Mistä syntyy tarve pohtia Raamatun "sanomisia" milloin missäkin asiassa?
Missä hetkessä ihmisen päässä tällainen tarve syntyy? Mikä on se ajatus, joka tämän tarpeen ilmaisee ja synnyttää?
Millä perusteella tai perusteilla Raamattu saa ihmisen mielessä tällaisen aseman?
Onhan nimittäin ollut jossain vaiheessa oltava vedenjakajahetki, jota ennen Raamatulla ei tällaista valtaa ja asemaa ollut ja jonka jälkeen se sillä oli. Mitä tuo hetki on pitänyt sisällään? Minkälaisen ajatuksen? Minkälaisen myöntymisen?
Onko tapahtunut täysin harkittu ja tietoinen alistuminen Pyhän Kirjan alaisuuteen? Millä perusteella? Mikä ajatus on tämän alistumisen sysännyt liikkeelle? Mikä ajatus on sen saanut sen aikaan, oikeuttanut sen?
Eli kuinka ihminen tällaisen alistumisen itselleen on perustellut?
Jos hän julistaa Raamattunsa Jumalan sanaksi tai peräti Sanaksi, hänen on tullut tehdä se vetoamatta Raamattuun itseensä, koskapa muussa tapauksessa hänen perustelunsa kiertää kehää - hän perustelee Raamatun Jumalan sanuuden Raamatun Jumalan sanuudella.
Onko kenties jossain vaiheessa koittanut hetki, jolloin hän on kuullut taivaasta jylisevän äänen, joka on sanonut hänelle: "Tämä on minun rakas Kirjani! Kutsu sitä Jumalan sanaksi ja suhtaudu siihen ikään kuin se olisi elävä ja ajatteleva Persoona, niin kuin se olisi Minä itse, ja lue sitä"?
Jollei tällaista hetkeä ole ollut, perustuuko tällaisen ihmisen Raamattu-mania pelkkään kehäpäätelmään? Onko se täysin samanlaisella pohjalla kuin muslimien usko Koraaniin (jotka hekin vakuuttavat samanlaisella vakuuttuneisuudella ja vakavuudella KOKENEENSA Koraanin Jumalan sanaksi sitä lukiessaan)?
"Mitä Raamattu sanoo - -?"
5
67
Vastaukset
Nykyajan kristityt eivät tajua mitään, ja on helppo vedota siihen, että "Raamattu sanoo".
Ja se on ihmisten ajatuksia ja kirjoituksia.- Anonyymi
Nimenomaan! Pahimmillaan tuota mantraa hokiessaan tulee julistaneeksi yli 30 000 jaetta ihmisten ajatuksia ja kirjoituksia Jumalalta tulleeksi Absoluuttiseksi Totuudeksi - ajatuksia ja kirjoituksia, jotka ovat TOISTEN IHMISTEN KIRJOITTAMIA! :D :D :D
Israelilaiset sentään rakensivat Kultaisen vasikkansa itse. :D
- Anonyymi
Raamatun tekstejä käytetään auktoriteettina, kun rationaaliset argumentit eivät tue omia ajatuksia.
- AnonyymiUUSI
Nämä ovat niitä lopun ajan kirjoituksia!
- AnonyymiUUSI
Äitis oli lopun ajan kirjoitus kun sinua teki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1232384Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from411965Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276521913Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen301907- 1021897
Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la581199- 1171095
Poistettuun aloitukseen
Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei20953- 54900
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘110857