Ihmisen elämä voi mennä asunnonmaksuun etkä penniäkään saa mukaan, kun lähdet

Anonyymi-ap

Siinä istut sitten vanhana kuin tatti omaisuutesi päällä näkkileipää syöden
peläten, että eläkettäsi leikataan.
Omistusasunnoissa asui noin 1,7 miljoonaa asuntokuntaa vuonna 2023, kun vuokralla asuvia oli yli miljoona.
Omistusasuminen on yleisin asumismuoto, mutta vuokra-asuminen yleistyy nuorten (alle 30-vuotiaat) ja yhden hengen talouksien keskuudessa.
Omistusasumisen osuus on laskenut, erityisesti nuoremmissa ikäluokissa, ja vuokra-asuminen on yleistynyt.

108

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Vuokralla asuminen on yleistä EU:ssa, mutta sen suosio vaihtelee suuresti maittain.
      Saksa on ainoa EU-maa, jossa vuokralla asuminen on yleisempää kuin omistusasuminen: vuonna 2024–2026 noin 53 % saksalaisista asui vuokralla.
      Vuokraaminen on yleistä myös Itävallassa (n. 46 %) ja Tanskassa (n. 39 %).

Onko muissa maissa vuokra-asuminen edullisempaa kuin Suomessa ?

• Anonyymi00063

Eka miltsi meni taloon, toinen sijoituksiin ja kolmas elämään. Eli tuon verran sain kasaan ja ihan sama mitä sille tapahtuu kun potkaisee tyhjää.

• Anonyymi00002

Suomen vuokrataso on eurooppalaisittain keskivaiheilla tai hieman sen yläpuolella.

• Anonyymi00003

Noin kirjoittaa kateellinen luuseri.

• Anonyymi00004

Tuskin. Olen asuntosijoittaja. Oletko sinä ?

• Anonyymi00058
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Tuskin. Olen asuntosijoittaja. Oletko sinä ?

Olen ollut 1964 vuodesta alkaen. Silloin vuokrasäännöstelyn aikaan tuottivat ja vielä -85 luvun lopullakin.. Tuottivat kun ei laskenut itselleen tunteja.
        Markka-aikana pistin lihoiksi ja ostin kaikilla osakkeita. Rahaa tulee tekemättä yhtään mitään.

• Anonyymi00005

Vuokralainen on aina vuokraisännän armoilla. On toteltava, elettävä isännän ehdoilla, tai ulos.

Omistusasunto taas, vaikkakin sen säästäminen kesti ja maksoi, on se kuitenkin kaiken aikaa oma.

• Anonyymi00006

Olen asunut vuokralla 30 vuotta, huoletonta ja mukavaa kaikin tavoin.

• Anonyymi00010

Vuokranantajia on monia, on kuntia, eläkeyhtiöitä, vakuutusyhtiöitä jne. Eivät kaikki ole yksityisillä.
        Kyllä se vain on hienoa, että kun joku hajoaa (hella, pesukone, jää-pakastinkaapit), ei niitä itse tarvitse korjata (eli maksaa). Vaan saa uudet tilalle. Vaan asunnon omistaja.
        Ei tarvitse tehdä lumitöitä.
        Aina asunut vuokralla, ei seiniä tarvitse omistaa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Vuokranantajia on monia, on kuntia, eläkeyhtiöitä, vakuutusyhtiöitä jne. Eivät kaikki ole yksityisillä.
        Kyllä se vain on hienoa, että kun joku hajoaa (hella, pesukone, jää-pakastinkaapit), ei niitä itse tarvitse korjata (eli maksaa). Vaan saa uudet tilalle. Vaan asunnon omistaja.

Ei tarvitse omistaa ja taloyhtiössä et omista. Vain okt tai hallinnan jaolla olevat seinät omistaa.

Omistamalla voi valita hieman mukavamman sijainnin, kuten oma ranta. Vuokrallakin voi löytää yhtälailla itselleen sopivan rantatalon venepaikalla varustettuna jos sellaista haluaa. Ne on yleensä sitten kolmetuhatta EUR per kk ja ylöspäin.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Eikä tarvitse maksaa hirvittävän kalliita putkiremontteja.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Ei tarvitse omistaa ja taloyhtiössä et omista. Vain okt tai hallinnan jaolla olevat seinät omistaa.

Omistamalla voi valita hieman mukavamman sijainnin, kuten oma ranta. Vuokrallakin voi löytää yhtälailla itselleen sopivan rantatalon venepaikalla varustettuna jos sellaista haluaa. Ne on yleensä sitten kolmetuhatta EUR per kk ja ylöspäin.

30 tonnin vuokra, omias pistät.
        Itselläni ei koskaan olisi ollut varaa ostaa nykyistä asuntoani Hgistä meren rannan kupeessa Arabianrannasta, missä olen vuokralaisena. Hekalla.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Olen asunut vuokralla 30 vuotta, huoletonta ja mukavaa kaikin tavoin.

Kokemukseni vuokralla asumisesta ovat pelkästään myönteisiä.
        Kaikki olivat tuösuhdeasuntoja. Alkupään asunnoissa vuokra oli nimellinen mutta sitten verottajan päätöksellä se nousi verotusarvoon.
        Muutot olivat helppoja. Uuden työnantajan asunto oli valmiina. Muutto oli organisoitu kuljetusta ja muuttomiehiä myöten.
        Muuttomatkat, 6kpl. vaihtelivat 250km -> 5km.
        Nämä viimeiset 2 muuttoa ovat olleet viheliäisiä vaikka ovat tapahtuneet samalla paikkakunnalla alle 5km etäisyyksin. Eläkevakuutusyhtiö ei ole tarjonnut fyysistä eikä rahallista apua.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Eikä tarvitse maksaa hirvittävän kalliita putkiremontteja.

Ne vuokrahuoneistojen putkiremontit maksatetaan vuokralaisilla.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Ne vuokrahuoneistojen putkiremontit maksatetaan vuokralaisilla.

Kyllä sitä pikkukaupungeissa ainakin isäntä maksaa itse. Se käy niin kun normaali vuokratuotto 6 % nettona putoavan useiksi vuosiksi 3%.

• Anonyymi00007

Eräs tunnettu piensikoittaja - ymmärtääkseni 10 (miljoonaa tai yli itse hankittua) asuu vuokralla vaikka on merkittävä kiinteistöomista jakin

En laske omaa kämppää omaisuuteen ollenkaan. Pidän myös kiinteistörahastot laskuissa ulkopuolella eräänlaista vararahaa muttä niitä olisi noin 20% laskeva luku

Oman pysyvän asunnon joutuu lunastamaan kolme kertaa, osto, hoitovastikkeet, korjauspääomavastikkeet

• Anonyymi00008

Vinkki: alhaisilla koroilla alle 3% olen jättänyt korjauskulut vuokraan ja sijoittanut ne
        Tällä tavalla on salkussa vipua noin 3% = velkarahaa

• Anonyymi00060
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Vinkki: alhaisilla koroilla alle 3% olen jättänyt korjauskulut vuokraan ja sijoittanut ne
        Tällä tavalla on salkussa vipua noin 3% = velkarahaa

"Vinkki: alhaisilla koroilla alle 3% olen jättänyt korjauskulut vuokraan ja sijoittanut ne"

Ole tarkkana että perivät oikeat summat , siis isännöintitoimisto,

• Anonyymi00009

Työkaverini oli paikkakunnallamme huomattava asuntosijoittaja; parikymmentä asuntoa. Eli mökkeröisessään, ei kuluttanut mitään (sai hyvää palkkaa, kun oli töissä)
      Suosikkiaihe keskustelussa oli vaurastuminen. Ei omistanut muuta kuin ne asunnot ja rahaa. Eli ulkoisesti kuten köyhät elää, kunne kuoli. Rauha muistolleen.

• Anonyymi00011

Asuin ja asuimme useissa vuokra-asunnoissa minun 33v ikään saakka jolloin penskojen tulo kannusti hankkimaan ok:n.
      Penskojen lähdettyä vaihdoimme talon ydinkeskustan kolmioon jossa asuimme 22 vuotta. Nyt se on myynnissä asuessamme palvelutalon vuokrakaksiossa.
      Jos leskeydyn edes nykykunnossa niin muutan johonkin tavalliseen vuokrakaksioon.
      Olemme purkaneet tattia jo kymmenet vuodet silti vaarantamatta omaa olemista ja elämistä.
      Eläkettäni on indeksi leikannut 60v iästä alkaen. Nyt 22 vuotta. Tein palkkatöitä siellä missä oli kiinnostavaa, tyydyttävää ja asiallisesti korvattua.
      Ainoa ylimääräine potti oli markka-aikainen 60000mk perintö.
      Vaimoni sai kaksi perintöä. Toinen upposi jopo fillarin hankintaan ja toisella hän maksoi puolet pesukarhu rättikoneesta.
      Koskaan ei ole ollut tarvetta näyttää mitään. Heikkoutemme on ollut matkustelu.

• Anonyymi00013

Ei ole tarkoitus ottaa mitään mukaan vaan jättää jälkikasvulle muutakin kuin velkaa.

• Anonyymi00015

Voi voi. Onko jälkikasvusi korviaan myöten veloissa ? Minun ei ole. He menestyvät hyvin.
        Voin tehdä omalle omaisuudelleni ml. asunto mitä haluan.

• Anonyymi00019

Hieman samaa ajatusta. Emme törsää mihinkään meille turhaan pelkästään sen vuoksi, ettei jälkikasvulle jäisi mitään.
        Kerran tein velkaa jälkikasvua ajatellen. Vaihtaessamme asuntoa ajattelin josko perikunnalle olisi jotin hyötyä verotuksessa jos pesässä olisi velkaa.
        Markka-aikaan minulle tarjottiin 10:n vuoden maksuajalla ilman lyhennyksia lainaa 60000mk.
        Viitekorki 0,4%. Pankin osuutta en edes muista.
        Sijoitin summan ko. pankin osakerahastosidonnaiseen säästöhenkivakuutukseen edunsaajina lapsemme.
        Maksoin korot vuosittain ja 10:n vuoden laina-ajan lopussa nostin pois alkuperäisen sijoituksen ja maksoin pois tuon 60000mk.
        Vakuutukseen jäi tuotto noin 100000mk ja osankin nostamisesta olisi pitänyt maksaa pääomatulon vero. Ko. pankin varaihoitaja kävi äskettäin tekemässä mielestään järkeviä, etujeni mukaisia järjestelyjä. Alkuperäinen sijoitus, alkuperäinen sijoitussumma aikanaan poistettuna oli muutama viikko sitten 143000€.
        Pienellä alkuun ja loppu hauskaa, helppoa ja mielestäni tuottoisaakin.
        Oikaistessani koipeni joutuvat penskat maksamaan veron.

• Anonyymi00084

Vanhakantaista ajattelua, ei kakaroille tarvitse jättää yhtään mitään

• Anonyymi00085
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Vanhakantaista ajattelua, ei kakaroille tarvitse jättää yhtään mitään

Ehkä sen verran kuitenkin, että he selviävät hautajaiskustannuksista ja esim. perintöveroista. Maksumiehiksi jättäminen kuulostaa inhottavalta perinnöltä.

• Anonyymi00017

On savu aloitus. Olen asunut vuokralla vuosia ja aina ilmeni ongelmia. Oli metelöivä naapuri, huudatti telkkua, radiota. Lapset metelöivät pihassa. Auto pakkasessa ja sateessa.

Hankin oman talon ja siinä oli edullinen asua. Rahaa jäi taskuun ja sai ostaa mitä halusi.

Vuokra oli 730 € ja pihalla parkkipaikka 30€. Maksoin sähkön ja vesimaksun kuten omassa talossa. Kokonaiskulut yli 10000€/v.

Nyt ajan auton talliin ja laitan takkaan tulet. Traktori käy kiskaisemassa lumet pois 15 €/kerta.
      Joku älykeskittymä sanoi, että mun on kivempi kuolla vuokrakämpässä. Höpöjä!

• Anonyymi00018

Tällä sossuyhteidkunnan kulutusmantralla vedetään niitä nenästä eli omaisuus ri ple kivaa

vaikka pyyhkäisee huolet pois, ihan sama mikä hallitus ja mitä se tekee, sijoittamista on pakko suosia koska se tuottaa vaktiolle mm eläkkeet

Inisevät asumistuesta ja sote- palveluista ... joita sijoittajan ei tarvi miettiä käyttää voi jos tarjotaan

• Anonyymi00020

Nämä rakentajat, jotka aikoinaan jättivät pois takan ja puuhellan. Nyt kärsivät sähkön katkoksista.

Ei maalampö tai suora sähkölämmitys korvaa ongelmatilanteissa puulämmitystä ja keittämistä puuhellalla. Jahka ostaa pienen agrikaatin, saa jääkääpille ja telkkarille virtaa.

Maalammön pyöritykseen tarvitaan jo traktorivetoinen agrikaatti.

• Anonyymi00021

10 kw aggregaatti maksanee n. 4-5000e

• Anonyymi00023

Nykyisen 44m2:n vuokra 960€/kk sisältää toki 2:n henkilön sähkön ja veden.
      Edellisen asuntomme. paremmalla paikalla sijaitsevan 74m2 kolmion hoitovastike on 380€/kk. Talossa on tehty kaikki suuret remontit. Piha, katto, julkisivu, käyttövesiputkisto, lämmitysjärjestelmä ja viemäröinti, tosin sukitettuna sekä lukitusjärjestelmä sähköiseksi.
      Maksoimme erikseen kookkaan, lämpimän autotallin vuokran.

• Anonyymi00024

Jos sähkö 260 vähennetään sijoittaja saa neliöltä vajaa 200 bruttovuokraa vuodessa josta hoitovastike 70 eli 120 e käteen

Jos neliöhinta on 3000 tuotto on siis 4% + tulevaisuuden arvonnousu
        Tämä viittaa kaupunkiasuntoon

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jos sähkö 260 vähennetään sijoittaja saa neliöltä vajaa 200 bruttovuokraa vuodessa josta hoitovastike 70 eli 120 e käteen

Jos neliöhinta on 3000 tuotto on siis 4% tulevaisuuden arvonnousu
        Tämä viittaa kaupunkiasuntoon

Laskelma lienee vaativamman aritematiikan koukeroita?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Laskelma lienee vaativamman aritematiikan koukeroita?

No ei . Kaupungeissa etelässä 4% muualla hiukan enemmän
        Ei siis paljon mitään enempää kuin lyhytkorkotalletuksessa
        ELLEI asunnon arvo nouse ( nyt laskee)

• Anonyymi00026

Laskekaa 380€ /kk hoitovastike. Tekee n.4600 €/vuodessa.
      Mun tuvasta menee n. 500 € vero, 250 € palovakuutus ja roskat,auraukset n. 200 = n. alle tuhat euroa vuodessa. Lämmitykseen arviolta n. 1000 €.

Mihin katoaa tuo 3600 €/v? Jos laskee 1000 € lämmöntuottoon kerrostalossa. Ei vuokralla tarvitse maksaa veroa eikä palovakuututa.

• Anonyymi00027

Asuimme mun tuvassa aina lastemme opiskelemaan lähtöön saakka.
      Tiedän tasan tarkkaan mun tuvan kustannukset eikä munn tuvan tarvinnut maksaa lumi tai muistakaan vastaavista töistä.
      Öljylämmitys, vesi, sähkö ja joku kiinteistövero.
      Muutimme mun tuvasta, 140m2:n rinnetalo, pois pelkästä laiskuudesta.
      Mun tuvasta oli pikkukaupungin ydinkeskustaan matkaa kevyen liikenteen raittia pitkin, noin 1200m. Katuja pitkin ehkä 1800m.
      Ydinkeskustan tuvassa on mukavampi asustella. Kaikki tarvittava on muutaman sadan metrin säteellä. Neliökustannuksilla ei ole näillä eroilla mitään merkitystä.

• Anonyymi00031

Joo, Stadin Aleksanterinkadulla punainen mökki olisi hieno, Stokkan videssä

Kysymys

Aleksanterinkadulla asuu ihmisiä noin

a) 12 000
        b) 1 200
        c) 120
        d) 12

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Joo, Stadin Aleksanterinkadulla punainen mökki olisi hieno, Stokkan videssä

Kysymys

Aleksanterinkadulla asuu ihmisiä noin

a) 12 000
        b) 1 200
        c) 120
        d) 12

Tämä kiinnostelee. Aleksilla on liikkeitä paljon. Manskun päässä Senaatintorille asti.
        Silti arvioin asukkaita olevan 12 000.
        Onko?

• Anonyymi00046
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Tämä kiinnostelee. Aleksilla on liikkeitä paljon. Manskun päässä Senaatintorille asti.
        Silti arvioin asukkaita olevan 12 000.
        Onko?

Joo siis riippuu vähän vuodesta

noin 1850 asukkaita oli ehkä 1200 siitä sitten alaspäin
        tänään 12 joku on laskenut 16 arvoa 5 on myös tarjottu
        voi riippua hieman syksy-kevät -tilanteesta?

• Anonyymi00029

Nyt maaseudun asuntoja on vaikea saada kaupaksi pilkkahintaankaan.

• Nyky Suomessa on kohtuu hyvin vuokra-asuntoja, toista oli 60-70 luvun vaihteessa avioon mennessä onnistuimme saamaan vuokra-asunnon. Muutaman vuoden kulutta vuokra suhde päättyi eipäs ollutkaan saatavilla vuokra-asuntoa ainoa asumismuoto oli johon pakko oli omistus asunto, eikä se ole siitä muuttunut.

• Anonyymi00033

Onneksi on tilanne muuttunut, kuten aiemmin joku mainitsikin. Ylimalkaan ketjua lukiessani jäi fiilis, että ihmiset haluavat omistaa asunnon/talon/autotallin, pääsee sitten kerskailemaan palstalla ;) vitsivitsi.

En itse ole nähnyt tarvetta omistaa, aina on asunto löytynyt. Avioliitto karahti kiville aika alkumetreillä. Onneksi oli vain tontti silloin ostettu. Se myytiin pois, velkaa ei jäänyt.
        Töitä on aina ollut, jatkokouluttauduin työn ohessa. Lapset kouluttautuneet vähän korkeammalle jne.
        Olemme eläneet hyvin vuokra-asunnoissa, emme pröystäillen.
        Vuokralla asun nytkin, yksin ja olen tyytyväinen.

• Anonyymi00034

Omistusasuntoon on moni kuollut.

• Anonyymi00035

Totta! Tämä nostatti hymyn, päivä lähti käyntiin.

• Anonyymi00036

Asunnoton ei säästy kuolemalta.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Asunnoton ei säästy kuolemalta.

Ikävä kyllä, jopa ennenaikaisesti näillä pakkasilla.

• Anonyymi00048

Vuokra asunnosta on moni häädetty.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Vuokra asunnosta on moni häädetty.

On niitä lentänyt omistuskämpistäkin, kun ei ole ollut rahaa vastikkeisiin. Nykyäänhän ei sitten saa enää asumistukea omistuskämppiin, joten häätöjen määrä lisääntynee.

• Anonyymi00038

Ihmisen elämä voi mennä vuokran maksuun, vuokrathan on törkeen kalliita. Sillä rahalls lyhentää oman asunnon lainan jo ennen eläkeikää.

• Anonyymi00078

Monen sadan euron vastike menee silti joka kuussa. Ainoa omistusmuoto, mitä voin suositella on OK-talo.

T: kerrostalolainen.

• Anonyymi00040

Rahako se määrittää ja sanelee elämäsi?

• Anonyymi00042

Tämä ei ollut aloittajalle, vaan ylipäätään pohdittavaksi. Miten se elämä meni. Oliko se maallinen mammona, jota hamusit.

Välillä oli itselläni niin, sitten havahduin, onneksi elämään elämää.

• Anonyymi00042 kirjoitti:

Tämä ei ollut aloittajalle, vaan ylipäätään pohdittavaksi. Miten se elämä meni. Oliko se maallinen mammona, jota hamusit.

Välillä oli itselläni niin, sitten havahduin, onneksi elämään elämää.

Hieno kommentti.

• Anonyymi00041

Asun miten asun. Sain kotoa maailmalle lähtessäni vanhgja vaatteita pieneen matkalaukkuun, mutta en edes kampaa ja kynää sinne saanut.
      Siitä se alkoi sijoittajan elämä.

Kaikki mitä olen ostanut ja kuluttanut, olen maksanut.

Asun miten haluan, siihen en ohjeita netistä.
      Monta taloa ostanut ja myynyt, yhden rakentanut ja myynyt. Kesämökin ja kesä asunnon myynyt.
      kenellekään ei ole tarpeen jakaa tietoja mihin rahani käytän ja kuina asun.

Minulla on lämmintä riittänyt sisällä ja ulkona
      Kaikki on sama katon alla, kun laitan hatun päähäni ja astun ulos, jopa silloinkin.

Iloitkaa nyt keskustelusta, joka lie monen muunkin kuin minun mielestä, aivan turhaa, mutta ilo se on pienikin ilo tykkäjän mielestä.

Mukavaa jatkoa kaikille.

• Suomalaisten varallisuus koostuu 60 % omistus asunnoista, jostain kummallista syystä asuntomarkkinoitten kurja tila johtanut että niitten arvo on romahtanut 25 %. Asuin kiinteistöjä ei kannata myydä ainakaan vielä, kysynnän kasvaessa ne korjaantuvat kun talouden kasvu kääntyy nousuun ja rakentaminen elpyy.

Olkoot asumismuoto mikä tahansa, ilman asuntoa on hankalaa elää.

• Anonyymi00043

Ei mitään kummallista, yleinen talouden matalasuhdanne, joidenkin tulkinnan mielestä jopa lama, johtaa asuntojen hintojen laskuun. Näin on tapahtunut viimeisen puolen vuosisadan aikana useammankin kerran.
        Maaseutupaikkakunnilla tietysti mistä asukkaat kaiken aikaa ovat vähentyneet ja vähenevät yhä, hinnat jäänevät pysyvästi alas. Jos ko. alueella aikoo asuntonsa myydä, se on myytävä vaikka heti ja halvalla sillä hinnat eivät tule nousemaan ja kulujakin asunnosta on jotain kaiken aikaa.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Ei mitään kummallista, yleinen talouden matalasuhdanne, joidenkin tulkinnan mielestä jopa lama, johtaa asuntojen hintojen laskuun. Näin on tapahtunut viimeisen puolen vuosisadan aikana useammankin kerran.
        Maaseutupaikkakunnilla tietysti mistä asukkaat kaiken aikaa ovat vähentyneet ja vähenevät yhä, hinnat jäänevät pysyvästi alas. Jos ko. alueella aikoo asuntonsa myydä, se on myytävä vaikka heti ja halvalla sillä hinnat eivät tule nousemaan ja kulujakin asunnosta on jotain kaiken aikaa.

Ei niitä autioituvan maaseudun asuntoja kukaan ota ilmaiseksikaan riesakseen ja rahanreuäkseen.

• Anonyymi00043 kirjoitti:

Etenkin omakotitaloja rakennetaan vähän, korkeintaan n. 4000 kpl. kun normaali aikana rakennettiin 10 000-15 000 kpl.
        Työllisyyden kasvaessa asuntojen kysyntä kasvaa, silloin voi tulla pulaa asunnoista. Rakentamisen kunnolla elpyminen vie muutaman vuoden, niin talouden elpyminen.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Ei niitä autioituvan maaseudun asuntoja kukaan ota ilmaiseksikaan riesakseen ja rahanreuäkseen.

Ilmaiseksikaan...maaseudulta erittäin hyväkuntoisia kiinteistöjä tyhjillään, löytyy kaiken kuntoisia ja lisää jää kiivaaseen tahtiin kun vanhukset ei pysty siellä asumaan.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Jotkut / toiset tahtovat ja haluavat asua maalla. Sattuneesta syystä, joka ei kaikille aukea.

• Anonyymi00045

Onneksi ei ole tuota murhetta! :) Hyvissä ajoin myin viimeisenkin taloni.
      Rahat ovat hyvässä tallessa ja saattavat tuottaa jollekin iloa myöhemmin.
      Henki lähtee jokaiselta, asuipa sitten omistus- tai vuokra-asunnossa.
      Elämä on tässä ja nyt.

• Anonyymi00047

Monta asukasta maksaa eläkkeestään yli puolet asumismenoihin.

Hyvätuloiselle on aivan sama missä asuu, vuokralla tai omistusasunnossa.

Kuukaudessa jää elämiseen muutama satanen on huumori kaukana ja lääkkeet pitää saada välttämättä, ruokalaskun lisäksi.
      Omistusasunnossa ei kukaan tule sanomaan, että etsi halvempi asunto.

• Anonyymi00050

Leikitään että joku olisi omistanut 70 neliön kaksion Tapiolan takaa
      3500 neliö eli 250 000 ja sitten tuottovaatimusten noustessa sen arvo
      olisi pudonnut 20% vuonna 2023-4 eli olisi 200 000 ollut 1.1. 2025

jos olisi ostanut Nordeaa niillä rahoilla ja lähtenyt vuokralle
      nyt olisi vuokra-asunto ja rahaa melkein 350 000 kun osingot ottaa huomioon

• Anonyymi00051

Sinähän asut kaupungin vuokra-asunnossa herra sijoittaja, oikea herra 80-vuotias sijoittaja asuisi laadukkaassa palvelutalossa, palveluun kuuluu alkoholi ja naishieroja.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Sinähän asut kaupungin vuokra-asunnossa herra sijoittaja, oikea herra 80-vuotias sijoittaja asuisi laadukkaassa palvelutalossa, palveluun kuuluu alkoholi ja naishieroja.

Nais hierojaa tai maasta ja kaikki hyvin

• Anonyymi00061

Ja asunut teltassa ikänsä.

Ei se Nordea tuota vuokrakuluja.
        Toiseksi, jos joudut hoitolaitokseen, hoitolaitos vie kaiken tuoton, jos olet perheesi parempituloinen.
        Kannatta antaa jälkeläisille ja loput laittaa rahastoon a-malliseen jossa ei tuottoa, vain arvonnousu.

• Anonyymi00053

Sitten kandee huomata, että nettovarallisuuden (siis velat vähennetty) lisäksi kannattaa omaisuudesta vähentää sijoittamaton varallisuus esim. oma asunto
      koska se tuottaa vain kustannuksia ei tuloja

Nytkin näkyy tilastoissa miten suomalaisten tavisten
      pankkitilit pullistetevat rahaa
      mutta
      omaisuus pienenee kun oman asunnon arvo laskee kun se on suurin sijoitus tms.

Suomen kansa on todella köhää kuten kaikesta tästä näkyy
      pörssi kohisee ylös mutta kansan omaisuus keskimäärin pienenee
      liikkumavaraa ei ole

• Anonyymi00054

Kaikki ympärillämme oleva roina jää tänne. Mikä ei mene roskiin, niin muut ihmiset ottavat käyttöönsä.

• Anonyymi00055

Jumankekkuli. Sain tänään Nordean tililleni jotain korkoa peräti 0,07€!
      Ja kaksi työeläkettäni oli noussut: toinen noin 2€, mut toinen vain 1€. Nyyyh...

• Anonyymi00056

Tyhjätaskut keskustelee raha-asioista.

Asunnon arvoa ei mitata tuotolla pankkitilille. Joka kerran menee ylös, laskee taas joskus alas.

• Anonyymi00057

Kysehän on asumisesta, ei omistamisesta ja asuminen useimmiten on laadukkaampaa omistusasunnossa.

Omistusasumisessa rahat menee asunnon maksuun, vuokralla asumisessa vuokran maksuun. Omistusasumisessa jälkikasvulle jää jotain, vuokralla asumisessa ei mitään.

• Anonyymi00062

Pysykää köhinä ja iniskää tulonsiirroista tukea veronimennällä koska ette saa
      mitään mukaan
      aloittakaa köhänä ruikuttaminen mieluummin jo koluiässä
      jättäkää kolukin kesken että saatte kunnon tulonsiirtolähtökohdat
      ei tulonsiirto ojaan kaada ei mitään kuitenkaan saa mukaan

• Anonyymi00065

Ei kannata mennä töihin jossa on palkkaa jos joutuu hoitolaitokseen, hoitolaitos vie kaiken tuoton, jos olet perheesi parempituloinen

Ihminen joka käy töissä eikä nauti tulonsiirtoja ja asumistukia, on aivan väärässä paikassa ja huhkii turhaan koska on parempi elää tuki rahoilla kuin itse säästää ja joutuu maksamaan yhteiskunnalle hoidosta

Pitää pujotella siten että hoitolaitokset ja muut eivät vie kaikkea vaan on koko
      ajan saamapuolella

• Anonyymi00066

Mitä ihmettä ap oikein horisee? Minne mukaa sinä oikein niitä rahojasi tahtoisit.

Olen supertyytyväinen ,kun ei ole puutetta mistään . On kyllä heti 24 vuotiaana ollut meillä oma tilava asunto. Olemme hyviä taludenpitäjiä aina olleet ja saaneet nauttia elämästä halumme mukaan. On mitä antaa nyt jo jälkeläisillekin.
      Mainittakoon ,että olemme ihan tavallisia työntekijöitä toisen palveluksessa elämäntyön tehneet. Ei siis mitään kermaper,,,, tä.

• Anonyymi00067

Kuolleena ei tarvitse mitään siitä, mitä eläessään tarvitsi, koska ei ole mitään tarvetta.

• Anonyymi00069

Kun on saamapuolella tulonsiirroissa ei eläessäänkään tarvi maksaa siitä tarvitsee eikä mistään muustakaan

• Anonyymi00068

Elämä ptää pujotella siten että ei saa mitään itse eikä vaivaa itseään eikä tee mitään vaan voi nostaa kaiken tulonsiirtoina veroista jolloin hoitolaitokset ja muut eivät vie kaikkea vaan on koko ajan saamapuolella

• Anonyymi00070

Vähänvaille viisikymppisenä ostin ensiasuntoni ilman senttiäkään alkupääomaa. Parikertaa jouduin ottamaan lisää lainaa putkiremonttia ja julkisivuremonttia varten. Lainat oli kuitenkin viidessätoistavuodessa takaisin maksettu. Loput työkyvyttömyys ja vanhuuseläkkeillä.
      En kokenut maksamista kovin tiukaksikaan, matkusteluunkin rahaa riitti.
      Nyt on kiva, kun asumismenot ovat kuukaudessa vastikkeen verran ja asuntoni sijaitsee kantakaupungissa juuri paikassa, missä haluankin ja on juuri sellainen, kun haluankin.
      Kyllä vaan on omistusasuminen mukavaa.

• Anonyymi00071

Niin, ei vuokra- asuja useinkaan taida tulla ajatelleeksi ettei hänkään tältä mitään saa mukaansa mutta ehtii vuokrassaan maksaa pitkän pennin ihan vaan silkkaa voittoa vuokranantajalle, onko siinä sitten jotain järkeä?
      On toki joitain asuntoja joiden omistajat eivät toimi voitonhakuperusteisesti mutta vähemmistö kaikista sellaiset asunnot ovat, kyllä useimmat vuokranantajat ovat bisneksen tekijöitä.

• Anonyymi00072

Alle 30 vuotiaana parina ostettiin eka omistusasunto, noin puolet saatiin rahoituksesta miehen perintönä, sitten patitalon puolikas. Sitten rakennettiin oma talo, jossa asutaan vieläkin. Mieluisa paikka, ihana koti, ei täältä lähdetä kuin jalat edellä. Pari isoa remppaa tehty, vanhustenkin hyvä asua. paljon ystäviä ja sukua ympärillä asuu.

• Anonyymi00073

Ilman muuta omistusasunto, perintönä lapsille.

• Anonyymi00074

Taivaassa saat samanlaisen omistusasunnon kuin on täällä.

• Anonyymi00075

Ellen hankkinut omaa asuntoa ei olisi ollut kattoa pään päällä..

• Anonyymi00076

"Siinä istut sitten vanhana kuin tatti omaisuutesi päällä näkkileipää syöden
      peläten, että eläkettäsi leikataan."

Päinvastoin, kun ei rahat mene kalliiseen vuokraan, niin on varaa laittaa sen näkkileivän päällekin jotain ja asuminen on laadukkaampaa muutenkin ja lapsillekin jää jotain annettavaa.

• Asun kerrostaloosakkeessa. on maksettu jo kymmeniä vuosia sitten.
      Mutta putkiremontti tulossa.
      Asuisin mieluummin vuokralla, mutta täällä ei ainakaan isot asunnot mene kaupaksi.
      Vuokralla on helppoa, jos ei viihdy, voi vaihtaa asuntoa. Huolettomampaa elämää.
      Mökillä olen puolet vuodesta, vaatimaton mökki on myös maksettu ajat sitten.
      O nhan tästäkin kuluja kiinteistövero , sähköt, ym...
      Osakeasunnosta luopuisin milloin vain, mutta en mökistä.
      Sama summa menee lainanlyhennyksiin kuin vuokraan, vuokralla ei asunto tule koskaan omaksi.
      Aikoinaan kun ostin ensimmäisen asunnon otin lainaa, sitten olen ostanut uuden kun olen saanut entisen myytyä.
      Oli sijoitusasuntokin, mutta myin sen kun eivät maksaneet vuokriaan.

• Anonyymi00079

Aivan ok toimittu
        Asuntosijoitus kannattaa vain hintojen noustessa

Suurissa kaupungeissa - tästä on sitten vielä maksettava vero - tuotto on 4%
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19218158/#comment-139470620

Pikkukaupungissa voi saada prosentin lisää

Koska melko riskittömässä lyhytkorkorahastossa saa ehkä 3% tuoton nyt

ei vuokraaminen oikeasti kannata riskillä ellei asuntohinnat lähde nousuun. Jos lainankulut ottaa huomioon kassavirta omistajalle voi olla osin negatiivinen

• Anonyymi00080

Aina on jossain oltava petipaikka.
      Asuu omassaan, tai toisen omassa, tulee halvemmaksi kuin salvelutalon sängyn paikka.

• Anonyymi00082

Kun saiskin kuolla omaan sänkyynsä. Toivoisin: "Lyhytaikaisen sairauden murtamana" ja miel. mahd. kivuttomasti.

• Anonyymi00081

Ja jos ei maksa omaa asuntoa, sitten sitä rahaa vasta meneekin, eikä jää edes lapsille mitään annettavaa.

• Anonyymi00083

Ja jos ei maksa omaa asuntoa, sitten sitä rahaa vasta meneekin, eikä jää edes lapsille mitään annettavaa.

• Kasvukeskuksia uhkaa asunto pula, johtuu kun rakennetaan liian vähän tämä oli tiedossa jo monta vuotta sitten. Tämä voi vaikuttaa talouskasvuun kun väestöä siirtyy työn perässä muualle, asuntoja tarvitsee maahanmuuttajat.
      Kun rakentaminen romahti ei hallitus siitä piitannut, Rydman sanoi rakentakoot kuka haluaa, meillä on tärkeämpi kohteita rahalle. Esiteltiin satoja kohteita joilla saataisiin kasvua aikaan mutta mikään ei toiminut.
      Taka vuosina kun lama uhkasi, elvytystä saatiin rakentamisella joka työllistää.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011727601.html

• Anonyymi00086

Pöntön pöpinää

Suurin virhe olisi aloittaa kasvukeskuksissa asuntorakennus, koska myymättä on kolmen vuoden asuntomäärä ja diellä täällä on keskenjätettyjä kerrostaloaloituksia

• Anonyymi00087

Näinä päivinä alkavat asuntorahastojen tulostiedot ehkä viikon sisällä, silloin kuva konkretisoituu taas

Rahastot on pantu kiinni ja lunastuksia siirretty koska kauppa ei käy. Tämä varmuudella jatkuu

Salkussani on noin 20% kiinteistöä - terveysalalta, ei asuntoja - joten hiukan seuraan vuokra- asuntokauppaakin

Stadin suunnalla on kolme vuotta myymättömiä asuntoja ja koska kuitenkin niitä vähän aina rakennetaan lisää jono voi jatkua viisikin vuotta vielä

https://www.verkkouutiset.fi/a/valtava-tarjonta-painaa-hintoja-lahes-10000-asuntoa-myynnissa-pk-seudulla/#18075bdd Sekä myytävien että vuokralle tarjottavien asuntojen määrä on historiallisen suuri ja kasvaa edelleen. Myytäviä vanhoja kerrostaloasuntoja on tarjolla lähes 10 000 kappaletta ja vuokralle on tarjolla yli 8 500 asuntoa.

• Anonyymi00088

Arimatialainen Kouvolan asemalta 0,5 km

Pisnesmies. Velkavipu omakotitalossa

Eläkeläismiehen odotukset myyntihinnasta perustuivat hänen muutama vuosi sitten maksamaansa 48 000 euron ostohintaan ja lähes 25 000 euron remonttikuluihin

Velkoihin Matilainen kertoi ajautuneensa Ukrainan sodan seurauksena, kun vuokralaiset lähtivät ja vuokratulot jäivät saamatta. Vuokralaiset olivat Ukrainan pakolaisia ja muuttivat vastaanottokeskukseen

Ulosottolaitos myi kiinteistön viime keväänä vapaalla myynnillä korkeimman tarjouksen tehneelle 7 000 eurolla

Miehen velkojen määrä oli noin 30 000 euroa, joten veloistaan hän ei päässyt likimainkaan eroon

Oikeuskäsittelyt on käyty nyt ja velat jäivät jököttämään. Pisneksestä tuli turskaa

• Anonyymi00089

23 vuotta sitten myimme velattoman omakotitalomme ja ostimme pikkukaupungin ydinkeskustan kolmion. Käteisellä. Ylimääräisen sijoitimme pankin osakerahastosidonnaiseen säästövakuutukseen josta nostin alkuperäisen sijoitussumman verottomana 10:n vuoden jälkeen. Nykyinen tuottoarvo on moninkertainen alkuperäiseen summaan verrattuna. Jos nostaisin siitä osankin niin verottaja iskisi.
      Nyt kyseinen kolmio on myynnissä mutta onneksemme sillä ei ole vaikutusta perhebudjettiimme.

• Anonyymi00090

Eläkkeen leikkaus? Eläköityessäni 57 vuotisena oli eläkkeeni pelkkää bonusta.
        Vaikka en olisi saanut eläkettä killinkiäkään niin se ei olisi muuttanut elämäntapaamme.
        Nyt 82v. Pelkän palkkatyön tulosta!

• Anonyymi00091
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Eläkkeen leikkaus? Eläköityessäni 57 vuotisena oli eläkkeeni pelkkää bonusta.
        Vaikka en olisi saanut eläkettä killinkiäkään niin se ei olisi muuttanut elämäntapaamme.
        Nyt 82v. Pelkän palkkatyön tulosta!

Eläkettäsi et ole tienannut. Tanskassa ja Hollannissa on sellainen järjestelmä osin Ruotsissa yritetään

Suqomessa enintään neljännes eläkkeestä keskimäärin tulee tienatusta loput maksaa työssäkäyvät riistettynä

Eläke on valtaosiltaan työssäkäyviltä riistettyä työnarvoa joka teorian mukaan nostaa riistosuhdetta ja aiheuttaa vallankumouksen (Marx)

• Anonyymi00092
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Eläkettäsi et ole tienannut. Tanskassa ja Hollannissa on sellainen järjestelmä osin Ruotsissa yritetään

Suqomessa enintään neljännes eläkkeestä keskimäärin tulee tienatusta loput maksaa työssäkäyvät riistettynä

Eläke on valtaosiltaan työssäkäyviltä riistettyä työnarvoa joka teorian mukaan nostaa riistosuhdetta ja aiheuttaa vallankumouksen (Marx)

Mainitsinko mitään eläkkeeni ansaitsemisesta?
        Sanoin, että jatkaaksemme vaimoni kanssa totunnaista elämän tapaamme emme olisi tarvinneet eläkettä killinkiäkään koska -+40v emme olleet luottaneet eläkejärjestelmämme kestävyyteen vaan varauduimme omavaraiseen laiskistumiseen. Onnistuneesti!
        Ei lottovoittoja ja markka-aikaiset perinnöt vaatimattomia.
        Vaimo oli kotivuosien jälkeen marketin osa-aikaisena kassana ja minä tein töitä siellä missä sitä oli ja vieläpä hieman maksettiinkin. Täydellinen laiskistuminen 57v / 52v vaiheessa.
        Olemme eläneet omaa elämäämme periaatteella "hyvin menee kun ei vertaa eikä valita"!
        Arkielämä kaikkine siihen liittyvine kustannuksineen oli suurin kulukohde. Seuraavana matkustelu ja kolmantena yksityinen terveydenhuolto.
        Kaksi penskaa aikuisiksi akateemisiksi.

• Anonyymi00093
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Sanoin, että jatkaaksemme vaimoni kanssa totunnaista elämän tapaamme emme olisi tarvinneet eläkettä killinkiäkään koska - 40v emme olleet luottaneet eläkejärjestelmämme kestävyyteen vaan varauduimme omavaraiseen laiskistumiseen. Onnistuneesti!
        Vaimo oli kotivuosien jälkeen marketin osa-aikaisena kassana ja minä tein töitä siellä missä sitä oli ja vieläpä hieman maksettiinkin. Täydellinen laiskistuminen 57v / 52v vaiheessa.
        Olemme eläneet omaa elämäämme periaatteella "hyvin menee kun ei vertaa eikä valita"!
        Arkielämä kaikkine siihen liittyvine kustannuksineen oli suurin kulukohde. Seuraavana matkustelu ja kolmantena yksityinen terveydenhuolto.

Nojoo, mutta käytit sanaa tulos, mainitsit
        Viimeinen lause

Pelkän palkkatyön tulosta!

Eli eläkkeesi ei ole palkkatyösi tulosta vaan enimmäkseen tulonsiirtoa työssäkäyviltä, niinkuin muillakin

• Anonyymi00094
        Anonyymi00093 kirjoitti:

Viimeinen lause

Eli eläkkeesi ei ole palkkatyösi tulosta vaan enimmäkseen tulonsiirtoa työssäkäyviltä, niinkuin muillakin

Höpöjä, olen maksanut koko työelämän ajan eläkettäni. Mihin ne mun mksamat manit on sitten huvenneet, jos mulle tulee tulonsiirroista liksat.

• Anonyymi00095
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Höpöjä, olen maksanut koko työelämän ajan eläkettäni. Mihin ne mun mksamat manit on sitten huvenneet, jos mulle tulee tulonsiirroista liksat.

arvasin että et ymmärrä pätkääkään vaan latet sekavia

Suomessa enintään neljännes eläkkeestä (= runsas viidennes) keskimäärin tulee tienatusta
        ELI ON RAHASTOITU JA loput maksaa PARHAILLAAN työssäkäyvät riistettynä

ELI SIIS NUORET MAKSAVAT ELÄKELÄISET NOSTAVAT KATTEETONTA RAHAA

• Anonyymi00096
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Sanoin, että jatkaaksemme vaimoni kanssa totunnaista elämän tapaamme emme olisi tarvinneet eläkettä killinkiäkään koska - 40v emme olleet luottaneet eläkejärjestelmämme kestävyyteen vaan varauduimme omavaraiseen laiskistumiseen. Onnistuneesti!

On tämä kummallista joukkoa ja asiantuntijoita riittää joka asiassa.!
        Ihmeellistä, että noin järkevä joukko ei keksi muuta ajanvietettä, kuun kytätä mitä ihmiset täällä kertovat, ja sitten kiirehtivät korjaamaan-
        Mitä se kenellekään kuuluu mistä eläke ja rahat on hankittu.
        Porukka elää Marxin oppiaikaa!

Minä san eläkettä monelta ero portaalta, mutta asiotuloistani laskettu eläke on kertymää työvuosilta, ja siihen lainmukaiset korotuksen eläkkeenmaksun alkamispäivästä alkaen.
        Eläkkeelle pääsyn/ joutumisen aikaan eläke oli vain se minkä eläkelaki ansioistani oli minulle maksettavaksi eläkkeestäni summaksi saanut.
        Kaikki työsuhteet laskettiin, ja niitä saatu palkka oli peruste.

Nyt ihmiset puhuu, että kuka sen eläkkeen maksaa.

Siitä eikannata täällä puhua, ymmäräkööt kptkaasiasta tietävät, puhukoot muut työssäolevien pussilla käynnistä.
        Siellä käyvät ELÄKEYHTIÖT!
        Niihin ei pääse käsiksi ELÄKELÄINEN ITSE !

Menkää töihin, eläkeläisenkin tulot lisäävät eläketukoa, vaikka olet jo eläkkeellä!

Laskekaa, ehkä joskus osaatte sanoa mistä oma eläkkeenne on muodostunut.

Eläketurvakeskus lähettää kyllä laskelmia kunkin työnantajan työssäolo ajan eläkekertymän ennen eläkkeelle pääsyä! Siitä se alkaa kertyä korotuksina, eri lakien ja korotuksien mukaan.

Olen ollut eläkkeellä yli 20 vuotta.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Suomessa enintään neljännes eläkkeestä (= runsas viidennes) keskimäärin tulee tienatusta

Kukahan tässä on aivan pihalla asiasta? Jos maksaa omaa eläkettään 45 vuotta ja saa sitten eläkkeen ja joku esittää sen olevan tulonsiirtoa.

Me emme pysty vaikuttamaan siihen, miten ne meidän maksamat liksat menee eläkeyhtiössä. JOS niillä rahoilla on maksettu toisten eläkettä niin mun rahat ovat menneet tulonsiirtoihin.
        Nyt kuitenkin eläkeyhtiö on velvollinen huolehtimaan mun eläkkeestä, eikä se ole mitään tulonsiirtoja.

Perin tyhmä ajatus, että yhteiskunnassa liikkuva raha on tulonsiirtoa. Ostat ruokaa, maksat veroja, kaikessa toiminnassa sama raha kiertää valtion kassaan ja missä vaiheessa se muododtuu tulonsiirroksi?

Jos ulkomailla asunut henkilö tulee Suomeen ja sille annetaan elanto meidän yhteisistä rahoista niin se on tulonsiirto. Koska hän ei ole osallistunut sen yhteisen kassan kerryttämiseen.

Vallankin, jos valtio ottaa velkaa ja käyttää sitä rahaa moiseen tarkoitukseen.

• Anonyymi00098
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Ihmeellistä, että noin järkevä joukko ei keksi muuta ajanvietettä, kuun kytätä mitä ihmiset täällä kertovat, ja sitten kiirehtivät korjaamaan-

Minä san eläkettä monelta ero portaalta, mutta asiotuloistani laskettu eläke on kertymää työvuosilta, ja siihen lainmukaiset korotuksen eläkkeenmaksun alkamispäivästä alkaen.
        Eläkkeelle pääsyn/ joutumisen aikaan eläke oli vain se minkä eläkelaki ansioistani oli minulle maksettavaksi eläkkeestäni summaksi saanut.

Siitä eikannata täällä puhua, ymmäräkööt kptkaasiasta tietävät, puhukoot muut työssäolevien pussilla käynnistä.

Menkää töihin, eläkeläisenkin tulot lisäävät eläketukoa, vaikka olet jo eläkkeellä!

Eläketurvakeskus lähettää kyllä laskelmia kunkin työnantajan työssäolo ajan eläkekertymän ennen eläkkeelle pääsyä! Siitä se alkaa kertyä korotuksina, eri lakien ja korotuksien mukaan.

Eläkkeeni koostuu myös useista, erimittaisista jaksoista. Mukana 23v alkaen reaalisestikin pienet palkat kuten myös loppupään eri mittaiset pätkät joista viimeinen 56 vuotisena.
        Kokonaiskertymä on alle 40% täyden 60%:n asemesta.
        Vaihtaessani työpaikkaa otin aina laskelman siihen asti kertyneestä ja sen perusteella heitin kirveen kaivoon lopullisesti juuri ennen 57v ikää.
        Tiesin eläkkeeni.
        "Oikealla" eläkkeellä 24 vuotta.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Sinulla on lainmukainen oikeus riistää nykyisi palkanmaksajia

näin se toimii

et ole itse ansainnut eläkettäsi vaan se on konstruoitu eläkemaksuistasi jotka
        vastaavat keskimäärin noin neljänneksen eläkkeestäsi

yli 75 prosenttia tulee nykyisiltä palkansaajailta riistona

• Anonyymi00100
        Anonyymi00093 kirjoitti:

Viimeinen lause

Sanoin PALKKATYÖN TULOS! = työnantajien maksamista palkoista on jäänyt jotain kuluttamatta eli se on palkkatyön tulosta!!!
        Se tulos vähentää eläkkeen merkityksen vaikutusta elämäntapaamme.
        Itse asiassa eläkkeen saaminen ei vaikuta elämäämme tippaakaan.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Jos tämä(kin) asia menee jotenkin noin kierosti, niin minkä hlvt:n eläkeläiset sille mahtavat. Paasaa niille lieroille, jotka systeemin ovat säätäneet ja laskeneet jollain idioottikaavalla tms.

Tavalliset ihmiset maksavat eläkemaksuja vuosikymmeniä palkastaan ja ovat satavarmasti eläkkeensä ansainneet siitä huolimatta, miten virkahenkilöhissi juttuja sekoilee ja kiemurtelee.

• Mukava kun lämmin asunto näin kovilla pakkasilla.

• Eläkejäljestelmämme:

Jokainen toimii ensin (ainakin pitäisi) maksajana ja sitten saajana.
      Tämä siirtyy sukupolvelta toiselle, sitä sanotaan sukupolvien sopimukseksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      133
      4705
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      70
      3310
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      105
      3185
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      39
      2631
    5. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      28
      2312
    6. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      113
      1608
    7. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      49
      1136
    8. Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin

Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta
      Maailman menoa
      339
      1127
    9. 49
      872
    10. Mitä luulet mies

Olisko tämä mun mustasukkaisuus iso ongelma meidän suhteessa? Tiedän, että se ei ole hyvä asia, mutta tykkään susta niin
      Ikävä
      55
      691
    Aihe