pintakaasulla.
        Itselläni oli aikaisemmin B Vectra ja sillä ajelin tankillisella 600km ja ylikin.
        Nyt saa käydä Sportagella tankilla kun trippi kelaa 450km. Taitaa olla juoppo autoksi ?

        Aloitan kulutusseurannan ja jos auton kulutus hipoo 10 litraa, on se jotain muuta kuin se auto/ominaisuudet jotka ostin.

        Kuuluukohan ylisuuri kulutus takuun piiriin ?
        Ominaisuudet eivät silloin ainakaan vastaa ilmoitettuja laitteen tekn. ominaisuuksia ?

        Niin tuollainen on pikku getzin kulutus (mitattu ihan pilkuntarkasti myös maahantuojan mittaukset osoittivat samoja lukemia! On kuulemma normaalia kulutusta joka ei kuulu ainakaan Hyundain takuun piiriin?


    • Arnie

      "ECS = Ajonvakausjärjestelmä ei toimi / häiriö.
      Merkkivalo palaa mittaritaulussa eikä vastaa nappikomentoon ollenkaan. Kun sammuttaa auton niin sen saa päälle mutta putoaa hetken päästä pelistä kokonaan."

      Tarkoitat siis ESP:tä. Mittaristossa palaa siis valo "ESP OFF"? Normaalistihan ESP on päällä, mutta sen voi kytkimestä pakko-ohjata pois, jolloin mittaristoon syttyy tuo varoitusvalo (jos nyt oikein muistan). Sanot, että kun sammutat auton, saat ESP:n päälle. Tarkoitat siis, että varoitusvalo ei silloin enää pala. Ja "hetken päästä putoaa pelistä kokonaan", eli varoitusvalo syttyy ilman, että kosket ESP-painikkeeseen?

      Jos näin on, niin ei muuta kuin auto takuukorjaukseen.

      Mitä tulee ilmastoinnin toimintaan, monessa autolehdessä on todettu korealaisautojen toteutustapa, jossa kompressori menee päälle aina, jos puhallus ohjataan tuulilasille. Sen saa kyllä painikkeesta halutessaan sitten pois.

    • Kulutus vielä enemmän

      2005 mallinen S60 syö automaattinen 8.4 matka-ajossa ja kaupungissa 13.9 (ajotietokone/keskinopeus 38 km/h).
      Mutta minua ei kiinosta tuo kulutus, vaan tiesin sen jo etukäteen..

    • KIA, EI hitossa

      Ei Kiaa missään nimessä, enemminkin VAIKKA vanha LADA.
      Kia on Korealainen muovilaatikko, josta yritetty tehdä moderni eurooppalaisia vastaava auto / Japseihin haluttu verrata...? Ajettu 12.00 km ylä/alapallo nivelten vaihto kuluneet, vaikka ajettu vain asfaltilla EI laisinkaan huonokuntoisilla teillä.

      paskaa MYYVÄT!!

    • KIA= Kill in ALL.

      Ei Kiaa missään nimessä, enemminkin VAIKKA vanha LADA.
      Kia on Korealainen muovilaatikko, josta yritetty tehdä moderni eurooppalaisia vastaava auto / Japseihin haluttu verrata...? Ajettu 12.000 km ylä/alapallo nivelten vaihto kuluneet, vaikka ajettu vain asfaltilla EI laisinkaan huonokuntoisilla teillä.

      P:A:S:K:A:A myyvät

      • Helppo ratkaisu

        No ei muuta kun hävität sen Kias pois ja ostat vanhan Ladan, sillähän siitä selviät.


    • vengi

      Takuu meni jo umpeen tässä vanhan korimallin Sportagessa. Joku neropatti kaivoi taas vanhan jutun naftaliinista ja päätti päteä kommenteillaan.
      Itseltä löytyy euroopassa suunniteltu ja valmistettu KIA vm 2011 ja Japseissa suunniteltu ja Turkissa kasattu Toyota vm 2009.
      Onko sillä automerkillä niin paljon väliä? Kunhan se ei ole ranskalainen tai italialainen tai LADA.

    • ix35 1.7

      Niin olisit ostanut Hyundai ix35:n ei vikoja 38th ajettu! Harkitsin itse ensin myös Sportagen ostoa mutta olen tyytyväinen etten moista tilannut....;))

      • 4wdhi

        Huomasitko ollenkaan, että juttu oli vuodelta 2005? Ei silloin ollut ix35:tta edes keksitty vielä.

        Hyvä jos ix35 kelpaa, mutta tuo uusi Sportage olisi kyllä aika paljon tyylikkäämpi. Sama juttu oli edellisen sukupolven kohdalla.


    • jälleenmyynti arvo

      Mun Sportage on pelittänyt mainiosti.Hyundait nyt on kaikissa tilastoissa tai vertailuissa laskussa ja häntäpäätä.

      • Seppo

        Kaikista uusista Kia Sportageista puuttuu Cluster Ionizer -ilmanlaadun valvonta- ja puhdistusjärjestelmä.
        Deltasta lupasivat selvittää.


    • Kia arvailua

      Tuo ilmastointilaitteen valon syttyminen tuulilasiasennossa ei ole vika, vaan ihan normaalia kaikissa muissakin Kian ja osassa Hyundai malleja.
      Manuaali-ilmastoinnillisissa oli muistaakseni joku proseduuri millä tuon ominaisuuden sai pois, jos sitä ei halunnut. Pitiköhän sisäkiertonappia painaa nopeasti kolmesti peräkkäin tms. Automaatillisissa tuota ei saa pois muuta kuin painamalla aina itse A/C nappia.

      Muista, että kompura ei ikinä lähde pyörimään muutaman plusasteen alapuolella. Eli vaikka A/C valo syttyy, kompura ei konepellin alla todellisuudessa pyöri.
      Jos kyseessä on automaatti-ilmastointi, sattaa automatiikka käyttää ilmastointia toisinaan myös sisäkosteuden vähentämiseen, mutta toki vain muutamasta plusasteesta ylöspäin.
      Ilmeisesti Kialla on ajateltu, että tehokkain tapa poistaa huurteet tuulilasilta, on aina lisätä puhalluksen kaveriksi myös ilmastointijärjestelmä. Ja kun se lähtee päälle, on se itse kytkettävä aina pois. Talvellahan tuo A/C-valon syttyminen on hiukan turhaa.

      ESC häiriöön ei pysty sanomaan mitään. Mitenkään älyttömän poikkeuksellista sekään ei ole, että kelien vaihdellessa nollan kummallakin puolen ESP-häiriö valo joskus käynnistyksessä jää palamaan. "Boottaamisen" eli uudelleenkäynnistyksen kyllä pitäisi auttaa.
      Jos yhtenään saa boottailla, jotain häikkää onluultavasti jossain antureissa.

      Vinkki: Kiassa muuten akun tyhjentymisen tai irroittamisen/asentamisen jälkeisen ESP-valon palamisen saa nollattua kääntämällä virrat päällä ratti ääriasennosta toiseen. Se kalibroi ESP:n asentotunnistimen ja auto tällöin tietää missä asennossa ratti on. Sitäkin voi kokeilla tapauksessasi, vaikka akku on uusi ja varmaankin ollut kokoajan paikoillaan. Jos valo palaa käynnistyksen jälkeen, veivaa ratti tyhjäkäynnillä ääriasennosta toiseen ja katso sammuuko valo.

    • matti3

      missä vika kun ajat 85 km tunnissa auto alkaa jyristä tuntuu että ei tiellä pysy otettiin kardaani pois ei loppuna uudet renkaat. viikkositten katsastusmies katso kaikki paikat mitään väljyyttä ei löydy olen käyttänyt kahdessa korjaamossa.onko jollakin ollut tälläistä ongelmaa auto kia sportge vm 06 ajettu 100,000

    • tulppa

      Köyhien Ihmisten Auto =KIA

    • kim il sung

      köyhän ei kannata ostaa halapaa ja huonua.

    • Anonyymi

      Kysymys KIA Sportagen omistajille, onko mitenkään tuttu juttu että auto tyhjäkäynnillä sammuu ja lähtee itsestään käyntiin heti sammuttua....siis vain hetkellinen poissaolo kohtaus. Teki tuon yllättäen minulle, vm. 2016 ja bensa koneella, mittarissa alle 70tkm.
      Takuut voimassa mutta halusin vähän taustoja...onko oire vai ominaisuus.
      Kiitos jo etukäteen.

      • Anonyymi

        Pojat tietysti hakkeroineet sun biiliä, jos siinä on hätä SOS palvelu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe