Haluaisin siirtää kiinteistön perheenjäsenelleni. Kumpi on verotuksellisesti parempi vaihtoehto - myydä se hänelle, vai antaa lahjana - eli kummassa tapauksessa menee pienempi vero, vai onko olemassa vielä joku muu vaihtoehto?
Lahjana vai myytynä, kumpi parempi?
5
125
Vastaukset
- Anonyymi
Pienempi vero kenelle? Lahjoita, niin vastaanottaja maksaa lahjaveron. Myy, niin mahdollisesti itse maksat luovutusvoittoveron. Tehkää lahjanluontoinen kauppa, niin kumpikin maksaa jotain veroa. Mitään yleispätevää vastausta kysymykseesi ei ole, vaan jokainen tapaus on erilainen.
Harvemmin kuitenkaan kyse on pelkästä verotuksesta. Haluatko sinä antaa lahjan, vai haluatko saada rahaa vastineeksi? Kiinteistöjen kauppasummat ovat yleensä sen verran suuria, että rahojen palauttaminen ruskeassa kirjekuoressa ostajalle on vähän työlästä ja voi herättää huomiota.- Anonyymi
Lähinnä haluan antaa lahjan. Maksan verot jokatapauksessa joko itse, tai hänen puolestaan. Ei kiinteistö ole mikään hirveän arvokas, mutta hänelle se on tärkeä, itselle ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä haluan antaa lahjan. Maksan verot jokatapauksessa joko itse, tai hänen puolestaan. Ei kiinteistö ole mikään hirveän arvokas, mutta hänelle se on tärkeä, itselle ei.
Sitten ei muuta kuin laskukone laulamaan, ja katso millainen lopputulos on eri vaihtoehdoissa. Verottajan sivuilta löytyy lahjaveroprosentit. Itse tiedät hankintahintasi ja olisiko luovutus veroton vai ei. Lahjanluonteisen kaupan rajoja määritellessä pitäisi olla joku haju siitä, millä tasolla on "markkinahinta".
Markkinahinnan suhteen kannattaa varustautua siihen, että on välittäjän tekemä hinta-arvio veroilmoitukseen. Välittäjälle voi tietysti antaa vähän vinkkiä siitä, millaisen arvion haluaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten ei muuta kuin laskukone laulamaan, ja katso millainen lopputulos on eri vaihtoehdoissa. Verottajan sivuilta löytyy lahjaveroprosentit. Itse tiedät hankintahintasi ja olisiko luovutus veroton vai ei. Lahjanluonteisen kaupan rajoja määritellessä pitäisi olla joku haju siitä, millä tasolla on "markkinahinta".
Markkinahinnan suhteen kannattaa varustautua siihen, että on välittäjän tekemä hinta-arvio veroilmoitukseen. Välittäjälle voi tietysti antaa vähän vinkkiä siitä, millaisen arvion haluaa.Ok. Kiitti neuvoista.
- Anonyymi
Jos lahjoitat vasta ensi vuonna, veroa menee vasta kun lahjan arvo on 7500 euroa tai yli. Tänä vuonna raja on 5000 eurossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot993775Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe523126- 793037
- 192875
- 282744
- 522472
- 192207
- 602138
- 591986
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola121888