...että saa viettää jeesusvapaan joulun. Kukaan ei tuputa Jeesusta jouluuni. Aina ei asiat ole olleet näin hyvin.
Uskoinnonvapaus on sitäkin
13
130
Vastaukset
- Anonyymi00001
Minäkin pakana voin vain lekotellen viettää vapaapäiviä .
- Anonyymi00002
Niinpä - idiootin vapaus!!
- Anonyymi00003
ArtoTTT
Onneksi sentään joulupukki, tontut ja jouluvalot eivät häiritse, vain se Jeesus juttu.- Anonyymi00007
Joulupukkia ja tonttuja pidetään kuvitteellisina hahmoina, Jeesusta taas tuputetaan ikään kuin se olisi todellinen hahmo. Pieni ero. Jouluvalot? Mitä niistä, tuovat valoa pimeyteen.
- Anonyymi00009
Miksi se häiritsisi? Jokainen joka haluaa Jeesuksen mukaan joulun viettoonsa saa toki niin tehdä.
Valinnan vapaus, sitä se uskonnonvapaus tarkoittaa. Ja siksipä koulujen kaikille yhteisissä tilaisuuksissa ei Jeesusta palvota, se valinnan vapaus kun ei ole aito, jos Jeesus otetaan mukaan tilaisuuksiin, jotka on tarkoitettu kaikille yhteiseksi juhlaksi.
Mutta jokainen joka niin tahtoo, löytää kyllä yhteisöllisenkin Jeesuksen jouluna, sillä jouluhan on kirkkojen ja seurakuntien kysyntäpiikin aikaa ja tarjontaan vastataan runsaudella.
-a-teisti-
- Anonyymi00004
Toivottavasti kukaan ei tuputa minulle pakanallista jouluaan. Jouluni menee ihan pilalle jos näen joulupukin tai tonttuja pihamaallamme. Tyrkytystä!
- Anonyymi00005
Suomalaiset ovat sellainen metsäläiskansa, että tänne uskonnon tuominen väkisin ja kansan pitäminen siinä ei ole ollut yhtä helppoa kuin mitä Euroopan sivistyneistön keskuudessa, jotka ovat joutuneet väkisin ja henkensä uhalla omaksumaan uskonnon.
Meillä piispa sai kirveestä järven jäällä jos ei paikallisen Lallin mukaan tuonut uskoa oikealla tavalla esille.
Pakkonaittaminen uskonnon kanssa ole onnistunut kuin sivistyneistön keskuudessa, joilla ei ole ollut hurjaa luontoa vastustaa sitä mikä ei vaikuta hyvältä.- Anonyymi00006
Voi hyvä ihme. Kukaan ei pakota ketään uskomaan jotain jota ei halua uskoa.
Itseäni ei ole koskaan "pakkoliitetty" kirkkoon. Liityin siihen aikuisiällä ihan omasta vapaasta tahdostani ja uskostani. Samoin myös erosin siitä myöhemmin, kun kirkko ei ollutkaan sitä mitä luulin.
Tämä ei ole vaikuttanut omaan uskooni millään tavoin: uskon edelleen ja just niinku Raamattu ja Luther itse opettavat.
Olen myös kulttuurisesti kansallismielinen suomalainen, kunnioitan omaa historiaani ja juuriani ja jouluni onkin osin myös "muinaissuomalainen", kauniine perinteineen, tapoineen, ruokineen ja koristuksineen. Tarpeeton pakanuus ei siihen kuulu.
Kukaan ei pakota minua tähän, teen oman jouluni ihan itse, enkä myöskään suostu kieltämään omaa uskoani ja tapojani ja sitä mitä syvältä juurineni olen.
- Anonyymi00008
Joulusta pitäisi ottaa uskonto pois ja joulua pitäisi viettää esi-isiemme uskon hengessä..
- Anonyymi00010
Esi-isämme olisivat vielä hetki sitten niin barbaarisia että jos toisen usko ei olisi miellyttänyt tai jos toinen olisi alkanut sitä väen väkisin jollain rituaalilla syöttämään, niin kirveestä tai nuijasta olisi tullut. Ihmiskunnalle uskonto on mahdollista vasta sitten kun se niin sivistynyt ettei omaa niin barbaarisia tapoja, että heti toinen tapetaan jos mielipiteet tai joku teko ei miellytä.
Juuri siksi uskonnot eivät ole olleet kovin kauan mahdolllisia, kun ihmiskunnan sivistys on tosi nuorta ja vielä niin heikkoa ettei se tappaminen vielä tänäkään päivänä pienten erimielisyyksien tai näkemysten vuoksi ole kovin tavatonta.
Ihmiskunnan pitää vielä miljoonia vuosia elää että voidaan puhua edes puhtaasta uskonnosta jossa asioita ei ratkota väkivallalla tai tappamisella. Voi olla ettei vielä edes riitä kun kerran vielä ei ole siinä jamassa ja uskonnot keksitty vasta aivan äsken tai vasta Suomessakin olleet vasta vastoja vuosia edes mahdollisia. - Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Esi-isämme olisivat vielä hetki sitten niin barbaarisia että jos toisen usko ei olisi miellyttänyt tai jos toinen olisi alkanut sitä väen väkisin jollain rituaalilla syöttämään, niin kirveestä tai nuijasta olisi tullut. Ihmiskunnalle uskonto on mahdollista vasta sitten kun se niin sivistynyt ettei omaa niin barbaarisia tapoja, että heti toinen tapetaan jos mielipiteet tai joku teko ei miellytä.
Juuri siksi uskonnot eivät ole olleet kovin kauan mahdolllisia, kun ihmiskunnan sivistys on tosi nuorta ja vielä niin heikkoa ettei se tappaminen vielä tänäkään päivänä pienten erimielisyyksien tai näkemysten vuoksi ole kovin tavatonta.
Ihmiskunnan pitää vielä miljoonia vuosia elää että voidaan puhua edes puhtaasta uskonnosta jossa asioita ei ratkota väkivallalla tai tappamisella. Voi olla ettei vielä edes riitä kun kerran vielä ei ole siinä jamassa ja uskonnot keksitty vasta aivan äsken tai vasta Suomessakin olleet vasta vastoja vuosia edes mahdollisia.Kyllä se esi-isiemme usko olisi soveltunut nykyaikaan, höystettynä jälleensyntymisopilla. Kirkonmiehet ne olivat väkivaltaisia tuodessaan väkisin julman kristinuskon Suomeen.
Pakana suomalaisia tapettiin julmasti jos ei kääntynyt kristinuskoon ja noitaroviot roihusivat.
- Anonyymi00011
Tuo on totta että Jeesus on luterilaiselle häiritsevä yksityiskohta kaiken sen loiston ja krääsän ja ylensyönnin keskellä.
- Anonyymi00012
Ei Jeesus ollut mikään nihilisti, joka vaahtosi ihmisille joka asiasta mitä he tekevät. Fariseukset olivat sellaisia. Jeesus sanoi ettei ihmistä saastuta se mikä menee suusta sisään, eikä olisi viennyt jouluateriaa pois ihmisen edestä ja kun olisi nähnyt kalliit lahjat, ei olisi antanut niitä köyhille, vaan sanonut, että köyhät teillä on aina keskuudessanne.
Sitten jos joku olisi tullut kehuskelmaan miten olen lain täyttänyt, miten minulla on Jumalan laki, niin silloin Jeesus olisi sanonut, että anna nuo kaikki ruuat ja lahjat köyhille jääden itse ilman.
Jeesus tuli maailmaan juuri siksi ettei uskonnollinen valta olisi nihilisteillä ja heidän määrättävissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark1445252Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p1313370"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?1263299Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m363203Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia
ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi432654Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.372259- 222198
Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon
Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon2291976prööt prööt nyt ottaa vihervassaria pattiin!
Korvatkaa R kirjaimet L kirjaimilla ja sanokaa ääneen "Jari Kurri etsii pakoputkiautossaan jarruja".111884Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk891795