Jeesus antoi Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien lopussa käskyn julistaa evankeliumia pakanoille. Monta vuotta tämän jälkeen Pietari ja Jerusalemin vanhimmat eivät tienneet tästä mitään. Tarvittiin Pietarin näky ja pakanoiden kääntyminen Pietarin julistaman sanan vaikutuksesta ennen kuin opetuslapset uskoivat, että evankeliumi on annettu myös pakanoille pelastukseksi.
Nolo ristiriita pakanoiden pelastuksesta
27
105
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Pelkkiin näkyihin luottaminen johtaa helposti harhaan. Näkyhän koski eläimiä, ei ihmisiä.
Filippus oli oikea apostoli ja hän totteli Jeesusta kun meni Juutalaisen temppelissä rukoilleen hoviherran luokse opetti ja kastoi hänet Kristuksen verensuojaan.
Jeesus ei käskenyt evankeliumin viemistä pakanoille. Kansoilla Jeesus tarkoitti Israelin 12 heimon muodostaneita eri kansoja.
Matt. 15:24
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."
Jeesus antaa matkaohjeet
5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet: "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin.
6 Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo.- AnonyymiUUSI
Pelastus ei siis ole tarkoitettu pakanoille? Miksi sitten alettiin julistaa evankeliumia pakanoille, jotka eivät olleet Israelin sukukuntiin kuuluvia? Apt 10-11; jne. pakanat
- AnonyymiUUSI
Vai kastoi verensuojaan !?
Uusi voimallinen oppi vaiko lukutaidottomuus ! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pelastus ei siis ole tarkoitettu pakanoille? Miksi sitten alettiin julistaa evankeliumia pakanoille, jotka eivät olleet Israelin sukukuntiin kuuluvia? Apt 10-11; jne. pakanat
Alkuseurakunta oli perustettu Juutalaisia varten ja heidän tuli pysyä Jeesuksen esimerkin tavoin Temppelilaitoksen yhteydessä.
Paavali perusti oman kirkkokunnan pakanoille Kreikkaan Korinttoon
ja alkoi keräämään heiltä rahat pois.
Juutalaisille tarkoitettu Jerusalemin alkuseurakunta joutui nopeasti antikristuksien ja roistojen käsiin.
Sillä yksi Juutalainen pariskuntakin tapettiin talokaupan rahojen saamiseksi heiltä. Syy laitettiin Pyhän Hengen jaJeesuksen piikkiin, ja täydestä meni.
Johannes kertoi, että alkuseurakunta on roistojen vallassa. Siksi hänet karkotettiin sieltä pois Patmos-nimiselle saarelle.
1. Joh. 2:18
Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
- AnonyymiUUSI
Matteuksen lopun kastekäsky ja opetuskäsky ei puhu mitään pakanoista, vaan Israelin 12 heimon jälkeläisten kastamisesta, jotka olivat hajaantuneet eri kansoihin.
Helluntaina Jerusalemissa 3000 kastettua miestä olivat Israelin heimon jälkeläisiä, Juutalaisia, jotka ovat muuttaneet asumaan eri kansojen sekaan. Yhtään pakanaa ei helluntaina kastettu.
Mitään Baabelin torin aikaista molotuskieltä ei kuultu oikeana helluntaina.
Ap. t. 2:8
Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?
Ap. t. 2:11
toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia -- ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja." [1. Moos. 11:7] - AnonyymiUUSI
Kaikki on varmasti mennyt Jumalan aikataulun ja suunnitelman mukaan.
Eihän opetuslapset tietenkään ensitöikseen ulkomaille lähteneet, vaan oman kansansa pariin. Jeesus tuli maailmaan ensisijaisesti Israelia huoneen kadonneita lampaita varten. Evankeliumi tuotiin ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
"Apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan", kerrotaan Apostolien tekojen 11. luvun alussa, minkä jälkeen samassa luvussa kerrotaan siitä, kuinka Pietari sai mainitsemasi näyn.
Pakanoita oli siis jo kääntynyt Israelissa eli heillekin oli sanomaa viety (ja itse asiassa jo Jeesus itse puhui sanomaa niin juutalaisille kuin pakanoillekin eli kaikelle kansalle Israelissa), mutta näkynsä jälkeen Pietari ymmärsi, että nyt sanomaa laajennetaan myös Israelin ulkopuolelle.
Ensimmäiset vuodet olivat siis Israelin evankelioimista.- AnonyymiUUSI
Apostolien teoista käy kyllä selväksi, etteivät Pietari ja Jerusalemin vanhimmat tienneet mitään pakanoiden evankelioimisesta ja että pelastus kuului myös heille. Juutalaiset eivät edes seurustelleet saastaisten pakanoiden kanssa ennen tätä.
Apostolien teot:
11:1 Ja apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan.
11:2 Ja kun Pietari tuli Jerusalemiin, ahdistelivat ympärileikatut häntä
11:3 sanoen: "Sinä olet käynyt ympärileikkaamattomien miesten luona ja syönyt heidän kanssansa"
Itse ilmestyksestä käy selvästi ilmi, ettei Pietari tiennyt pelastuksen kuuluvan pakanoille. Ja sama sanotaan 11. luvussa.
- AnonyymiUUSI
Jeesus käski parantaa sairaat ja herättää kuolleita.
Milloin lutterit alkaa kiivailemaan aiheesta ?- AnonyymiUUSI
Jeesus antoi erityisiä voimia tehdä ihmeitä, parantaa sairaita vain omille 12. Karitsan apostoleille, koska nousi itse taivaaseen. Sitä varten hän puhalsi suustaan heille omaan Totuuden Henkeä, kuten oli luvannut.
Ilm. 21:14
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä. - AnonyymiUUSI
Yhään kuollutta ei ole herätetty vielä. Kyllä se kuolleitten ylösnousemus tulee vasta tulevaisuudessa.
Elävien ja kuolleitten välille on vahvistettu suuri juopa, jota ei voi ylittää.
Aabraham kehotti lukemaan Mooseksen kirjoja ja Toooraa. Vanhaa Testamenttia, missä on Jumalan sanan ikuisia totuuksia.
Luuk. 16:31
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Ristiriitaa ei ole, koska jeesus ei koskaan ollut olemassa, hänet luotiin jälkikäteen kirjallisena harjoituksena.
Demokrates kirjoitti:
Mummos luotiin jälkikäteen. 🥳
Ei, hän sai Talvisodan alkaessa juosta karkuun kranaatteja Kannaksella.
Mutta mitä jeesukseen tulee, häntä ei kukaan aikalainen huomannut melko suurista, tosin fiktiivisistä, saavutuksista terveydenhuollon alalla.
- AnonyymiUUSI
Juudaksen tilalle valittiin oikeaksi 12. apostoliksi valittiin Mattias, ei Paavalia, kuten usein opetetaan.
Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä. - AnonyymiUUSI
Valitut eli Juutaiset on sinetillä merkittyjä.
Ei siellä pyhässä kaupungissa ole muita kuin Israelin heimon jälkeläisiä. Ei pakanat pääse pyhään kaupunkiin, missä niitä kultaisia katuja on.
Ilm. 21:12
siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Pakanat tuomitaan tekojensa mukaan kotimaissaan. - AnonyymiUUSI
Lahkolaistet, pakanat yrittää varastaa Valittujen saamat sinetit ja mennä väkisin sisälle Pyhään kaupunkiin.
Ilm. 7:4
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:- AnonyymiUUSI
Matt.24 24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, Valitutkin.
- AnonyymiUUSI
Ilm. 7:4
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista: 12 x 144.000 = 1.728.000 ihmistä.
Aika iso kaupunki se uusi Jerusalemi? - AnonyymiUUSI
Raija Pellin kirjassa, Harhaanjohtajat, vahvassa uskossa, kerrotaan kun helluntailaiset hakivat itsemurhan tehneen saarnamiehensä ruumiin ja yrittivät herättää tätä henkiin tuntikaupalla erilaisin rukouksin, loitsujen ja mantrojen avulla.
Mitään ei tapahtunut.- AnonyymiUUSI
mistä ne sai lluvan ottaa ruumis mukaansa?
- AnonyymiUUSI
Pietarin ja muiden apostolien elämässä oli tapahtunut muutamassa vuodessa monia käänteentekeviä ja suuria asioita ja muutoksia. Jotkut Jeesuksen opetukset ja käskyt oli pakko jättää hetkeksi vähemmälle huomiolle. Apostolit olivat vain ihmisiä.
- AnonyymiUUSI
Ristiriita on selvä ja ilmeinen. Opetuslasten olisi tullut tietää, että pakanoita tuli evankelioida ja kastaa, mutta he eivät sitä tienneet.
Lähetyskäskyt on kirjoitettu myöhemmin kuin Apostolien teot. Siksi ristiriita. Apostolien tekojen kirjoittaja ei tiennyt sitä, että Jeesus oli antanut käskyn pakanoita koskien.
Todellisuudessa käskyä kastaa pakanoita ei Jeesus heti antanut. Vasta myöhemmin tämä keksittiin.- AnonyymiUUSI
Matteuksen evankeliumi on kaikista vanhin ja alkuperäisenä säilynyt eli luetettavin evankeliumikirja, jossa on Jeesuksen itsensä sanoma kastekäsky ja kastettujen opetuskäsky oikeille apostoleille helatorstaina ennen taivaaseen nousemista. Matt.28:16-20
Ei Jeesus sen jälkeen enää mitään toisenlaisia lähetyskäksyjä antanut, mitä on kirjoitettu esim. Markuksen evankeliumin loppuun kirkolliskokuksessa.
Jeesus ilmestyy lähimmilleen
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.] - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi on kaikista vanhin ja alkuperäisenä säilynyt eli luetettavin evankeliumikirja, jossa on Jeesuksen itsensä sanoma kastekäsky ja kastettujen opetuskäsky oikeille apostoleille helatorstaina ennen taivaaseen nousemista. Matt.28:16-20
Ei Jeesus sen jälkeen enää mitään toisenlaisia lähetyskäksyjä antanut, mitä on kirjoitettu esim. Markuksen evankeliumin loppuun kirkolliskokuksessa.
Jeesus ilmestyy lähimmilleen
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]Matt.28
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Kastekäskyn annettuaan helatorstaina Jeesus nousi taivaaseen Galilean vuorelta.
Ei hän sen jälkeen enää mitään toisenlaisia lähetyskäskyjä antanut.
Ap. t. 1:11
ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
- AnonyymiUUSI
Kristinuskon alku oli hidasta, ei ollut puhelimia, ei kirjoja, eikä lukutaitoisia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845107Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.243446Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j342785Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581800- 471586
- 941362
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2431347Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.731058IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54955