Ruotsi myi Saksalle kuorma-autoja sodan aikana

Anonyymi-ap

Ruotsi myi sodan aikana Saksalle myös kuorma-autoja, tämä tulee ilmi Hitlerin Direktiivistä 36a 6.10.1941 :

II. Ajoneuvosaattuealue:

1) Jäämeren tien välttämättömälle liikenteelle tarjotaan seuraavat palvelut:

a) 200–250 kuorma-autoa ilman renkaita, jotka on ostettu Ruotsista;

b) Speerin rakennushenkilöstön viidestä komppaniasta koostuva kolonnaosasto = 225 kuorma-autoa.

c) 6 isoa polttoainepatteria ja 3 kW:n työpajajunat, valmistaja OKH/Ag. K.

2) Ruotsista ostettujen kuorma-autojen vastaanotosta ja toimituksesta vastaa AOK Norja suorassa sopimuksessa asianomaisten Saksan viranomaisten kanssa. OKW/Wi Rü-Amt varmistaa OKH/Ag. K:n kautta näiden ajoneuvojen tarvittavat renkaat.

OKH/AHA mahdollistaa AOK Norjan pyynnöstä kolonnien muodostamisen osoittamalla henkilöstöä, aseita ja kalustoa.

Jos Ruotsin hallitus myöntää luvan lisäkuorma-autojen ostoon ja vientiin, ensisijaisena tavoitteena on puuttua Pohjois-Norjaan ja Suomeen sijoitettujen ilmavoimien yksiköiden pulaan.

3) Kohtien 1), b) ja c) mukaisesti varatun ratatilan ja KW:n korjaamojunat toimittaa merentakainen kotihenkilökunta AOK Norjalle Suomen satamiin mahdollisimman pian OKH/AHA:n kanssa sovittuna ajankohtana.

5

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja Saksa taas myi Ruotsille muun muassa Kiirunan rautamalmin jalostamiseksi teräkseksi tarvittavaa koksia.

      • Anonyymi

        Eihän ne malmia kuljettaneet laivat tyhjinä seilanneet takaisin.

        Ruotsi myi, ja osin veikin, rautamalmirikastetta 10 miljoonaa tonnia vuodessa Saksaan.


        Kesältä 1944 löytyy OKW:n tilastotieto, kuinka Ruotsi toimitti Saksaan rautamalmia valtavat määrät. Ja vieläpä lähes puolet malmista se laivasi itse Saksaan.

        Tässä on esimerkkinä yhden sotakuukauden kuljetusmäärät.

        OKW:n tilastotieto 29.8.1944 kertoo kuinka Luulajasta laivattiin 5.6. - 1.7.1944 välillä yhteensä 492 456,1 tonnia rautamalmia. Luulajan satamaan malmi kuljetettiin rautateiste Kiirunan kaivoksilta. Näihin laivauksiin osallistu päivittäin keskimäärin 5-6- alusta ja yhteensä 20 000 tonnia malmia.

        - 21 saksalaista laivaa 112 380,0 tonnia
        - 83 ruotsalaista laivaa 227 462,0 tonnia
        - 14 suomalaista laivaa 55 305,3 tonnia
        - 20 tanskalaista laivaa 97 314,8 tonnia

        Siis yhteensä 492 456,1 tonnia rautamalmia

        Lähteenä Martti V. Terä Kesäkuun kriisi 1944, Otava 1967

        Tlaston lähteeksi on mainittu Filmi 787/4985.


      • Anonyymi

        Ruotsi tiesi natsikullan alkuperän?

        Julkaistu 18.04.1997 20:01

        Tänään Tukholmassa julkistetut asiakirjat osoittavat, että Ruotsin hallitus ja valtionpankki tiesivät, että natsi-Saksan maksuvälineenä käyttämä kulta oli ryövätty juutalaisilta.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsi-tiesi-natsikullan-alkuperan/5433352



        Ruotsi suostui vaihtamaan malmia kultaan, koska se oli hyvä kauppa. Natsi-Saksa tarvitsi toisen maailmansodan loppuvaiheissa kaiken liikenevän rautamalmin asetuotantoonsa.
        Sodan ulkopuolella pysytellyt Ruotsi oli puolestaan valmis myymään malmia Saksalle hyvällä voitolla, ja maksuvälineenä Saksa käytti kultaa.
        Liittoutuneet varoittivat useaan otteeseen Saksan kanssa kauppaa käyviä maita siitä, että kulta oli anastettu juutalaisilta, mutta näitä varoituksia Ruotsissa ei kuunneltu.

        Ruotsin valtion omistukseen siirtyi ainakin 34 tonnia kultaa Saksalta, ja uudet, tänään julkisuuteen päästetyt asiakirjat vahvistavat, että sekä valtionpankki että maan poliittinen johto olivat tietoisia kullan alkuperästä: se oli ryövätty juutalaisilta heidän omaisuutensa takavarikon yhteydessä.

        Osa oli jopa sulatettu teloitettujen juutalaisten hampaista. Nämä häpeälliset todisteet on esittänyt hiljattain kuollut, 50-luvulla Ruotsin valtionpankkia johtanut Mats Lemne.
        Lemne antoi ymmärtää, että Saksa oli uhannut Ruotsia miehityksellä, ellei tämä suostuisi kultakauppoihin. Tätä tietoa eivät kuitenkaan tämänpäiväiset asiakirjat vahvista, kertoo natsikultavyyhtiä penkonut journalisti.
        (MTV3/Kari Lumikero)


    • Anonyymi

      Aseveli oli kovin perso kuorma-autojen suhteen. Saksa nappasi Suomen USAsta ostamista Ford-V8 kuorma-autoista 1000 autoa, joska odotti Norjan satamissa kuljetusta Suomeen. Saksan haltuun jäi 9 suomalaista aselaivaa kun se miehitti Norjan 1940 keväällä.

    • Anonyymi

      Viime sotien aikaan aseveli (Siis se Im Bunden tai Im Verein) antoi Suomelle satoja Citroen -kuorma-autoja korvauksena Norjan satamista rosvoamilleen sadoille Ford V8 kuorma-autoille, jotka Suomi oli Talvisodan aikana ostanut USAsta ja jotka jäi Norjan satamissa laivoihin kun Saksa miehitti Norjan. Citroen T45 oli 1. kuorma-auto, jossa oli 10 pulttiset pyörät ja iso kantavuus.

      Järeä ranskalainen Citroën T-45 sota-auto vuodelta 1940. Saksan miehitettyä Ranskan pohjoisosat siirrettiin Citroën saksalaisen sotilashallinnon alaisuuteen. Suomeen autot tulivat Saksan kanssa solmitun asekauppasopimuksen perusteella vuosina 1940–1942. Näitä puolustusvoimat käytti muun muassa tykinvetäjinä.

      https://shl.fi/2017/03/18/sota-ajan-ajoneuvohistoriaa-automuseolla/#88d05202


      Tehdas valmisti T23- ja T45-kuorma-autoja, jotka menivät käytännössä kaikki Saksan Wehrmachtin käyttöön.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën

      Kaiken kaikkiaan vuosien 1934 – 1957 aikana Suomeen tuotiin siis 228 kpl kuorma-autoja. Tästä luvusta puuttuu nuo mainitut sota-aikana maahan tulleet yksilöt, joiden määrä oli kaiken kaikkiaan noin 1 500 kpl.

      https://monamicitroen.blog/2016/10/11/maahantuontikirjojen-kertomaa-kadonneet-kuorma-autot/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      21
      3650
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      30
      3413
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      51
      3383
    4. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      52
      3066
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2859
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      21
      2608
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      114
      2332
    8. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2145
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1737
    10. IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!

      "Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk
      Maailman menoa
      135
      1379
    Aihe