Juutalaisessa laissa (halakha) pääasialliset sosiaaliseen poissulkemiseen perustuvat rangaistukset ovat niddui ja cherem, eli eristäminen ja karkoittaminen.
Joitakin syitä:
- erokirjan antamisesta kieltäytyminen, miehelle voidaan asettaa cherem tai muita sosiaalisia sanktioita Beit Dinin toimesta.
-> Yhteisön jäseniä ohjeistetaan pidättäytymään tekemästä hänelle palveluksia ja kieltäytymään liiketoimista, kunnes hän on yhteistyöhaluinen.
- rabbiinisen neuvoston kutsusta kieltäytyminen
- neuvoston jäsenten asiaton kohtelu
- pahantahtoinen puhe
-> Raamatullinen rangaistus lashon harasta (juorusta tai panettelusta) oli ihosairaus (tzara'at), joka edellytti yksilön fyysistä eristämistä leiristä. Rabbien kontekstissa hylkääminen palvelee samanlaista tehtävää eristäen yksilön, kunnes hän katuu tekojaan.
- epäkunnioittava käytös torah oppineita ja rabbeja kohtaan
-> voi johtaa eristämiseen
Yhteisöstä poistaminen on johdettu torah:n käskystä "karet" (being cut off").
Vaikka karet on jumalallinen kuolemanrangaistus vakavista rikkomuksista, se vahvistaa perusperiaatteen, jonka mukaan tietyt teot katkaisevat henkilön suhteen liiton yhteisöön. Rabbininen hylkääminen kehittyi lievemmäksi, rabbien määräämäksi poissulkemismuodoksi lievempien rikkomusten tai menettelyllisten asioiden yhteydessä.
Vahvistus profeetoissa ja kirjoituksissa
Ekskommunikaation käytäntö ja perustelut käyvät ilmi myös myöhemmistä raamatunteksteistä.
Esra 10:
8 ja joka ei tullut kolmen päivän kuluessa, päämiesten ja vanhinten päätöksen mukaan, sen koko omaisuus oli vihittävä tuhon omaksi ja hän itse tuleva erotetuksi pakkosiirtolaisten seurakunnasta.
Tässä siis lienee kyse pakkosiirtolaisuuden aikaisesta määräyksestä kokoontua yhteen.
Niddui (nidui), juutalainen eristys tai moite, on progressiivinen sosiaalinen seuraamus vakavista rikkomuksista. Se rajoittaa vuorovaikutusta rikkojan (menudeh) kanssa kieltämällä heidät synagogasta, rajoittamalla heidät neljään kyynärään (noin kahteen jalkaan) muista ja sulkemalla heidät pois yhteisöllisestä elämästä, usein 30 päiväksi, askeleena kohti katumusta, mutta se voi eskaloitua ankarammaksi heremiksi, jos sitä ei huomioida, ja se voi johtaa ankarampaan sosiaaliseen eristäytymiseen ja surun kaltaisiin rajoituksiin.
Nidduin pohja saattaa olla epäpuhtaussäädöksessä Leviticus 15:19?
18 Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa.(Lev. 20:18)."
Cherem on vielä vanhempi käytäntö, mutta sanalla itsellään on useampi merkitys.
Karttamisen vanhatestamentilliset perusteet
10
78
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Cherem (hepreaksi חֵרֶם, ḥērem) on juutalaisuudessa käytetty ankarin mahdollinen rangaistus, joka merkitsee henkilön täydellistä erottamista uskonnollisesta yhteisöstä. Sen seuraukset henkilölle ovat pääasiassa sosiaalisia, uskonnollisia ja psykologisia, ja ne voivat olla erittäin vakavia.
Cheremin keskeisiä seurauksia ovat:
Täydellinen eristäminen yhteisöstä: Henkilö suljetaan ulos kaikesta juutalaisesta yhteisöllisestä elämästä. Hän ei voi osallistua synagogapalveluksiin, yhteisiin juhliin tai muihin uskonnollisiin kokoontumisiin.
Sosiaaliset suhteet katkeavat: Yhteisön jäseniä kielletään olemaan tekemisissä cheremin kohteeksi joutuneen henkilön kanssa. Tämä voi tarkoittaa, että perheenjäsenet ja ystävät eivät saa puhua tai syödä hänen kanssaan.
Liiketoiminnan ja taloudelliset vaikeudet: Koska sosiaaliset suhteet katkeavat, henkilön voi olla vaikea käydä kauppaa tai tehdä työtä yhteisön sisällä, mikä voi johtaa taloudellisiin ongelmiin.
Uskonnollisten palveluiden epääminen: Henkilö ei voi esimerkiksi osallistua hautajaisiin tai muihin elämänkaaren rituaaleihin yhteisön puitteissa.
Historiallisesti cherem on ollut voimakas sosiaalisen painostuksen ja kurinpidon väline, jolla on pyritty ylläpitämään yhteisön sääntöjä ja yhtenäisyyttä. Nykyaikana sen käyttö on hyvin harvinaista, ja juutalaiset yhteisöt noudattavat usein maallisia lakeja, jotka suojelevat yksilön oikeuksia syrjintää vastaan.
[Gemini] - AnonyymiUUSI
Jehovantodistajat eivät perustele karttamistaan vanhalla testamentilla, vaan mm. Paavalin kirjeellä, jossa hän kehoittaa karttamaan väärintekijää. Jehovantodistajissa tuo tosin menee niin, että yhteisöstä ei ole kunniallista ulospääsyä, vaan myös itse eronnut, riippumatta siitä mitä asian taustalla on, joutuu saman karttamisen kohteeksi.
Uuden testamentin puolella karttaminen tarkoitti hengellisen yhteyden katkeamista, ei sitä, että välit olisi pantu poikki kokonaan.- AnonyymiUUSI
Niin, noh, minusta karttaminen on ikävää ja väärin, mitä rankemmin kartetaan,sen enemmän vahinkoa saatetaan aiheuttaa. Kyseessähän on rangaistus, ei rakkaudellinen teko.
Juuret tällä on kuitenkin juutalaisuudessa, mikä ilmenee myös uudesta testamentista, jossa pelättiin synagoogasta erottamista. Eli käytäntö on ollut olemassa jo ennen Paavalia.
Se ei tarkoita, että sitä tulisi noudattaa, ei moniavioisuuttakaan noudateta, eikä orjuuden sallimista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin, noh, minusta karttaminen on ikävää ja väärin, mitä rankemmin kartetaan,sen enemmän vahinkoa saatetaan aiheuttaa. Kyseessähän on rangaistus, ei rakkaudellinen teko.
Juuret tällä on kuitenkin juutalaisuudessa, mikä ilmenee myös uudesta testamentista, jossa pelättiin synagoogasta erottamista. Eli käytäntö on ollut olemassa jo ennen Paavalia.
Se ei tarkoita, että sitä tulisi noudattaa, ei moniavioisuuttakaan noudateta, eikä orjuuden sallimista.On kohtuutonta juutalaisia kohtaan väittää, että karttaminen perustuisi juutalaisuuteen. Jos jokin ääriryhmä toimiikin noin, se ei ole koko kuva. Juutalaiset yleensä eivät suhtaudu kansojen ihmisiin tai omiin toisinajattelijoihinsa samoin kuin JT:t eronneisiin ja erotettuihin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On kohtuutonta juutalaisia kohtaan väittää, että karttaminen perustuisi juutalaisuuteen. Jos jokin ääriryhmä toimiikin noin, se ei ole koko kuva. Juutalaiset yleensä eivät suhtaudu kansojen ihmisiin tai omiin toisinajattelijoihinsa samoin kuin JT:t eronneisiin ja erotettuihin.
"Juutalaiset yleensä eivät suhtaudu kansojen ihmisiin tai omiin toisinajattelijoihinsa samoin kuin JT:t eronneisiin ja erotettuihin"
Eivät vai, mihin he sitten tarvitsevat tukisivustoja ja tuettua asumista vuodeksi, jotta pystyvät lähtemään ryhmästä?
Luitko lainkaan mitä tässä aloituksessa on kirjoitettu? Et tietenkään. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On kohtuutonta juutalaisia kohtaan väittää, että karttaminen perustuisi juutalaisuuteen. Jos jokin ääriryhmä toimiikin noin, se ei ole koko kuva. Juutalaiset yleensä eivät suhtaudu kansojen ihmisiin tai omiin toisinajattelijoihinsa samoin kuin JT:t eronneisiin ja erotettuihin.
Huomattakoon vielä kerran, että jo uudessa testamentissa pelättiin synagoogasta erottamista. Ei tämä ole mikään uusi keksintö.
Ja kuten on todettu, nykyään vain ortodoksi- ja ultraortodoksi-ryhmät noudattavat käytäntöä. Heidän määränsä lienee jotain 10-20% juutalaisista.
Miten ennen toisen temppelin tuhoa eri ryhmät ovat toimineet, on tuntematon asia.
Jokainen ryhmä tai seurakunta on voinut myös suhtautua omalla tavallaan asioihin.
Ei tässä keskustella siionismista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Juutalaiset yleensä eivät suhtaudu kansojen ihmisiin tai omiin toisinajattelijoihinsa samoin kuin JT:t eronneisiin ja erotettuihin"
Eivät vai, mihin he sitten tarvitsevat tukisivustoja ja tuettua asumista vuodeksi, jotta pystyvät lähtemään ryhmästä?
Luitko lainkaan mitä tässä aloituksessa on kirjoitettu? Et tietenkään.Mistä edes haluat keskustella? Juutalaisista yleensä vai jostain erityisryhmästä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Huomattakoon vielä kerran, että jo uudessa testamentissa pelättiin synagoogasta erottamista. Ei tämä ole mikään uusi keksintö.
Ja kuten on todettu, nykyään vain ortodoksi- ja ultraortodoksi-ryhmät noudattavat käytäntöä. Heidän määränsä lienee jotain 10-20% juutalaisista.
Miten ennen toisen temppelin tuhoa eri ryhmät ovat toimineet, on tuntematon asia.
Jokainen ryhmä tai seurakunta on voinut myös suhtautua omalla tavallaan asioihin.
Ei tässä keskustella siionismista.Eikä Jehovan todistajien tavat tietenkään ole juutalaisten vika, kuten eivät ole katolisen kirkon tai prostestanttien vika. He itse vastaavat omasta toiminnastaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mistä edes haluat keskustella? Juutalaisista yleensä vai jostain erityisryhmästä?
Valitettavati mainosvaltuutettunne on väärässä, eikä asia muutu aggressiivisella käytökselläsi.
- AnonyymiUUSI
Katkeavatko yksilöiden suhteet perheeseen, kun he jättävät tai joutuvat jättämään yhteisön
Kyllä, usein yksilön suhteet omaan perheeseen katkeavat tai muuttuvat erittäin jännitteisiksi, kun hän jättää ortodoksisen tai ultraortodoksisen yhteisön vapaaehtoisesti (ns. "off the derech" -ilmiö).
Vaikka tämä on jokaisen perheen ja yhteisön kohdalla yksilöllistä, on yleisiä käytäntöjä ja sosiaalisia normeja, jotka johtavat tähän lopputulokseen:
Häpeä ja leimautuminen: Yhteisössä henkilön lähtö nähdään usein suurena häpeänä perheelle ja loukkauksena yhteisön arvoja ja Jumalaa kohtaan.
Paineet katkaista suhde: Perheeseen kohdistuu usein voimakas sosiaalinen ja uskonnollinen paine katkaista suhde lähteneeseen jäseneen. Heidän kanssaan yhteydessä pysyminen voi altistaa koko perheen paheksunnalle, eristämiselle tai jopa pelolle omasta paikastaan yhteisössä.
Uskonnolliset kiellot: Äärimmäisissä tapauksissa perhe saattaa uskoa, että heidän tulee noudattaa suruaikoja (kuten istua shivah) elävälle lapselleen, ikään kuin tämä olisi kuollut uskonnollisen elämäntavan menettämisen myötä.
Arvomaailman ristiriita: Lähteneen henkilön uusi maallinen elämäntapa, pukeutuminen, kumppanit tai arvot voivat olla täysin ristiriidassa perheen uskonnollisen elämän kanssa, mikä tekee yhteydenpidosta vaikeaa tai mahdotonta.
Tukijärjestöt, kuten yhdysvaltalainen Footsteps, korostavat, että perhesuhteiden katkeaminen on yksi vaikeimmista osista eroa. Ne auttavat jäseniä käsittelemään tätä menetystä ja rakentamaan uutta sosiaalista tukiverkostoa.
Suhteiden laatu vaihtelee: toiset kokevat täydellisen ja lopullisen katkeamisen, kun taas toisilla suhde voi säilyä rajoitettuna (esim. vain satunnaiset, sovitut tapaamiset, joissa tietyt keskustelunaiheet ovat kiellettyjä).
Jos henkilö joutuu erotetuksi cheremin tai nidduin kautta, suhteet perheeseen ja ystäviin katkeavat pakollisesti yhteisön sääntöjen vuoksi. Vapaaehtoisessa lähdössä katkeaminen on seurausta sosiaalisista ja uskonnollisista paineista.
[Gemini]
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,1124568Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu273324- 203145
Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt442949Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1192779Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka492777Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172569Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132305MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142115- 71911