.
Itse olen paljon miettinyt sitä että miksi sudet siirtyivät ympäri Suomea metsistä asuinalueiden liepeille ja jopa pihoille kuljeksimaan. Metsissä on ruokaa yllin kyllin eli nälkä ei ole syy. Olen pohtinut että ei kai vaan ole käymässä niin että vihreä siirtymä tarkoittaa sitä että eläinten on siirryttävä metsistä pois. Tuhansia hehtaareja metsää on hakattu ja hakataan tuulipuistojen, aurinkovoimaloiden ja voimalinjojen tieltä. Suden on vaikea muodostaa reviiriä pienillä ja rikkonaisilla metsälämpäreillä ja kuka tietää miten se myllyjen matalataajuuksinen humina villieläimiä häiritsee. Onko tätä puolta kukaan missään pohtinut ?
Mikä ajaa sudet metsästä ?
14
280
Vastaukset
- Anonyymi00001
Eliitin Suomeen tuomat kauriit viihtyvät lähiöiden puutarhoissa . Sudet seuraavat ruokaa , yksinkertaista on . .
- Anonyymi00002
Muonan perässä se ihminenkin jolkottelee.
- Anonyymi00003
Mua pelottaa enemmän jos transu jolkottelee .
- Anonyymi00019
Ei susi eroita metsää pellosta tai sinun pihasta, molemmat kuuluvatt sen reviiriin ja se tuntee olevansa turvassa reviirinsä sisällä?
- Anonyymi00004
Tottakai metsien avohakkuut vaikuttaa . Varainkin kun lyhyessä ajassa on hakattu niin älyttömästi. Eläinten pitää etsiä uudet alueet.
- Anonyymi00011
Vai niin, susiko vaanii metsässä ?
- Anonyymi00005
Susikin lienee sellainen tapaeläin. Susilaumat ovat oppineet pyörimään asutusten ympärillä ankaran suojelun takia.
Metsästämällä tehokkaaasti pihasudet pois, susikanta oppii taas karttamaan asutus. Muuta keinoa ei ole olemassa.- Anonyymi00007
Olisit kirjoittanut:"Metsästämällä tehokkaasti valkohäntäkauriit pois susikantakin alkaa luonnostaan harventua". Että tuossa tarjolla ns. "muu keino" Sinulle.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Olisit kirjoittanut:"Metsästämällä tehokkaasti valkohäntäkauriit pois susikantakin alkaa luonnostaan harventua". Että tuossa tarjolla ns. "muu keino" Sinulle.
"Olisit kirjoittanut:"Metsästämällä tehokkaasti valkohäntäkauriit pois susikantakin alkaa luonnostaan harventua". Että tuossa tarjolla ns. "muu keino" Sinulle."
Valitettavasti lupakiintiöt määräävät metsästyksen tehokkuuden. Muutenkin ehdotus on huono sillä nopeasti pienenevä saaliseläinten määrä aiheuttaa vaan lisää susivahinkoja nälkiintyneiden susien muodossa.
Ehdottomasti paras tapa on hävittää pihasudet pois ja sillä siisti.
- Anonyymi00008
Sudet liikkuvat siellä missä niiden saaliseläimetkin liikkuvat. Pihoilla käyvät vain alueilla missä niillä on reviiri, ts omalla reviirillään ne liikkuvat, koska niiden pitää valvoa omaa reviiriään etteivät toiset sudet valtaa sitä itselleen. Susien reviiri on keskimäärin 800-1000 km2, jotenka sen sisällä saattaa olla satoja asuttuja tiloja tai jopa taajamia. lisäksi esim. peurat, jotka ovat susien ruokaa, hakeutuvat etenkin talvella asutusalueiden läheisyyteen.
- Anonyymi00012
Minä olen miettinyt sitä kun ainakin 10 vuotta lukenut, että susikanta on vuosittain ollut 230 - 300 ja nyt sanottiin että 400-500. Ihmettelin että, että susi kanta pysyi koko ajan lähes samana. Ajattelin, että taitaa olla kaikki uros susia. Sitten mietin, että jos tuosta 230-300 susi määrästä olisi 50 naarasta ja ne tekee pentuja n. 5 pentua ja jos niistä selviäisi vuosittain 2 pentua per naaras niin mitenkähän paljon niitä susia todellisuudessa olisi nyt. Mietinkin sitä, että niitä alkaa olla niin paljon ettei( jos reviirin koko on niin suuri kun on kerrottu) niillä ole enää tilaa siksi siirtyvät lähelle asutuksia. Minun lapsuudessa oli tosi harvinaista nähdä susi nyt näyttää, että niitä on melkein joka nurkalla.
- Anonyymi00010
Sudetkin etsivät ravintonsa sieltä, mistä sen saa helpoimmin. Ja olivat jo tottuneet siihen, ettei niitä karkoiteta asutetulta alueelta.
- Anonyymi00017
Jos ei kaatolupia myönnetä riittävästi niin salametsästys jatkuu omin ehdoin.
- Anonyymi00018
Peurojen ja kauriiden ruokintapaikat tehdään liian lähelle asutusta. Sitten ihmetellään että miksi sudet ja ilveksetkin liikkuvat asutuksen liepeillä. Siellä saalistetaan missä ruokaa on helpoiten saatavissa. Pätee kaikkiin eläimiin ja ihmissinkin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796125Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695900Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443962Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452355Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42345Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1181395- 121231
- 1831064
- 59887