Auton käynnistäminen:
1. Tarkasta ennen käynnistämistä, että seisontajarru on kytketty päälle ja vaihde on vapaalla.
2. Paina kytkinpo1jin pohjaan ja pidä se painettuna
alas. Paina tarvittaessa kaasua. .
3. Käännä_ virta-avainta oikealle, kunnes kojetaulun merkkivalol syttyvät. (Jos virta-avain ei lainkaan käänny, saattaa rattilukko. pitää sitä paika1- laan: käännä hieman rattia.) .
- Käännä virta-avainta edelleen oikealle, kunnes käynnistysmoottori pyörittää moottoria. Pidä avainta tässä asennossa, kunnes kuulet moottorin käyn
- nistyvän. Irrota nyt otteesi avaimesta Ua vapauta kaasupoljin) .
4. Kytke tarvittavat sähkölaitteet toimintaan (valot, pyyhkimet jne.)
Ennen liikkeellelähtöä on hyvä tietää, mitä auton "uumenissa" oikein tapahtuu, kun moottorin kehittämä voima siirretään pyörittämään auton pyöriä.
Käynnistäminen
16
36281
Vastaukset
- kiggelsson
Selitäpä tarvittaessa kaasua?
- ei näemmä
selvitä mutta minä yritän. Onko arvon Kiggelsson kuullut koskaan vanhemmista autoista joissa on kaasutin? Saati käsikäyttöinen ryyppy eli rikastin? Nämä kulkineet vaativat välillä kaikenlaista toimintaa ennenkuin avainta kannattaa kääntä starttiasentoon. Esim juuri kaasun painamista tai jopa pumppaamista.
- sivusta seur.
auto yleensä tarvitsee kaasua varsinkin kaasutin auto ja ruisku kyllä käynnistetään ilman kaasua
- autokoulussa
sivusta seur. kirjoitti:
auto yleensä tarvitsee kaasua varsinkin kaasutin auto ja ruisku kyllä käynnistetään ilman kaasua
Tämän kyllä yleensä ope mainitsee viimeistään ekalla ajotunnilla (näin kavereilta kuulin, saman se kertoi minullekin) eli ruisku lähtee käymään ilman kaasun painamista, kaasariautolle kannattaa vähän antaa.
- kiggelsson
ei näemmä kirjoitti:
selvitä mutta minä yritän. Onko arvon Kiggelsson kuullut koskaan vanhemmista autoista joissa on kaasutin? Saati käsikäyttöinen ryyppy eli rikastin? Nämä kulkineet vaativat välillä kaikenlaista toimintaa ennenkuin avainta kannattaa kääntä starttiasentoon. Esim juuri kaasun painamista tai jopa pumppaamista.
Arvon kiggelsson kiittää hyvästä vastauksesta. Olenhan minä noita romuja rassaillut elämäni varrella, kunhan Kikiä koetin kiusata...
Kiitos.
- Reppana
ainakaan kuorma-autossa piä kytkintä pohjassa ku starttaat.... jos auto on seissy monta tuntia
- bigjrhfdjjg
1.laita kytkin pohjaan
2.laita vaihde vapaalle
3.käännä virta avainta kunnes auto käynnistyy
4.ota käsijarru pois
5.pidä edelleen kytkin pohjassa ja vaihda vaihde 1 vaihteelle
6.nosta kytkintä varovasti kun auto liikkuu vapauta kytkin kokonaan ja paina kaasua- turhiavaiheita
Miksi vaihde vapaalle jos kytkin pohjassa ja tarkoitus lähteä heti liikenteeseen? Ja mitä käsijarrullakaan tekee kun painaa jalalla jarrua käynnistyksen aikana, eihän nykyiset autot edes suostu muuten käynnistämään moottoria.
Tietysti käsijarru ja vaihde vapaalla pitää olla jos aikoo käyttää moottoria paikoillaan ennen liikkeelle lähtöä.
- hahhahhahhahhhaaa
Anna jonkun toisen käynnistää ja mene julkisilla.
- bertilperversson
Myöskin vähän vanhemmissa autoissa on hyvä käyttää seisontajarrua. Ensin kannattaa katsoa, että ilmaa on myöskin renkaitten alapuolella, sitten vaihde vapaalle, sytytys päälle, sitten kaivellaan veivi esille ja asetetaan se nokan puolella olevaan reikäänsä(sijaitsee yleensä jäähdyttäjän alapuolella) ja aletaan veivaamaan myötäpäivään, oltava tarkkana että peukalo on veivattaessa käännettynä rystyspuolelle suojaan mahdollisen takaiskun sattuessa. Jos käynnistysyritys ei heti onnistu, niin annetaan ryyppyä lisää ja jatketaan veivausta kunnes käynnistyy. Otat veivin pois kolosta, sitten jos on pimeän aika, niin otat tulukset esille ja sytytät karbiidilamput. Tämän kaikki tehtyäsi voitkin jo istua kuskinpenkille, painat kytkimen alas, ja laitat pienimmän vaihteen päälle, seisontajarru pois päältä ja sitten vain reippaasti tartut ohjauspyörään ja eikun vaan menoksi.
- YritäKäynnistyä
Mä oon tottunu käynnistäessäni autoa painamaan aina vähän kaasua ja auto starttaa iloisesti, kun vanhalla autolla olen tottunut ajamaan.
Hankin uudemman auton ja tuntuu oudolta, ettei kaasua käynnistettäessä saisi painaa.
Käynnistin uudempaa autoa, kytkin pojassa, vaihde vapaalla, käsijarru päällä ja avain start asennossa, mutta eipä startannut auto, vaikka valot kojetaulussa paloivat.
Toisella kerralla starttasi ja toisella kerralla taas ei, vaikka samalla tapaa käynnistit.
Vanha auto lähti varmasti käyntiin, mutta näyttää uuden auton käyntiin saaminen olevan arpapeliä ja vielä muka luotettava Toyota. - Anonyymi
ei helv mikä daijju tänki o kirjoittanu paina kytkin pohjaan osa 2???? jos eka käsketää pitää vaihde vapaalla :DD
'- Anonyymi
Kovalla pakkasella saattaa vaihteiston pyörittäminenkin kuormittaa starttia sen verran että voi haitata käynnistystä, joten pois vaan sekin turha kuorma kytkimellä niin lähtee paremmin. Tai no enpä nyt ole viime aikoina huomannut tuollaista, mutta eipä ole ollut kovia pakkasiakaan viime aikoina. Audi kun oli ja pakkanen kolmen kympin paikkeilla, niin starttauksen jälkeenkin piti varovasti päästellä kytkintä ylös ettei kone hyydy siihen.
Mutta jos on akku hyvin latingissa tai kohtuu lämmin ilma niin ei kai sillä niin väliä. Kunhan nyt sitten muistaa edes jomman kumman, vaihteen vapaalle tai kytkimen pohjaan ettei lähde startilla nylkyttämään liikkeelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovalla pakkasella saattaa vaihteiston pyörittäminenkin kuormittaa starttia sen verran että voi haitata käynnistystä, joten pois vaan sekin turha kuorma kytkimellä niin lähtee paremmin. Tai no enpä nyt ole viime aikoina huomannut tuollaista, mutta eipä ole ollut kovia pakkasiakaan viime aikoina. Audi kun oli ja pakkanen kolmen kympin paikkeilla, niin starttauksen jälkeenkin piti varovasti päästellä kytkintä ylös ettei kone hyydy siihen.
Mutta jos on akku hyvin latingissa tai kohtuu lämmin ilma niin ei kai sillä niin väliä. Kunhan nyt sitten muistaa edes jomman kumman, vaihteen vapaalle tai kytkimen pohjaan ettei lähde startilla nylkyttämään liikkeelle.Minulla vanha Ford Taunus kovalla pakkasella, (-30°) jos sen sai käyntiin, pyrki liikkeelle vaikka vaihde oli vapaalla. Oli laatikossa öljyt sen verran jäykkää tavaraa.
- Anonyymi
Automaattivaihteisessa autossa vaihde käännetään P-asentoon. Seisontajarrua ei tarvita, koska auto pysyy paikallaan vaihteen P-asennossa. Auto käynnistetään kääntämällä virta-avainta hetken. Omassa autossani avainta ei tarvitse pitää käännettynä, kunnes moottori käynnistyy vaan starttimoottori käy niin kauan kunnes moottori käynnistyy [tai kai siinä jokin aikaraja on, jollei käynnistyisi. Näin ei vain ole koskana käynyt.]
Joissakin automalleissa startti tapahtuu erillisestä käynnistyspainikkeesta. Monissa malleissa myös sähkölaitteet (esim. ajovalot) käynnistyvät automaattisesti moottorin käynnistyttyä. - Anonyymi
polkimet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 193727
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit233011En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m322285- 912095
- 191966
- 261622
Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui401576- 321502
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91414Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta
Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava4701393