500-sarja/E39 automaattilootan omituisuus

kabli

Ostin Saksasta 528iA Tiptronic Touringin -97. Muuten ok peli, mutta automaattiloota oli surkea pettymys. Ensinnäkin vaihtaa selvästi nykivämmin kuin aiemmat Volvo V70:ni. Mutta suurin ongelma on erittäin typerä automatiikka, joka vaihtaa kahden ajo-ohjelman (normaali/sporttisempi) välillä automaattisesti kuskilta mitään kysymättä. Jos haluan ajaa sporttisemmin niin käytän kyllä itse manuaalivaihtamista (Tiptronic). Nyt seurauksena on bensankulutuksen turha lisääntyminen ja vaarallinen käyttäytyminen liukkaalla, kun et koskaan tiedä edes kumpaa ohjelmaa loota sattuu käyttämään. Siis täydellinen idioottimaisuus. Onko tiedossa konstia, jolla tämän saisi pois tai edes merkkivalon josta näkee käytettävän ohjelman tai kytkimen ohjelman valitsemiseen kuten muissa autoissa on?

Jos ei lääkettä löydy niin seuraava automerkki on kyllä taas Volvo.

15

4293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.7t

      loota audin kutosessa eikä kyllä tee tollasta. Outo juttu. Kerro jos selviää.

    • Alex

      Moi !

      Kolmas steptronic-auto menossa enkä ole tuollaista havainnut.

      Käytä huollossa. Veikkaisin että jossakin on vikaa.

      --

    • Oisko Audilla?
      • kabli

        Ei nyt ole Bemarin (saksankielinen) käsikirja käsillä eli vaihteiston nimi voi olla jotain muuta, mutta ongelma EI OLE vaiheiston nimi vaan tämä TYPERÄ käsikirjastakin löytyvä OMINAISUUS: Vaihteisto muuttaa automaattiasennossa vaihto-ohjelmaa adaptiivisesti kuskin ajotyylin mukaan välillä tavallinen/sportti, mutta kuski ei pysty itse sitä säätelemään. Esimerkki: talvella lähden liikkeelle niin että pyörät yrittävät sutaista tyhjää. Vaihteisto päättelee, että olen raskasjalkainen kuski ja laittaa sporttiasennon päälle kymmeniksi kilometreiksi vaikka yritän ajaa kuinka kevyellä jalalla tahansa pysyäkseni paremmin ojien välissä. Tämä on siis OMINAISUUS, ei vika!!


      • Aikoinaan
        kabli kirjoitti:

        Ei nyt ole Bemarin (saksankielinen) käsikirja käsillä eli vaihteiston nimi voi olla jotain muuta, mutta ongelma EI OLE vaiheiston nimi vaan tämä TYPERÄ käsikirjastakin löytyvä OMINAISUUS: Vaihteisto muuttaa automaattiasennossa vaihto-ohjelmaa adaptiivisesti kuskin ajotyylin mukaan välillä tavallinen/sportti, mutta kuski ei pysty itse sitä säätelemään. Esimerkki: talvella lähden liikkeelle niin että pyörät yrittävät sutaista tyhjää. Vaihteisto päättelee, että olen raskasjalkainen kuski ja laittaa sporttiasennon päälle kymmeniksi kilometreiksi vaikka yritän ajaa kuinka kevyellä jalalla tahansa pysyäkseni paremmin ojien välissä. Tämä on siis OMINAISUUS, ei vika!!

        Oli sama vuosimalli aikoinaan. Ajoin 60.000 km ja toimi kuten pitkin koko ajan.

        Ei muuta, kuin huoltoon. Kallis auto uutena = kallis myös käytettynä.

        Et kai vain luule, että laadukkaan auton ylläpito on ilmaista isoilla km määrillä ?

        Vikahan voi olla hyvinkin kohtuuhintainen korjata, jos on ohjelmassa vika = alle 1.000 €.


      • 528iA
        kabli kirjoitti:

        Ei nyt ole Bemarin (saksankielinen) käsikirja käsillä eli vaihteiston nimi voi olla jotain muuta, mutta ongelma EI OLE vaiheiston nimi vaan tämä TYPERÄ käsikirjastakin löytyvä OMINAISUUS: Vaihteisto muuttaa automaattiasennossa vaihto-ohjelmaa adaptiivisesti kuskin ajotyylin mukaan välillä tavallinen/sportti, mutta kuski ei pysty itse sitä säätelemään. Esimerkki: talvella lähden liikkeelle niin että pyörät yrittävät sutaista tyhjää. Vaihteisto päättelee, että olen raskasjalkainen kuski ja laittaa sporttiasennon päälle kymmeniksi kilometreiksi vaikka yritän ajaa kuinka kevyellä jalalla tahansa pysyäkseni paremmin ojien välissä. Tämä on siis OMINAISUUS, ei vika!!

        Kyllä sinulla on jotain pahasti pielessä vaihteistossa ja myös omissa käsityksissäsi/ohjekirjan lukutaidossa. Kunnossa olevan Steptronicin vaihdot ovat todella pehmeitä, siis yleensä täysin huomaamattomia. Tosin sinun auto on vanhempaa (ennen 9/98 tehtyä) sarjaa joten vaihteiston softan päivittäminen voisi olla paikallaan.
        Vaihteisto vaihtaa muistaakseni neljän eri ohjelman välillä D-asennossa, ei ainoastaan sport/tavallinen. Talvella kun vaihteisto huomaa sutimisen, ei se suinkaan sport-asentoa vaihda vaan winter-asennon eli lähdöt tapahtuu 2. vaihteella sutimisen vähentämiseksi. Lisäksi: onko sinulla luistonesto rikki tai kytketkö sen pois päältä?? Sillä sehän toimii niin loistavasti, ettei E39 lähde mihinkään tieltä eikä kaasun kanssa tarvitse varoa ojien välissä.


      • Keke (bmw)
        kabli kirjoitti:

        Ei nyt ole Bemarin (saksankielinen) käsikirja käsillä eli vaihteiston nimi voi olla jotain muuta, mutta ongelma EI OLE vaiheiston nimi vaan tämä TYPERÄ käsikirjastakin löytyvä OMINAISUUS: Vaihteisto muuttaa automaattiasennossa vaihto-ohjelmaa adaptiivisesti kuskin ajotyylin mukaan välillä tavallinen/sportti, mutta kuski ei pysty itse sitä säätelemään. Esimerkki: talvella lähden liikkeelle niin että pyörät yrittävät sutaista tyhjää. Vaihteisto päättelee, että olen raskasjalkainen kuski ja laittaa sporttiasennon päälle kymmeniksi kilometreiksi vaikka yritän ajaa kuinka kevyellä jalalla tahansa pysyäkseni paremmin ojien välissä. Tämä on siis OMINAISUUS, ei vika!!

        Kyllä minun entisessä -96 528iA:ssa pelas automaatti niin kuin unelma. Vaihdot tosiaan pehmeitä, eikä mitään sekoiluja eri ohjelmien kanssa. Veikkaan että vikaa on joko kuskissa tai sit autossa. Ominaisuuksien puolesta tuon steptronic laatikko on jopa loistava.


    • ei ikinä keppivaihdetta

      Minulla on Steptronic-vaihteisto toiminut ihan hyvin, mutta huomasin kun vaihdoin useiden automaattivolvojen jälkeen autoni automaattibmw:hen , että vaihtaminen on jonkin verran rauhattomampaa kuin volvossa. (ollut 3 kpl volvo 740 2.3-2.0 aut vm 86-91) Tosin kaksi luonteeltaan erilaista autoa.
      Pidin paljon vanhojen volvojen automaatin vaihtamisen pehmeydestä varsinkin juuri isommalta pienemmälle. Sitä kun ei edes huomannut. Tässä nykäisee lievästi. Muutenkin on jokseenkin rauhattomampi.
      Minulle bmw:n steptronic oli ensiksi lievä pettymys mutta muutoin auto on kokonaisuutena kuin unelma. Vaihteistoonkin on jo tottunut ja nätisti lähtee d-asennolla moottoritielläkin ohi koneen huutamatta. d5-asennolla (sport?) on mukava ajella taajamassa. Manuaalia en käytä kuin moottorijarrutukseen joskus. Sillä pääsee kai hieman pienempään kulutukseen.

      • 528iA

        9/98 jälkeen tehdyissä vaihteisto toimii paremmin ja auto on hiljaisempi. Käy kokeilemassa jos et usko.


    • Letku

      Autosi on varmaan niitä yksilöitä, jotka ovat olleet käytössä maaseudulla. Tiedän jo monta tapausta en tosin Bemareissa, että loota mennyt Suomessa vaihtoon. Autoilla on ajettu enimmät kilometrit bahnalla vapaalla nopeudella, joka
      sinun laitteessasi tarkoittaa jotain 220 km/h.
      Automaattiaski ei tykkää sellaisesta ja Saksanpojat tietävät milloin koko kärry pitää
      hävittää ennenkuin alkaa rahaa palamaan ja joku
      Suomalainen usein ostaa sellaisen innoissaan ja
      joutuu tekemään TODELLA KALLIIN rempan.

    • ashdl

      Autosi on varmaan niitä yksilöitä, jotka ovat olleet käytössä maaseudulla. Tiedän jo monta tapausta en tosin Bemareissa, että loota mennyt Suomessa vaihtoon. Autoilla on ajettu enimmät kilometrit bahnalla vapaalla nopeudella, joka
      sinun laitteessasi tarkoittaa jotain 220 km/h.
      Automaattiaski ei tykkää sellaisesta ja Saksanpojat tietävät milloin koko kärry pitää
      hävittää ennenkuin alkaa rahaa palamaan ja joku
      Suomalainen usein ostaa sellaisen innoissaan ja
      joutuu tekemään TODELLA KALLIIN rempan.

    • hoo1

      Pakko sanoa myös että nyt on kyllä aloittajan laatikossa oltava jotain vikaa, stepillä oon kohta 4 vuotta ajellut ja toiminu kuin unelma, vielä että on tuo ennen9/98.... ;D Voisiko olla että siihen on tullu vikaa, eikä että olisi paskasti suunniteltu??

    • jkbb

      Käypä kokeilemassa vastaavaa autoa jossa on laatikko kunnossa niin tajuat miten tuon laatikon kuuluu toimia. Myös väärä rengaskoko voi sotkea laatikon toimintaa. Muussa tapauksessa suosittelen sulle sitä volvoa. On ainakin noi vanhemmat v70:it automaatilla valovuosia jäljessä bemaria.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta nostan. Itsellä bmw e39 500 sarja vm96. Automaattiloodasta katosi ykkös vaihde. Kiinnostaisi kuulla vika mahdollisuuksia .

      Joku mainitsi tässä ketjussa väärä rengaskoko sekoittA loodan. Perustelut?

    • Anonyymi

      Varmaan joku solenoidi jumissa. Onko siihen vaihdettu ikinä öljyjä laatikkoon ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe