0-100 km/h kesti kuplavolkkarilla puoli minuuttia

Anonyymi-ap

Oliko aikoinaan enemmän aikaa, vai vähemmän kiireitä, vai miten ihmeessä ihmiskunta selvisi hitailla kulkuvälineillä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Kupla

Rakenne takamoottori
Moottori B4
Iskutilavuus 1 192–1 600 cm3
Teho n. 18–40 kW
Huippunopeus 107–127 km/h
Kiihtyvyys 26,9–37 s (0–100 km/h)
Vetotapa takaveto

57

289

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Koska 1200cc kuplavolkkarin huippunopeus on 107 km/h niin tietenkin 0-100 km/h kiihdytyksen loppuosa kestää tosi kauan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kupla on paras auto ikinä 1967- 1200cc minun ensirakkaus.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kiireellä ne mukulatkin tehhään.
      Sammalta vaan välii ettei tule tulipaloa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ihmettelen youtubella noita antiikiautoilla kiihdyttelijöitä siinä on jäänyt ymmärtämättä asioita


      • Anonyymi
        UUSI

        Somalit ja romanit syntyvät ja kuolevat vahingonlaukauksien johdosta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kuplaan pystyi vaihtamaan moottorinkin hetkessä.
      Toinen nosti perän ilmaan ja toinen pisti pultit paikalleen

      Saksalaista osaamista.

      • Anonyymi
        UUSI

        juu....ei voi tehdä sähkövehkeille noin...


      • Anonyymi
        UUSI

        Mun kuplaan asensi asentaja yksin moottorin! Veljeni.


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI

    • Anonyymi
      UUSI

      Jaa että vedenkeitinkin menee sataseen nopeammin :)
      Aikoinaan Top Gear-ohjelmassa saatiin Kupla kiihtymään samaa sukua olevan Porschen kanssa yhtä hyvin. Nostettiin Kupla helikopterilla johonkin korkeuteen ja pudotettiin alas...

    • Anonyymi
      UUSI

      Itselläni oli VW Golf diesel, moottori 2.0 SDI. Kyllä oli vaarallinen auto ohituksissa. Myös traktorin ohittaminen oli työlästä, kun kiihtyvyys oli 16s 0-100km/h. Siinä pelkäsi törmäävänsä vastaantulevaan autoon, kun oli hidas kiihtyvyys pienemmälläkin vaihteella ja tuntui jäävän ohitettavan rinnalle mummoilemaan. Miten te pärjäätte kuplalla ohitustilanteessa, kun on vieläkin hitaampi kiihtyvyys?

      • Anonyymi
        UUSI

        1200 Kuplan huippunopeus jää ohitustilanteessa paljon alle satasen jos vastaan iskee kova tuulenpuuska.


      • Anonyymi
        UUSI

        No joo, mutta toisaalta jos sanotaan toisinpäin niin tehokkaammalla autolla riskinotto helposti myös kasvaa ja ohitustilanteen voi silti arvioida väärin. Sivusta


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        1200 Kuplan huippunopeus jää ohitustilanteessa paljon alle satasen jos vastaan iskee kova tuulenpuuska.

        HALOO ei kansan autolla ohitella!


    • Anonyymi
      UUSI

      Miksi pitää olla kiire?

      • Anonyymi
        UUSI

        Köyhillä on kiire. -sivusta-


      • Anonyymi
        UUSI

        Ei kenelläkään loppujen lopuksi ole aina kiire. Elämästä on vain tehty sellainen, että muka olisi aina kiire.
        Ihmiset ei nykyään elä elämää, vaan suorittavat sitä. Hyvin valitettavaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kenelläkään loppujen lopuksi ole aina kiire. Elämästä on vain tehty sellainen, että muka olisi aina kiire.
        Ihmiset ei nykyään elä elämää, vaan suorittavat sitä. Hyvin valitettavaa.

        Poliitikot tuhlaavat rahaa sitä vauhtia, että ihmisten pitää kuluttaa kovasti ja tehdä töitä pirusti.

        Ostetaan krääsää ja ei ehdi ajatella mikä on oikeasti tärkeää.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kuplat takaisin!
      Nykyisillä työsuhdeautoilla kestää useita minuutteja päästä 0-80.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kuplavolkkari oli herkkä sivutuulelle.

      Ajelin kerran lumisateessa ja kiihdytin varovasti kun edessä oli suora tie, joka kulki avoimen peltoaukean poikki. Sivusta iski tietysti tuulenpuuska kimppuun. Volkkari pyörähti ympäri kuin hyrrä mutta niin, että nokka oli taas menosuuntaan. Ja taas mentiin piruetin jälkeen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kuplavolkkarilla pärjäsi kun ei ohitellut. Oli vain kaksikaistaiset tiet, eikä kattonopeutta eikä turvavöitä. Oli myös autoja jotka meni yli kahtasataa, ja ne vaan meni kovaa ohi.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kuplalla ajaminen oli nautinto, kiirellä tulee vaan kuspoää mukuloita. tuntematon sotilas ja kuplan omistaja 1980


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuplalla ajaminen oli nautinto, kiirellä tulee vaan kuspoää mukuloita. tuntematon sotilas ja kuplan omistaja 1980

        Ehkä oli jos ei ole ajanut Messerschmittiä eikä paremmasta tiedä


    • Anonyymi
      UUSI

      No aikoinaan oli lähes kaikki Taxit 1980 Mercedes-Benz 200D (W123-sarjaa) kiihtyvyys 0-100 km/h on tyypillisesti noin 19-20 sekuntia, mutta se on tunnettu enemmän pienestä polttoaineenkulutuksesta ja luotettavuudesta kuin ripeydestä, tehden siitä rauhallisen mutta taloudellisen ajokkin. Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui eli nykykuskit ovat tumpeloita joilla pitää olla 5 sekunnissa kiihtyvät autot muuten ei onnistu

      • Anonyymi
        UUSI

        "Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui "

        Onnistuin 90-luvulla tuollaisen ohittamaan. Messersmithin kuski laitteli menemään jotain 80 satasen alueella. Yritti kiihdyttää, kun päätin 1,3 corollalla lähteä ohi. Hähä, pääsin ohi Johtotähdestä riisikupillani. Voittajafiilis jäi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui "

        Onnistuin 90-luvulla tuollaisen ohittamaan. Messersmithin kuski laitteli menemään jotain 80 satasen alueella. Yritti kiihdyttää, kun päätin 1,3 corollalla lähteä ohi. Hähä, pääsin ohi Johtotähdestä riisikupillani. Voittajafiilis jäi.

        Messeri oli kolmipyöräinen.


      • Anonyymi
        UUSI

        123 kuoppainen 200D meni 0-100 +-30 sekuntia ja niitäkin näkyi taksissa puhumattakaan yksityiskäytöstä vielä ysärilläkin. Hieman kehnommin meni vielä w115 200D ja varmaan 220D:kun. Kiinnostaa kyllä oikeasti oliko noilla hankala pärjätä 80-luvun jo melko hektisessä liikenteessä esim. liittymien rampeilla. Maantiellä kyllä posotteli mukavasti jos ei tarvinnut ohitella. Samaa luokkaa oli isot turbottomat ja jotkut turbollisetkin dieselmaasturit 80-luvulla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui "

        Onnistuin 90-luvulla tuollaisen ohittamaan. Messersmithin kuski laitteli menemään jotain 80 satasen alueella. Yritti kiihdyttää, kun päätin 1,3 corollalla lähteä ohi. Hähä, pääsin ohi Johtotähdestä riisikupillani. Voittajafiilis jäi.

        Messerschmitt KR 200, 191 cm3, 9,7 hv, ja 100 km/h.


    • Anonyymi
      UUSI

      Mercedes-Benz (korimalli w110) dieselversion teho oli 55 hv. Auto oli hyvin suosittu taksi ja ihmiset ehtivät perille vaikka rekkaa ei tuolla uskaltanut ohittaa ellei rekka ollut paikalleen pysähtynyt.

      Ajoin ajokortin kauan sitten. Autoilu oli silloin paljon rennonpaa, nyt kaikilla kiire.

      • Anonyymi
        UUSI

        Juuri näin. Nykyään tuolla liikenteessä on kaikenlaiset sekopäät, tavallisten autoilijoiden lisäksi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei tosiaan ollut ennen kiire, elämä oli leppoisaa ja mukavaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Eikä näin köyhähenkistä, kuin nykyisin. -sivusta-


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä näin köyhähenkistä, kuin nykyisin. -sivusta-

        Sain ajokortin 1950-luvulla ja silloin vain harvoilla räkänokilla oli auto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain ajokortin 1950-luvulla ja silloin vain harvoilla räkänokilla oli auto.

        Niin se pitäis olla nykyäänkin, että jos autoa oikeasti tarvitsee.


    • Anonyymi
      UUSI

      Alkuperäinen Hitlerin kupla oli 986 cm3 moottorilla. Meillä oli 1130 cm3, viiksivilkuilla, split window.

    • Anonyymi
      UUSI

      Romurallia tuli kohellettua Kuplalla.
      Pyöree katto niin käänty itestään melkein takasin renkaille.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tyhmin aloitus koskaan täällä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Mitä väliä tuolla on?
      Pääasia että pääsi pisteestä A : --> pisteeseen B :

      • Anonyymi
        UUSI

        Oletko kirva (Wilson?), joka siirtyy Leppä-Pirkon pisteiltä toisille?


      • Anonyymi
        UUSI

        Lähtökohtaisesti kävellen tai polkupyörällä on parempi vaihtoehto. -sivusta-


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtökohtaisesti kävellen tai polkupyörällä on parempi vaihtoehto. -sivusta-

        Kyllä farmari-Lada olisi parempi pisteestä A : --> pisteeseen B:


      • Anonyymi
        UUSI

        Esitin tekoälylle kysymyksen:

        "Ennen auto kiihtyi 0–100 km/h 30 sekunnissa.
        Nykyään auto kiihtuu 0-100 km/h 10 sekunnissa.

        Ajatellaan autoja olevan 2,5 miljoona, joilla joka päivä kiihdytetään kaksi kertaa (mennessä ja tullessa) 0–100 km/h. Kuinka paljon tulee aikasäästöä?"

        Vastaus oli: noin 3,17 vuotta yhteistä aikasäästöä joka päivä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä farmari-Lada olisi parempi pisteestä A : --> pisteeseen B:

        Kyllä se viistoperä pohjoisen olosuhteissa on autoista paras, kun takalasi ei likaannu, kuten farmarissa ja käytännöllisyys on silti parempi, kuin sedanissa. Kuitenkaan mikään auto tai saunakaan ei voita hikiliikunnan merkitystä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se viistoperä pohjoisen olosuhteissa on autoista paras, kun takalasi ei likaannu, kuten farmarissa ja käytännöllisyys on silti parempi, kuin sedanissa. Kuitenkaan mikään auto tai saunakaan ei voita hikiliikunnan merkitystä.

        Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli. Kuormaahan sellaiseen ei saa kuin niitä perinteisiä kaljakoreja muutaman. Ei mahdu 80-tuumainen televisio kyytiin mitenkään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli. Kuormaahan sellaiseen ei saa kuin niitä perinteisiä kaljakoreja muutaman. Ei mahdu 80-tuumainen televisio kyytiin mitenkään.

        Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä.

        Viistoperä ei ole sedan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Viistoperä ei ole sedan.

        Tiedän en ole niin väittänytkään. Viistoperä on vaan paras takalasin puhtaanapysymisen ja käytännöllisyyden kannalta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitin tekoälylle kysymyksen:

        "Ennen auto kiihtyi 0–100 km/h 30 sekunnissa.
        Nykyään auto kiihtuu 0-100 km/h 10 sekunnissa.

        Ajatellaan autoja olevan 2,5 miljoona, joilla joka päivä kiihdytetään kaksi kertaa (mennessä ja tullessa) 0–100 km/h. Kuinka paljon tulee aikasäästöä?"

        Vastaus oli: noin 3,17 vuotta yhteistä aikasäästöä joka päivä.

        Hitaammin kiihtyvä auto voi kestää myös sitten vastaavasti paremmin, kuin huippuunsa viritetty, mutta mikäs siinä jos on ylimääräistä aikaa korjaamokäynteihin. -sivusta-


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän en ole niin väittänytkään. Viistoperä on vaan paras takalasin puhtaanapysymisen ja käytännöllisyyden kannalta.

        Ai et vai. Keskustelu:

        "Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli."

        "Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä."


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai et vai. Keskustelu:

        "Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli."

        "Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä."

        Saab on yleensä aina ollut hiljainen auto ja sinä nyt takerrut taas pelkästään vaan tuohon takalasiin etkä näe kokonaisuutta, että sedan ei pärjää viistoperälle käytännöllisyydessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab on yleensä aina ollut hiljainen auto ja sinä nyt takerrut taas pelkästään vaan tuohon takalasiin etkä näe kokonaisuutta, että sedan ei pärjää viistoperälle käytännöllisyydessä.

        Takerrut viistoluukkuperä Saabiisi. Ei sitä kehuttu vaikka yrität niin kuvitella, eikä siitä edes puhuttu, muuta kuin sinä siitä Saabistasi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Takerrut viistoluukkuperä Saabiisi. Ei sitä kehuttu vaikka yrität niin kuvitella, eikä siitä edes puhuttu, muuta kuin sinä siitä Saabistasi.

        Saabia kyllä kehuin viistoperänä ja kehun lisää vielä etuvetoisuudesta ja niitä Saabeja, joissa moottori oli/on vielä pitkittäin eikä poikittain, vaikka en sellaista omistakaan, kuten sinä annat ymmärtää.


    • Anonyymi
      UUSI

      Aikoinaan muistaakseni Hitlerin kostoksi nimitetty kupla oli ehkä Suomen nopein kiihdytysauto.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei se nyt sentään nopein ollut. Näin sen silloin jo ensi kisassaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Autot kehittyvät ja varsinkin sähköautojen myötä suurista tehoista on tullut arkipäivää. Jopa 500-600 hv ohjuksia kulkee nytkin Suomen teillä jo runsaasti.

      • Anonyymi
        UUSI

        Painavat akut heikentää paljon niiden teho/painosuhdetta. Pinava 500 hp sähköauto vastaa siksi jotain 300 hp bensa-autoa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3228
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2894
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2697
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    6. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2540
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2487
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe