Kun lähestyt maantiellä risteystä jossa aiot kääntyä sivutielle, muista oikea vilkun käyttö. Aja mahdollisimman lähelle risteystä, jarruta, ala kääntämään pyöriä ja nosta vilkku päälle.
Näin sivutieltä tulija ei turhaan pääse hidastamaan päätien sujuvaa liikennettä vaan jää odottamaan seuraavaa mahdollista tilaisuutta päätielle ajoon.
Sujuva vilkun käyttö
36
421
Vastaukset
- Anonyymi00001
Just joo, ja sitten se takaa tuleva rekka lähteekin ohittamaan, kun jarrutat ennen vilkuttamista, ja jyrää sinut alleen.
Eli, ensin vilkku, ryhmityminen keskiviivalle ja normaali jarrutus. Mitä useampi arvaa toimintasi oikein, sen parempi. - Anonyymi00002
Se on se ns. kinnasvilkku. Eli kun ajetaan rukkaset kädessä ja käännetään rattia, niin rukkanen osuu siihen vilkkuviikseen.
- Anonyymi00003
Itse en ikinä vilkuta oikealle kääntyessä. Oikealta tulija tulee jos on oikeus tulla, vasemmalta tulevat ei sitä oikeata vilkkua näe. Nii, oliko muuta ongelmaa?
- Anonyymi00005
Rikot siis tietoisesti liikennesääntöjä.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Rikot siis tietoisesti liikennesääntöjä.
Sekään ei aiheuta harmitusta kuin muissa liikkujissa
- Anonyymi00009
Toimintasi on juurikin sitä minä minä meinikiä.
Ihmetellään miksi tullaan kolmion takaa eteen ja syy on juurikin se että kun vilkkua ei laiteta ajoissa pakotetaan kolmion takaa tulevat arvailemaan.
Yksi arvailun peuste voi olla auton hidas vauhti tms. jolloin oletetaan että taasen yksi pahvipää joka ei käytä vilkkua.
Vasemmalta tulija näkee kyllä myös vilkun kun se laitetaan ajoissa päälle.
Tuollainen minä minä ajattelu ja käytös aiheuttaa liikenteen sujuvuuden kärsimisien.
Monesti, varsinkin ruuhka-aikana tulee tilanne että esim. vasemmalta tulee autoleka jossa sopiva väli jolloin voisi itse pujataa vasemmalle mutta oikealta tulee auto.
Jos auto laittaisi vilkun päälle ajoissa niin tietäisin että hän ei ole ajamassa samaan suuntaan jonne käännyn niin voisin pujahtaa hyvillä mielin pelkäämättä että suoraan ajava joutuisi hidastamaan.
Nyt kun vilkkuja ei laiteta ajoissa päälle joudun sitten hylkäämään tuon "kohtelijaisuuden" ja ajatelemaan että jaruuttakoot jos eivät halua ajaa perään.
Eli ne jotka eivät käytä vilkkua ajoissa aiheuttavat kolmion takaa eteen tulemiset. - Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Toimintasi on juurikin sitä minä minä meinikiä.
Ihmetellään miksi tullaan kolmion takaa eteen ja syy on juurikin se että kun vilkkua ei laiteta ajoissa pakotetaan kolmion takaa tulevat arvailemaan.
Yksi arvailun peuste voi olla auton hidas vauhti tms. jolloin oletetaan että taasen yksi pahvipää joka ei käytä vilkkua.
Vasemmalta tulija näkee kyllä myös vilkun kun se laitetaan ajoissa päälle.
Tuollainen minä minä ajattelu ja käytös aiheuttaa liikenteen sujuvuuden kärsimisien.
Monesti, varsinkin ruuhka-aikana tulee tilanne että esim. vasemmalta tulee autoleka jossa sopiva väli jolloin voisi itse pujataa vasemmalle mutta oikealta tulee auto.
Jos auto laittaisi vilkun päälle ajoissa niin tietäisin että hän ei ole ajamassa samaan suuntaan jonne käännyn niin voisin pujahtaa hyvillä mielin pelkäämättä että suoraan ajava joutuisi hidastamaan.
Nyt kun vilkkuja ei laiteta ajoissa päälle joudun sitten hylkäämään tuon "kohtelijaisuuden" ja ajatelemaan että jaruuttakoot jos eivät halua ajaa perään.
Eli ne jotka eivät käytä vilkkua ajoissa aiheuttavat kolmion takaa eteen tulemiset.Onneks ei ole aikaa ajatella noin vaikeasti tuolla liikkuessa.
Aika menee kun suorittaa ajamista mahdollisimman nopeasti ja kovaa - Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Onneks ei ole aikaa ajatella noin vaikeasti tuolla liikkuessa.
Aika menee kun suorittaa ajamista mahdollisimman nopeasti ja kovaaJuu tuon edellämainitun takia en vaivaudu jäämään odottamaan kääntyykö joku vai ajaako suoraan, painakoot jarrua jos ei käänny.
Myös liikenneympyrässä, sellainen joka ei vaivaudu käyttämään vilkkua ja ilmoittamaan aikeestaan vaihtaa ulkokaistaa saa jääsä ajelemaan sisäkaistalle sillä minä ajan surutta liikenneympyrään sillä eihän kukaan ole varannut sitä ulompaa kaistaa, lakihan edellyttää antamaan estettömän kulun vain niille jotka ajavat ulointa kaistaa tai ovat vaihtamassa kaistaa.
- Anonyymi00004
Ensin vilkku sitten vasta jarrua.
- Anonyymi00018
Vilkku tarpeeksi ajoissa päälle. Mikä on sitten "tarpeeksi" ajoissa, niin se on tilannekohtaista. Omia aivoja pitää käyttää.
- Anonyymi00007
Oon huomannut että se on nopeampaa laittaa vilkku päälle kääntyessä, yleensä kaikki opettaa että vilkku ja sitten vasta jarrutus.
Se on nysvärin valomerkki- Anonyymi00010
Kusipään merkki on se että laittaa vilkun vasta kääntyessä, kusipää ei ajatele muita kuin itseään.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kusipään merkki on se että laittaa vilkun vasta kääntyessä, kusipää ei ajatele muita kuin itseään.
Ai se menee noin… parempi kun ei laita sit vilkkua ollenkaan
- Anonyymi00019
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ai se menee noin… parempi kun ei laita sit vilkkua ollenkaan
Eli haluat olla kusipäiden kuningas?
- Anonyymi00035
Anonyymi00010 kirjoitti:
Olen huomannut, ettei ns paremmissa autoissa ole vilkkua lainkaan. Herrat ja rouvat ajelee tyytyväsenä, eikä vilkkua tarvita, kun tietää minne on menossa.
- Anonyymi00008
vilkku on aina viimeinen
- Anonyymi00011
Vilkku on merkki, että aiotaan kääntyä.
Ensin ilmaistaan, mitä ollaan tekemässä,
ja sitten toimitaan. - Anonyymi00014
Ja jos silloinkaan… pieni kiusa on aina hyvästä muita kohtaan. Eipä tuolta kiitostakaan tule niin mennään sit sillä
- Anonyymi00016
Äly hoi, älä jätä!
- Anonyymi00017
Vilkku päälle ennen jarruttamisen aloittamista. Noin voi toimia useimmissa paikoissa. On toki joitakin risteyksiä, jossa jarruttaminen joudutaan aloittamaan jonkun verran aiemmin, kuten esim. alamäissä. Vilkku kuitenkin riittävän ajoissa päälle, ennen kuin saavutaan risteykseen.
- Anonyymi00021
Mieti tilannetta jossa risteyksessä odottaa auto kolmion takana.
Kuski ei lähde liikkeelle kun olettaa sinun jatkavan matkaa suoraan.
jos laitat vilkun päälle vasta vähän ennen jarruusta niin kolmion takaa tulija ei varsinkaan talviaikana kerkeä risteysalueelta pois ennenkuin sinä kääntyvänä saavut risteykseen.
Eli vilkku on laitettava niin ajoissa päälle että muut risteyksessä kerkeävät reakoida.
Eli kuten Esio Itkonen sanoi aikonaan, vilkku on laitettava niin ajoissa että itseä hävettää.
Itse laitan vilkun päälle toisinaan liioiteltun aikaisin jos näen että risteyksessä joku odottaa minun tekemisiä, eihän se ole keltään pois että päästää kääntyvän menemään ennekuin itse edes kerkeää risteysalueelle. - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
jos laitat vilkun päälle vasta vähän ennen jarruusta niin kolmion takaa tulija ei varsinkaan talviaikana kerkeä risteysalueelta pois ennenkuin sinä kääntyvänä saavut risteykseen.
Eli vilkku on laitettava niin ajoissa päälle että muut risteyksessä kerkeävät reakoida.
Eli kuten Esio Itkonen sanoi aikonaan, vilkku on laitettava niin ajoissa että itseä hävettää.
Itse laitan vilkun päälle toisinaan liioiteltun aikaisin jos näen että risteyksessä joku odottaa minun tekemisiä, eihän se ole keltään pois että päästää kääntyvän menemään ennekuin itse edes kerkeää risteysalueelle.Tuosta aikaisesta vilkun käytöstä olet toki oikeassa.
Toinen asia tuossa on se, että etenkin taajamaliikenteessä se vilkun johonkin suuntaan näyttäminen ei aina tarkoita sitä , että ajoneuvo näytettyyn suuntaan kääntyisi.
Kas kun kuskeja on olemassa joka lähtöön, niin neuvo ettei tuohon näytettyyn vilkkuun aina voi luottaa, on vakavasti otettava. - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Tuosta aikaisesta vilkun käytöstä olet toki oikeassa.
Toinen asia tuossa on se, että etenkin taajamaliikenteessä se vilkun johonkin suuntaan näyttäminen ei aina tarkoita sitä , että ajoneuvo näytettyyn suuntaan kääntyisi.
Kas kun kuskeja on olemassa joka lähtöön, niin neuvo ettei tuohon näytettyyn vilkkuun aina voi luottaa, on vakavasti otettava.Juu, tuosta syystä itse ryhmityn tosi selvästi.
Eli oikealle kääntyessä ryhmityn ihan sinne pientareelle ja vasemmalle kääntyessä ihan kaistaviivan päälle.
Yhdessä vilkun kanssa annan voimakkaan signaalin että olen todella aikeissa kääntyä.
Tiedän ettei autokoulussa opeteta enään ryhmittymistä muuten kuin kaistaa vaihtamalla, tämän tiedän kun tenttasin pari kuukautta sitten kortin saanutta henkilöä.
Esim. maantiellä ilman ryhmitystä vasemmalle vilkku enettää merkityksen kun se ei näy autoletkan takaa mihinkään, jo 0,5m ryhmitys tuo vilkun näkösälle kaikille takaa tuleville. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Juu, tuosta syystä itse ryhmityn tosi selvästi.
Eli oikealle kääntyessä ryhmityn ihan sinne pientareelle ja vasemmalle kääntyessä ihan kaistaviivan päälle.
Yhdessä vilkun kanssa annan voimakkaan signaalin että olen todella aikeissa kääntyä.
Tiedän ettei autokoulussa opeteta enään ryhmittymistä muuten kuin kaistaa vaihtamalla, tämän tiedän kun tenttasin pari kuukautta sitten kortin saanutta henkilöä.
Esim. maantiellä ilman ryhmitystä vasemmalle vilkku enettää merkityksen kun se ei näy autoletkan takaa mihinkään, jo 0,5m ryhmitys tuo vilkun näkösälle kaikille takaa tuleville.Onhan se hienoa , että on ainakin yksi joka vilkunkäytön ymmärtää ja lisää siihen oikean ryhmittymisen , josta ei tosin ollut puhe.
Onkohan tuosta muille opiksi otettavaa? - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Onhan se hienoa , että on ainakin yksi joka vilkunkäytön ymmärtää ja lisää siihen oikean ryhmittymisen , josta ei tosin ollut puhe.
Onkohan tuosta muille opiksi otettavaa?Ryhmittyminen on todellakin myös sitä aikomuksen osoittamista ja kuten kirjoitin sillä tuodaan myös esille se suuntavilkku.
Ajan myös gruiserilla ja usein joudun kääntymään tieltä vasemmalle jossa ajaa rekoista lähtien autoja joskus yli 80km/h.
Turvallisin tapa kuten mp ajaessa opin on se ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan ja todellakin sen suuntavilkun käyttö.
Ajovarman videon mukaan kun kääntyy vasemmalle suoraan sieltä ajolinjan kohdalta on jumalattoman vaarallinen operatio, varsinkin jos perässä on jonoa.
Tieliikennelaki sanoo seuraavaa
"11§Ryhmittyminen
Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.
Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan."
Jostain kumman syystä autokoulut eivät näin opeta. - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Ryhmittyminen on todellakin myös sitä aikomuksen osoittamista ja kuten kirjoitin sillä tuodaan myös esille se suuntavilkku.
Ajan myös gruiserilla ja usein joudun kääntymään tieltä vasemmalle jossa ajaa rekoista lähtien autoja joskus yli 80km/h.
Turvallisin tapa kuten mp ajaessa opin on se ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan ja todellakin sen suuntavilkun käyttö.
Ajovarman videon mukaan kun kääntyy vasemmalle suoraan sieltä ajolinjan kohdalta on jumalattoman vaarallinen operatio, varsinkin jos perässä on jonoa.
Tieliikennelaki sanoo seuraavaa
"11§Ryhmittyminen
Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan."
Jostain kumman syystä autokoulut eivät näin opeta.No, tuossa ansiottomassa oma kehussasi sorruit puhumaan aidan seipäistä, kun puhe oli aidasta. Ei tuossa kommentissani sen kummemmasta ollut kyse.
Onko ajovarmalla olemassa jotain kääntymiseen ohjaavia videoita? Olen huomannut vain Liikenneturman tuon kaltaisia propaganda videoita kyhäävän.
Tuohon kopioimaasi lakipykälään viitaten, kirjoitit aiemmin ryhmittyväsi oikealle kääntyessäsi pientareelle, että kun nyt oikein laista puhutaan, niin onkohan tuo tapasi nyt kuitenkaan ihan lain mukainen?
Mitä autokoulussa nykyisin opetetaan ei ole tiedossa, mutta etteikä ryhmittymistä käännyttäessä lain mukaisesti opetettaisi niin tuota kyllä sopii epäillä.
Onkohan nyt kyse autolla vai konepyörällä ajamisesta? Käsitin , että kyse on autolla ajamisesta ja sillä käännyttäessä ryhmittymisestä. Olenko väärässä käsityksessä? - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
No, tuossa ansiottomassa oma kehussasi sorruit puhumaan aidan seipäistä, kun puhe oli aidasta. Ei tuossa kommentissani sen kummemmasta ollut kyse.
Onko ajovarmalla olemassa jotain kääntymiseen ohjaavia videoita? Olen huomannut vain Liikenneturman tuon kaltaisia propaganda videoita kyhäävän.
Tuohon kopioimaasi lakipykälään viitaten, kirjoitit aiemmin ryhmittyväsi oikealle kääntyessäsi pientareelle, että kun nyt oikein laista puhutaan, niin onkohan tuo tapasi nyt kuitenkaan ihan lain mukainen?
Mitä autokoulussa nykyisin opetetaan ei ole tiedossa, mutta etteikä ryhmittymistä käännyttäessä lain mukaisesti opetettaisi niin tuota kyllä sopii epäillä.
Onkohan nyt kyse autolla vai konepyörällä ajamisesta? Käsitin , että kyse on autolla ajamisesta ja sillä käännyttäessä ryhmittymisestä. Olenko väärässä käsityksessä?Juu autolla ajetaan ja joskus gruiserilla.
Taajamassa kun lähetyn risteystä jossa joku odottaa kolmion takana niin tosiaan ryhmityn sinne pientareen puolelle.
Olen tehnyt tuoaisen tyhmityksen myös poliisien nähden enkä ole saanut sakkoja.
Gruiserin otin kirjoitukseen mukaan siitä syystä että sekin on ajoneuvo jota koskee ihan samat säännöt kuin autoakin.
Olen opettanut opetusluvalla useamman kerran ja painotan näitä asioita oppilaille, ja ehkä siitä syystä joudun myös ajattelemaan asioita normia enemmän.
En esim. sano oppilaalle etten mene liikenneympyrässä keskikaistalle kun sieltä ei pääse pois kuten eräs autokoulun opettaja oli sanonut oppilalle.
Oikea-aikainen vilkku ja selvä ryhmitys antaa voimakkaan singnaalin kääntymisaikeista.
Valitettavasti aika harva osaa noita tarpeellisia taitoja. - Anonyymi00028
Anonyymi00021 kirjoitti:
Itse laitan vilkun päälle toisinaan liioiteltun aikaisin jos näen että risteyksessä joku odottaa minun tekemisiä, eihän se ole keltään pois että päästää kääntyvän menemään ennekuin itse edes kerkeää risteysalueelle.Ei pidä kuvitella sellaista, mitä ei lue. Aiemmin lukee "Vilkku päälle ennen jarruttamisen aloittamista." Ei ole mitään mainintaa, että kauanko ennen jarruttamisen aloitusta vilkku kytketään päälle. Kaikki riippuu tilanteesta ja se on kuskin tehtävä arvioida asia.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Ei pidä kuvitella sellaista, mitä ei lue. Aiemmin lukee "Vilkku päälle ennen jarruttamisen aloittamista." Ei ole mitään mainintaa, että kauanko ennen jarruttamisen aloitusta vilkku kytketään päälle. Kaikki riippuu tilanteesta ja se on kuskin tehtävä arvioida asia.
Jos pitäisi heittää niin puolet autoilijoista laittaa vilkun pääle pikkuisen ennen jarruttamista, joka menaa sitä 20m ennen risteystä (taajamassa).
Lopuista puolista varmaan 90% laittaa vilkun päälle vasta kääntyessä jos silloinkaan ja ehkä se 10% käyttää sitä harkintaa ja laittaa vilkun päälle niin aikaisin että hävetää. - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Jos pitäisi heittää niin puolet autoilijoista laittaa vilkun pääle pikkuisen ennen jarruttamista, joka menaa sitä 20m ennen risteystä (taajamassa).
Lopuista puolista varmaan 90% laittaa vilkun päälle vasta kääntyessä jos silloinkaan ja ehkä se 10% käyttää sitä harkintaa ja laittaa vilkun päälle niin aikaisin että hävetää.Kenties, mutta sellaista ei neuvota tai väitetä viestissä.
- Anonyymi00031
Anonyymi00027 kirjoitti:
Juu autolla ajetaan ja joskus gruiserilla.
Taajamassa kun lähetyn risteystä jossa joku odottaa kolmion takana niin tosiaan ryhmityn sinne pientareen puolelle.
Olen tehnyt tuoaisen tyhmityksen myös poliisien nähden enkä ole saanut sakkoja.
Gruiserin otin kirjoitukseen mukaan siitä syystä että sekin on ajoneuvo jota koskee ihan samat säännöt kuin autoakin.
Olen opettanut opetusluvalla useamman kerran ja painotan näitä asioita oppilaille, ja ehkä siitä syystä joudun myös ajattelemaan asioita normia enemmän.
En esim. sano oppilaalle etten mene liikenneympyrässä keskikaistalle kun sieltä ei pääse pois kuten eräs autokoulun opettaja oli sanonut oppilalle.
Oikea-aikainen vilkku ja selvä ryhmitys antaa voimakkaan singnaalin kääntymisaikeista.
Valitettavasti aika harva osaa noita tarpeellisia taitoja.Taidat puhua muunneltua totuutta tuossa , että oikein poliisin nähden olet rikkonut lakia ryhmittymällä pientareelle. Tosin onhan ne poliisit joskus melkoisia puusilmiä mutta ei kai se nyt lainrikkominen ole oikein vaikka siitä ei "muikkaria" saisikaan, vai onko sittenkin ?
Mitähän antipatioita sinulla on autokoulun opettajia vastaan, kun heistä moisia kuviteltuja mielipiteitä julkisuuteen levität?
On varmaan hyvä tuo ajattelun lisääminen, kun oikein opetusluvalla ajotaitoa nuorelle opetat.
Tuota kuvitelmaasi , että harva osaisi oikean ryhmittymisen, on oikeutettua epäillä, tuo vilkunkäytön moninaisuus sen sijaan on varmaan tosiasia. - Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Taidat puhua muunneltua totuutta tuossa , että oikein poliisin nähden olet rikkonut lakia ryhmittymällä pientareelle. Tosin onhan ne poliisit joskus melkoisia puusilmiä mutta ei kai se nyt lainrikkominen ole oikein vaikka siitä ei "muikkaria" saisikaan, vai onko sittenkin ?
Mitähän antipatioita sinulla on autokoulun opettajia vastaan, kun heistä moisia kuviteltuja mielipiteitä julkisuuteen levität?
On varmaan hyvä tuo ajattelun lisääminen, kun oikein opetusluvalla ajotaitoa nuorelle opetat.
Tuota kuvitelmaasi , että harva osaisi oikean ryhmittymisen, on oikeutettua epäillä, tuo vilkunkäytön moninaisuus sen sijaan on varmaan tosiasia.Autokoulun opettajista on näyttöä kun haastatelin kuukasi sitten vasta kortin saanutta, ei käyneet läpi kuin ryhmittymisen toiselle kaistalle.
https://www.youtube.com/watch?v=K6-uvZSMaDw
Tuossakin videossa kurvaillaan menemään ilman sellaista selvää ryhmittymistä.
Ryhmittyminen ei tarvitse olla metritolkulla vaan usein riittää muutama kymmenen senttiä kunhan se on selvä muutos normaaliin ajolinjaan.
Ryhmitykset osataan kun pitää ryhmittyä ryhmityskaistalle mutta kun pitää ryhmittyä 1 kaistasella tiellä niin ryhmitykset jää.
Toinen missä ryhmitykset unohtuu on liikenneympyrät, kun sisäkaistaa ajetaan ja poistutaan liikenneympyrästä niin esin ryhmitytään sinne ulkokaistalle (jos opasteet ei muuta kerro).
Suurin osa ampuu sisäkaistalta suoraan ulkokaista yli liittymään.
Mutta eläkää vain siinä harhassa että suomessa ajetaan oikein. - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Autokoulun opettajista on näyttöä kun haastatelin kuukasi sitten vasta kortin saanutta, ei käyneet läpi kuin ryhmittymisen toiselle kaistalle.
https://www.youtube.com/watch?v=K6-uvZSMaDw
Tuossakin videossa kurvaillaan menemään ilman sellaista selvää ryhmittymistä.
Ryhmittyminen ei tarvitse olla metritolkulla vaan usein riittää muutama kymmenen senttiä kunhan se on selvä muutos normaaliin ajolinjaan.
Ryhmitykset osataan kun pitää ryhmittyä ryhmityskaistalle mutta kun pitää ryhmittyä 1 kaistasella tiellä niin ryhmitykset jää.
Toinen missä ryhmitykset unohtuu on liikenneympyrät, kun sisäkaistaa ajetaan ja poistutaan liikenneympyrästä niin esin ryhmitytään sinne ulkokaistalle (jos opasteet ei muuta kerro).
Suurin osa ampuu sisäkaistalta suoraan ulkokaista yli liittymään.
Mutta eläkää vain siinä harhassa että suomessa ajetaan oikein.Tuo "näyttösi" autokoulun opettajien ammattitaidottomuudesta perustuu kuulopuheeseen, enemmän tai vähemmän epäluotettavan henkilön taholta.
Jos tai kun ryhmittyminen on vai muutaman kymmenensentin matkalla tapahtuva ajolinjan muutos, niin ymmärräthän itsekin , ettei moisella ole mitään merkitystä mihinkään, koska tuohan menee normaaliin "seilaamiseen" kaistalla. Mutta toki jokainen tavallaan ja jokainen on oman ajamisensa paras ja oikeellisin asiantuntija.
Noin ylipäätään oikeinhan meillä ajetaan, tai ainakin pyritään ajamaa, joten ei se nyt mitään harhaa kokonaisuudessa voine olla. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Tuo "näyttösi" autokoulun opettajien ammattitaidottomuudesta perustuu kuulopuheeseen, enemmän tai vähemmän epäluotettavan henkilön taholta.
Jos tai kun ryhmittyminen on vai muutaman kymmenensentin matkalla tapahtuva ajolinjan muutos, niin ymmärräthän itsekin , ettei moisella ole mitään merkitystä mihinkään, koska tuohan menee normaaliin "seilaamiseen" kaistalla. Mutta toki jokainen tavallaan ja jokainen on oman ajamisensa paras ja oikeellisin asiantuntija.
Noin ylipäätään oikeinhan meillä ajetaan, tai ainakin pyritään ajamaa, joten ei se nyt mitään harhaa kokonaisuudessa voine olla.huomaa hyvin ettet tajua pointtia.
Kun maantiellä ajetaan jonossa jossa kaikki autot ajavat suurinpiirtein samaa ajouraa pitkin.
Sitten yksi päättää kääntyä vasemmalle ilman ryhmitystä, letkan hännillä tulevasta katsottuna edessä on vain hidasteleva autletka jonka voi ohittaa.
Jos tämä vasemmalle kääntyvä tekisi sen ratkaisevan muutaman kymmenen sentin tyhmityksen niin hänen auto ja mikä tärkeintä, auton vilkku tulisi esille ja tilanne muuttuu ratkaisevasti.
Edessä ei olekkaan hitaasti ajava letka vaan vasemmalle kääntyvän takia hidastava autoletka.
Ehkä tuo ryhmiittyminen on minulla selkärangassa aikoinaan ajtun mp kortin takia, kyseisellä ajoneuvolla ajaessa tyhmittyminen ei ole muutaman kymmenen senttiä vaan metrin luokkaa.
Toisekseen jos ryhmittymisellä ei ole merkitystä niin miksi se mainitaan tieliikennelaissa?
"11§Ryhmittyminen
Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan. " - Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
huomaa hyvin ettet tajua pointtia.
Kun maantiellä ajetaan jonossa jossa kaikki autot ajavat suurinpiirtein samaa ajouraa pitkin.
Sitten yksi päättää kääntyä vasemmalle ilman ryhmitystä, letkan hännillä tulevasta katsottuna edessä on vain hidasteleva autletka jonka voi ohittaa.
Jos tämä vasemmalle kääntyvä tekisi sen ratkaisevan muutaman kymmenen sentin tyhmityksen niin hänen auto ja mikä tärkeintä, auton vilkku tulisi esille ja tilanne muuttuu ratkaisevasti.
Edessä ei olekkaan hitaasti ajava letka vaan vasemmalle kääntyvän takia hidastava autoletka.
Ehkä tuo ryhmiittyminen on minulla selkärangassa aikoinaan ajtun mp kortin takia, kyseisellä ajoneuvolla ajaessa tyhmittyminen ei ole muutaman kymmenen senttiä vaan metrin luokkaa.
Toisekseen jos ryhmittymisellä ei ole merkitystä niin miksi se mainitaan tieliikennelaissa?
"11§Ryhmittyminen
Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan. "Mainitset kirjoituksessasi useassa kohtaa tyhmittymisestä joka on kohdallasi hyvinkin uskottavaa. Mutta noin asiallisesti puhuttaessa, se letkassa ajettaessa vasemmalle kääntymisen ryhmittyminen ja etenkin sen vilkun kauas taaksepäin näkymisen kanssa on niin ja näin, varsinkin jos tie kääntyy hiukankin oikealla.
Eikä edelleenkään autolla se metrin matkalla suoritettu ryhmittyminen johda muuhun kuin onnettomuuteen.
Joten kyllä pointtisi on tajuttu, koska toki jokainen tavallaan ja jokainen on oman ajamisensa paras ja oikeellisin asiantuntija.
- Anonyymi00020
Tuo on Panelian tyyliä. Sitten vielä kaikenlaisia valoja ripottelet sinnetänne joista n puolet toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2343493- 623112
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I672676Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk352565Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve842136Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä851919Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro191885Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva401842Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.931711Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli691063