Voisi karkeasti sanoa, että varsinkin miesluostareissa on kolmenlaisia kilvoittelijoita.
Ensimmäisen ja ylivoimaisesti parhaan, mutta samalla pienimmän ryhmän muodostavat sellaiset kilvoittelijat, jotka ovat sisäistäneet luostarikilvoituksen. Heillä on tasapainoinen, terve ja oikeudenmukainen suhde elämään, maailmaan ja lähimmäisiin. Nämä kilvoitelijat ovat monesti pitkäikäisiä niin kuin esim. munkki Akaki..
Toisen ryhmän muodostavat elämässä epäonnistuneet ja ns. ylijäämäihmiset, jotka etsivät luostarikilvoituksesta elämälleen tasapainoa ja sisältöä tässä harvoin onnistumatta. Heillä on monesti myös paljon mielen ongelmia ja taipumusta erlilaisiin addiktioihin. Jo ulkoinen olemus kertoo näistä kilvoittelijoista.
Kolmannen ryhmän muodostavat seksuaalisten vähemmistöjen edustajat. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
Aikoinaan 15 vuotta sitten tuli koluttua kaksi viikkoa Kreikan Athoksen luostareita. Minua järkytti, miten monella kilvoittelijalla tuo luostarikilvoitus näytti olevan pahasti kesken. Minua myös järkytti luostareiden ehdottomuus, terveen järjen puute lähes kaikessa ja voimakas fundamentalismi. Se ei toimi Vapahtajan asialla vaan vastustajan asialla. Fundamentalismi on ilotonta, pelottavaa, ahdistavaa ja ylimielistä. Siksi ortodoksisen kirkon piispoiksi ei juuri koskaan tulisi valita luostarikilvoittelijoita vaan asioliitossa olevia pappeja.
Yli 20 kertaa Kreikassa käyneeenä ja kymmenissä luostareissa vierailleena voin myös rehellisesti todeta, etten ole missään tavannut niin elämänmyönteisiä, iloisia, positiivisia ja tasapainoisia nunnia, kun eräissä Kreikan naisluostareissa. Mielestäni kilvoittelumuoto luostareissa sopii paremmin naisille kuin miehille.
Valamon Kansanopistossa järjestetään tutustumiskurssi luostarikilvoitukseen. Hyvä niin!
On aina kaikessa elämässä syytä pitää mielessä samanaikaisuuden ajatus. Ihminen on samanaikaisesti hyvään ja pahaan kykenevä, kauneutta ja rumuutta maailmaan tuottava, syntinen ja vanhurskas, armon alla ja keskeneräinen. Tämä kaikki korostuu ja jopa moninkertaistuu niin hyvässä kuin pahassa luostarikilvoituksessa.
https://ort.fi/news/kiinnostaako-luostarikilvoittelu-tutustu-luostarielamaan-kurssi-valamon-opistossa-27-2-1-3/
Kiinnostaako luostarikilvoitus
15
542
Vastaukset
- Anonyymi00001
Juu kiinnostaisi. Olisi hienoa, jos ei tarvitsisi enää ikinä tyrkyttää itseään millekään ns. työnantajalle (ns., koska ei niiltä mitään heru), vaan igumenia päättäisi, mitä teen. Päivän ohjelma olisi valmiina, ei tarvitsisi päättää sitä itse, eikä paljon muutakaan. Tykkäisin myös yhdessä ruokailusta, vielä kun lienee niin, ettei siinä suuremmin tarvitse seurustella. Ja olisi sekin mukavaa, ettei tarvitse pelätä että kuolisin yksin kotiini ja raato löytyy sitten kun naapurit ihmettelee, mikä täällä haisee.
En minä mikään erityisen hurskas ole, mutta kyllä varmaan ihan mieluusti lukisin iltasella itsekseni sopivaa harrasta kirjallisuutta. Ehkä ne ainaiset palvelukset voisivat joskus kyllästyttää, mutta kaipa ne kestäisi. Seksiä ei tee mieli ja rahaa ei ole, eli köyhyys ja siveys jo olisivat järjestyksessä.
Ja mikä sitten estää, no eihän sinne noin vain omalla päätöksellä mennä, saatan olla liian vanhakin jo, ja sitten se että tiedän kuitenkin olevani muutamalle ihmiselle tärkeä täällä ns. maailmassa, ja tuntuu että minulla on heitä kohtaan velvollisuuksia.
Joskus lueskelin ajatuksia, että ihmistä ei ole luotu elämään yksin, vaan kasvatamme toisiamme ja siksi pitäisi olla yhdessä. Joko avioitua mielellään nuorena, tai sitten mennä luostariin. Ei tämä tällainen itsekseen sinkkuna eläminen ole ihan oikein eikä ihmiselle tarkoitettua. No eri asia sitten jotkut erämaan erakot ja pyhittäjät, mutta sillä tasolla en ole. Jonkinmoinen mummokommuuni pitäis kyllä olla. - Anonyymi00002
Nuorena halusin perheellistyä, en kuitenkaan löytänyt kumppania. Rippi-isä sanoi, että ei minusta olisi avioon. Pian sen jälkeen hän sanoi, ettei minusta ole luostariinkaan. Siirryin sitten lintujen kirjoihin. Kirkon opetuksen mukaan on vain kaksi tietä pelastukseen, toinen avioliitto ja toinen luostari. Minulta pamautettiin molemmat ovet kiinni. Ei tämäkään ole ollut itse asiassa hullumpaa elämää. Monien asiat ovat paljon huonommin.
- Anonyymi00007
Ei pitäisi ilmaista asiaa niin, että on kaksi tietä pelastukseen: avioliitto tai luostari, koska se ei pidä paikkaansa. Sen sijaan totta kyllä on, että yksin elävä helposti jää keskeneräiseksi niin ihmisenä kuin hengellisestikin, kun yhteisössä elävä, olipa se yhteisö sitten perhe tai luostari, kasvaa sen kautta, että joutuu tulemaan toimeen toisten ihmisten kanssa.
- Anonyymi00003
Jo Luther tajusi ettei luostarisysteemissä ole mitään järkeä. Hän petti munkkilupauksen nunnan kanssa.
Vaikka saattoi olla jossain väärässä, niin siinä oli täysin oikeassa.- Anonyymi00005
Luther kärsi pahasta panetuksesta, ja kuvitteli, että niin kaikki muutkin. Mm. ettei koko Saksanmaalla olisi 15-vuotiasta, joka ei jo olisi neitsyyttään/poikuuttaan menettänyt. No varmasti oli, vaikka tuohon aikaan olikin tapana avioitua aika nuorena (tytöt varsinkin meidän näkemyksemme mukaan alaikäisinä). Ja oli luultavasti mennyt luostariin väärästä syystä, oli säikähtänyt ukonilmaa ja luvannut Jumalalle että jos tästä autat selviämään niin palkkioksi menen luostariin. Eli kuvitteli, että luostarielämä olisi jotenkin Jumalalle mieluisampaa kuin avioelämä. Eihän se ole, mutta sopii se silti monille, eikä luostareita tarvitse mollata sen takia ettei itselle sopinutkaan.
- Anonyymi00006
Luther oli harhaoppinen, eikä hänen puheissaan ollut muutenkaan juuri mitään järkeä.
- Anonyymi00004
Ja jos jo Luther tajusi sen että koko luostariajatus on mätä omena ja häneltä kuitenkin jäi paljon asioita tajuamatta tai tajusi ne aivan väärin, niin siinä asiassa on silloin syytä uskoa Lutheria eikä edes unissaan kuvitella että menee johonkin luostariin hölmöilemään.
- Anonyymi00008
Hyvin harva elää oikeasti yksin ja ilman yhteisöä. Sinkut ovat monesti työyhteisöissä keskeisiä, he paiskovat pitkää päivää ja hoitavat muidenkin työt, kun muut ovat perhevapaalla tai kun lapsi on sairaana. Jokaisella, myös yksineläjillä on omat yhteisönsä, ystävät, suvut ja harrastepiirit.
Yleensä suvussa ikääntyneiden vanhempien omaishoito kaatuu sen yksineläjän hommaksi. Yksineläjän oletetaan olevan hyvä ja antelias kummi ja suvun lapsia hellivä ja lahjoja antava täti tai eno. Yksineläjä maksaa yksin asuntolainansa ja muut kulunsa, mutta niin seurakunta kuin sukukin ovat käsi ojossa vaatimassa rahaa, testamenttia tai lahjoitusta. Luostari olisi monesti lepokoti yksineläjän maailmassa elämiseen verrattuna.
- Anonyymi00009
Jos vaikka Luther olisi ollut kaikissa muissa asioissa väärässä, niin siinä hän oli oikeassa, että luostarilaitos on mätä, oikea katolaisuuden mätäpaise ja teki aivan oikein kun otti luostarista nunnan vaimokseen ja petti totaallisesti munkkilupauksen.
Ja jos Lutheria ei usko siinä asiassa, niin silloin on kaikessa eksyneempi kuin mitä hän koskaan voi olla. - Anonyymi00010
Ja nyt kun tiedämme katolisten luostareiden historiaa mitä siellä on tapahtunut, niin voimme todeta Lutherin olleen täysin oikeassa. Hän teki täysin oikein, kun sanoutui siitä siitä, rikkoi munkkilupauksen ja houkutteli nunnankin luopumaan.
Tässä asiassa Luther ei voinnut olla yhtään oikeammassa kuin mitä oli. - Anonyymi00011
Olin vuosia sitten talkoolaisena luostarissa. Olipa puistattava kokemus: eriarvoista kohtelua, nuoleskelua ja alistamista. Näytti siltä, että nöyryyttä kasvatettiin nöyryyttämällä.
Nöyryyttäminen taitaa tosin olla laajemminkin käytössä ortodoksien kasvatusmenelmissä.- Anonyymi00012
Kuka alisti tai nuoleskeli? Miten eriarvoinen kohtelu ilmeni tai pikemminkin minkä arvelet olleen siihen syynä? Mua kiinnostaa sen vuoksi, että olen itse harkinnut talkoolaiseksi menoa.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kuka alisti tai nuoleskeli? Miten eriarvoinen kohtelu ilmeni tai pikemminkin minkä arvelet olleen siihen syynä? Mua kiinnostaa sen vuoksi, että olen itse harkinnut talkoolaiseksi menoa.
Luostarin johto toimi kuin maallinen diktatuuri. Ympärillä oli nuoleskelevaa hovia. Sydäntä särkevää oli katsoa kaikkein herkimpien ja hauraimpien kohtelua, he saivat jopa huonommat antimet ruokapöydässä. Yksi onneton teki raskasta työtä kellon ympäri, ei päässyt edes kirkkoon. Aikaa tuosta on kulunut, väki varmaan vaihtunut.
- Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Luostarin johto toimi kuin maallinen diktatuuri. Ympärillä oli nuoleskelevaa hovia. Sydäntä särkevää oli katsoa kaikkein herkimpien ja hauraimpien kohtelua, he saivat jopa huonommat antimet ruokapöydässä. Yksi onneton teki raskasta työtä kellon ympäri, ei päässyt edes kirkkoon. Aikaa tuosta on kulunut, väki varmaan vaihtunut.
Järkyttävää..oliko siis edellisen vai nykyisen "johdon" aikana? Ilmeisesti edellinen, jos väki vaihtunut. Tuohan on ihan kiusaamista, että joku ei päässyt edes kirkkoon. Kyllähän jonkinlaisen liehittelijöiden porukan Valamossa käydessä oon itsekin huomannut, mutta enpä arvannut, että noin ikävää on ollut.
- Anonyymi00015
Eikä se buddhalaiset munkit jää pekkaa pahemmaksi, sillä Kiinnassa ja muualla on paljastunut miten köyhyyslupauksen tehneet munkit ovat keränneet korruptioilla miljoonaomaisuuden.
Munkit ovat pyörineet ilotaloissa ja heillä on ollut aviottomia lapsia.
Uskovan onkin tarkoitettu elävän normaalin elämän keskellä, tekevän työtä käsillään ja osoittaen siten sen miten Jumalan Pyhä Henki voimistaa ihmisen kaikien puolin eikä tee hänestä vain outoa hörhöä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131703Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1391697Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2891286Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285965
- 130962
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3905Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49878- 10875