Joulun herkkupalat

Mitä palstalaisten suosikkiherkkuihin kuuluu näin joulun aikaan? Joulunahan saa syödä myös aterioiden välillä ja vaikka keskellä yötä kun perinteeseen kuuluu, että ruoka jätetään pöytään yön yli tontulle. Eli nyt haetaan naposteltavia herkkupaloja, jotka eivät ole varsinaisella jouluaterialla, mutta voi olla rakennettu jouluaterian aineksista. Klassinen herkkupala on kinkkusiivu saaristolais- tai joululeivällä sinapin kanssa.

Tänä jouluna pääruokana meillä oli kalkkuna, joten en voi kinkkuleipää laittaa tämän joulun herkuksi. En laita myöskään kalkkunaleipää, suklaata, pähkinöitä tai pipareita. Itsellä tänä jouluna on kulunut melko monta viipaletta saaristolaisleipää, jossa on runsaasti graavilohta ja viimeistelynä hieman Nobis-kastiketta. Kastike on vähän niin kuin sinappikastike, mutta maku on huomattavasti monipuolisempi kun siinä on valkosipulia ja sardellia tai Worcestershire -kastiketta makua antamassa.

Miten muilla jouluherkut?

23

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Öööö....mistä kyse? Sunnuntaina oli joku Yule eli päivän lyhenemin pysähtyi ja alkoi pitenemään, mutta entäs sitten. Vuoden vaihdetta tulee varmaan jotenkin vietettyä, onhan aurinko taas kiertänyt maan yhden kerran....🙄

    • Anonyymi00002
    • Anonyymi00003

      Miten ateisti voi puhua joulusta? Joulu ei liity ateismiin mitenkään. Jos on ateisti, ei välitä teistien juhlista. Siinä taas nähdään aloittajan takinkääntötemppu?

      • Anonyymi00015

        Eihän Joulussa ole mitään kristillistä, ellei sitä siihen väkisin tungeta.


    • Anonyymi00005

      Joulu on ollut ensin, kirkko päätti liittää siihen Jeesuksen syntymän.
      Riisipuuroa tulee harvoin keitettyä. Se on maistunut tänä jouluna ja nyt pitkästä aikaa paistettiin kinkku. Ja saaristolaisleipä ja kotikalja. Juustot ja viini. Glögi ja lusikkaleivät

      Eikä joululaulujen kuunteluun tarvitse olla uskossa, on 'En etsi valtaa loistoa' ja 'Hoosianna' koskettavia sävellyksiä. Olen lukenut satuja ja tarinoita, kirjoja, joissa on keksitty juoni, aikuisenakin!

    • Anonyymi00006

      Hei

      On upeaa, että olet kiinnostunut ateismista. Yksi vaihtoehto teismeistä riisutuille ateriakoknaisuuksille on käyttää ateisteille suunnattuja reseptejä. Tiesitkä, että ateistista korvausreseptiikkaa voi harjoittaa myös muinakin päivinä kuin jouluna? Ihmisyydessä juhla syntyy hetkistä, ei ajoista ja sesongeista. Mutta on olemassa myös ateistien oma juhlahetki kierto jota voi noudattaa.

      Ateistiset reseptit:
      https://www.amazon.co.uk/World-Famous-Atheist-Cookbook/dp/1877733105

      Ateistiset juhla-ajat:
      https://www.go-atheist.org/atheist-holidays

      Jos tahdot voit kysyä lisää ateismista. Vaikka palsta onkin ns. palsta-ateistisen jälkeisessä tilassa, jossa ateistinen todellisuus ollaan kadotettu "hempeän hengen" alle, jossa ateistinen todellisuus, on peitetty tunteelllisuuteen. Niin silti palstalla on myös todellista tietoa asiasta saatavilla.

    • Anonyymi00007

      Kaurapuuroa ja voisilmä.

    • Anonyymi00008

      Miksi jouluna pitäisi mässäillä? Sitä en ymmärrä. Syön samaa ruokaa, kuin muulloinkin, eli terveellistä ruokaa kohtuullisesti. Ei kai mässäily ole jotain ihanaa luxusta?

      Ruokaa syödään elossa ja terveenä pysymisen vuoksi. Ei se nyt niin kivaa puuhaa ole, että siihen pitäisi panostaa. Ehkä se oli 1880-luvulla syntyneille isovanhemmilleni joulun kohokohta, mutta nyt on vuosi 2025, seuraava 2026. Möhömaha kertoi ennen muinon vairaudesta, nykyään se kertoo tiedon puutteesta.

      • Nyt sekoitat herkuttelun ja ylensyönnin eli mässäilyn.


      • Anonyymi00009
        Extremist_atheist kirjoitti:

        Nyt sekoitat herkuttelun ja ylensyönnin eli mässäilyn.

        Kai maukasta ruokaa pitää syödä 365pv/vuosi. Vai pitääkö arkena syödä huonoa ruokaa?


      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Kai maukasta ruokaa pitää syödä 365pv/vuosi. Vai pitääkö arkena syödä huonoa ruokaa?

        Maukas ei ole sama kuin ylensyönti. Maukas on synonyymi herkulliselle. Oletko tullut Suomeen ulkomailta kun et osaa edes kielen perusteita?


      • Anonyymi00010
        Extremist_atheist kirjoitti:

        Maukas ei ole sama kuin ylensyönti. Maukas on synonyymi herkulliselle. Oletko tullut Suomeen ulkomailta kun et osaa edes kielen perusteita?

        Maukas on herkullista. Syön vain herkullista ruokaa. En syö mautonta mättöä, eli kaurapuuroa, makaroonilaatikkoa yms.

        Syömättäkin voi olla, jos ei ole maukasta ja herkullista ruokaa. Syömisestä on paljon vaivaa. Pitää käydä kaupassa, pitää valmistaa, pitää siivota keittiö ja tiskata. Kyllä sen vaivan jälkeen ruuan pitää olla herkullista eli maukasta.


      • Anonyymi00010 kirjoitti:

        Maukas on herkullista. Syön vain herkullista ruokaa. En syö mautonta mättöä, eli kaurapuuroa, makaroonilaatikkoa yms.

        Syömättäkin voi olla, jos ei ole maukasta ja herkullista ruokaa. Syömisestä on paljon vaivaa. Pitää käydä kaupassa, pitää valmistaa, pitää siivota keittiö ja tiskata. Kyllä sen vaivan jälkeen ruuan pitää olla herkullista eli maukasta.

        Otsikon aihe on herkuttelu.

        Onko herkuttelu sama kuin mässäily?

        AI-tiivistelmä:

        Ei, herkuttelu ja mässäily eivät ole sama asia, vaikka ne liittyvätkin herkkujen syömiseen:
        herkuttelu on usein tietoista, kohtuullista ja nautinnollista nauttimista osana tasapainoista ruokavaliota, kun taas mässääminen (tai "hillitön herkkupäivä") tarkoittaa usein liiallista, holtitonta syömistä ja suurten määrien ahmimista, mikä voi johtaa rasvan kertymiseen ja on usein yhdistetty syyllisyyden tunteeseen. Ero on määrässä, tietoisuudessa ja kokonaisruokavalion tasapainossa.

        En ymmärrä, että miksi sinä laitat herkuttelu -keskusteluun kommentin mässäilystä kuten tässä?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19210147/joulun-herkkupalat#comment-139366791

        Ainoa looginen johtopäätös on se, ettet ymmärrä suomenkieltä käytännössä lainkaan.


      • Anonyymi00012
        Extremist_atheist kirjoitti:

        Otsikon aihe on herkuttelu.

        Onko herkuttelu sama kuin mässäily?

        AI-tiivistelmä:

        Ei, herkuttelu ja mässäily eivät ole sama asia, vaikka ne liittyvätkin herkkujen syömiseen:
        herkuttelu on usein tietoista, kohtuullista ja nautinnollista nauttimista osana tasapainoista ruokavaliota, kun taas mässääminen (tai "hillitön herkkupäivä") tarkoittaa usein liiallista, holtitonta syömistä ja suurten määrien ahmimista, mikä voi johtaa rasvan kertymiseen ja on usein yhdistetty syyllisyyden tunteeseen. Ero on määrässä, tietoisuudessa ja kokonaisruokavalion tasapainossa.

        En ymmärrä, että miksi sinä laitat herkuttelu -keskusteluun kommentin mässäilystä kuten tässä?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19210147/joulun-herkkupalat#comment-139366791

        Ainoa looginen johtopäätös on se, ettet ymmärrä suomenkieltä käytännössä lainkaan.

        Tietääkseni syntyperäisenä suomalaisena ymmärrän suomea, mutta en ymmärrä herkuttelun ja maukkaan ruuan eroa ja miten se liittyy jouluun.

        Minä herkuttelen silloin, kun syön, ja joskus en syö, kun ei löydy maukasta syötävää. Syön useita kertoja vuodessa Ferrero Rocheta, koska se on herkullista. Ehkä 1/ viikko ympäri vuoden.

        Mitä sinä jankkaat, jos joku ei koe asioita kuten sinä


      • Anonyymi00012 kirjoitti:

        Tietääkseni syntyperäisenä suomalaisena ymmärrän suomea, mutta en ymmärrä herkuttelun ja maukkaan ruuan eroa ja miten se liittyy jouluun.

        Minä herkuttelen silloin, kun syön, ja joskus en syö, kun ei löydy maukasta syötävää. Syön useita kertoja vuodessa Ferrero Rocheta, koska se on herkullista. Ehkä 1/ viikko ympäri vuoden.

        Mitä sinä jankkaat, jos joku ei koe asioita kuten sinä

        "Mitä sinä jankkaat, jos joku ei koe asioita kuten sinä"

        Oletan, että sinä anonyyminä kysyit: "Miksi jouluna pitäisi mässäillä?"

        Jos et kysynyt tuota niin sitten meillä ei ole mitään kiistaa.

        Jos kysyit kuitenkin niin sitten meillä on kiista käsitteistä. Herkuttelu on eri asia kuin mässäily eli ylensyönti.


      • Anonyymi00013
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Mitä sinä jankkaat, jos joku ei koe asioita kuten sinä"

        Oletan, että sinä anonyyminä kysyit: "Miksi jouluna pitäisi mässäillä?"

        Jos et kysynyt tuota niin sitten meillä ei ole mitään kiistaa.

        Jos kysyit kuitenkin niin sitten meillä on kiista käsitteistä. Herkuttelu on eri asia kuin mässäily eli ylensyönti.

        Herkuttelu nyt tuppaa menemään mässäilyn puolelle, varsinkin jouluna. Näkeehän sen jo kauppareissulla, kun vastaan tulee raskaana olevia miehiä ja mummoja, puhumattakaan keskenkasvuisten isoista persukkeista. Eivät ihmiset ymmärtä herkuttelun ja mässäilyn eroa.


      • Anonyymi00013 kirjoitti:

        Herkuttelu nyt tuppaa menemään mässäilyn puolelle, varsinkin jouluna. Näkeehän sen jo kauppareissulla, kun vastaan tulee raskaana olevia miehiä ja mummoja, puhumattakaan keskenkasvuisten isoista persukkeista. Eivät ihmiset ymmärtä herkuttelun ja mässäilyn eroa.

        "Herkuttelu nyt tuppaa menemään mässäilyn puolelle, varsinkin jouluna."

        Määritelmällisesti ne ovat eri asioita.


      • Anonyymi00014
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Herkuttelu nyt tuppaa menemään mässäilyn puolelle, varsinkin jouluna."

        Määritelmällisesti ne ovat eri asioita.

        Saat viimeisen sanan, kun niin kovasti sitä haluat.


      • Anonyymi00014 kirjoitti:

        Saat viimeisen sanan, kun niin kovasti sitä haluat.

        Niin saan, koska olen määritelmällisesti oikeassa. Herkuttelu ei ole sama kuin mässäily.


    • Anonyymi00011

      Ksylitol purukumi on paras naposteltava jouluruokien jälkeen, samoin maitokahvi.

    • Herkuttele tuppaa tosiaan usein menemään mässäilyn puolelle. Sen havaitsee siitä, että housut ja muutkin vaatteet tuntuvat tiukemmilta, vaikka ne eivät olisi pesussa kutistuneet. Ja tuskin se vaakaan on juuri joulun päivinä mennyt rikki ja näyttää vaan sen vuoksi korkeampia lukuja joulun jälkeen kuin ennen sitä.

      Siinä nyt kävi tänä jouluna niin, että yksi tyttäristäni perheineen teki vähän liian tuhdit sapuskat kinkkuineen ja laatikoineen, että överiksihän se meni ihan huomaamaatta, kun sitten oli vielä kaikenlaista torttua ja suklaata kahvituksessa. Omassa ruokavalikoimassa on suosittua kalkkunaa ja erityisesti kalaisia jouluja. Kun näitä kaikkia sitten on ollut viime päivinä, niin pakko on kiristää vyötä ja lähteä liikkeelle. Graavilohi on aina in, jos joku pitää erikseen mainita. Saaristolaisleivän päällä ja itsetehdyn kotikaljan kyydittämänä.

    • Anonyymi00016

      Uskovaisena syön vain öylättejä ja juon viintä päälle. Sillä pelastuu!!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe