Menkat 2kk myöhässä!!!

peloissaan

Mitä tulis tehdä?! Mistä mahtaa johtua?! Olen 15-vuotias 174 senttii pitkä ja 55 kiloo eli ihan normaali. En laihduta, mutta voisiko jotenkin stressi vaikuttaa tähän? Mulla on ollu paineita nyt just nää 2 viimestä kuukautta... Ei kai mulla oo mitään vakavaa sairautta?!? Kipuja mulla ei kyllä oo...mut jos se on salakavalaa... ääh ihmiset (etenkin naispuoliset) AUTTAKAA! Kiitos!

18

3939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outi

      No ovathan ne jo aikalailla myöhässä. Ensimmäinen vakiokysymys: voitko olla raskaana? Jos se on mitenkään mahdollista (eli olet ollut yhdynnässä viimeisten kolmen kuukauden aikana), niin kannattais melkein jo tehdä raskaustesti, niin ei tarvitsisi sitäkään sitten enää pohtia. Selvästi todennäköisempiä on tietysti edelleenkin muut vaihtoehdot paitsi jos olet ollut suojaamattomassa yhdynnässä tai esim. unohdellut e-pillereitä. Mutta jos olet esim neitsyt, niin tämän teorian voi samantien heittää roskikseen;)

      Stressi voi kyllä hyvin olla syynä menkkojen poisjääntiin. Ja sittenhän on vielä niin, että kun menkkoja ei kuulu eikä näy, niin stressi vain kasvaa niiden takia. Eli tämä varmaan on se selkeästi todennäköisin syy. Mitään vakavaa tai edes vähemmän vakavaa sairautta taustalla tuskin on, sillä eipä juuri ole kuvauksiisi sopivia sairauksia joissa menkat yllättäen katoaisivat, mutta muita oireita ei olisi. Kaikenlaiset hormonihäiriöt ovat nuorilla myös tavallisia joten siitäkin syystä voivat menkat jäädä välistä.

      Melkein kuitenkin suosittelisin terkkarille menoa tai käyntiä lääkärillä, niin tulisi sitten homma selvitettyä ja sinun ei enää tarvitsisi asiaa murehtia. Yksien menkkojen väliinjäänti on vielä hyvin tavallista, mutta kahdet putkeen on jo hieman harvinaisempaa. Tietysti jos niiden toisten pitäis alkaa suunnilleen vasta nyt, niin voit varmasti vielä odotella viikon ja katsoa josko niitä kuuluisi.

      • Outi

        Niin tajusin just, että sultahan onkin ilmeisesti jo kahdet menkat jäänyt välistä ja kolmansien pitäisi ilmeisesti nyt alkaa. Eli menepä ihmeessä käymään terveydenhoitajalla tai lääkärillä niin tulee juttu selvitettyä. Älä siis enää odottelekaan sitä viikkoa. Mahdolliset syyt on ihan samoja kuin jo edellä ehdottelinkin, mutta tuleepa sitten tarkemmin selvitettyä:)


      • pähkinä

        mulla oli kerran 3kk myöhässä olin varma et mä olen raskaana.mut ku aloin tehä testii niin ne alkoi,mä en sillon tiedostanut et m,ulla oli hirvee stressi,aina kantsii kyllä eka tietää onko raskaana pahoinvointi,lihominen heikko olo jne,yritä pärjätä


      • Anonyymi

        Minulla nuorena oli pitkä väli menkoissa. Voi olla että kun laihdutin, niin menkat jäi, alkaakseen sitten ajan tullen uudestaan


      • Anonyymi
        Outi kirjoitti:

        Niin tajusin just, että sultahan onkin ilmeisesti jo kahdet menkat jäänyt välistä ja kolmansien pitäisi ilmeisesti nyt alkaa. Eli menepä ihmeessä käymään terveydenhoitajalla tai lääkärillä niin tulee juttu selvitettyä. Älä siis enää odottelekaan sitä viikkoa. Mahdolliset syyt on ihan samoja kuin jo edellä ehdottelinkin, mutta tuleepa sitten tarkemmin selvitettyä:)

        Juuri näin, mene lääkäriin!


    • TT

      55 kg on noin pitkälle todella vähän, eli painosi ei ole "ihan normaali". Mutta ellet ole laihduttanut, niin se ei nyt ole tässä se ongelma.

      Stressihormoni voi käsittääkseni syrjäyttää sen hormonin, joka käynnistää vuodon. Olen itse joskus odotellut kaistapäisenä menssuja (en sen takia että pelkäisin raskautta, vaan sen takia että olo on sietämätön muuten), ja mitä kiihkeämmin olen odottanut, sitä varmemmin ne ovat olleet pois. Kun "unohtaa" ne, sitten ne tulevat. Ennemmin tai myöhemmin. Itselläni oli nuorena 6 kk putkeen pois, ja nuorena aikuisena kiertoväli oli jatkuvasti 60 vrk.

      Kuukautiset saattavat aiheuttaa monenmoista kommervinkkiä oikuttelullaan vuodesta toiseen... Mutta noin nuorella ei yleensä ole vielä mitään vakavia sairauksia poisjäännin takana. Ollos huoleton!

    • Kiira

      Olet vasta 15-v, ensimmäisinä vuosina kuukautiset voivat heitellä vaikka kuinka. Itselläni oli ensimmäiset 4 vuotta normaalit ja säännölliset kuukautiset, minkä jälkeen sekosivat täysin ja olivat poissa 6kk. Kävin gynekologilla ja sain e-pillerit. Sinä olet kyllä vielä liian nuori pillereihin.

      Mitä painoosi tulee, se ei todellakaan ole normaali, vaan olet selvästi liian laiha. jos olet viime aikoina laihtunut, voi se olla syynä menkkojen poisjääntiin.

      • peloissaan

        Minäkö liian laiha?! *nauraa huvittuneena* En todellakaan.. olen täysin normaalipainoinen niin ainakin terkkari on sanonut eli turha kiistää sitä... no joka tapauksessa huomasin just aamulla, että jotain punaista oli ilmaantunut pikkuhousuihini *iloitsee* Näin se menee.. mutta kiitän todella paljon asiantuntevista kommenteistanne.. pidän vinkkinne visusti mielessäni tulevaisuudessa, jos samanlaista tapahtuu! Mutta joka tapauksessa sydämelliset kiitokset teille kaikille! =)))


      • Anonyymi
        peloissaan kirjoitti:

        Minäkö liian laiha?! *nauraa huvittuneena* En todellakaan.. olen täysin normaalipainoinen niin ainakin terkkari on sanonut eli turha kiistää sitä... no joka tapauksessa huomasin just aamulla, että jotain punaista oli ilmaantunut pikkuhousuihini *iloitsee* Näin se menee.. mutta kiitän todella paljon asiantuntevista kommenteistanne.. pidän vinkkinne visusti mielessäni tulevaisuudessa, jos samanlaista tapahtuu! Mutta joka tapauksessa sydämelliset kiitokset teille kaikille! =)))

        No kyllä sinä aika laiha olet, paino indeksi vähän yli 18. Mutta olet vielä nuori.

        Nämä terveydenhoitajatkin ottavat nuo painoindeksit niin tosissaan, vaikka heidän pitäisi ymmärtää, että vähänkin pitemmillä ihmisillä painoindeksi alkaa näyttää ihan pieleen.

        Ennen normaalipainon alaraja oli 20, mutta nykyisinä anoreksian ihailun aikoina se on laskettu 18:aan.


      • peloissaan kirjoitti:

        Minäkö liian laiha?! *nauraa huvittuneena* En todellakaan.. olen täysin normaalipainoinen niin ainakin terkkari on sanonut eli turha kiistää sitä... no joka tapauksessa huomasin just aamulla, että jotain punaista oli ilmaantunut pikkuhousuihini *iloitsee* Näin se menee.. mutta kiitän todella paljon asiantuntevista kommenteistanne.. pidän vinkkinne visusti mielessäni tulevaisuudessa, jos samanlaista tapahtuu! Mutta joka tapauksessa sydämelliset kiitokset teille kaikille! =)))

        Kiva lukea myönteinen kokemus täällä kirjoittelusta


    • vfchvujgrjhgt

      mullaku oli jääny kahet menkat kokonaan pois ,kävin terkkaril ni terkkari sano et jos on puolvuotta myöhäs ni sit pitää mennä lääkärii o_o

    • 14 v.

      Mullakin on sama tilanne ja raskaus se syy minulla ei voi olla reilut 2 kk myöhässä alkaa jo vähä pelottaa olen vasta 14 vuotta mutta kuukautiseni olivat normaalit ennen tätä jo pari vuotta.kannattaako mennä lääkäriin?AUTTAKAA!

    • lvo

      14v: Kuukautiset voivat olla myöhässä esim. stressin, laihdutuksen tai flunssan vuoksi. Toki myös raskauden, mutta sanoit että se ei sinulla ole mahdollista eli oletan ettet ole ollut yhdynnässä. Jos olet ollut yhdynnässä raskaus on aina mahdollinen huolimatta käytetystä ehkäisystä. Lääkäriin kannattaa kipaista jos kuukautisia ei kuulu ja edellisistä säännöllisistä menkoista on kolmisen kuukautta aikaa.

    • Anonyymi

      Auttakaa mua oon 12 ja pelkään menkkojen takia ne on 2kk myöhässä mulla on ollu menkat vasta kerran ja painan varmaan joku 80 kiloo joten oon ihan sika yli painonen ja stressaantunut auttakaaa😭

      • Anonyymi

        Kuukautiset voi olla alussa epäsäännölliset eli ihan normaali tilanne sulla.


    • Kuukautiset voi tosiaan olla epäsäännölliset.
      Tosin mun exäni peloitteli myöhässä olevilla ja mahdollisella raskaudella kun suhde rupesi hiipumaan.

    • Anonyymi

      Minusta olet pituuteni nähden liian laiha,

    • Anonyymi

      Raskaana? Vai valeraskaus? Kohdun ulkopuolinen raskaus? Käy gynellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      33
      2949
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      94
      2040
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      108
      1423
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      9
      1409
    5. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1249
    6. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      77
      1199
    7. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      84
      1150
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      12
      1029
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      32
      913
    10. Kaikkea hyvää sulle

      Elämään. Toivottavasti löydät vierellesi ihanan naisen, jonka kanssa olet onnellinen. Se en ollut minä. Viimeiset heipa
      Ikävä
      36
      834
    Aihe