kumpi oli suomessa ensin somalialaiset vai rasismi?
kumpi?
10
731
Vastaukset
- ,,,,
Jos et ole ennen kuullut tai sitä sisäistänyt: Rasismi on ihmiseen sisäänrakennettu keino puolustaa itseään ja kansaansa vierailta valloittajilta (nykyiset maahanmuuttajat) ja jokainen joka tuntee rasismia sisällään voi huokaista helpotuksesta, rasismi on ihan normaali tunnetila.
- aye-serene
...eräänlaisen *totuuden* asiasta. :) Riippuen tietenkin mitä tarkoitat sanalla rasismi??
Minä kun menen edelleenkin klassisen definitionens mukaan vad gäller rasismen...en katso esim. muukalaisvihaa tai ennakkoluuloja varsinaiseksi rasismiksi...
/aye
- suomalainen
Kuule. Kyllä sitä ihminen täällä väkisinkin saattaa rasistiseksi syntyä. Ootko lukenut lehdistä? Ulkomaalaisia raiskaajiakin pääsee täällä Suomessa niin vähällä. Ja nehän elää meijän verorahoilla. Ajelevat hienoilla autoilla. Venäläisetkin on onnistuneet ihmeenkaupalla pitämään jotain prostituutiotoimintaa Helsingissä...
- aye-serene
...rasismi oli ensin...
...olen lukenut ja kuullut puhuttavan, miten suomalaiset on kohdellut romaneja jo paljon ennen somaleitten sinne tuloa...ruotsalaiset on kohdelleet myös romaneja yhtä huonosti kuin suomalaisetkin...
/aye- Folio Mulder
Päinvastoin: Romanit eivät ole ottaneet vastuuta ja osallistuneet yhteiskuntaan, vaan sen heikentämiseen. Aivan hullua jauhaa heidänkin kohdalla syrjimisestä. Tiedän erään romanin, joka kävi työssä vuosikymmenet ja kaikki kohteli häntä kunnollisena miehenä. Hän ei ollut muiden romanien kanssa tekemisissä. Eiköhän tuo kohteluasia ole kulttuurista lähtöisin? Heille ei työ maistu ja sossujen palvelut kyllä. Ja sitten vielä pystytään mummojakin ryöstelemään. oLisäksi mainittakoon, että oli eräs romani jopa sodassakin ja ampui "oman" ryhmän jäsenet, joka paljastui nopeasti tutkimuksissa. Tämä "sotasankari" on yksi älyttömimpiä esimerkkejä täydellisestä kieroudesta.
- aye-serene
Folio Mulder kirjoitti:
Päinvastoin: Romanit eivät ole ottaneet vastuuta ja osallistuneet yhteiskuntaan, vaan sen heikentämiseen. Aivan hullua jauhaa heidänkin kohdalla syrjimisestä. Tiedän erään romanin, joka kävi työssä vuosikymmenet ja kaikki kohteli häntä kunnollisena miehenä. Hän ei ollut muiden romanien kanssa tekemisissä. Eiköhän tuo kohteluasia ole kulttuurista lähtöisin? Heille ei työ maistu ja sossujen palvelut kyllä. Ja sitten vielä pystytään mummojakin ryöstelemään. oLisäksi mainittakoon, että oli eräs romani jopa sodassakin ja ampui "oman" ryhmän jäsenet, joka paljastui nopeasti tutkimuksissa. Tämä "sotasankari" on yksi älyttömimpiä esimerkkejä täydellisestä kieroudesta.
...on kohdeltu aina huonosti...suoraan sanoen rasistisesti...siitä ei pääse mihinkään...
Kuinkas moni suomalainen on halukas ottamaan romanin töihin?? Kerro se minulle...
Ja toisekseen...hullut tekee töitä...viisaat ei. ;))
Minä olen varmaan sitten yksi näistä hulluista...entäs itse, oletko hullu vai viisas? ;))
/aye - Factum
Folio Mulder kirjoitti:
Ilmeisesti vihjaat, että rasismi on aina oikeutettu reaktio rasismin kohteen omasta toiminnasta? Ruotsissa ja ruotsinkielinen yläluokka Suomessa suhtautui suurelta osin rasistisesti suomalaisiin vielä 1800-luvulla. Käsityksesi mukaan kyseessä oli oikeutettu reaktio? Juutalaisten murhaaminen natsien keskitysleireillä oli selvästi rasistista toimintaa. Oliko kyse oikeutetusta reaktiosta esimerkiksi juutalaislasten toimintaa kohtaan?
Vai mitä tarkoitat? - Folio Mulder
aye-serene kirjoitti:
...on kohdeltu aina huonosti...suoraan sanoen rasistisesti...siitä ei pääse mihinkään...
Kuinkas moni suomalainen on halukas ottamaan romanin töihin?? Kerro se minulle...
Ja toisekseen...hullut tekee töitä...viisaat ei. ;))
Minä olen varmaan sitten yksi näistä hulluista...entäs itse, oletko hullu vai viisas? ;))
/ayeNiin sinunkin elämä olisi aika kurjaa kivikautista vääntöä ja tekisit kuolemaa 35-vuotiaana. Kerro minulle, miksi romaneja ei oteta töihin?. Vastaus= he eivät kysy töitä tai sitten heihin on mennyt rosvoilujen kautta luottamus jo ajat sitten. Miksi eivät perusta omia firmojaan vaikkapa? Käyvätkö he kouluja!? Koita nyt hyvä ihminen avata silmäsi! Olen kuullut, että muutamat romanit ovat heränneet "kulttuuristaan" toimimaan ja kouluttautumaan. Siitä se lähtisi heidänkin elämä pikku hiljaa raiteilleen, niin ei tarttis mummoja ryöstellä, niin kuin kävi naapurimme mummonkin kohdalle...että sellaista tällä kertaa.
- aye-serene
Folio Mulder kirjoitti:
Niin sinunkin elämä olisi aika kurjaa kivikautista vääntöä ja tekisit kuolemaa 35-vuotiaana. Kerro minulle, miksi romaneja ei oteta töihin?. Vastaus= he eivät kysy töitä tai sitten heihin on mennyt rosvoilujen kautta luottamus jo ajat sitten. Miksi eivät perusta omia firmojaan vaikkapa? Käyvätkö he kouluja!? Koita nyt hyvä ihminen avata silmäsi! Olen kuullut, että muutamat romanit ovat heränneet "kulttuuristaan" toimimaan ja kouluttautumaan. Siitä se lähtisi heidänkin elämä pikku hiljaa raiteilleen, niin ei tarttis mummoja ryöstellä, niin kuin kävi naapurimme mummonkin kohdalle...että sellaista tällä kertaa.
...se sanonta että vain hullut tekee töitä, joka osittain pitää paikkansakin...jos rahaa tulee muutenkin...niin kyllä silloin on *hullu* jos jatkuvasti töitä paiskii. ;))
Romanit on ollut kautta aikojen vihattuja ja halveksittuja kaikkialla...ei siis ole ihme että he on pysynyt yhdessä ja ovat pitäneet kiinni kulttuuristaan...kun on jokapuolella vihattu...silloin herää itsesuojelus...joka parhaiten toimii kun ryhmä pysyy yhdessä ja pysyttelee erossa muista kansalaisista...
Etkö ole lukenut romanien historiaa, heidän historiaa esim. Suomessa tai Ruotsissa?
Kyllä täytyy sanoa että huonosti on maamme heitä kohdellut aikaisemmin. Nyt alkavat asiat olla paremmin...niin ehkäpä romanitkin lopulta alkavat luottamaan valkolaisiin...ajat muuttuvat ja romanit muuttuvat ajan mittaan...auttaisi myöskin jonkin verran asiaa jos ennakkoluulot romaneja kohtaan saisi hieman vähentymään. :) Usko pois vaan, asia on näin??
mvh/aye
- Rebel!!!
Somaliat ja sitten tuli oikea rasismi! Se alkoi nazien käsistä ja myös aitojen tedy rebeleitten!! Vittuako ne nikrut tänne tulivat!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481