Annatko profetioiden johtaa sinua?

Anonyymi-ap

Monet ovat profetoineet tulevaisuutta, mitä tulee tapahtumaan.
Joskus annetaan tarkka aikaraja ja jopa päivän tarkkudella profetoidaan mitä tapahtuu sinä päivänä tai sinä vuonna. Mutta kun aikaraja menee umpeen, mitään siitä ei ole tapahtunut. Silloin tiedämme, että sanoma ei tullut Jumalalta profetoivalle. Sanoma oli ihmisen oman mielen tuotos.

Mutta nyt

Viittaan ensikädessä profetioihin Suomen, Ruotsin, Norjan ja Euroopan sekä Amerikan tulevaisuudesta. Olen viimeaikoina alkanut enemmän ja enemmän kyseenalaistamaan näitä tunnettuja profetioita. Uskon monen niistä olevan ihmismielen kehittämiä. Eivät siis ole Jumalan ilmoituksia tulevista tapahtumista. Joku profetia voi tosin olla Jumalasta. Silloin se asia tapahtuu täydellä varmuudella koska Jumala ei erehdy.

Mutta Jumala voi sallia väärän profetian esille tuomisen muutamista syistä. Jos esimerkiksi ihminen pyrkii saamaan itselleen mainetta ja kunniaa tietämällä tulevaisuutta, Jumala voi sallia hänen saada oman mielen tuotoksena profetian, jota luulee Jumalan Hengen antamaksi sanomaksi. Tai jos ihminen on hyvin utelias saamaan tietoa tulevaisuudesta, mikä ei hänelle kuulu tietää, Jumala voi sallia ihmisen itse kehittää profetioita. Tässä on oltava tarkka.

Meillä tulee aina olla Jumalan kunnia päällimmäisenä eikä oma menestys ja kunnia. Eikä uteliaisuutemme tietää tulevista asioista niin, että pyydämme Jumalaa ilmoittamaan tulevia asioita. Jumala kyllä ilmoittaa palvelijoilleen tulevia tapahtumia, mutta oman tahtonsa ja suunnitelmansa mukaisesti, ei tyydyttääkseen meidän uteliaisuuttamme ja maineen ja kunnian tarvettamme.

On myös profetoitu monen ihmisen kautta esim. Suomen kohtalosta, jotka ovat täysin ristiriidassa keskenään. Siksi kaikki nämä profetiat eivät voi olla Jumalasta eivätkä ne toteudu. Kun näitä "Jumalalta saatuja profetioita" lukee tai kuulee, tulee turhauttava olo.

Silloin kun olemme Jumalan edessä aitoja, emme etsi, emme tavoittele profetioita oman kunnian tähden, vaan luotamme Jumalaan, että Hän puhuu meille, mitä Hän näkee hyväksi ilmoittaa. Silloin voimme saada Jumalalta oikeita sanomia.

En siis enää luota kaikkiin näihin kuuluisiin suuriin profetioihin. En edes Venäjän Suomen miehittämisprofetioihin vaikka jotkut voivatkin olla Jumalasta ja voivat tapahtua. Mutta ehkä ei niin kuin on profetoitu. En anna näiden profetioiden johtaa minua ja vaikuttaa elämääni. Tulevaisuus voi olla erilainen kuin mitä näissä profetioissa sanotaan.

Tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu, ja mitä ei tapahdu. Jumalasta tullut profetia tapahtuu. Se mikä ei ole Hänestä, ei tapahdu. Monet näistä profetioista eivät ole Jumalasta vaikka ne ovat luotettavien saarnaajien kautta meille annnettu. Nimekäskin saarnaaja voi erehtyä koska ihminen on erehtyväinen ja Jumala sen sanoo meistä. Olen joskus kuullut jopa arvostetun saarnaajan profetoivan ja kokenut, että hän puhuu omiaan.

Tärkeää meille yksilöuskoville on olla Herran kanssa hyvissä väleissä.
Silloin Herra puhuu meille, mitä Hän näkee tarpeelliseksi ilmoittaa. Ja mitä Hän ei ilmoita tulevaisuudesta, sitä emme tarvitse tietää.

16

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yksi tapa arvioida profetiaa, onko se Jumalan Hengestä vai ihmisen omasta hengestä; puhuuko profetoiva pitkään ja monisanaisesti samaa asiaa. Jumala yleensä puhuu lyhyesti ytimekkäästi ja tarkasti.

• Anonyymi

Enää viisi vuotta ja ryssä hyökkää Suomeen. Baltiaan ehkä jo sitä ennen.

• Anonyymi

Suomella on hyvä karma.
      Uskon että meillä on kaikesta huolimatta hyvä tulevaisuus ja suhteet Venäjääkin paranee kunhan rauha tulee.

• Anonyymi

Luther ehdotti omenapuun istuttamista, tapahtui sitten mitä hyvänsä. Uskovan elämän tulisi olla sellaista, että Jumalaan voi luottaa etukäteen. Itse otan profetiat siltä kannalta, että mitään ei tarvitse tietää etukäteen, koska Jumalalla on jo valmis suunnitelma.

• Anonyymi

"Mutta Jumala voi sallia väärän profetian esille tuomisen muutamista syistä. Jos esimerkiksi ihminen pyrkii saamaan itselleen mainetta ja kunniaa tietämällä tulevaisuutta, Jumala voi sallia hänen saada oman mielen tuotoksena profetian, jota luulee Jumalan Hengen antamaksi sanomaksi. Tai jos ihminen on hyvin utelias saamaan tietoa tulevaisuudesta, mikä ei hänelle kuulu tietää, Jumala voi sallia ihmisen itse kehittää profetioita. Tässä on oltava tarkka."

Raamatussakin varoitetaan näistä vääristä profeetoista ja profetioista, mutta nämä varoitukset menevät kuuroille korville, eikä mikään järkipuhe tehoa näihin profeettojen perässä juoksenteleviin.

Kun Raamatun tekstejä aloitetaan vääntämään kieroon, niin silloin astuvat kehiin "profeetat" selittelemään näitä tekstejä kuulijoiden korvasyyhyyn.

2.Tess.2
      11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
      12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Yksi hyvä esimerkki on tämä tempausoppi, jossa kristityt temmataan pois ennen ahdistuksen aikoja.

Tosi moni on mielistynyt siihen, vaikka Raamatussa sanotaan, että se tapahtuu "viimeisenä päivä" Jeesuksen tullessa ja kuolleet herätetään ensin ja elossa olevat uskovat temmataan yhdessä heidän kanssaan.

Kyseessä on siis 1. Ylösnousemus, eikä mikään "välitempaus".

• Anonyymi

>>>>Tosi moni on mielistynyt siihen, vaikka Raamatussa sanotaan, että se tapahtuu "viimeisenä päivä" Jeesuksen tullessa ja kuolleet herätetään ensin ja elossa olevat uskovat temmataan yhdessä heidän kanssaan.<<<<

Parempi pitäytyä Kirjoituksissa ja valmistautua myös kristittyjä kohtaaviin vaikeuksiin, kuin olla huolettomana jonkun “amerikkalaisen  unelman “ harhaan johtamana. Em.Joh.evk:n 4 kohtaa : Joh 6:39, 40, 44, 54.

“viimeisenä päivänä.”
        ”Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.”
        Johannes 6:39 FB38

“viimeisenä päivänä.”
        ”Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."”
        Johannes 6:40 FB38

“viimeisenä päivänä.”
        ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Johannes 6:44 FB38

“viimeisenä päivänä.”
        ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Johannes 6:54 FB38

“..Jumalan pasunan kuuluessa.”
         1. Tessalonikalaiskirje 4:15-17 FB38—  ”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”

SIIS— “Herran tulemukseen..….Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan..”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>>Tosi moni on mielistynyt siihen, vaikka Raamatussa sanotaan, että se tapahtuu "viimeisenä päivä" Jeesuksen tullessa ja kuolleet herätetään ensin ja elossa olevat uskovat temmataan yhdessä heidän kanssaan.<<<<

Parempi pitäytyä Kirjoituksissa ja valmistautua myös kristittyjä kohtaaviin vaikeuksiin, kuin olla huolettomana jonkun “amerikkalaisen  unelman “ harhaan johtamana. Em.Joh.evk:n 4 kohtaa : Joh 6:39, 40, 44, 54.

“viimeisenä päivänä.”
        ”Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.”
        Johannes 6:39 FB38

“viimeisenä päivänä.”
        ”Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."”
        Johannes 6:40 FB38

“viimeisenä päivänä.”
        ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Johannes 6:44 FB38

“viimeisenä päivänä.”
        ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Johannes 6:54 FB38

“..Jumalan pasunan kuuluessa.”
         1. Tessalonikalaiskirje 4:15-17 FB38—  ”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”

SIIS— “Herran tulemukseen..….Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan..”

Viimeisenä päivänä— Jeesuksen tulemus
        "Kaiken, paitsi Jeesuksen toinen tulemus, nimittäin tapahtuu ennen kuin seurakunta temmataan ylös!
        Olen tietenkin tietoinen siitä, että yleisesti opetetaan että seurakunta lähtee täältä joko ne seitsemän viimesten vuoden alussa, tai sitten kun 3½ vuota on jäljellä. Tämä on kuitenkin raamatunvastainen opetus.
        Raamatussa sanotaan nimittäin hyvin selkeästi täsmälleen milloin ylöstempaus tapahtuu, ja se tapahtuu viimeisenä päivänä, samana päivänä kun Jeesus tulee takaisin."

Jeesus itse sanoi milloin hän herättää kuolleet, Kristuksessa nukkuneet ("kuolleet") .Luettavissa Johanneksen evankeliumissa luvussa 6. Neljässä kohdassa . Joh 6:39, 40, 44, 54.

Apostoli Paavali kertoo siitä Tessalonikan srk:lle.   1. Tessalonikalaiskirje 4:16-17 FB38
        ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
        1. Tessalonikalaiskirje 4:16-17 FB38
        Em. lainaus (  Ingmar Rönn )sivulta:   https://ironn.org/?p=4600

• Anonyymi

"... sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua..."

‭‭2. Tessalonikalaiskirje‬ ‭2‬:‭5‬-‭12‬ ‭FB38‬‬

”Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.”
      ‭‭
      ‭‭".....niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne....."

5. Mooseksen kirja‬ ‭13‬:‭1‬-‭4‬ ‭FB38‬‬
      1”(2) "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen, (3) ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä', (4) niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne. (5) Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.”

• Anonyymi

>>>Tärkeää meille yksilöuskoville on olla Herran kanssa hyvissä väleissä.
      Silloin Herra puhuu meille, mitä Hän näkee tarpeelliseksi ilmoittaa. Ja mitä Hän ei ilmoita tulevaisuudesta, sitä emme tarvitse tietää.<<<<

Ei riitä "hyvät välit".

‭‭Onko todella Jumala yhteys, vai luuletko että olisi?

1. Johanneksen kirje‬ ‭1‬:‭6‬ ‭FB38‬‬
      ‭‭”Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.”
      -----
      ‭‭"Jos sanomme" suun tunnustus-- "mutta vaellamme pimeydessä" sydän on muualla. Ihminen elää valheessa.
      -------
      1. Johanneksen kirje‬ ‭1‬:‭7‬-‭10‬ ‭FB38‬‬
      ”Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      Jos me tunnustamme (Novum: "homologomen") syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.”
      ---------
      ”Jos me tunnustamme syntimme,..."
      ‭‭1. Johanneksen kirje‬ ‭1‬:‭9‬ ‭FB38‬‬

"...tunnustaa" -"homologeoo"--"sanoa samaa"--"logeoo"-"sanoa"--"homo"-"samaa".Tunnustaminen tarkoittaa että ihmisen tulee sanoa samaa kuin Jumalakin sanoo. Kun Jumalan Sana paljastaa jonkin asian elämässäni synniksi,minun tulee ikään kuin mennä asiassa Jumalan puolelle ja katsoa sitä sieltä käsin.

Tunnustaminen on sitä, kun sanon "olet oikeassa Herra, sanon samaa kuin sinä. Olen samaa mieltä kanssasi.Se on syntiä". Tätä tarkoittaa syntien tunnustaminen.Tämän tavan on Jumala antanut kristitylle selvitä syntinsä kanssa..."
      ‭‭Edellinen vapaata lainausta kirjasta: Raamattu elämään-Jukka Norvanto-Paljastava rakkaus-Johanneksen kirjeet-copyright:Jukka Norvanto ja Sanansaattajat r.y.-PerusSanoma Oy 2009.--Novum Uusi testamentti selityksin 4- Gal-Ilm--Raamatun tietokirja Vantaa 1983.
      ------
      ”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
      ‭‭Kirje efesolaisille‬ ‭1‬:‭13‬-‭14‬ ‭FINRK‬‬

Jumalan Henki heti syntymässä
      Jumalan Henki asuu Jumalan lapsessa heti syntymästä( uudestisyntymästä, eli uskoon tulosta ) alkaen. Ei Jumalan Henkeä erikseen pyydetä. Eikä erikseen jotakin "täyttymistä Hengellä". Niinhän se on ihmis lapsellakin ihmisellä on oma henki heti syntymästä alkaen,ellei ole henkeä on kuollut.
      ”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
      ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭8‬:‭9‬ ‭FB38‬‬

Jumalan Henki asuu uskovassa heti uudestisyntymästä alkaen.Ei ole erikseen jotakin "voimalla pukemista ylhäältä". Kristuksessa on jo annettu Hänen tuntemuksensa kautta kaikki mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.

Jumalan Henki joka on tullut ihmiseen asumaan tämän uskoon tullessa on myös "Voiman Henki"

‭‭2. kirje Timoteukselle‬ ‭1‬:‭7‬ ‭FINRK‬‬
      ”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä vaan voiman, rakkauden ja terveen ymmärryksen hengen.”

”Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,...”
      ‭‭2. Pietarin kirje‬ ‭1‬:‭2‬-‭3‬ ‭FB38‬‬

Jumalaa ei tule tuntemaan ellei itse lue Raamattua ( asiayhteyksineen).ja ojentaudu Sanan ilmoituksen mukaan. Jumala on ilmoittanut itsensä Sanassaan , ei ihmisen vaihtelevissa tunne tiloissa.
      ---------
      Jumalan Sana on Hengen ilmoitus. Jumala on Henki.( Joh.4:23,24.) Jumalan Sanaa (Raamattua) lukemalla ja ojentautumalla sen neuvojen mukaan tulee tuntemaan Jumalan.

‭‭Johannes‬ ‭7‬:‭16‬-‭17‬ ‭FB38‬‬
      ”Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”
      ‭‭
      ”Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
      ‭‭Johannes‬ ‭4‬:‭23‬-‭24‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

Room.10:8-13.
        Lainaus kirjasta:
        RAAMATTU ELÄMÄÄN — Jukka Norvanto-- Syvemmälle elämään - Room 8— 16—PERUSSANOMA OY-2010-
        Copyright Jukka Norvanto ja Sanansaattajat ry.—( Sivulta 72.-74.)

“..Kristuksesta kertovan sanan kautta uskon ihmiseen. Siksi se uskon sana on sekä suussa että sydämessä. Siellä missä evankeliumia julistetaan suun avulla, siellä se myös etsiytyy ihmisen sydämeen vastaan otettavaksi. Sieltä se siirtyy jälleen suuhun edelleen julistettavaksi yhä uusille ihmisille. Siihen totuuteen liittyykin seuraava jae.
        Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva, Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. (Room 10:9-10)

Nämä jakeet sisältävät alkuseurakunnan uskontunnustuksen. Lyhykäisyydessään se kuului yksinkertaisesti: "Jeesus on Herra". Sama sisältö on todellisuudessa myös niillä uskontunnustuksilla, joita nykyäänkin eri kirkkokuntien jumalanpalveluksissa yhteen ääneen lausutaan.

Niissä vain hieman monipolvisemmin tunnustetaan, että Jeesus on Herra.
        Meidän nykyään elävien ihmisten on vaikea ymmärtää, kuinka radikaali tämä lausuma oli Paavalin aikana. Siinähän yksinkertaisesti sanotaan, että Nasaretin kaupunkipahaiseen syntynyt Jeesus on yhtä kuin VT:ssa itsensä Moosekselle ja muille profeetoille ilmoittanut Herra Jumala, Jahve. Siinä ihmisessä, joka tämän todistuksen antaa sydämestään, on tapahtunut todellinen vallankumous. Ja usko siihen, että tämä HetTa on kuollut ihmisten puolesta ja myös noussut kuolleista, tuo pelastuksen ihmiselle.

Kun Paavali puhuu tässä yhteydessä suulla tunnustamisesta, hän käyttää kreikan kielessä sanaa homologeooo Suoraan käännettynä se tarkoittaa puhua samaa eli yhdenmukaista puhumista.

Samaa sanaa käytetään myös 1. Joh jossa puhutaan syntien tunnustamisesta. Eli kysymys kuuluukin, mistä samasta tai yhdessä puhumisesta näissä jakeissa on kysymys?

Mikä on samaa minkä kanssa? Miksi Paavali tai Johannes ei vain käytä pelkkää legoo eli puhumista tarkoittavaa sanaa?

Miksi esimerkiksi Paavali ei kirjoittanut kirjeeseensä pelkästään: "Jos sanomme suullamme, että Jeesus on Herra..."? Miksi hän käytti yhdenmukaista puhumista tarkoittavaa yhdyssanaverbiä 'sanoa samaa'? ( JATKUU )

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Room.10:8-13.
        Lainaus kirjasta:
        RAAMATTU ELÄMÄÄN — Jukka Norvanto-- Syvemmälle elämään - Room 8— 16—PERUSSANOMA OY-2010-
        Copyright Jukka Norvanto ja Sanansaattajat ry.—( Sivulta 72.-74.)

“..Kristuksesta kertovan sanan kautta uskon ihmiseen. Siksi se uskon sana on sekä suussa että sydämessä. Siellä missä evankeliumia julistetaan suun avulla, siellä se myös etsiytyy ihmisen sydämeen vastaan otettavaksi. Sieltä se siirtyy jälleen suuhun edelleen julistettavaksi yhä uusille ihmisille. Siihen totuuteen liittyykin seuraava jae.
        Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva, Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. (Room 10:9-10)

Nämä jakeet sisältävät alkuseurakunnan uskontunnustuksen. Lyhykäisyydessään se kuului yksinkertaisesti: "Jeesus on Herra". Sama sisältö on todellisuudessa myös niillä uskontunnustuksilla, joita nykyäänkin eri kirkkokuntien jumalanpalveluksissa yhteen ääneen lausutaan.

Niissä vain hieman monipolvisemmin tunnustetaan, että Jeesus on Herra.
        Meidän nykyään elävien ihmisten on vaikea ymmärtää, kuinka radikaali tämä lausuma oli Paavalin aikana. Siinähän yksinkertaisesti sanotaan, että Nasaretin kaupunkipahaiseen syntynyt Jeesus on yhtä kuin VT:ssa itsensä Moosekselle ja muille profeetoille ilmoittanut Herra Jumala, Jahve. Siinä ihmisessä, joka tämän todistuksen antaa sydämestään, on tapahtunut todellinen vallankumous. Ja usko siihen, että tämä HetTa on kuollut ihmisten puolesta ja myös noussut kuolleista, tuo pelastuksen ihmiselle.

Kun Paavali puhuu tässä yhteydessä suulla tunnustamisesta, hän käyttää kreikan kielessä sanaa homologeooo Suoraan käännettynä se tarkoittaa puhua samaa eli yhdenmukaista puhumista.

Samaa sanaa käytetään myös 1. Joh jossa puhutaan syntien tunnustamisesta. Eli kysymys kuuluukin, mistä samasta tai yhdessä puhumisesta näissä jakeissa on kysymys?

Mikä on samaa minkä kanssa? Miksi Paavali tai Johannes ei vain käytä pelkkää legoo eli puhumista tarkoittavaa sanaa?

Miksi esimerkiksi Paavali ei kirjoittanut kirjeeseensä pelkästään: "Jos sanomme suullamme, että Jeesus on Herra..."? Miksi hän käytti yhdenmukaista puhumista tarkoittavaa yhdyssanaverbiä 'sanoa samaa'? ( JATKUU )

JATKUU ) "..Joskus nämä tunnustamiseen viittaavat jakeet ymmärretään niin,että ihmisen on pelastuakseen mentävä seurakunnan eteen ja kerrottava julkisesti pelastuksestaan. Toki Paavalinkin aikana sellaista tapahtui. Silloin, kun evankeliumi alkoi levitä maailmaan ja ihmisiä yhä uusista kansoista kääntyi Herraan Jeesukseen uskoviksi, näiltä ihmisiltä tietenkin kysyttiin, mihin he uskovat, ennen kuin heidät kasteen kautta liitettiin seurakuntaan.

Kuitenkaan tällä kertaa Paavali ei ilmeisestikään, ainakaan ensi sijaisesti, puhunut näistä erityistilanteista.

Sen sijaan edellä käytetty yhdenmukaiseen puhumiseen viittaava sana kertoo sydämen ja suun keskinäisestä sopusoinnusta. Toisin sanoen, kristityn tunnistaa siitä, että hänen sanansa ja tekonsa pitävät yhtä eli ne puhuvat samaa.

Sydän näet raamatullisessa kielenkäytössä tarkoittaa ihmisen sisintä olemusta. Ja sen mukaisesti ihminen tietenkin myös elää. Ihminen uskoo aina sydämellään. Se pätee myös niihin ihmisiin, jotka torjuvat Jeesuksen. Hekin toimivat silloin sydämensä uskon mukaan.

Tiedät varmasti aivan yhtä hyvin kuin minäkin, kuinka paljon tässä maailmassa ihmisiä petetään sanojen avulla. Pelkkiä sanoja on helppoa singautella suuntaan jos toiseenkin. Ja helppoa on myös sopivassa tilanteessa sanoa uskovansa jopa Jumalaan, vaikka oma sydän todistaisi vallan muuta.

Silloin sydän ja suu ovat ristiriidassa keskenään. Ihminen voi kyllä suullaan laulaa jopa ylistystä Herralle, ja kuitenkin sydän voi olla kaukana hänestä.
        Miksi ihmiset sitten joskus toimivat näin ristiriitaisesti?

Syitä lienee lähinnä kaksi. Kysymys on joko itsepetoksesta tai tekopyhyydestä. Kummassakin tapauksessa on tietenkin syvimmältään kysymys petollisuudesta eli pyrkimyksestä olla jotakin muuta kuin mitä todellisuudessa ollaan. Jos ihminen toimii näin, silloin myöskään hänen suustaan päästetyissä sanoissa ei ole kysymys enää yhdenmukaisesta puhumisesta eli todellisesta tunnustamisesta, vaan pelkistä sanoista.

Tästä syystä ajattelen Paavalin käyttäneen yhdenmukaisuutta korostavaa yhdyssanaverbiä. Pelkät sanat eivät siis tuo pelastusta. Ne merkitsevät pelastusta vasta silloin, kun ne totuudenmukaisesti kertovat sydämen uskosta ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen..."

• Anonyymi

Jesaja 3 kertoo, että jo aikaa sitten on Profeetat ja profetoiminen otettu pois Juudalta. Jäljellä on vielä Neuvonantajat, Tietäjät ja Loitsijat. Ehkä kuitenkin on otettava huomioon Intian veedat ja Islamin eskatologia mikäli tahtoo jotakin tulevaisuudesta tietää. Emme ole yksin maailmassa. Tämä vuosituhat kuluu kahdentoista eri kultuurin ja uskon ristiaallokkojen vyöryessä rannalta toiselle. Jokaisella noista kahdestatoista kultuurista on oma käsitys tulevasta ja tulevaisuudesta.

Kiinalla esim. on hyvin voimaan ja sotaisuuteen painottuva käsitys Euroopan tulevaisuudesta. 200 miljoonaa sotilasta voidaan asettaa hyökkäykseen Euroopan tuhoamiseksi ja sellainen on ilmeisesti jopa suunnitelmissa. Eurooppa on riisunut tuon uhan edessä itsensä täysin aseista. Niinpä Daniel 11 mukaan riittää koko Euroopan valtaamiseen kourallinen sotureita. Kiinan käsitys on yksi kahdestatoista merkittävimmästä?

• Anonyymi

Maailmassa ei ole edes yhteensä 200 miljoonaa sotilasta.

Kiinalla ei ole intressejä Israelissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailmassa ei ole edes yhteensä 200 miljoonaa sotilasta.

Kiinalla ei ole intressejä Israelissa.

Kiinalla on pian valtaisa robottiarmeija.

• Anonyymi

Ap.t.1:7 Mutta hän sanoi heille: ei teidän tule tietää aikaa eikä hetkeä, jotka Isä on omaan voimaansa pannut. Biblia (1776) Matt.24:36. Mark.13:32. 1Tess.5:1.

• Anonyymi

Aikoinaan tietäjä Aino Kassiselta oli palsta Seura lehdessä.
      Ihmiset lähettivät kysymyksiä kadonneista esineistä ja karanneista korista. Siis vähän kaikesta.
      Eräs on jäänyt mieleen: Sormus on kadonnut. Löytyykö?
      Ei löydy. On kadonnut.
      Ainola saattoi olla patteri loppunut kristallipallosta tai sitten muuten vain huono ennustuskeli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe