Kasvot ikkunassa

Oli synkkä ja myrskyinen yö... No ei ollut, mutta pimeää niinkun syksyisenä yönä keskellä maaseutua on. Vuosi oli jotain 1990-luvun alkua, kello kaksi tai kolme.

Ohjelmoin jotain yöllä, kunnes takaani kuului koputus ja ikkunassa näkyi kasvot. Ja tämä siis pimeydessä, pari naapuritaloa oli aika lähellä mutta satunnaisia kulkijoita ei juuri ollut.

Menin ulko-ovelle. "Onks sulla bissee?" Naapurin sukulaispoika oli tuotu maalle kuivumaan, jano yllätti keskellä yötä. Ei ollut bisseä minulla, että sikäli kuivattaminen ainakin sillä erää kai onnistui.

Jos olisin ollut säikympi, kai tästä olisi tullut joku kummituskertomus. Tai ehkä väsyneempänä olisin pelästynyt, tai en olisi jaksanut mennä ovelle. Välillä muistelen tätä kun mietin mistä ovat voineet lähteä erilaiset tarinat yöllisistä koputuksista.

20

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No en nyt kyllä tiedä onko tuosta ihan kummitustarinan lähteeksi. Toki mahdollista...

• Entä jos vaikka joku säikympi kaveri olisikin ollut yövieraana? Ja ennenkaikkea tarina olisi kerrottu eteenpäin ja muistettu vähän todellisuutta hurjempana?

• Anonyymi

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Entä jos vaikka joku säikympi kaveri olisikin ollut yövieraana? Ja ennenkaikkea tarina olisi kerrottu eteenpäin ja muistettu vähän todellisuutta hurjempana?

Toki, mutta enemmän aineksia jonkinlaiseksi mysteeriksi olisi, jos ikkunan takana selvästi näkyvät kasvot ja koputus, mutta kun joku menee katsomaan, ei ketään missään. Siinäkin tapauksessa useimmiten ajateltaisiin koputtelijan vain häipyneen.

• Anonyymi kirjoitti:

Otatko Jori kopin?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19124382/vapaa-ajattelijoita-002-suomalaisista

En itse asiassa. En minä ole edes avannut noita ketjuja, joita on pitkään roikutettu palstan etusivulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Toki, mutta enemmän aineksia jonkinlaiseksi mysteeriksi olisi, jos ikkunan takana selvästi näkyvät kasvot ja koputus, mutta kun joku menee katsomaan, ei ketään missään. Siinäkin tapauksessa useimmiten ajateltaisiin koputtelijan vain häipyneen.

Mahdollista, ja varmaan todennäköistäkin nyt kun rationalismi on lisääntynyt.

Silti: miksipä ei jokin tuollainen kokemani ole voinut olla kummitustarinoiden lähde?

• Anonyymi

Mahdollista, ja varmaan todennäköistäkin nyt kun rationalismi on lisääntynyt.

Silti: miksipä ei jokin tuollainen kokemani ole voinut olla kummitustarinoiden lähde?

No on voinut olla. Kyllähän monet osaavat tarinankerronnan, jossa sekoitetaan hieman faktaa ja fiktiota. Ja kun se kerrotaan totena eteenpäin, siitä kohta kohistaan.

Miksi maallinen lähestymistapa edellyttäisi nykyaikaa?

• Anonyymi kirjoitti:

No on voinut olla. Kyllähän monet osaavat tarinankerronnan, jossa sekoitetaan hieman faktaa ja fiktiota. Ja kun se kerrotaan totena eteenpäin, siitä kohta kohistaan.

Miksi maallinen lähestymistapa edellyttäisi nykyaikaa?

Maallinen lähestymistapa ei mitenkään asiallisesti ottaen nykyaikaa edellytä. Tieteellisen selityksen puuttuessakaan jumalat eivät ole kelvollinen selitys.

Silti käytännössä suunta on ollut maallisempaan päin.

• Anonyymi

Maallinen lähestymistapa ei mitenkään asiallisesti ottaen nykyaikaa edellytä. Tieteellisen selityksen puuttuessakaan jumalat eivät ole kelvollinen selitys.

Silti käytännössä suunta on ollut maallisempaan päin.

Niin maallistuminen leviää ja hyvä niin, mutta aina on ihmisiä, jotka "tarttuvat härkää sarvista", ja tällaisessakin kohtaa tukisivat mistä on kyse.
        Joku ei ehkä avaisi esim ovea, jollei tunnistaisi kasvoja, koska voihan tuntemattomalla olla pahat mielessä.
        Kolmas voisi kenties pitää tapausta jotenkin yliluonnollisena.
        Näissä jutuissa on aika paljon myös yksilöllistä reagointia.

• Anonyymi

Sisko on asunut miehensä kanssa vanhassa, miehen suvussa periytyneessä maatalossa. Siellä oli toisinaan nähty talon vanhoja asukkaita kävelemässä navetan tienoilla. Talon vintiltä oli silloin tällöin kuulunut askeleiden ääniä.

Olivat loppuneet siihen, kun talo oli siunattu kristittyjen toimesta, yli kymmenen vuotta sitten.

• Anonyymi

Miten niiden vanhojen asukkaiden kävi siunauksessa, kuoliko ne pikkuhiljaa pois? Entä sisko, oliko siunatussa tilassa siunauksen jälkeen?

• Anonyymi

Tätini mies oli kuulema harrastanut spiritismiä.
      Kerran oli oveen koputettu.
      Mies oli käskenyt koputtajaa sanoen että mene pois sieltä .

Joku oli pelannut spiritismiä kirjain & numero -laudalla, jonka päällä juomalasi siirtyi kirjain kirjaimelta.

Oli kysytty: missä olet ?
      Lasi liikkui.......vastaus: "komerossa".
      Oli menty katsomaan.
      Komerossa oli ollut puukko.

• Anonyymi

"Komerossa oli ollut puukko."

Jeesus sanoi:

Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
        (Johanneksen evankeliumi 10:10)

• Anonyymi
    • Anonyymi

Joku esim. kuolleen henkilön tai muu hahmo voi näyttäytyä.
      Se voi tietää jotain asioita elämästäsi, mutta älä ala sananvaihtoon sen kanssa.
      Kyseessä on pirullinen demoni.
      Käske sen painua helvettiin !

• Anonyymi00013

Israelin ensimmäinen kuningas, Saul, aloitti hyvin: hän toimitti maasta vainaja- ja tietäjähenkien manaajat.
      Saul sortui kuitenkin tottelemattomattomuuteen, ja kun Jumala ei hänelle enää vastannut, Saul teki viimeisen virheen: meni noitanaisen puheille
      Een-Dooriin.

Pian sen jälkeen Israelin armeija kärsi tappion ja Saul ja poikansa kaatuivat taistelussa.

***** Samuel oli kuollut, ja koko Israel oli pitänyt hänelle valittajaiset; ja he olivat haudanneet hänet hänen kaupunkiinsa Raamaan. Ja Saul oli toimittanut pois maasta vainaja- ja tietäjähenkien manaajat.*****
      1. Samuelin kirja: 28:3.

1. Samuelin kirja
      28:7 Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki". >> Jakeen lisätiedot

28:8 Silloin Saul teki itsensä tuntemattomaksi, pukeutui toisiin vaatteisiin ja lähti matkalle, mukanansa kaksi miestä. He tulivat yöllä vaimon luo, ja hän sanoi: "Ennusta minulle vainajahengen avulla ja nostata minulle se, jonka minä sinulle sanon".

28:9 Mutta vaimo vastasi hänelle: "Sinä tiedät kyllä, mitä Saul on tehnyt, kuinka hän on hävittänyt vainaja- ja tietäjähenkien manaajat maasta. Miksi virität minulle ansan tuottaaksesi minulle kuoleman?"
      28:10 Niin Saul vannoi hänelle Herran kautta ja sanoi: "Niin totta kuin Herra elää: tästä asiasta ei sinulle tule mitään syytä".

Israelin ensimmäinen kuningas, Saul, aloitti hyvin: hän toimitti maasta vainaja- ja tietäjähenkien manaajat.
      Saul sortui kuitenkin tottelemattomattomuuteen, ja kun Jumala ei hänelle enää vastannut, Saul teki viimeisen virheen: meni noitanaisen puheille
      Een-Dooriin.

Pian sen jälkeen Israelin armeija kärsi tappion ja Saul ja poikansa kaatuivat taistelussa.

***** Samuel oli kuollut, ja koko Israel oli pitänyt hänelle valittajaiset; ja he olivat haudanneet hänet hänen kaupunkiinsa Raamaan. Ja Saul oli toimittanut pois maasta vainaja- ja tietäjähenkien manaajat.*****

1. Samuelin kirja: 28:3.

1. Samuelin kurja

28:7 Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki". >> Jakeen lisätiedot

28:8 Silloin Saul teki itsensä tuntemattomaksi, pukeutui toisiin vaatteisiin ja lähti matkalle, mukanansa kaksi miestä. He tulivat yöllä vaimon luo, ja hän sanoi: "Ennusta minulle vainajahengen avulla ja nostata minulle se, jonka minä sinulle sanon".

28:9 Mutta vaimo vastasi hänelle: "Sinä tiedät kyllä, mitä Saul on tehnyt, kuinka hän on hävittänyt vainaja- ja tietäjähenkien manaajat maasta. Miksi virität minulle ansan tuottaaksesi minulle kuoleman?"
      28:10 Niin Saul vannoi hänelle Herran kautta ja sanoi: "Niin totta kuin Herra elää: tästä asiasta ei sinulle tule mitään syytä".

• Anonyymi00014

*) Samuelin kurja 😁
        Pitää olla: Samuelin kirja
        Painovirhepaholainen

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

*) Samuelin kurja 😁
        Pitää olla: Samuelin kirja
        Painovirhepaholainen

Ja viesti kopioitui 2 x

• Anonyymi00016

Kävin tänään kaverin luona kahvilla.
      Kertoi kiinnostuneensa Suomeen talvi/jatkosodan taistelujen historiasta.

Veteraani oli kertonut kuinka Suomussalmella Raatteentien taistelussa suomalainen sotilas oli haavoittunut ja teki kuolemaa.
      Sotilaan vierelle ilmestyi enkeli.

Hän kysyi muilta näittekö enkelin.
      Kaikki paikalla olleet 300 sotilasta kertoivat nähneensä saman enkelin.

Olen kuullut muitakin enkelikertomuksia rintamalta:

Valtavan kokoiset enkelit seisomassa rintamalla kasvot itään päin.

• Anonyymi00017

Niin ja ne muinaisissa asuissa ilmestyvät ihmiset sarkahousuineen jotka kertoo asuvansa kiven alla kirkon vieressä. Ja kun aamulla outoja kulkioita saarelta etsitään löytyy ainoastaan kivi johon on hakattu risti. 🤷‍♀️

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      130
      3089
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      39
      2949
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      105
      1331
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      135
      1057
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1047
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1037
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      977
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      949
    9. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      41
      777
    10. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      22
      753
    Aihe