Yli 10 v vanha morsiusangervo pensas on kasvanut toispuoleiseksi ja risuiseksi, voiko sen leikata alas ja lähteekö se uudelleen kasvuun?
Vanhan angervon alasleikkaus?
9
9337
Vastaukset
- Husse
Voi alasleikata. Jos epäilyttää, uudista parin, kolmen vuoden aikana poistamalla tyvestä vanhimmat versot.
Oletko varma ettei ole norjanangervo?- Onnistuuko
Hyvä, kun kysyit, tietenkin kyse on Norjanangervosta, taitaa helle olla sekoittanut pään. Mutta onnistuuko norjanangervon alasleikkaus?
- hortonomi
Norjanangervo (kuuluu morsiusangervojen ryhmään) kestää alaleikkauksen. Pensas kehittää kukkasilmut edellisen kesän versoihin, joten kukintaa et enää ensi vuonna saa. Jos leikkauksen suorittaa vaikkapa heti kukinnan jälkeen, seuraavaksi kesäksi saa vielä jonkinverran kukkivan pensaan. Pensasta kannattaa hoitaa poistamalla vanhimpia oksia.
- Onnistuuko
Kiitos vastauksesta,
onnistuuko sinikuusaman alasleikkaus, ja kuinka alhaalta leikataan? - alas
Onnistuuko kirjoitti:
Kiitos vastauksesta,
onnistuuko sinikuusaman alasleikkaus, ja kuinka alhaalta leikataan?keväällä tai syksyllä. Sinikuusama kestää alasleikkauksen erittäin hyvin, parhaiten kuusamista, leikkaa n. 20 cm korkeudelta. Muutenkin kestävä vaatimaton pensas, kestää hyvin tiesuolaakin liikennealueilla.
- luontainen
alas kirjoitti:
keväällä tai syksyllä. Sinikuusama kestää alasleikkauksen erittäin hyvin, parhaiten kuusamista, leikkaa n. 20 cm korkeudelta. Muutenkin kestävä vaatimaton pensas, kestää hyvin tiesuolaakin liikennealueilla.
kasvutapa on toispuoleinen. Sen koristearvo perustuu osittain siihen. Norjanangervoa ei kannata leikata alas, vaan poistaa joskus tarpeen tullen kuivettuneita vanhimpia oksia. Tämänlaatuisen leikkauksen voi tehdä joko ennen tai jälkeen kukinnan eli siis keväällä tai alkukesällä.
- mummo
Meillä on 20 vuotta vanha korkea rusokuusama-aita naapurin kanssa. Olemme leikanneet kerran n. 10 vuotta sitten puolesta välistä alas, hyvin uudistui. Nyt aita on vähän ränsistyneen olinen ja tosi korkea. Voiko leikata syksyllä vai keväällä ja kuinka alhaalta?
- kummin
vaan, joko syksyllä tai keväällä. Mieluiten aikaisin keväällä lumien sulettua. Olen työssäni joutunut leikkaamaan vanhaakin rusokuusamaa alas, kesti hyvin. Anna leikkauksen jälkeen kunnon lannoitus joko rakeisilla tai luonnomukaisemmilla lannoitteilla, laita katekerros tyvelle noin 10 cm niin rikat pysyvät kurissa. Pitäisi lähteä hyvin.Leikkuu korkeus noin 20 cm.
Pensaita ei koskaan pitäisi leikata puolesta välin poikki, koska haarautuminen tapahtuu leikkuukohdan alapuolelta ja pensaasta tulee tiheä "luuta". Siis leikataan joko alas tai sitten harvennetaan vanhimmat ja huonokuntoiset pois riippuen kasvista. Poikkeuksena jotkut ruusut(Robustat).
- Anonyymi
Täällä ohjeita: https://www.suomela.fi/leikkaa-pensasta-harkiten-66904/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2129180
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265928- 1024838
- 584823
- 833914
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.743453- 573425
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262916Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502812- 432681