Opetusministeri tekee virheen, jos aikoo antaa selvityshenkilölle tehtäväksi selvittää uutta ainetta nykyisen ev.-lut. oman uskonnon opetuksen pohjalta eikä elämänkatsomustiedon (ET) pohjalta. Mitä selvittämistä on semmoinen, että lopputulos määrätään ennakolta mahtikäskyllä. Onko ET:n lyhenteen nimi joku enne, kun sitä noin sorretaan vakavassa asiassa?
Vaikka ET on tarkoitettu uskontokuntiin kuulumattomille lapsille ja nuorille sekä heille, joiden oman uskonnon opetusta ei ole järjestetty, sisältönsä puolesta se sopii, sopisi kaikille. Sen valinnan mahdollisuuden avaamista myös kirkon jäsenille on vaadittu.
Nykyinen kirkkoon liitettyjen ET-kielto on itse asiassa vakava yhdenvertaisuusongelma, joka rikkoo myös lapsen oikeuksien sopimusta. ET pitäisi avata ensin pikaisesti, sillä eihän syrjintä ole kelpoinen lähtökohta pitkäjänteiselle uuden aineen kehittämistyölle.
Opetushallituksen sivuilla kerrotaan muun muassa, että elämänkatsomustiedon opetuksen lähtökohtana ovat valmiiden oppijärjestelmien sijaan oppilaiden elämismaailma ja sen ilmiöt. ET antaa monipuolisen katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen lisäksi eettistä ja kriittistä ajattelu- ja toimintakykyä sekä oppimisen taitoja. Opetus tukee oppilaan elämänkatsomuksen ja identiteetin muodostumista ja hyvän elämän tavoittelua.
Katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä vaikuttaa aktiivisesti omaan ajatteluunsa ja toimintaansa. Tämä koskee myös oppilaiden opiskelua ja oppimista.
ET on paitsi tieto- myös taitoaine. Keskustelulla ja vuorovaikutuksella on tärkeä osa opiskelua.
ET on ollut oppiaineena jo 40 vuotta. Sitä opiskelevien osuus vaihtelee paikkakunnittain, Helsingissä se on 31 prosenttia. Monessa pienessä kunnassa ja koulussa osuus on paljon pienempi, mutta kautta maan oppilasmäärä on selvässä kasvussa ja vajaakäyttö vähenemässä.
Tekeekö opetusministeri virheen? kysyy Ylikoski
17
169
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kirkko ja kaupunki -lehden kyselyn mukaan kaikista pääkaupunkiseudun täysi-ikäisistä asukkaista 34 prosenttia pitää Jumalan olemassaoloa todennäköisenä tai luonnehtii uskoaan Jumalaan ehdottoman varmaksi. Kaikille yhtistä katsomusainetta ei pidä alkaa kehittää yhden tai useamman uskonnon lähtökohdasta.
Nykymaailmassa ja tulevaisuudessa on paljon muuta katsomuksellista ja eettistä pohdintaa kuin vain uskontojen pyhien kirjojen tarjoamat näkökohdat.
YLEn tutkimuksessa Suomalaisten pelot ja haaveet ilmeni, kun kysyttiin, mikä on erityisen tärkeää, että vain 11 prosenttia ihmisistä piti uskontoa erityisen tärkeänä, Uskonto sijoittui 27 tärkeän asian luettelossa sijalle 26.
Tällaisia asioita suomalaiset pitävät tärkeämpänä kuin uskontoa:
Puolison, lasten ja läheisten terveys, Rauha, Oma terveys, Turvallinen asuinympäristö, Perhe ja lapset, Vapaus olla sellainen kuin olen, Turvattu toimeentulo, Luotettava tieto, Ystävät ja muut läheiset ihmiset, Vapaus ilmaista oma mielipiteeni, Itselleni merkityksellisten asioiden tekeminen vapaa-ajalla, Rakkaus ja parisuhde, Demokratia, Tasa-arvo, Vakituinen työpaikka, Ympäristöstä huolehtiminen, Eläinten oikeudet, Itselleni merkityksellisten asioiden tekeminen työssä, Muiden ihmisten auttaminen, Koulutus, Oman ammattitaidon ylläpito, Mielihyvän ja nautintojen etsiminen, Itsensä hemmottelu, Taloudellinen menestys,
Menestys työelämässä. Vasta näiden jälkeen tuli ihmisten tärkeysjärjestyksessä uskonto.
Eikö ole hyvinkin perusteltua, että mahdollisen yhteisen oppiaineen kehittelyn lähtökohtana ja perustana tulee olla uskonnon sijaan elämänkatsomustieto?
Vielä parempi pohja syntyy, kun nopeasti avataan elämänkatsomustieto myös evl ja ort. kirkon jäseneksi liitetyille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi. - Anonyymi00002
Onhan hänellä mahdollisuus korjata itse toimeksiannossa noita puheitaan
- Anonyymi00003
Minä olen kastamattomana pakanana pärjännyt hyvin jo 52 vuotta . Itseeni olen uskonut ja viisaisiin ystäviin . Tutkinut olen monia uskontoja ja kyllä niissäkin on hyvää , mut myös paljon pahaa .
- Anonyymi00004
Kyllä, kommunistien opetusministeri Marinin hallituksessa ei ollut suorittanut
loppututkintoa eikä gradua mutta sormeili opetusta
ja nimitti komopetushallituksen pääjohtajan, joka nyt heitetään mäkeen kesäkuussa
2026 eli virheet korjaantuvat viimeistään silloin- Anonyymi00005
Onhan kirkkohallituksessa varmaan reserviä jäljellä, kun yksi otettiin kyseenalaisin perustein ministeriön ylijohtajaksi.
- Anonyymi00006
Hyvä kysymys. Kyllä tekee, kos ei ota ongelmia kritiikistä.
- Anonyymi00007
Tämä ET-turhake pitää likvidoida Suomen kouluopetuksesta.
Tilalle itseopiskelua ja urheilua . - Anonyymi00008
Siis tekee, JOS pysyy puheissaan.
- Anonyymi00009
Onhan se törkeää että opetusministerinä on ruotsinkielinen loppututkintoa suorittamaton kommunistiseen vähemmistöön Suomessa kuuluva VIELÄ 2000 - luvulla näin kuin jossain kolonialistien vai vaa maassa https://keskustelu.suomi24.fi/t/19238027/tekeeko-opetusministeri-virheen-kysyy-ylikoski#comment-139701810
- Anonyymi00010
Kun kysyy ja vastaa itse, saa mieleisensä vastauksen. Ylikoski antaisi mielellään mahtikäskyn - mikäli olisi mahtia.
- Anonyymi00011
Toivottavasti ottaa onkeensa saamastaan kritiikistä.
- Anonyymi00012
Tekee jos ei ota opiksi kun opetetaan.
- Anonyymi00013
Kyllä uhkaa tehdä, jos ei peräännyt hiukan lähtökohtana määrittelyssä.
- Anonyymi00014
Miettis vähän enne selvittäjien tehtävänantoa.
- Anonyymi00015
Onkovhänelle kerrottu ystävällisesti?
- Anonyymi00016UUSI
Kansanedustaja Pia Lohikoski on tehnyt eduskuntakyselyn asiasta.
- Anonyymi00017UUSI
Täytyypä kaivaa se jostain esiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 33732670
Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?622568Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien762025- 2071777
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1681678- 531501
Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.981267- 1221068
Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex1031031Huomioon ottaminen
Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin31984