Hyvään elämään tarvitaan yli 1300 euroa kk.

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011634296.html?utm_term=Autofeed&utm_medium=Toimitus&utm_campaign=is_echo&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawOKmxJleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBZV1VtampKWFF5SldLN0FKc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHmNkXKhQXQijmQT8FRH9umb0d7uYsd0DMaKtGeRXqe9rDuhBLVaDYsCEuZkz_aem_19wHidu6bdk49GTYjM2zSA#Echobox=1763551996

Onkos köyhällä 1300 euroa vähintään. Minä saan tukia joku 900 euroa eli minulla on huono elämä. Tosin kikkailuilla ja pimeillä töillä tienaan vähän lisää.

22

373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kysymys siitä ole että joillakin tukiaisilla saisi itselleen hyvän elintason.Yhteiskunnan tuet mitään tekemättömille liian suuria kun varaa on näköjään kaljotella ja käryttää.Ja pah mukamas pimeitä töitä taas venkula haaveilee kaljatölkki kädessä.

• Anonyymi

Ei mainita, onko brutto vai netto.

• Anonyymi

Todellakin se köyhyysraha heiluu siinä 1200-1300 euron tietämillä ja sen
      alapuolella elämä on todellakin kurjaa eli EI mitään hyvää elämää.
      Kyllä näppiin pitää jäädä ainakin 1500 €, jotta voisi elää normaalisti.
      Mutta silläkään ei vielä pääse työssäkäyvän kulutusjuhlien tasolle.

• Anonyymi

Jutussa varmaan tarkoitetaan nettotuloja. 1300 eurolla eläisin jo luxus elämää ja säästöön jäisi lähes 500 euroa kk. Halpa vuokra on avainasemassa jotta rahaa jää.

• Anonyymi

En tarvitse niin paljon. Töissä ollessani hankin huonekalut yms. Nyt riittää kun saa ruuat.

• Anonyymi

Aina sitä taskukäteistä jostain saa .

• Anonyymi

Saan työmarkkinatukea jotain kuusi ja puolisataa kuussa nettona. Osa-aikatyössä sain joskus vielä vähemmän, mutta en hakenut työttömyyskorvausta, vaikka olisin ollut siihen oikeutettu siinä ohessa.

Jos saisin tonninkin kuussa, jäisi satoja euroja säästöön joka kuu, eli voisi rakentaa pientä puskuria auton hajoamisen ja muiden sellaisten välttämättömien menojen varalta. On tavallaan ihan mukavaa, että on onnistunut kutistamaan menonsa melkein minimiin. Silloin tällöin voi silti osteskella jotain pientä kivaa. Onni ei tule pankkitilin saldosta, vaan ihmissuhteista, ihanasta asuinpaikasta, luonnosta, luovuudesta ja ennen kaikkea siitä tiedosta, että tämä on väliaikaista, kaikki tämä maallinen.

• Anonyymi

Saan alle tuon, on kohtuullista. Mihin kukin on tottunut, maallinen se mikä näkyy jonka kanssa elettävä.

• Anonyymi

Niin se täytyy ajatella paljonko käyttövaroja jää kun käy töissä eikä mitään sellaista minkä saa notkumalla.

• Anonyymi

1500 pikemminkin ja nettona.

• Anonyymi

Mutta kun netto alkaa kakkosella niin on ylijäämän kanssa suorastaan pulassa.
        Joutuu laittamaan pankkiin säästöön sekä pitämään kotona sitä jemmarahaa.

• Anonyymi

Ei taida jäädä paljon käyttöön kun köyhyyspalstalla notkut.

• Anonyymi

Merkillistä, että joillakin köyhyys aiheuttaa myös selkeää katkeruutta .

• Anonyymi

Työkyvyttömyys eläkkeellä on hankalaa työllistyä.
      Reilu 30v alkoi kuntoutustuki ja siitä sitten pysyvälle eläkkeelle.
      Nyt on ikääkin jo 60 vuotta.

Auto oli ennen, siihen meni rahaa paljon.
      Pyörällä ja jalkasin kaupoille olutta, sätkiä hakemaan, ja ruokaa.

• Anonyymi

Autoon menee paljon rahaa, suorastaan ällistyttävän paljon.

• Anonyymi

Minä pystyn pitämään autoa ihan hyvin TK-eläkkeellä, vetämään välillä kännit, polttamaan tupakkaa, maksamaan laskut ja ruokaakin saa. Kaikki menee mitä tuleekin, mitään säästöjä ei ole, mutta elellä pystyy kohtuullisesti.

• Anonyymi

Hyvä elämä ei ole perusoikeus. Se pitää hankkia itse. - Näin se halutaan ajatella.

900 euron nettotuloilla joutuu taiteilemaan hyvän elämän eteen. On oltava keskimääräistä taitavampi, ns. elämäntaitelija.

• Anonyymi

930 euroa saan kk mutta teen sitten pikkuhommaa ja kalastan ja myyn kalaa keväästä syksyyn niin saan siitä rahaa. Vuokra 380 kk veden ja saunan kanssa. Saans äästöön rahaa koska minulla on pienet kulut. Netti 37 euroa , säästöön mulla jää 200 euroa kk.

• Anonyymi

Se on hyvä saavutus, sillä mullakin jää se 200 €/kk säästöön vaikka netto on jonkin
        verran isompi, mutta asuntokulut ovat myös muutamaa pykälää suuremmat .

• Anonyymi00021

Itselläni on hieman yli 1500€/kk nettotulot ja olen ainakin suht tyytyväinen siihen sekä pärjäänkin ihan hyvin noilla tuloilla.
      Joskus tietty saan jotain extratuloa milloin mistäkin, mutta tuolla mennään suurin osa vuodesta.
      Asun tosin pienellä paikkakunnalla, missä asumiskulut ovat selvästi pienemmät kuin isommissa paikoissa tai niiden välittömässä läheisydessä eli maks 20km päästä.
      Isoon kaupunkiin täältä ajaa noin puolessa tunnissa, joten joskus tulee käytyä sielläkin isommissa kaupoissa hamstraushenkisesti.
      Mutta tosiaan, ihan hyvin pärjään. Mulla kuluu noin 200€ viikossa sisältäen harrastuskulujakin ja autoakin pystyn pitämään, siihen menee polttoaineisiin jonkun verran, max satanen kuukaudessa. Joten kyllä noista tuloista jää joka kuukausi ainakin jotain ylikin.
      Työmatka mulla ei onneksi ole kuin reilu 5km suuntaansa.

• Anonyymi00022

Minun työeläke on verojen jälkeen 990€ ja vanhuuseläke 160€, eli yhteensä 1150€/kk, pärjään sillä todella hyvin.

Asumme vanhassa ok-talossa haja-asutusalueella, talomme lämpiää puilla, joita saan ilmaiseksi. Meillä on pörssisähkö, joten nyt tietysti hieman on kallista, mutta sähkölaskut ei muuten juuri taloutta rasita.

Meillä on kasvimaa, siitä saamme mm. perunaa. Tontillamme marjapensaita ja omenapuita, lisäksi lähellä on tosi hyvät marjapaikat poimia loppukesällä mustikoita ja puolukoita.

Kalastan läheisellä järvellä ja lammella muutamalla katiskalla, kalaa niillä tulee yli oman tarpeen.

Meillä on käytetty auto, sellainen halpiainen, jonka juuri katsastin ennen joulua. Minulla on vanha amerikkalainen moottoripyörä, se on juuri nyt poissa liikennekäytöstä. Lisäksi minulla on käytetty kiinalainen mopedi ja muutama lahjoituksena saatu polkupyörä.

Aika pienillä kuluilla tässä mennään ja tekemistä harrastusten puoleen on enempi mitä ehtii. Rahaa jää aika reilusti säästöönkin tuosta eläkkeestä. Mielestäni elämäni ei ole mitenkään kurjaa, nautin elämästä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      48
      5107
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      65
      2884
    3. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      270
      1328
    4. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      72
      1113
    5. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1104
    6. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1075
    7. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      128
      1048
    8. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      74
      1034
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      142
      954
    10. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      49