Pontikan tekeminen ei paljoa maksa, ja voi juoda itsensä sammuksiin jokainen päivä jlloin ruokaakin säästyy kun nukkuu ja lepää sängyssä sammuneen suurimman osan ajasta.
Energiaa säästyy. Rikastuu näin.
Toisaalta olen varma että olisin kuollut nyt ellen olisi lopettanut oman pontikan tekemistä noin 18 vuotta sitten.
Alkoholinkäyttö säästää rahoja.
15
130
Vastaukset 15
- Anonyymi00003
Saattaahan se tekeminen halvan sähkön aikana olla edullista, mutta välineistö sitten maksaakin, ja usein joutuu vielä itse tekemään, jolloin tarvitsee myös työkaluja. Tässä voisi olla kansalaisopistolle kurssin paikka.
- Anonyymi00004
Kaverini "vapautti" ns. haponkestävät materiaalit suuren tuotantolaitoksen verstaalta.
Tein piirrustukset ja luokkahitsarina kaverini teki hyvää työtä.
Heppu hankki myös 3kW:n säädettävän uppovastuksen.
Pönttö 30 litraa ja kolonni 80cm korkea.
Annoin rankin aina selkeytyä ennen keittämistä.
Ensimmäinen lasku täydellä teholla. Keulilta pois metyyli ja loppupään sikunat omaan ryhmäänsä.
Toinen lasku 2kW:n teholla. Valmiin jako kolmeen laatuluokkaan.
Minulla oli 2:n laskun tuotetta aina vähintään 5 litraa. Yleensä 10:n litran kahden puolen.
Labran mittaama keskivahvuus 47%. Keulapää noin 70%.
Muutto kerrostaloon lopetti hyödyllisen harrastuksen.
- Anonyymi00005
Pontikan keittely on myös vaarallista.
https://yle.fi/a/74-20239274- Anonyymi00006
Keittiöharrastelijöiden tunarointia pienillä lasivehkeillä ja luultavasti jopa kaasuhellalla.
Sattuu sitä paremmillekin. Kaksi kaveriani keitteli kunnollisilla, itse valmistetuilla, pienillä 10 litran laitteilla pihasaunassa, kaasukeittimellä ponua.
Kaverit olivat kokeneita ja tiesivät laskun ajalliset vaiheet.
Heput olivat päärakennuksessa kortilla kun pihalta säntäsi sisään, toiseen kerrokseen nuori poika viestinään, että sauna palaa.
Ilmeisesti jäähdytysveden virtaukseen oli tullut joku häiriö ja tiputusputkesta on etanoli tullut höyrynä ja yhdistynyt avoimeen kaasuliekkiin.
Kaverit eivät hälyttäneet palokuntaa koska sauna oli niin erillään muusta, paloalttiista materiaalista ja palo oli niin pitkällä, ettei mitään ollut tehtävissä. Yhtenä syynä oli sekin, että palokunta olisi saattanut löytää pienen saunan rojuista ruostumattomasta teräräksestä tehdyt laitteet.
Heput eivät käynnistäneet tehtailua uudelleen.
Oma valmistamoni sijaitsi ok:n alakerroksen pesuhuoneessa ja kuumennus tapahtui keittopänikän sisällä, alaosassa sijaitsevalla, suojatulla sähkövastuksella.
Vaimoni oli kotona ja olimme sopineet määräaikaisista tarkistuskäynneistä.
Tosin, häiriö jäähdytyksessä olisi pian tuntunut hajuna yläkerrassa.
18 vuoden aikana ei ilmennyt ytään häiriötä.
Lapsillemme vaimo selitti isin keittävän mehua.
Mikäs pojasta tulee isona niin vastaus oli jonkin aikaa "isin mihunkeittokaveri". - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Keittiöharrastelijöiden tunarointia pienillä lasivehkeillä ja luultavasti jopa kaasuhellalla.
Sattuu sitä paremmillekin. Kaksi kaveriani keitteli kunnollisilla, itse valmistetuilla, pienillä 10 litran laitteilla pihasaunassa, kaasukeittimellä ponua.
Kaverit olivat kokeneita ja tiesivät laskun ajalliset vaiheet.
Heput olivat päärakennuksessa kortilla kun pihalta säntäsi sisään, toiseen kerrokseen nuori poika viestinään, että sauna palaa.
Ilmeisesti jäähdytysveden virtaukseen oli tullut joku häiriö ja tiputusputkesta on etanoli tullut höyrynä ja yhdistynyt avoimeen kaasuliekkiin.
Kaverit eivät hälyttäneet palokuntaa koska sauna oli niin erillään muusta, paloalttiista materiaalista ja palo oli niin pitkällä, ettei mitään ollut tehtävissä. Yhtenä syynä oli sekin, että palokunta olisi saattanut löytää pienen saunan rojuista ruostumattomasta teräräksestä tehdyt laitteet.
Heput eivät käynnistäneet tehtailua uudelleen.
Oma valmistamoni sijaitsi ok:n alakerroksen pesuhuoneessa ja kuumennus tapahtui keittopänikän sisällä, alaosassa sijaitsevalla, suojatulla sähkövastuksella.
Vaimoni oli kotona ja olimme sopineet määräaikaisista tarkistuskäynneistä.
Tosin, häiriö jäähdytyksessä olisi pian tuntunut hajuna yläkerrassa.
18 vuoden aikana ei ilmennyt ytään häiriötä.
Lapsillemme vaimo selitti isin keittävän mehua.
Mikäs pojasta tulee isona niin vastaus oli jonkin aikaa "isin mihunkeittokaveri".Ps. Kustannuksista sokeri oli ainoa varsinainen volyymiostos.
Useana vuotena pystyin ostamaan sokerin pikatukusta säkeittäin.
Loppuvaiheessa ostin marketista kilon pussien 10:n kappaleen pötköissä jolloin vaimoni työpaikan hänen kassakaverinsa pääsi lohkomaan "ai teillä taas leivotaan"!
Ostin hiivat samasta paikasta mutta eri aikaan. Tietenkin se kassanainen tiesi mistä on kyse.
Kilju on terveellistä kuha tekee kunnolla.🐟🍺❤️👍
- Anonyymi00010
Ei se kyllä terveellistä ole. :DD
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ei se kyllä terveellistä ole. :DD
Turbo hiiva pussissa lukee lisätty vitamiineja ja hivenaineita joten on se terveellistä
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Turbo hiiva pussissa lukee lisätty vitamiineja ja hivenaineita joten on se terveellistä
Olet umpityhmä jos väität kiljun kittaamista terveelliseksi.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Todellista woimajuomaa on wanhankansan patawiina eli kiljy.💪🍺
- Anonyymi00009
Nönnönnöö, pontikan keitto on laitonta ja parhaiten imeytyvä on noin. 20% alkoholia.
- Anonyymi00016
Pontikan keittäminen ja tuotoksen laimentaminen kunkin nauttijan suun mukaiseksi ovat eri asioita.
Jos Sinulla on malttia & taitoa niin pane kotona olutta.🍺👍
- Anonyymi00014
Pontikan olen huomannut olevan mainio lisä kalastusretkiin. Harminlisesti onnistuin tuiterissa hajottamaan perämoottorinin, niin nyt on joutunut juomaan maankamaralla.
T:Kalamies Paavo - Anonyymi00017
Säästää se naapureiden korvia/hermoja.
Meinaan kun joutuu hautaan pian paikkojen romuttamisesta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3551434Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan78987Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.84905Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61833Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt49728- 121705
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38692- 49658
- 50616
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K10568- 29564
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95552- 45547
- 32531
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48525En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o33508Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84495- 41492
- 80470
- 48459