Olen nyt ollut kaksi vuotta työttömänä ja vastaan on tullut vaikka mitä. Yleensä vittuilua ja vähättelyä. No, tämä on teille vittuilijat, besserwisserit ja muuten vain kusipäät:
"Kyllä työtä saa jos oikeasti haluaa."
No, kerronpa sarjan pikku faktoja: Valmistuin ja sen jälkeen ei puhettakaan työllistymisestä. 2½ olen hakenut ihan kaikkia paikkoja joihin ei vaadita koulusta hankittua erityisosaamista tai joka vastaa omaa koulusta hankittua osaamistani. Olen siis hakenut kaikkea mahdollista ajatuksenani, että pääasiana on vain päästä töihin. Kuluvana vuonna yli kaksisataa hakemusta eri puolille Suomea (toki paikkoja on ollut enemmän auki, mutta terveyskeskuslääkäriksi pääsee ilman papereita vain erittäin hyvät kusettajat).
"Ota jotain hanttiduunia"
Haluatteko kuulla noista hanttiduuneista? Hanttiduuneja ei ole. Siivoojatkin käyvät nykyään parin vuoden koulutuksen. Raksaduunaritkin otetaan mieluiten niistä, joilla jotain raksakokemusta jo on. Ja kyllä, olen hakenut myös siivoojan paikkoja. Ehkä suomalaisuuteni rajoittaa paikan saantia. Jos jotain hanttiduunia enää on, niin se on puhelinmyynti. Puhelinmyynti sinänsä on jo eettisesti väärin, kun puhelinmyyjät vainoavat ihmisiä ja puhelinmyyntifirmat kyykyttävät puhelinmyyjiä. Ala sopii vain niille, joilla ei omatunto pahemmin kolkuttele. Minulla ei ole sydäntä soittaa ihmisille kaupatakseni jotain, mitä he eivät tarvitse.
"Olisit käynyt koulua."
Niin, olisi pitänyt vain peruskoulun jälkeen mennä amikseen. Lukemalla ei saa mitään muuta kuin virkamies- tai kortistopaikan. Tai olisi IT-alan sijaan pitänyt lukea sossutantaksi, heillä varmaan riittää vientiä.
"Olisit jäänyt kouluun.."
Noudatin tätä keinoa ja vetelehdin koulussa ylimääräisen vuoden pitkittääkseni valmistumista. No, paljonpa hyötyä. Lama ehti paheta sillä välin.
”Et osaa tarpeeksi.”
En tietenkään osaa. Koulussa ei kaikkea opi, työssä ei voi oppia kun ei työtä ole. Voinhan opetella eri softien käyttämistä, mutta kotona leikkiminen on pitkälle eri asia kuin oikean työn suunnittelu ja toteutus.
"Mene uudelleen kouluun."
Mihin? Aikuisopistoon tarvitsee olla alalla jo työssä melkein kaikille kursseille tai jotain pohjaa. Ammattikouluun "olet jo aika iäkäs" 30-vuotiaana. Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin. Yliopistossa kiinnostaisi vain kaksi alaa, joista kummallekaan ei ole rahkeita. Sitäpaitsi olen käyttänyt kaikki korkeakoulun tukikuukaudet.
"Olet hakenut väärin."
Paskanmarjat. Hakemukseni on suorastaan loistava. Olen sitä luetuttanut oman alani ja vähän sivualojenkin rekrytoijilla ja ovat sanoneet että hyvä hakemus, joka jää mieleen. Heiltä sain aluksi vinkkejä muutoksiin ja teinkin ne. Haastatteluista olen jälkikäteen kysellyt ja vastaus on yleensä, että löytyi joku, jolla oli työkokemusta tehtävästä tai että oli pakko ottaa joku jo talon sisällä oleva. Monesti työpaikka on mennyt (kuulopuheen perusteella) jollekin tutuntutulle, jos pienempi firma.
"Et vakuuta haastattelussa."
Ilmeisesti juuri niin on, koska haastattelut yleensä menen tekemään ihan omana itseäni, en viitsi valehdella enkä liioitella. Yleensä vaikuttavat tyytyväisiltä, mutta duuni menee jollekin toiselle. Yleensä miehelle. No, itsepä alani valitsin.
"Pitää mennä rohkeasti kysymään yrityksestä."
Millä vuosikymmenellä elät? Nykyään ei edes pääse kenenkään puheille sopimatta etukäteen ja rekrytointiprosessin ulkopuolella ei paljoa "tapaamisia" irtoa.
"Rekisteröidy jokaiselle rekrysivustolle."
Been there, done that. Hyötyä? Nolla. Ei edes haastattelukutsuja. Lomaketta ei voi mokata, kun kysytään vain henkilötiedot, koulutus ja työkokemus. Koulusta on ja työkokemustakin..
"Tee lapset nyt kun on aikaa."
Milläs elätän ne? Sossulla? Hah.
"Tee jotain pikkuhommia, kerää vaikka pulloja.."
Oletko oikeasti kokeillut kerätä pulloja? Tässä kaupungissa on kolme vakikerääjää, jotka suunnilleen käyvät kurkkuun kiinni, jos niiden alueelle erehdyt. Lisäksi on noita importattuja kerääjiä, jotka käyvät varastamassa jo kertaalleen palautetut pullot. Menisin perkele vieköön vaikka katujen varsille keräämään roskia, jos siitä palkkaa saisin. Roskakuskiksi ei pääse ilman kuorma-auton ajokorttia.
"Eikö tuttavilta liikenisi kotitöitä..?"
Siis hetkonen. Ehdotat, että menisin ystäviltäni pyytämään rahaa jotain imurointia vastaan? Ei sellaista tehdä ystäville. Ensinnäkin he joutuisivat kovaan paikkaan jos heillä ei olisi rahaa itselläänkään mutta haluavat jeesata kaveria. Ystäville minä käyn ihan kahvipullapalkasta imuroimassa, jos eivät itse pysty tai ehdi.
"Pyydä sukulaisia auttamaan"
Minulla ei ole ketään. Äitini on kuollut ja isäni kiistää minun olemassaoloni.
Työttömien solvaamisesta
Anonyymi-ap
2
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
PETTERIHÄN KILTISTI KÄSKI: MEE TÖIHIN.
- AnonyymiUUSI
Aloitus oli kattava kuvaus kaikille tutusta tilanteesta. Työttömän syyttäminen vain heikentää elämänhallintaa ja alentaa työkykyä. Ei niitä saa toisilta ihmisiltä. Kaikki voimat kuluvat TE-palvelun kanssa riidellessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,834443Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu243138Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt392864Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1162645Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172509Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka432387- 132284
Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132265MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142025Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281717