Suomen historia on ollut taloudellista nousua vuodesta 1917 vuoteen 2008. Toki siinä oli sota ja pari pahaa lamaakin, mutta eteenpäin mentiin.
Sitten tuli 2008, USA:sta alkanut finanssikriisi. Se pysäytti kasvun ja lopetti tavallaan tuon 1900-luvun kasvun kokonaan.
Sen jälkeen Suomi on muuttunut hurjasti: maahanmuutto kasvanut, yhteiskunta digitalisoitunut, maaseutu autioitunut, syntyvyys romahtanut, mielenterveysongelmat räjähtäneet käsiin ja talouskin sakkaa pahasti. Mutta miksi?
Yksi syy voi olla se, että olemme saavuttaneet sen kasvun lakipisteen. Ja koska yhteiskuntamme (ja etenkin talous) rakentuu kasvun varaan, niin mitään varasuunnitelmaa ei ole. Onko seurauksena hitaan näivettymisen vuosikymmenet ja lopulta koko valtion lakkaaminen isompaan kriisin joskus tämän vuosisadan lopulla?
En ole pessimisti, mutta en näe täällä kylmässä ja karussa maassa oikeastaan mitään kasvun edellytyksiä, mitä ei löytyisi Kiinasta ja muusta kasvavasta Aasiasta. Suomesta ei yksinkertaisesti irtoa tämän enempää tehoa.
Näen, että meidän ainoa toivo on lopettaa tämän kasvun haikaileminen ja siirtyä kohti omavaraisempaa yhteiskuntaa. Tämä voi olla poliittisesti mahdotonta, koska ihmisten haave ei enää ole hyvä peruselämä vaan nopea rikastuminen. Tulo- ja varallisuuserojen kasvu vain vaikeuttaa tätä mahdollisuutta. Samoin koko koneisto on viritetty toimimaan kasvulla - jota ei tule.
Olen nähnyt 1900-luvun lopun nousun, nyt näen tämän pysähdyksen ja toivottavasti elän vielä sen aikaa, että ehdin nähdä tuon dekadenssin. Sitten draama on täydellinen!
Elämmekö me Suomen historian käännekohtaa?
1
101
Vastaukset
- Anonyymi
” En ole pessimisti, mutta en näe täällä kylmässä ja karussa maassa oikeastaan mitään kasvun edellytyksiä, mitä ei löytyisi Kiinasta ja muusta kasvavasta Aasiasta. Suomesta ei yksinkertaisesti irtoa tämän enempää tehoa.”
IRTOAA VARMASTI AJAN MYÖTÄ KUN MAAILMA TOIVON MUKAAN ”NORMALISOITUU” JATKOSSA!
Meillä on nyt rajanaapurina sotakiimainen Nazi-Venäjä, joka toimillaan pakottaa koko Euroopan käyttämään merkittävän osan tuloistaan varusteluun! Uskon, että ajan myötä tuo hulluus Venäjällä romahtaa omaan mahdottomuuteensa ja me kmaikki pääsemme ajan myötä normaaliin kaupankäyntiin ja kehitykseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896082KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3475500Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222747Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521031995Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071738- 1141601
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241484Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351443