Huipputeho, ei keskiteho

Anonyymi-ap

"Tehomaksun laskeminen perustuu sähköverkon hetkelliseen huipputehoon (kW), ei kulutettuun energiaan (kWh), ja se lasketaan kertomalla mitattu maksimiteho sähköverkkoyhtiön määrittelemällä hinnalla (esim. €/kW/kk). Laskuun vaikuttaa kaikki samanaikainen kulutus"

"Tehomaksu (esim. €/kW/kk): Verkkoyhtiön veloittama maksu huipputehosta."

28

191

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

• Anonyymi00017

Kansa maksakoon selkänahastaan, sanoo hallituskin.

• Anonyymi00002

Kun iso sähkömoottori käynnistyy niin piikki on melkoinen.

• Anonyymi00003

Pitää paikkansa.

• Anonyymi00004

Mutta jos kaavaillulla 15 minuutin jaksolla kulutus käy alle 5 kW:n, ei suuri piikki jää veloitettavaksi.
        Siksi pidempi tarkasteluaika per kuukausi olisi kuluttajan etu, koska esim. tunnin aikana kulutuksen käyminen alle 5kW:n olisi todennäköisempää.

• Anonyymi00006

Tähtikolmiokytkimellä piikki pienenee ja sitä käytetään isoissa moottoreissa.

"Tähtikolmiokytkin on sähkötekniikan laite, joka mahdollistaa kolmivaihemoottorin käynnistämisen kahdessa vaiheessa (tähdessä ja kolmiossa) vähentääkseen käynnistysvirtaa ja mekaanista rasitusta, jolloin moottori ensin käynnistyy tähtikytkennällä ja siirtyy sitten täyteen kolmiokytkentään"

• Anonyymi00013

https://www.fingrid.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2025/fingrid-selvittaa-kantaverkkomaksurakenteen-uudistamista-verkon-kayton-tehostamiseksi/

"... edesautettaisiin kaikilta verkon käyttäjiltä perittävien siirtomaksujen kustannustehokkuutta sekä lisättäisiin maksurakenteen aiheuttamisperiaatteenmukaisuutta, kustannusvastaavuutta ja läpinäkyvyyttä - eli maksuperusteiden reiluutta."

?

• Anonyymi00007

• Anonyymi00008

15 Min huipputeho lisämaksun laukeamiselle on sinänsä ymmärrettävää, verkko tarvii mitoittaa riittäväksi.

Mutta kuten Fingrid tämän asian huomioimiseksi ehdotti;

- Fingrid esittää liittymismaksujen muuttamista tehopohjaisiksi. Tämä kohdistaisi kustannukset tarkemmin niille asiakkaille, jotka AIHEUTTAVAT UUSIA INVESTOINTIPAINEITA kantaverkkoon.
      ...
      Ei me joilla on jo suuren hetkellisen kulutuksen sopimukset ja liitännät sitä UUTTA TARVETTA muodosteta.

Uudet sähköautojen lataajat yms. akkukäyttäjät sitä aiheuttavat.

Sitten toisekseen, datakeskukset ja teollisuus käyttää tehomaksupohjaisa liitäntöjä jo nyt. Jos tarvivat enemmän siirtoverkon tehoa, maksakoot enemmän.

• Anonyymi00009

Saapiko sitä ihminen ei-ladattavalla (ajon aikana itselataavalla) hybridillä ajaa?

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Saapiko sitä ihminen ei-ladattavalla (ajon aikana itselataavalla) hybridillä ajaa?

Korjaamon kyltissä luki;

>>>Korjaamme myös täyssähköautot ja hybridit.<<<

Ison diisselin omistavansa perussuomalaisen vaihdoin korjaamoa ihan periaatteesta. Perkele.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Korjaamon kyltissä luki;

>>>Korjaamme myös täyssähköautot ja hybridit.<<<

Ison diisselin omistavansa perussuomalaisen vaihdoin korjaamoa ihan periaatteesta. Perkele.

• Anonyymi00012

"Ei me joilla on jo suuren hetkellisen kulutuksen sopimukset ja liitännät sitä UUTTA TARVETTA muodosteta."

Niin? Onko se sitten tulossa teollisuudelle, jossa se on jo käytössä? Ei ole, vaan se on kaavailtu niille, joilla on maksimissaan 3x63 ampeerin tai pienempi liittymä. Niillä tehomaksua ei aiemmin ole ollut. Ja eihän kenenkään tarvitse maksaa kuin omasta kulutuksestaan tehomaksua, ei sinun tarvitse maksaa naapurin sähköauton latauksesta muodostunutta lisäkustannusta.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

"Ei me joilla on jo suuren hetkellisen kulutuksen sopimukset ja liitännät sitä UUTTA TARVETTA muodosteta."

Niin? Onko se sitten tulossa teollisuudelle, jossa se on jo käytössä? Ei ole, vaan se on kaavailtu niille, joilla on maksimissaan 3x63 ampeerin tai pienempi liittymä. Niillä tehomaksua ei aiemmin ole ollut. Ja eihän kenenkään tarvitse maksaa kuin omasta kulutuksestaan tehomaksua, ei sinun tarvitse maksaa naapurin sähköauton latauksesta muodostunutta lisäkustannusta.

Minun liitymä on rakennettu 90 luvulla nykyisenkin käyttöni mukaan mitoitettuna, sähköyhtiö joka silloin myös verkot omisti, mitoitti sen silleen ja suositteli yösähkön käyttöä lämmitykseen. Siksi 2x9kW yöllä ja 1x9Kw päivällä (optio jos sille on tarvetta)

Kysy sinä nyt verkkoyhtiöltä vaan mikä mitoitus sinun käyttöön on sopivin vaikka auton lataamiseksi ja maksa siitä, älä tule minun lompakolle rahaa ruinaamaan siihen.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Ongelma esimerkissäsi minulle on siinä, että uusi laki määrää tehomaksun minullekin maksettavaksi, vaikka maksan sen jo perusmakussa siksi, että naapurin sähköauton teholataamisen takia verkkoa pitää vahvistaa. Minun käyttöön se on jo sopimuksessani mitoitettu, eli sitä ei tarvi minun takia vahvistaa.

Ei minun silloin pitäisi tehomaksua alkaa enää nykyisen lämmityskäyttöni kattavan maksuni päälle maksamaan, naapurin kyllä pitäisi jos verkon kuormitus lisääntyy hänen sähköauton teholaturin takia. Tai ladatkoon sillä 16A schuko-johdolla niin ei lisäänny hänelläkään.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Minun liitymä on rakennettu 90 luvulla nykyisenkin käyttöni mukaan mitoitettuna, sähköyhtiö joka silloin myös verkot omisti, mitoitti sen silleen ja suositteli yösähkön käyttöä lämmitykseen. Siksi 2x9kW yöllä ja 1x9Kw päivällä (optio jos sille on tarvetta)

Kysy sinä nyt verkkoyhtiöltä vaan mikä mitoitus sinun käyttöön on sopivin vaikka auton lataamiseksi ja maksa siitä, älä tule minun lompakolle rahaa ruinaamaan siihen.

Tehomaksussahan maksetaankin juuri omasta kulutuksesta. Niin Fingridkin kertoo.
        Meneekö liian vaikeaksi sinulle?

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Ongelma esimerkissäsi minulle on siinä, että uusi laki määrää tehomaksun minullekin maksettavaksi, vaikka maksan sen jo perusmakussa siksi, että naapurin sähköauton teholataamisen takia verkkoa pitää vahvistaa. Minun käyttöön se on jo sopimuksessani mitoitettu, eli sitä ei tarvi minun takia vahvistaa.

Ei minun silloin pitäisi tehomaksua alkaa enää nykyisen lämmityskäyttöni kattavan maksuni päälle maksamaan, naapurin kyllä pitäisi jos verkon kuormitus lisääntyy hänen sähköauton teholaturin takia. Tai ladatkoon sillä 16A schuko-johdolla niin ei lisäänny hänelläkään.

Kyse on siis vain siitä, mihin tehomäärään raja vedetään, jonka ylittämisestä peritään lisämaksu. Mihin sinä asettaisit sen rajan ja millä perusteella?

• Anonyymi00019
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Minun sähköliittymän mitoitus on ihan sopiva, joillain kuuluu olevan yläkanttiinkin mitoitettu, kun narisevat suurista perusmaksuista:)

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Minun sähköliittymän mitoitus on ihan sopiva, joillain kuuluu olevan yläkanttiinkin mitoitettu, kun narisevat suurista perusmaksuista:)

Tyhmyyttään narisevat..

• Anonyymi00021

Ei Fingrid esitä liittymiä tehopohjaisiksi, miksi se niin ehdottaisi, kun ne pakosta on sitä jo muutenkin?

Fingrid esittää näin:

".. maksurakenteen aiheuttamisperiaatteenmukaisuutta, kustannusvastaavuutta ja läpinäkyvyyttä - eli maksuperusteiden reiluutta."

Sinä et näytä ymmärtävän tätäkään asiaa.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ei Fingrid esitä liittymiä tehopohjaisiksi, miksi se niin ehdottaisi, kun ne pakosta on sitä jo muutenkin?

Fingrid esittää näin:

".. maksurakenteen aiheuttamisperiaatteenmukaisuutta, kustannusvastaavuutta ja läpinäkyvyyttä - eli maksuperusteiden reiluutta."

Sinä et näytä ymmärtävän tätäkään asiaa.

Näin juuri, mitä olen 90 luvulla rakentanut talon ja tehnyt sähkössopimuksen jossa maksan talon lämmittämisestä kustannusvastaavasti suurempaa hintaa kuin ne, jotka käyttävät sähköä pienemmällä huipputeholla.

Tilanteeni ei ole mihinkän muuttunut huipputehon osalta. Miksi siis joudun maksamaan uusien käyttäjien aiheuttaman kustannuksen, eikö nillä ole itsellään rahaa niitä maksaa vai onko kyse sosialismista?

Tämähän piti mennä, kuten kirjoitat; aiheuttamisperiaatteen mukaisesti.

Minä maksan ja olen aina maksanut aiheuttamisperiaatteen mukaan, miksi joudun nyt maksamaan vielä lisää sen päälle vaikka en ole lisänyt huipputehoa enkä sen käyttöä yhtään?

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Näin juuri, mitä olen 90 luvulla rakentanut talon ja tehnyt sähkössopimuksen jossa maksan talon lämmittämisestä kustannusvastaavasti suurempaa hintaa kuin ne, jotka käyttävät sähköä pienemmällä huipputeholla.

Tilanteeni ei ole mihinkän muuttunut huipputehon osalta. Miksi siis joudun maksamaan uusien käyttäjien aiheuttaman kustannuksen, eikö nillä ole itsellään rahaa niitä maksaa vai onko kyse sosialismista?

Minä maksan ja olen aina maksanut aiheuttamisperiaatteen mukaan, miksi joudun nyt maksamaan vielä lisää sen päälle vaikka en ole lisänyt huipputehoa enkä sen käyttöä yhtään?

Siitähän pyritään nyt pois, jos ollaan menossa tuohon Fingridin kertomaan tapaan laajemminkin kuin vain teollisuuden osalta. Et sinä siinä mallissa siis joutuisi muiden sähkön käyttöä maksamaan, heillä on tarpeisiinsa mitoitetut liittymät ja tehomaksussa he maksaisivat oman käyttönsä mukaan.
        Mutta jos tämä ei sinulle sovi, mihin kilowattimäärään sinä rajaisit tuon kehitteillä olevan rajan? Siihen et vastannut.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Niin milloin olitkaan rakentanut talosi?

• Anonyymi00029
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Minulla paukkuu 25A sulakkeet jos on lämmitysvesivaraajan ja käyttövesivaraajan yövastukset päällä samanaikaisesti. Siksi ne on tehoporraskontaktorilla jaksotettu toimimaan eri aikaan. Samoin saunankiuas kytkee käyttövesivaraajan lämmityksen pois jos kiukaan kontaktori vetää.

Huipputehoa kyllä käytetään - mutta silloisen sähkö/verkkoyhtiön suositen mukaan yöaikana, ja maksan siitä korkeaa kuukausittaista perusmaksua 47€/kk. Siitä en ole narissut, narisen siitä että jos siihen lyödään joku 30€/kk lisää naapureiden sähköautoista johtuen.

• Anonyymi00022

... ja kun tämä on saatu läpi on seuraavana loistehomaksu.
      kvar mittari vain entisen viereen.

• Anonyymi00025

Se on kVAR.

• Anonyymi00023

Vai hetkelliseen huipputehoon. Mikähän se mahtaa olla, kun digitaalisen kWh mittarin näytteenottotaajuus on 32 mittausta per jakso.

• Anonyymi00024

Se on sen jakson aikana mitattu suurin teho.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      174
      8483
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      453
      7657
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      76
      3890
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      163
      3726
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      118
      3074
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      55
      2865
    7. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      44
      2081
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2076
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1903
    10. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      21
      1841
    Aihe