Mielipiteitä melatoniinista

Otan toisinaan 5mg melatoniinia, sen on kirjoittanut lääkäri reseptille.

En taida osata oikein käyttää sitä, sillä melatoniinin kanssa käy niin, että kun otan sen 5mg (mahdoton esim, puolittaa) iltasella, niin heräilen tällä tavalla hyvin varhain aamusta,
niin ... en tiedä onko melatoniini ollenkaan tarpeellinen lisä minulle. Kyllä se pistää nukahtamaan nopeasti ja rauhallisesti, hyvinkin, mutta tätä unta ei sitten riitä, heräilen ajoissa.

20

234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomentaa!

Minulla ei ole kokemusta melatoniinista eikä mistään muustakaan unta tuovasta tai ylläpitävästä lääkkeestä mutta tiedän monen sitä käyttävän. En ole kokenut näitä tarvitsevani. Jos yhden yön nukun huonommin, toisen sitten taas paremmin. Päikkärit otan vain ääritapauksissa koska olen huomannut että ne haittaavat yöunta.

Joskus nukun paremmin, joskus uni on katkonaisempaa. Heräilen pari kertaa yössä joko wc-reissulle tai jos koira ronttasee yöllä huoneesta toiseen.

Menen nukkumaan yleensä kymppiuutisten jälkeen ja nousen ylös joskus viiden ja kuuden jälkeen. Tämä rytmi sopii minulle. Minusta on mukavaa juoda aamukahvit ja syödä aamupala itsekseen aamun hiljaisina tunteina. Tosin olen aamuvirkku ja rytmi sopii minulle.

Noh. Tuo oli minusta mutta mites sinun nukkumisesi? Saatko mielestäsi riittävästi unta ilman melatoniinia? Oletko perehtynyt näihin unihygieniaohjeisiin mitä netistä löytyy?

Unettomuus on viheliäinen vaiva ja syö elämänlaatua. Jos nukkuu yöt huonosti ei päivälläkåän ole virkeyttä.

• Niin voihan se olla että vanhemmiten vaan tarvitsee vähemmän unta ??

Olen kaikenlaista lukenut unettomuudesta, hyvästä unesta,
        hankkinut pimennysverhot, harkinnut kirkasvalolamppuu, jne.

• Mummunen kirjoitti:

Niin voihan se olla että vanhemmiten vaan tarvitsee vähemmän unta ??

Olen kaikenlaista lukenut unettomuudesta, hyvästä unesta,
        hankkinut pimennysverhot, harkinnut kirkasvalolamppuu, jne.

Totta. Pää-asia on että kokee levänneensä aamulla yön jälkeen. Kun ei ole enää työvelvotteita ei ana haittaa vaikka olisi nukkunut huonomminkin.

Toisille se on todellinen ongelma joka haittaa elämänlaatua. Esimerkiksi uniapnea on nykyisin jopa kansantauti ja alidiagnostisoitu sellainen.

• Anonyymi00001

Unen laatu heikkenee iän myötä ja ikäihmisten unen tarve vähenee. Tämmöisen jutun luin lehdestä, jonkun 'unilääkärin' kirjoittamana. Eli ihan tavalliseen vanhenemiseen liittyvä asia.

• Anonyymi00008

Se on ikään kuuluvaa ilmeisesti, ei ihan paha haitta.

• Anonyymi00011

Kiva kuulla, en sitten ole vanhenevaa sorttia. Olen hyvä nukkumaan iästäni huolimatta.

• Hyvä uni ei synny itsestään.
      www.ikäinstituutti.fi

Hyvä kirjoitus tuolla sivuilla.muitakin artikkeleita unesta ja nukkumisesta ja miten riittävään uneen voi omilla toimilla pyrkiä pääsemään.

• Kiitos linkistä=) tutustun!

• Anonyymi00002

Nukun vaihtelevasti 6-7 tuntia yössä. Koska en enemmän nuku
      se on ilmeisesti unentarpeeni. Herään ensimmäisen kerran jo
      kolmisen tuntia nukuttuani, sitten nukun pätkäunta lopun yötä.

Melatoniini ei sovi minulle, siitä tulee outo olo päähän.
      Sen tuntee herättyään aamupäivisin.
      Kaikkia ei melatoniini autakaan jos unettomuus ei johdu melatoniinin
      puutteesta.

• kyllä, mä oon miettiny ihan samaa. =)

• Seitsemän tuntiahan on jo hyvä määrä. Se riittää minullekin. Olen myös huomannut että jos jostain syystä otan paracetamolin illalla nukun paremmin mutta myös näen enemmän unia? En silti ala säännöllisesti käyttämään paracetamolia.

• Anonyymi00010
        Siili25 kirjoitti:

Seitsemän tuntiahan on jo hyvä määrä. Se riittää minullekin. Olen myös huomannut että jos jostain syystä otan paracetamolin illalla nukun paremmin mutta myös näen enemmän unia? En silti ala säännöllisesti käyttämään paracetamolia.

Itse en ole vuosiin nukkunut kuin 2-4 tuntia yhteen soitoon.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Itse en ole vuosiin nukkunut kuin 2-4 tuntia yhteen soitoon.

Saat kuitenkin sitten uudelleen unen päästä kiinni vai?

• Anonyymi00003

Olen kokeillut Melatoniinia lyhyitä aikoja. Yritin sen avulla opetella nukkumaan ajoissa. Mutta en ole vieläkään oppinut. Olen sellainen yökukkuja. On vaikeaa päästä ajoissa nukkumaan, kun koko ajan keksin mitä kaikkea sitä ennen täytyy tehdä. Jos seuraavana aamuna tai päivänä on jotakin erityistä, niin se häiritsee nukkumistani. Yleensä on mahdollista seuraavana päivänä nukkua päiväunilla univelkoja pois. Melatoniinit ovat muutaman kerran jälkeen jääneet minulta vanhenemaan. Isäni muistan käyttäneen Melatoniinia pidempäänkin.

• Anonyymi00004

Aikaistakaa heräämistänne tunnilla aamuisin niin kyllä alkaa nukuttaa iltaisin.

• Anonyymi00005

Kokeneena sanoisin et ei kannata aloittaa, ei se auta ja siihen jää koukkuun ja vaikeaa päästä irti.

• Anonyymi00006

Melatoniini on yhtä tyhjän kanssa. Kokeilin silloin, kun vaihtarit rysähti niskaan. Ei auttanut. Miehenikin kokeili ja oli samaa mieltä. Gynekologi määräsi estrogeenia ja niin sain nukuttua kunnon, pitkät yöunet.

• Anonyymi00007

Melatoniini ja estrogeeni ovat hormoneja

en käytä yhtään hormonituotetta mutta kyllä kahta pitkää aminohappolinjaa

hormonit ovat siis suora kohdehyökkäys erikoistuneisiin soluihin ja kaihdan niitä
      sukupuolihormonit ovat myös syövän ravinteita

• Anonyymi00009

Hieman sumuinen olo tulee melatoniinista, koko päiväksi.

• Anonyymi00012

Olen syönyt yli 10 vuotta aivan joka ilta. Nykyään syönyt vuosia 4 kpl 1,9 mg. siis 8mg. Alussa näin pahoja, mutta en painajaisunia, kun söin selaisi joissa oli muita aineita.
      Syön sellaisia joissa ei ole muita aineita, näen hyviä, tai en sitten mitään unia.

Muuten nukkuisin vain ehkä 6,5 tuntia, nyt nukun yli 7 tuntia. Minusta jos nukkuu vähän liikaa, on niin hyvä ja pirteä olotila.
      niin kuulun +80 ryhmään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6052
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      336
      5351
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2707
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1885
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1697
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1581
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1543
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1464
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1413
    Aihe