Kristillinen sionismi on tieto siitä, että Jumala antoi Israelin maan juutalaisille, kuten Raamatussa on kirjoitettu.
Tiesitkö siionismin olemuksen?
4
183
Vastaukset
- Anonyymi
Se olisikin viaton asia jos siihen ei liittyisi mitään muuta.
Nyt se on suurinta laittomuuden tekemistä mitä voi olla.- Anonyymi00003
"Jumala antoi Israelin maan juutalaisille, kuten Raamatussa on kirjoitettu."
Mutta Jlan lupaukset olivat ehdollisia.
Babylonin pakkosiirtolaisuudesta Jla vielä palautti israelilaiset omaan maahansa.
-Mutta vain määräajaksi 70 vuosiviikoksi eli 7x70 = 490 vuodeksi.
Dan 9:24, 26
Tämä oli israelilaisten viimeinen armonaika.
Israelilaiset ajettiin maan pakoon v 71 jälkeen, kun Tiitus oli valloittanut Israelin ja viimeksi myös Jerusalemin.
Antoiko Jumala Israelin maan juutalaisille?
Juutalaisuus;
- Jaakobilla oli kaksitoista poikaa. Kaksitoista Israelin heimoa.
Juudan, Benjaminin ja Leevin jälkeläiset -heimot pysyivät Jumalan yhteydessä mutta horjuen niin kuin Raamatussa on kerrottu. Muut Jaakobin poikien jälkeläiset ryhtyivät pakanakansoiksi.
Eteläiseen Israeliin syntyi pieniä paimentolais ja maanviljely ryhmiä noin 1000 eKr ja
muinainen Israelin valtakunta hajosi. Eteläinen Israel tunnettiin "Juudan kuningaskuntana" ja asukkaista alettiin käyttämään nimitystä "juutalaiset."
Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen 500 eKr nimitys juutalaiset alkoi tarkoittaa kaikkia jotka tunnustivat Israelin Jumalan ja noudattivat Tooraa.
Tässä vaiheessa juutalaisuus oli uskonnollinen merkitys.
Juuda nousi keskeiseksi koska Daavidin kunigassuku oli Juudasta. Tämä on status asia.
Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen juuri Juudan väestö palasi ja rakensi temppelin.
Juudan heimo on siis perinteen Juudan jälkeläisiä. Historiallisesti heimo syntyi eteläisen Kaananin vuoristoalueen väestöstä josta muodostui yhteiskunnallinen kokonaisuus.
Juudan kuningassuvun ja Jerusalemin temppelin merkitys nosti heimon nimen koko kansan uskonnon nimeksi.
Juudan heimo ei ollut kuitenkaan kaikki Juudan biologisia jälkeläisiä.
Israelin kansa horjui suhteessa Jumalaan. Raamattu kertoo miten kansa eli paljolti kuninkaan tapojen mukaan joko uskollisena tai uskottomana Herralle.
Sattui niin hassusti sitten lopulta että Jumalan valtakunta otettiin pois koska "Jumalan kansa" ei tehnyt soveliaita hedelmiä. Valtakunta annettiin niille jotka tekevät hedelmää; Matteus 21:43; Jeesus sanoo ylipapeille ja fariseuksille;
"Sen tähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä."
Niinpä sitten nämä "juutalaiset" tappoivat Jeesuksen -seurasivat fariseuksia ja ylipappeja joilla ei ollut aitoa Kristus uskoa.
Raamattu ei tee erotusta kansallisuuksien, heimojen ja valtakuntien rajojen suhteen suhteessa Jumalan kansaan; Gal 3:28; "Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa." Paavali opetti siis että Jumalan valtakuntaan kuuluminen perustuu ainoastaan Kristukseen uskomiseen ja nämä ovat tehneet sitten "hedelmät" -ovat toteuttaneet Jeesuksen antamaa lähestyskäskyä; Matt 28:18-20.
Jumalan ex-kansa oon sotinut ja sotinut. Jumala on myöntänyt sotalupia vain Vanhan Testamentin aikana pakanakansojen tuhoamiseksi. Tämä oli ajan tapa hävittää epöjumalanpalvonta ja kansan syntinen elämä joka ei noudattanut Jumalan lakia; 2 Moos 20, 5 Moos 5.
Uuden liiton aikana Jumalan lupia sotiin ja kuoleman rangaistuksiin ei ole voimassa.
Uuden liiton ajan kuoleman ranagaistukset jumalattomuuden synnin palkkana pannaan toimeen vasta Ilm 20 luvun tapahtumissa. Room 6:23.
Israelin kansassa on tietenkin yksilöinä Jumalan kansaa. Maailman uskontokunnissakin on Jumalan kansaa yksilöinä. Vehnät ja rikkaviljat kasvavat yhdessä uskontokunnissa; Matt 13:24–30, 36–43.
Taivaan pyhäkön Ylipappi suorittaa ylimmäispapillista palvelusta taivaan pyhäkössä jossa kirjoitetaan elämän kirjoja;
Dan 12:1, Fil 4:3, Hebr 12:23, Ilm 3:5, 13:8, 20:12,15, 21:27.
Jumalan kansaan kuuluminen on siis ollut sekä Vanhan että Uuden liiton aikana suhteellinen kysymys joka on perustunut aina uskollisuudelle Jumalaa kohtaan.
Vanhan liiton aikanakin Israeliin on liitetty käännynnäisiä.
Usko Kristukseen, pyhitys Ilm 14:12, Hebr 12:14, -uskollisuus Jumalalle ovat Jumalan kansan jäsenyyden ehdot.
Ei valtion rajat, kielet ja kansallisuudet; Gal 3:28.
Amen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181