Voiko kilpirauhaslääkitys piilottaa vaihdevuosioireet?

Anonyymi-ap

Eli otsikossa jo se mitä mietin, ja mietin myös oikeaa aluetta kyselylle, mutta ehkä mieluummin kilpirauhasalueelle kuitenkin.

Olen kohta 52 vuotta, kilpirauhanen poistettu n. 20 vuotta sitten, ja lasten jälkeen olen ollut hormoniehkäisyllä vuosia, ensin yhdistelmä-, ja sitten minipillerillä kuudetta vuotta, vielä siis menee Slinda. Kilpirauhaslääkkeet (Thyroid 60mg ja Liothyronin) menevät ilman itse rauhasta, ja joka vuosi tarkastuksessa on lääkäri kysellyt, onko tullut mitään vaihdevuosioireita, lääkitystä pitäisi nostaa tarvittaessa. Mielestäni ei ole, mutta palelen koko ajan nyt kylmillä, enkä saa hikeä millään pintaan. Verikokeiden perusteella olen rajoilla, T4V alhainen mutta viitteissä, samoin TSH, T3V ok, mutta mieli on virkeä ilman aivosumua, mikä oli aikoinaan leikkauksen jälkeen hirvein kokemus ikinä, siksi en uskalla helpolla pyytää edes muutoksia lääkitykseen, vuosia sitä säädettiin ennen oikeiden lääkkeiden ja annosten kohdalle osumista.

Hormonimittauksia ei julkisella tehdä kuulemma naishormonien suhteen, joten mistä tietää, milloin vaihdevuosioireet ovat alkaneet? Vatsarasva kasvanut, mutta ikäkin jo vaikuttaa, ja suht normaali muuten olen ollut, mutta palelen koko ajan, hivenen hitaalla menen, mutten mieleltä vielä mielestäni (tosin oikeasti sitä ei itse huomaakaan helpolla, mutta syön myös Liothyroninia, luulisin tämän jo kokemuksen kautta tunnistavani). Annoksen nosto ei vain ole ihan helpointa ollut minulle koskaan millään kilpirauhaslääkityksellä, ja siksi mietinkin, milloin se kannattaa? Samalla annoksella kahdella lääkkeellä olen nyt mennyt jo n. kahdeksan vuotta.

Paino on noussut n. 1kg/vuosi kilpirauhaslääkityksen aloituksesta koko ajan hitaasti noussen eli alusta sen plus 20kg, mikä ei ole huolen aihe sinänsä, kun alussa olin vielä normaalipainoinen, ja vyötärö lähinnä kasvaa eniten, mutta tämä jäätävä palelu etenkin syömisen jälkeen (ei ole diabetesta, katsottu kaikki verikokeet useasti) on kamalaa, käyn kuumassa suihkussa ainakin neljä kertaa päivässä, istun kotonakin hanskat kädessä, myös ummetusta on, öisin tuplapeitto ja pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Voiko olla vaihdevuosioireita? Ja anteeksi kamala vuodatus, saattaa aihepalstakin olla väärä, mutta voiko olla vaihdevuosioireet nyt tulleet minullekin, vaikken hikoile, vaan pitäisi kilpirauhasannosta nostaa, jotta ne oireet tulisi näkyviin?

7

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä julkisella puolella tehdään vaihdevuosissa verikokeita. FSH ja LH . Sinulle on valehdeltu.

• Anonyymi

Kiitos tiedosta. Minulle sanoivat, että mitään ei voi katsoa, mutta yritänpä kysellä uudelleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Minulle sanoivat, että mitään ei voi katsoa, mutta yritänpä kysellä uudelleen.

FSH ja LH testaan verikokeella ja tulokset tulee parissa päivässä. LH on siis luteinisoiva hormoni .

• Anonyymi

Kaikille ei ikäviä vaihdevuosien oireita tule. Siitä voi olla kiitollinen. En ymmärrä, miksi muita oireita kuin kuukautisten loppuminen pitäisi saada vaikka väkisin.

Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys 35 vuotta. Vaihdevuosien ainoa oire oli kuukautisten loppuminen vähitellen. En oikein tiedä, milloin vaihdevuodet alkoivat ja loppuivat. Sillä ei ole merkitystä. Hyvä, että kaikki meni ongelmitta. Nyt olen 75 v. Pari vuotta sitten lääkitystä hiukan säädettiin ensimmäisen kerran alkuvaiheen jälkeen.

• Anonyymi

onko rauta-arvot normaalit?

• Hei kaikille,

Laitan tähän vinkiksi Tukinetistä löytyvät Kilpirauhasliiton järjestämät ryhmächatit.
      Ryhmächateissa keskustellaan kilpirauhassairauden kanssa elämisestä, oireista ja jaksamisesta. Väsyttääkö? Aivosumua? Särkyjä, sydämen tykyttelyä? Et ole yksin, meitä on muitakin!

Tällä hetkellä chateissa on aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta ja kilpirauhasen liikatoiminta. Chat-ohjaaja on koulutettu vapaaehtoinen vertaistoimija, jolla itsellään kilpirauhassairaus.

Chatit löytyvät täältä: https://tukinet.net/teemat/ryhmachatit-kilpirauhassairauksia-sairastaville/ryhmachatit/

Tukinetistä löytyy paljon muutakin tukea elämän eri tilanteisiin. Anonyymisti ja maksutta.

Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      3010
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      362
      2702
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      56
      2476
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      31
      2427
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1978
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1509
    7. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1502
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      73
      1434
    9. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      49
      1419
    10. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      57
      1379
    Aihe