Nykyään puhutaan paljon ns. ääriuskovaisuudesta ja kuinka "vaarallista" se on. Mutta usko Jeesukseen toimii juuri päinvastoin. Eli jos usko ei ole äärimmäistä ja kirjaimellista, niin ainoastaan silloin uskovaisista on vahinkoa muille. Kirjaimellinen usko Kristukseen kun perustuu siihen, että evankeliumia tarjotaan kaikilla, mutta ei pakoteta kenellekään. Tämä käy aivan selväksi näistä Raamtun kohdista:
2. Korinttilaiskirje 5:20-21
'Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.'
2. Korinttilaiskirje 6:1-2
' Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. '
2. Timoteuskirje 2:24-26
'Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään; hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.'
Kirjaimellista uskoa Jeesukseen ei viedä eteenpäin aseilla ja voimalla. Ristiretkiä ei olisi koskaan tapahtunut, jos usko olisi ollut äärimmäistä. Katolinen kirkko ei olisi koskaan orjuuttanut keskiajalla ihmisiä kuten se orjuutti, jos usko sen johdolla olisi ollut äärimmäistä uskoa Jumalan Sanaan.
Jos luemme Raamattua kirjaimellisesti, rehellisesti, avoimesti ja tarkkaan, emme voi mitenkään perustella uskon levittämistä voimakeinoin emmekä sen pakottamista ihmisille. Emme sitä että ihmisiä pakotetaan tai pelotellaan ehtoollisiin, kasteisiin, kirkkoihin tai edes laulamaan jne.
Matteus 5:44-45
'Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. '
Matteus 7:12
' Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. '
Roomalaiskirje 12:17-19
'Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". '
Ääriuskovaisuus Jeesuksen liikkeelle laittamiin sanoihin, on nimenomaan se mikä toimii. Jos joku ei ota Raamattua kirjaimellisesti ja lue sieltä sitä, mikä on hänelle osoitettu, hän voi lukea sieltä mitä tahansa muuta ja vääntää sen vaikka jonkin oman väkivaltaisen aatteensa tueksi. Tätä tehdään valitettavan paljon. Mutta Suomen ja suomalaisten pitäisi nimenomaan edistää ja tukea äärimmäistä uskoa Jeesukseen ylimpänä Herrana. Muut herrat käyttävät Raamattua väärin.
Monet kirkot ovat historaissa ja nykyisyydessä käyttäneet Raamatusta sellaisia kohtia omien agendojensa edistämiseen, jotka ovat osoitettu Israelille.
Roomalaiskirje 9:1-5
' Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele — sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä — että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni. Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen! '
Tässä näemme todellisen äärikristityn puhumassa. Mitä hän sanoo? Että hän toivoisi että hän itse joutuisi kadotettavaksi (kadotukseen) niiden sijasta, jotka ovat häntä ruoskineet, kironneet, lyöneet, ajaneet hänet pois kaupungeista ja kivittäneet häntä.
Filippiläiskirje 4:5
'Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. '
Ääriuskovaisuus on hyvä asia, kun on kyse uskosta Jeesukseen
11
124
Vastaukset
- Anonyymi00001
En laske vahingoksi sitä, jos jonkin, vaikkapa huumeita myyvän tahon tai muuta pahaa tuottavan yrityksen talous kokee tappioita siitä, kun ihmiset kääntyvät niistä pois. Mutta niissäkin se vahinko syntyy siitä, että nuo yritykset tai tahot ovat laittaneet toimintansa sen pahan varaan, josta ihmiset voivat uskovaisiksi tultuaan luopua.
- Anonyymi00003
Uskovaisuus tuottaa merkittävästi pahuutta, hyväksikäyttöä, vaarallisia uskomuksia jne.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Uskovaisuus tuottaa merkittävästi pahuutta, hyväksikäyttöä, vaarallisia uskomuksia jne.
Tässä keskustellaan nyt siitä, miten ääriuskovaisuus nimenomaan vähentää kaikkea pahuutta, esimerkiksi tuollaista ihmisryhmien leimaamista jota harjoitat saatanan palveluksessasi.
- Anonyymi00002
Onko tietoinen valehtelu teistä jotenkin kivaa?
Ja jos keksit väittää ettei raamatun levittäminen ole valehtelua, niin linkkaappa kuva niistä maailmaa kannattavista pilareista ja niiden perustuksista.- Anonyymi00004
Asiallisessa keskusteluissa on tärkeää, että pysytään puheenaiheessa. Mutta voit kyllä itse googlata ja katsoa että kyllä, on olemassa maailmaa kannattavia "pilareita" joita myös fysiikan laeiksi kutsutaan, jos aihe sinua kiinnostaa. Voit vängätä siitä, että ne pilarit rakensi tyhjyys, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.
Anonyymi00004 kirjoitti:
Asiallisessa keskusteluissa on tärkeää, että pysytään puheenaiheessa. Mutta voit kyllä itse googlata ja katsoa että kyllä, on olemassa maailmaa kannattavia "pilareita" joita myös fysiikan laeiksi kutsutaan, jos aihe sinua kiinnostaa. Voit vängätä siitä, että ne pilarit rakensi tyhjyys, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.
"Asiallisessa keskusteluissa on tärkeää, että pysytään puheenaiheessa"
Ja puheenaiheena oli Raamatun kirjaimellinen tulkinta, johon liittyen Anonyymi00002 antoi hyvän esimerkin ongelmasta, joka siitä syntyy.
"Mutta voit kyllä itse googlata ja katsoa että kyllä, on olemassa maailmaa kannattavia "pilareita" joita myös fysiikan laeiksi kutsutaan, jos aihe sinua kiinnostaa. "
Äsken oli puhe Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta ja nyt sitten mainostetaankin vertauskuvallista tulkintaa. Se olet sinä, joka vaihtoi aihetta.
"Voit vängätä siitä, että ne pilarit rakensi tyhjyys, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe."
Ilmeisesti olet mennyt uskomaan saarnajia, jotka valehtelevat että ateistien (tai tieteen) mukaan maailman on syntynyt olemattomuudesta tai tyhjyydestä tms. On turha kysyä tätä väitettä levittävältä uskovalta, että onko tuollainen valehtelu hänen mielestään hyväksyttävää, sillä tuo näyttää olevan uskovien tärkeimpiä ja rakkaimpia valheita, joista ei olla valmiita luopumaan millään.- Anonyymi00007
siare kirjoitti:
"Asiallisessa keskusteluissa on tärkeää, että pysytään puheenaiheessa"
Ja puheenaiheena oli Raamatun kirjaimellinen tulkinta, johon liittyen Anonyymi00002 antoi hyvän esimerkin ongelmasta, joka siitä syntyy.
"Mutta voit kyllä itse googlata ja katsoa että kyllä, on olemassa maailmaa kannattavia "pilareita" joita myös fysiikan laeiksi kutsutaan, jos aihe sinua kiinnostaa. "
Äsken oli puhe Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta ja nyt sitten mainostetaankin vertauskuvallista tulkintaa. Se olet sinä, joka vaihtoi aihetta.
"Voit vängätä siitä, että ne pilarit rakensi tyhjyys, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe."
Ilmeisesti olet mennyt uskomaan saarnajia, jotka valehtelevat että ateistien (tai tieteen) mukaan maailman on syntynyt olemattomuudesta tai tyhjyydestä tms. On turha kysyä tätä väitettä levittävältä uskovalta, että onko tuollainen valehtelu hänen mielestään hyväksyttävää, sillä tuo näyttää olevan uskovien tärkeimpiä ja rakkaimpia valheita, joista ei olla valmiita luopumaan millään."Äsken oli puhe Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta ja nyt sitten mainostetaankin vertauskuvallista tulkintaa. Se olet sinä, joka vaihtoi aihetta."
Vertauskuvallinen asioiden esitys ei poista kirjaimellisen tulkinnan mahdollisuutta. Vertauskuva on vain väline jolla ilmaistaan jokin muu asia helpommin ymmärrettävin termein. Ei se tee tekstistä vähemmän kirjallista. Anonyymi00007 kirjoitti:
"Äsken oli puhe Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta ja nyt sitten mainostetaankin vertauskuvallista tulkintaa. Se olet sinä, joka vaihtoi aihetta."
Vertauskuvallinen asioiden esitys ei poista kirjaimellisen tulkinnan mahdollisuutta. Vertauskuva on vain väline jolla ilmaistaan jokin muu asia helpommin ymmärrettävin termein. Ei se tee tekstistä vähemmän kirjallista."Vertauskuvallinen asioiden esitys ei poista kirjaimellisen tulkinnan mahdollisuutta."
Ei niin, mutta tässä keskustelussa oli aiheena Raamatun kirjaimellinen tulkinta.
"Vertauskuva on vain väline jolla ilmaistaan jokin muu asia helpommin ymmärrettävin termein."
Ja vertauskuva tulee tulkita muutoin kuin kirjaimellisesti
"Ei se tee tekstistä vähemmän kirjallista."
Kyllä tekee, koska kirjaimellinen tulkinta on vertauskuvallisen tulkinnan vastakohta ja näin ollen tekstin merkitys muuttuu riippuu siitä, kummalla tavalla sitä tulkitaan.
"Katolinen kirkko ei olisi koskaan orjuuttanut keskiajalla ihmisiä kuten se orjuutti, jos usko sen johdolla olisi ollut äärimmäistä uskoa Jumalan Sanaan."
Miten niin ei olisi? Vanha Testamentti yksiselitteisesti hyväksyy orjuuden kun siinä annetaan lakeja orjien pitämiseen liittyen, Jeesus ei tuomitse orjuutta ja Paavali kehottaa orjia tottelemaan isäntiään.
"Jos luemme Raamattua kirjaimellisesti, rehellisesti, avoimesti ja tarkkaan, emme voi mitenkään perustella uskon levittämistä voimakeinoin emmekä sen pakottamista ihmisille. "
Luukeko äärikristitty Raamattua kirjaimellisesti myös siinä kohdassa, jossa Jeesus käskee repimään irti viettelevän käden tai silmän? Tai siinä kohdassa kun Jeesus käskee vihata omaa perhettä?- Anonyymi00006
Joku laittoin tämänkin aloituksen vain että pääsisi copypastettaan raamatunjakeista koostuvan tekstiseinän.
- Anonyymi00008
uskovaisilla viiraa niin pahasti päässä , että voivat tehdä mitä vain
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis4277377Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai926136Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j2075612Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi894349Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r224263Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse954157Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1133569Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673568HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok763495Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava213474