Voisi karkeasti sanoa, että varsinkin miesluostareissa on kolmenlaisia kilvoittelijoita.
Ensimmäisen ja ylivoimaisesti parhaan, mutta samalla pienimmän ryhmän muodostavat sellaiset kilvoittelijat, jotka ovat sisäistäneet luostarikilvoituksen. Heillä on tasapainoinen, terve ja oikeudenmukainen suhde elämään, maailmaan ja lähimmäisiin. Nämä kilvoitelijat ovat monesti pitkäikäisiä niin kuin esim. munkki Akaki..
Toisen ryhmän muodostavat elämässä epäonnistuneet ja ns. ylijäämäihmiset, jotka etsivät luostarikilvoituksesta elämälleen tasapainoa ja sisältöä tässä harvoin onnistumatta. Heillä on monesti myös paljon mielen ongelmia ja taipumusta erlilaisiin addiktioihin. Jo ulkoinen olemus kertoo näistä kilvoittelijoista.
Kolmannen ryhmän muodostavat seksuaalisten vähemmistöjen edustajat. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
Aikoinaan 15 vuotta sitten tuli koluttua kaksi viikkoa Kreikan Athoksen luostareita. Minua järkytti, miten monella kilvoittelijalla tuo luostarikilvoitus näytti olevan pahasti kesken. Minua myös järkytti luostareiden ehdottomuus, terveen järjen puute lähes kaikessa ja voimakas fundamentalismi. Se ei toimi Vapahtajan asialla vaan vastustajan asialla. Fundamentalismi on ilotonta, pelottavaa, ahdistavaa ja ylimielistä. Siksi ortodoksisen kirkon piispoiksi ei juuri koskaan tulisi valita luostarikilvoittelijoita vaan asioliitossa olevia pappeja.
Yli 20 kertaa Kreikassa käyneeenä ja kymmenissä luostareissa vierailleena voin myös rehellisesti todeta, etten ole missään tavannut niin elämänmyönteisiä, iloisia, positiivisia ja tasapainoisia nunnia, kun eräissä Kreikan naisluostareissa. Mielestäni kilvoittelumuoto luostareissa sopii paremmin naisille kuin miehille.
Valamon Kansanopistossa järjestetään tutustumiskurssi luostarikilvoitukseen. Hyvä niin!
On aina kaikessa elämässä syytä pitää mielessä samanaikaisuuden ajatus. Ihminen on samanaikaisesti hyvään ja pahaan kykenevä, kauneutta ja rumuutta maailmaan tuottava, syntinen ja vanhurskas, armon alla ja keskeneräinen. Tämä kaikki korostuu ja jopa moninkertaistuu niin hyvässä kuin pahassa luostarikilvoituksessa.
https://ort.fi/news/kiinnostaako-luostarikilvoittelu-tutustu-luostarielamaan-kurssi-valamon-opistossa-27-2-1-3/
Kiinnostaako luostarikilvoitus
1
257
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Juu kiinnostaisi. Olisi hienoa, jos ei tarvitsisi enää ikinä tyrkyttää itseään millekään ns. työnantajalle (ns., koska ei niiltä mitään heru), vaan igumenia päättäisi, mitä teen. Päivän ohjelma olisi valmiina, ei tarvitsisi päättää sitä itse, eikä paljon muutakaan. Tykkäisin myös yhdessä ruokailusta, vielä kun lienee niin, ettei siinä suuremmin tarvitse seurustella. Ja olisi sekin mukavaa, ettei tarvitse pelätä että kuolisin yksin kotiini ja raato löytyy sitten kun naapurit ihmettelee, mikä täällä haisee.
En minä mikään erityisen hurskas ole, mutta kyllä varmaan ihan mieluusti lukisin iltasella itsekseni sopivaa harrasta kirjallisuutta. Ehkä ne ainaiset palvelukset voisivat joskus kyllästyttää, mutta kaipa ne kestäisi. Seksiä ei tee mieli ja rahaa ei ole, eli köyhyys ja siveys jo olisivat järjestyksessä.
Ja mikä sitten estää, no eihän sinne noin vain omalla päätöksellä mennä, saatan olla liian vanhakin jo, ja sitten se että tiedän kuitenkin olevani muutamalle ihmiselle tärkeä täällä ns. maailmassa, ja tuntuu että minulla on heitä kohtaan velvollisuuksia.
Joskus lueskelin ajatuksia, että ihmistä ei ole luotu elämään yksin, vaan kasvatamme toisiamme ja siksi pitäisi olla yhdessä. Joko avioitua mielellään nuorena, tai sitten mennä luostariin. Ei tämä tällainen itsekseen sinkkuna eläminen ole ihan oikein eikä ihmiselle tarkoitettua. No eri asia sitten jotkut erämaan erakot ja pyhittäjät, mutta sillä tasolla en ole. Jonkinmoinen mummokommuuni pitäis kyllä olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit835968KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3024935Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202628Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei432549Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT991624Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852681513Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171491- 1051397
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331363seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1161327