Oliko aikoinaan enemmän aikaa, vai vähemmän kiireitä, vai miten ihmeessä ihmiskunta selvisi hitailla kulkuvälineillä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Kupla
Rakenne takamoottori
Moottori B4
Iskutilavuus 1 192–1 600 cm3
Teho n. 18–40 kW
Huippunopeus 107–127 km/h
Kiihtyvyys 26,9–37 s (0–100 km/h)
Vetotapa takaveto
0-100 km/h kesti kuplavolkkarilla puoli minuuttia
57
289
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Koska 1200cc kuplavolkkarin huippunopeus on 107 km/h niin tietenkin 0-100 km/h kiihdytyksen loppuosa kestää tosi kauan.
- AnonyymiUUSI
Kupla on paras auto ikinä 1967- 1200cc minun ensirakkaus.
- AnonyymiUUSI
Kiireellä ne mukulatkin tehhään.
Sammalta vaan välii ettei tule tulipaloa.- AnonyymiUUSI
Ihmettelen youtubella noita antiikiautoilla kiihdyttelijöitä siinä on jäänyt ymmärtämättä asioita
- AnonyymiUUSI
Somalit ja romanit syntyvät ja kuolevat vahingonlaukauksien johdosta.
- AnonyymiUUSI
Kuplaan pystyi vaihtamaan moottorinkin hetkessä.
Toinen nosti perän ilmaan ja toinen pisti pultit paikalleen
Saksalaista osaamista.- AnonyymiUUSI
juu....ei voi tehdä sähkövehkeille noin...
- AnonyymiUUSI
Mun kuplaan asensi asentaja yksin moottorin! Veljeni.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mun kuplaan asensi asentaja yksin moottorin! Veljeni.
Tässä vaihdetaan kuplan moottori 37 sekuntia siihen kun asentajat on takaisin autossa sisällä ja auto jälleen ajossa vaihdetulla moottorilla:
https://youtu.be/7c-lEzvh3QU?si=YZbkPmVvFykfvE4n
Tässä vaihdetaan yksin mutta hitaasti:
https://youtu.be/f4THPYrf3qs?si=Pha3utHzcKTrvjdV - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vaihdetaan kuplan moottori 37 sekuntia siihen kun asentajat on takaisin autossa sisällä ja auto jälleen ajossa vaihdetulla moottorilla:
https://youtu.be/7c-lEzvh3QU?si=YZbkPmVvFykfvE4n
Tässä vaihdetaan yksin mutta hitaasti:
https://youtu.be/f4THPYrf3qs?si=Pha3utHzcKTrvjdVMaailmanennätys 28 sekuntia tehtiin kuulemma seuraavana vuonna, eli moottori vaihdetaan VW Kuplaan nopeammin kuin sen nollasta sataan kiihdytys kestää.
- AnonyymiUUSI
Jaa että vedenkeitinkin menee sataseen nopeammin :)
Aikoinaan Top Gear-ohjelmassa saatiin Kupla kiihtymään samaa sukua olevan Porschen kanssa yhtä hyvin. Nostettiin Kupla helikopterilla johonkin korkeuteen ja pudotettiin alas... - AnonyymiUUSI
Itselläni oli VW Golf diesel, moottori 2.0 SDI. Kyllä oli vaarallinen auto ohituksissa. Myös traktorin ohittaminen oli työlästä, kun kiihtyvyys oli 16s 0-100km/h. Siinä pelkäsi törmäävänsä vastaantulevaan autoon, kun oli hidas kiihtyvyys pienemmälläkin vaihteella ja tuntui jäävän ohitettavan rinnalle mummoilemaan. Miten te pärjäätte kuplalla ohitustilanteessa, kun on vieläkin hitaampi kiihtyvyys?
- AnonyymiUUSI
1200 Kuplan huippunopeus jää ohitustilanteessa paljon alle satasen jos vastaan iskee kova tuulenpuuska.
- AnonyymiUUSI
No joo, mutta toisaalta jos sanotaan toisinpäin niin tehokkaammalla autolla riskinotto helposti myös kasvaa ja ohitustilanteen voi silti arvioida väärin. Sivusta
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1200 Kuplan huippunopeus jää ohitustilanteessa paljon alle satasen jos vastaan iskee kova tuulenpuuska.
HALOO ei kansan autolla ohitella!
- AnonyymiUUSI
Miksi pitää olla kiire?
- AnonyymiUUSI
Köyhillä on kiire. -sivusta-
- AnonyymiUUSI
Ei kenelläkään loppujen lopuksi ole aina kiire. Elämästä on vain tehty sellainen, että muka olisi aina kiire.
Ihmiset ei nykyään elä elämää, vaan suorittavat sitä. Hyvin valitettavaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenelläkään loppujen lopuksi ole aina kiire. Elämästä on vain tehty sellainen, että muka olisi aina kiire.
Ihmiset ei nykyään elä elämää, vaan suorittavat sitä. Hyvin valitettavaa.Poliitikot tuhlaavat rahaa sitä vauhtia, että ihmisten pitää kuluttaa kovasti ja tehdä töitä pirusti.
Ostetaan krääsää ja ei ehdi ajatella mikä on oikeasti tärkeää.
- AnonyymiUUSI
Kuplat takaisin!
Nykyisillä työsuhdeautoilla kestää useita minuutteja päästä 0-80. - AnonyymiUUSI
Kuplavolkkari oli herkkä sivutuulelle.
Ajelin kerran lumisateessa ja kiihdytin varovasti kun edessä oli suora tie, joka kulki avoimen peltoaukean poikki. Sivusta iski tietysti tuulenpuuska kimppuun. Volkkari pyörähti ympäri kuin hyrrä mutta niin, että nokka oli taas menosuuntaan. Ja taas mentiin piruetin jälkeen. - AnonyymiUUSI
Kuplavolkkarilla pärjäsi kun ei ohitellut. Oli vain kaksikaistaiset tiet, eikä kattonopeutta eikä turvavöitä. Oli myös autoja jotka meni yli kahtasataa, ja ne vaan meni kovaa ohi.
- AnonyymiUUSI
Kuplalla ajaminen oli nautinto, kiirellä tulee vaan kuspoää mukuloita. tuntematon sotilas ja kuplan omistaja 1980
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuplalla ajaminen oli nautinto, kiirellä tulee vaan kuspoää mukuloita. tuntematon sotilas ja kuplan omistaja 1980
Ehkä oli jos ei ole ajanut Messerschmittiä eikä paremmasta tiedä
- AnonyymiUUSI
No aikoinaan oli lähes kaikki Taxit 1980 Mercedes-Benz 200D (W123-sarjaa) kiihtyvyys 0-100 km/h on tyypillisesti noin 19-20 sekuntia, mutta se on tunnettu enemmän pienestä polttoaineenkulutuksesta ja luotettavuudesta kuin ripeydestä, tehden siitä rauhallisen mutta taloudellisen ajokkin. Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui eli nykykuskit ovat tumpeloita joilla pitää olla 5 sekunnissa kiihtyvät autot muuten ei onnistu
- AnonyymiUUSI
"Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui "
Onnistuin 90-luvulla tuollaisen ohittamaan. Messersmithin kuski laitteli menemään jotain 80 satasen alueella. Yritti kiihdyttää, kun päätin 1,3 corollalla lähteä ohi. Hähä, pääsin ohi Johtotähdestä riisikupillani. Voittajafiilis jäi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui "
Onnistuin 90-luvulla tuollaisen ohittamaan. Messersmithin kuski laitteli menemään jotain 80 satasen alueella. Yritti kiihdyttää, kun päätin 1,3 corollalla lähteä ohi. Hähä, pääsin ohi Johtotähdestä riisikupillani. Voittajafiilis jäi.Messeri oli kolmipyöräinen.
- AnonyymiUUSI
123 kuoppainen 200D meni 0-100 +-30 sekuntia ja niitäkin näkyi taksissa puhumattakaan yksityiskäytöstä vielä ysärilläkin. Hieman kehnommin meni vielä w115 200D ja varmaan 220D:kun. Kiinnostaa kyllä oikeasti oliko noilla hankala pärjätä 80-luvun jo melko hektisessä liikenteessä esim. liittymien rampeilla. Maantiellä kyllä posotteli mukavasti jos ei tarvinnut ohitella. Samaa luokkaa oli isot turbottomat ja jotkut turbollisetkin dieselmaasturit 80-luvulla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta niin vain kaikki pääsi ajoissa perille ja ohituksetkin onnistui "
Onnistuin 90-luvulla tuollaisen ohittamaan. Messersmithin kuski laitteli menemään jotain 80 satasen alueella. Yritti kiihdyttää, kun päätin 1,3 corollalla lähteä ohi. Hähä, pääsin ohi Johtotähdestä riisikupillani. Voittajafiilis jäi.Messerschmitt KR 200, 191 cm3, 9,7 hv, ja 100 km/h.
- AnonyymiUUSI
Mercedes-Benz (korimalli w110) dieselversion teho oli 55 hv. Auto oli hyvin suosittu taksi ja ihmiset ehtivät perille vaikka rekkaa ei tuolla uskaltanut ohittaa ellei rekka ollut paikalleen pysähtynyt.
Ajoin ajokortin kauan sitten. Autoilu oli silloin paljon rennonpaa, nyt kaikilla kiire.- AnonyymiUUSI
Juuri näin. Nykyään tuolla liikenteessä on kaikenlaiset sekopäät, tavallisten autoilijoiden lisäksi.
- AnonyymiUUSI
Ei tosiaan ollut ennen kiire, elämä oli leppoisaa ja mukavaa.
- AnonyymiUUSI
Eikä näin köyhähenkistä, kuin nykyisin. -sivusta-
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikä näin köyhähenkistä, kuin nykyisin. -sivusta-
Sain ajokortin 1950-luvulla ja silloin vain harvoilla räkänokilla oli auto.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sain ajokortin 1950-luvulla ja silloin vain harvoilla räkänokilla oli auto.
Niin se pitäis olla nykyäänkin, että jos autoa oikeasti tarvitsee.
- AnonyymiUUSI
Alkuperäinen Hitlerin kupla oli 986 cm3 moottorilla. Meillä oli 1130 cm3, viiksivilkuilla, split window.
- AnonyymiUUSI
Romurallia tuli kohellettua Kuplalla.
Pyöree katto niin käänty itestään melkein takasin renkaille. - AnonyymiUUSI
Tyhmin aloitus koskaan täällä.
- AnonyymiUUSI
Mitä väliä tuolla on?
Pääasia että pääsi pisteestä A : --> pisteeseen B :- AnonyymiUUSI
Oletko kirva (Wilson?), joka siirtyy Leppä-Pirkon pisteiltä toisille?
- AnonyymiUUSI
Lähtökohtaisesti kävellen tai polkupyörällä on parempi vaihtoehto. -sivusta-
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kävellen tai polkupyörällä on parempi vaihtoehto. -sivusta-
Kyllä farmari-Lada olisi parempi pisteestä A : --> pisteeseen B:
- AnonyymiUUSI
Esitin tekoälylle kysymyksen:
"Ennen auto kiihtyi 0–100 km/h 30 sekunnissa.
Nykyään auto kiihtuu 0-100 km/h 10 sekunnissa.
Ajatellaan autoja olevan 2,5 miljoona, joilla joka päivä kiihdytetään kaksi kertaa (mennessä ja tullessa) 0–100 km/h. Kuinka paljon tulee aikasäästöä?"
Vastaus oli: noin 3,17 vuotta yhteistä aikasäästöä joka päivä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä farmari-Lada olisi parempi pisteestä A : --> pisteeseen B:
Kyllä se viistoperä pohjoisen olosuhteissa on autoista paras, kun takalasi ei likaannu, kuten farmarissa ja käytännöllisyys on silti parempi, kuin sedanissa. Kuitenkaan mikään auto tai saunakaan ei voita hikiliikunnan merkitystä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se viistoperä pohjoisen olosuhteissa on autoista paras, kun takalasi ei likaannu, kuten farmarissa ja käytännöllisyys on silti parempi, kuin sedanissa. Kuitenkaan mikään auto tai saunakaan ei voita hikiliikunnan merkitystä.
Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli. Kuormaahan sellaiseen ei saa kuin niitä perinteisiä kaljakoreja muutaman. Ei mahdu 80-tuumainen televisio kyytiin mitenkään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli. Kuormaahan sellaiseen ei saa kuin niitä perinteisiä kaljakoreja muutaman. Ei mahdu 80-tuumainen televisio kyytiin mitenkään.
Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä.
Viistoperä ei ole sedan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Viistoperä ei ole sedan.
Tiedän en ole niin väittänytkään. Viistoperä on vaan paras takalasin puhtaanapysymisen ja käytännöllisyyden kannalta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Esitin tekoälylle kysymyksen:
"Ennen auto kiihtyi 0–100 km/h 30 sekunnissa.
Nykyään auto kiihtuu 0-100 km/h 10 sekunnissa.
Ajatellaan autoja olevan 2,5 miljoona, joilla joka päivä kiihdytetään kaksi kertaa (mennessä ja tullessa) 0–100 km/h. Kuinka paljon tulee aikasäästöä?"
Vastaus oli: noin 3,17 vuotta yhteistä aikasäästöä joka päivä.Hitaammin kiihtyvä auto voi kestää myös sitten vastaavasti paremmin, kuin huippuunsa viritetty, mutta mikäs siinä jos on ylimääräistä aikaa korjaamokäynteihin. -sivusta-
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän en ole niin väittänytkään. Viistoperä on vaan paras takalasin puhtaanapysymisen ja käytännöllisyyden kannalta.
Ai et vai. Keskustelu:
"Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli."
"Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä." - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai et vai. Keskustelu:
"Sedan on takalasin puhtauden kannalta paras, ja myös hiljaisin automalli."
"Saabin valmistuksessa aikoinaan nämä asiat oivallettiin ja 900 sekä 93 tehtiin tiettyyn aikaan pelkästään vaan viistoperänä."Saab on yleensä aina ollut hiljainen auto ja sinä nyt takerrut taas pelkästään vaan tuohon takalasiin etkä näe kokonaisuutta, että sedan ei pärjää viistoperälle käytännöllisyydessä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saab on yleensä aina ollut hiljainen auto ja sinä nyt takerrut taas pelkästään vaan tuohon takalasiin etkä näe kokonaisuutta, että sedan ei pärjää viistoperälle käytännöllisyydessä.
Takerrut viistoluukkuperä Saabiisi. Ei sitä kehuttu vaikka yrität niin kuvitella, eikä siitä edes puhuttu, muuta kuin sinä siitä Saabistasi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Takerrut viistoluukkuperä Saabiisi. Ei sitä kehuttu vaikka yrität niin kuvitella, eikä siitä edes puhuttu, muuta kuin sinä siitä Saabistasi.
Saabia kyllä kehuin viistoperänä ja kehun lisää vielä etuvetoisuudesta ja niitä Saabeja, joissa moottori oli/on vielä pitkittäin eikä poikittain, vaikka en sellaista omistakaan, kuten sinä annat ymmärtää.
- AnonyymiUUSI
Aikoinaan muistaakseni Hitlerin kostoksi nimitetty kupla oli ehkä Suomen nopein kiihdytysauto.
- AnonyymiUUSI
Ei se nyt sentään nopein ollut. Näin sen silloin jo ensi kisassaan.
- AnonyymiUUSI
Autot kehittyvät ja varsinkin sähköautojen myötä suurista tehoista on tullut arkipäivää. Jopa 500-600 hv ohjuksia kulkee nytkin Suomen teillä jo runsaasti.
- AnonyymiUUSI
Painavat akut heikentää paljon niiden teho/painosuhdetta. Pinava 500 hp sähköauto vastaa siksi jotain 300 hp bensa-autoa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,834473Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu243228Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt392894Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1172697Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172549- 162540
Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka432487Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132285MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142075Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281727