Monille usko merkitsee maagis-mystistä voimaa, jolla on mahdollista siirrättää itselleen jotain, mitä itsellä ei ole. Ihmiset kuvittelevat, että tämä heidän todelliseksi kuvittelemansa taikausko on uskoa, josta Paavali kirjoittaa. Näin ei ole. Kyse on kangastuksesta.
Monet ajattelevat, että vaikka Jeesus nimenomaan antoi henkensä koko maailman sovitukseksi ja lunastukseksi, Jumala jostain syystä päättikin perua Jeesuksen maailmalle hankkiman sovituksen ja lunastuksen ja muuttaa ne kauppatavaraksi, tämän maailman kaupustelijoiden rihkaman kaltaiseksi.
Jumala toisin sanoen seurasi Poikansa puhdasta ja kaunista elämää ja tekoja ja lopulta pitkänäperjantaina tämän kärsimyksiä ristillä ja tuumasi:
"Ihan kelpo suoritus, mutta ei riitä automaattisesti maailman lunastukseksi ja sovitukseksi sillä tavoin kuin Aadamin lankeemus riitti automaattisesti maailman langettamiseksi. Ei riitä tekemään Aadamin lankeemusta ihmiskunnan osalta tyhjäksi."
Ja niin Poikansa kuolemaan hitusen tyytymätön Jumala päätti, että jokaisen ihmisen on OSTETTAVA lunastus ja sovitus itselleen. Jeesuksen uhri sinällään ei riittänyt; se ainoastaan tuotti lunastuksen ja sovituksen kauppatavaraksi kauppias-Jumalan hyllylle.
Vaihdon välineeksi Jumala päätti kelpuuttaa ihmisten uskon. "Uskomalla Jeesukseen" ihminen voi ostaa tämän Jumalan pihistämän ja itselleen pidättämän sovitus-lunastus-pelastus-kokonaispaketin. Hieman erikoista tässä kaikessa on se, että tätä järjestelyä tulee samaan aikaan kutsua "armoksi" ja että Jeesuksen hankkimaa lunastusta ja sovitusta tulee kutsua ILMAISEKSI lahjaksi. :)
Ja toki erikoista on sekin, että Paavali meni kaiken tämän keskellä kirjoittamaan:
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa."
"jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;"
"Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa."
Miksiköhän ihmisten on niin vaikea uskoa tuohon Paavalin julistamaan sovituksen sanaan? Ehkäpä siksi, että heidät on opetettu pitämään uskoa vaihdon välineenä, jolla he kuvittelevat ostavansa Jumalalta itselleen sovituksen ja lunastuksen - sovituksen ja lunastuksen, joita heidän tulee samalla kutsua "ilmaisiksi".
Jos asia olisi noin niin kuin Paavali kirjoittaa, silloin uskolla käytävä kaupankäynti menettäisi merkityksensä. Usko menettäisi maagisen voimansa - sillä ei voisikaan ostaa sovitusta ja lunastusta itselleen. SELLAINEN usko olisikin turhaa eikä vain turhaa vaan peräti vääristynyttä. Sillä ei saisikaan ostettua sovitusta ja lunastusta.
Se ei olisikaan taikavoima, joka siirtäisi Jumalan pidättämän sovituksen ja saisi sen aikaan omalle kohdalle vaan se luottaisi yksinkertaisesti siihen, mitä on kirjoitettu:
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa."
Se olisi ihan vain uskoa ristin tapahtumaan. Uskoa Jeesukseen.
Usko, joka häpäisee sovituksen
27
179
Vastaukset
- Anonyymi00001
Syntien anteeksianto on hetki, jolloin yksilö hyötyy sovituksesta. Ilman tätä kokemusta ei voida pelastua ellei Jumala sitten ole antanut muita mahdollisuuksia.
- Anonyymi00006
Tämä on juuri se mantra, jolla sovitus häväistään, vaikkakin sitten tahattomasti.
- Anonyymi00002
Apt 2 : 38
Niin Pietari sanoi heille: "TEHKÄÄ PARANNUS ja ottakoon KUKIN teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Matt 3: 1, 2
1
Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa.
2
ja sanoi: "TEHKÄÄ PARANNUS ,sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."- Anonyymi00010
Tällaisilla sitaateilla aina joko puolustetaan tai vastustetaan sovituksen sanaa.
Kumpaan pyrit?
- Anonyymi00003
Usko häpäisee uskojansa.
Onhan siinnä aina kyse totuuden kieltämisestä.- Anonyymi00005
Eläköön se pieni ero:
- Minä uskon voittavani päävoiton lotossa lähitulevaisuudessa
- Minä tiedän päävoiton todennäköisyyden olevan häviävän pieni
Silti moni elää tuonkin uskomuksen varassa ja mukaan.
- Anonyymi00004
Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon"
Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.- Anonyymi00007
Jeesus ei tuon sanoessaan ollut vielä ristiinnaulittu.
- Anonyymi00008
Paavali päätti olla tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna.
(Saarnava Jeesus ei ollut vielä luanstanut koko maailmaa.) - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jeesus ei tuon sanoessaan ollut vielä ristiinnaulittu.
Sanot siis Jeesuksen muuttaneen opetustaan...
- Anonyymi00011
Jeesus olikin aikansa tunnetuimpia ryyppyveikkoja, tarinaniskijiä ja lestinheittäjiä.
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Sanot siis Jeesuksen muuttaneen opetustaan...
Näppärän kiero kiepautus.
Haepa minulle jostain Paavalin kirjeestä jokin sitaatti Jeesuksen saarnasta. Ihan mistä vain. Ja Paavali ilmoitti julistaneensa julistettavaksi saamansa Jumalan sanan täydellisesti. Sinun mielestäsi hän ei ilmeisesti tehnyt niin.
Mitäpä jos itse pohtisit, mikä sinua sovituksen sanassa ärsyttää? Miksi sitä on pakko vastustaa ja ratsastaa vieläpä Jeesuksella itsellään sitä vastustaessaan?
Eli väitätkö SINÄ Jeesuksen muuttaneen opetustaan annettuaan Paavalille julistettavaksi sovituksen sanan? - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Haepa minulle jostain Paavalin kirjeestä jokin sitaatti Jeesuksen saarnasta. Ihan mistä vain. Ja Paavali ilmoitti julistaneensa julistettavaksi saamansa Jumalan sanan täydellisesti. Sinun mielestäsi hän ei ilmeisesti tehnyt niin.
Mitäpä jos itse pohtisit, mikä sinua sovituksen sanassa ärsyttää? Miksi sitä on pakko vastustaa ja ratsastaa vieläpä Jeesuksella itsellään sitä vastustaessaan?
Eli väitätkö SINÄ Jeesuksen muuttaneen opetustaan annettuaan Paavalille julistettavaksi sovituksen sanan?Hyi saatana!
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Hyi saatana!
Lääkkeet, muista lääkkeet!
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Eli väitätkö SINÄ Jeesuksen muuttaneen opetustaan annettuaan Paavalille julistettavaksi sovituksen sanan?Paavali todisti käyttäen alkuseurakunnan uskontunnustusta:
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". - Anonyymi00026
Anonyymi00008 kirjoitti:
Paavali päätti olla tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna.
(Saarnava Jeesus ei ollut vielä luanstanut koko maailmaa.)>> (Saarnava Jeesus ei ollut vielä luanstanut koko maailmaa.) >>
Ristiinaulittu, henkensä antanut, kuolleista ylösnoussut, kirkastettu, Herra Jeesus Kristus otti Paavalin palvelukseensa näillä saatesanoilla:
15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi:
'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)
Paavali toimi toimeksiannon mukaisesti, julistaen mm. että:
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? ( 2Kor 6)
Tämän Paavali toi esille "sovituksen sanan" jälkeen kirjeessään.
Pelastuksen evankeliumin, uskon sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi00015
Mitähän sääntöjen vastaista:
Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. - Anonyymi00017
Sovitus luetaan hyväksi vasta sillä hetkellä, kun uskova saa syntinsä anteeksi ensimmäistä kertaa. Näin Raamattu opettaa.
- Anonyymi00023
Paitsi että ei opeta yhtikäs missään.
Aika huikeaa, että kykenet survomaan Raamattuun olemattomia.
Ja tekemään sovitus-sanasta täysin järjettömän.
- Anonyymi00018
Sovituksessa on kaksi puolta: Jumalan puoli ja ihmisen puoli.
Jumala sovitti itsensä maailman kanssa.
Mutta ihmisen kuuluu omalta puoleltaan hyväksyä sovitus kohdalleen.
2. Kor. 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
5:18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Tuossa puhutaan uudestisyntyneistä ihmisistä. Ilman uudestisyntymistä kukaan ei voi pelastua.- Anonyymi00019
Niin lue Joh. 3. Luku.
- Anonyymi00020
Sinä kirjoitat:
"Jumala sovitti itsensä maailman kanssa."
Paavali:
"Jumala sovitti maailman itsensä kanssa."
Kumpikohan teistä on oikeassa? Kumpikohan on ilmauksessaan tarkka ja täsmälinen? Kumpi on käsittänyt asian nurinkurisesti?
Vielä ei ole tullut vastaan henkilöä tällä foorumilla, joka olisi kyennyt/uskaltanut/halunnut pysähtyä jakeen 19 ääreen, lukea sen rauhallisesti ja - uskoa sen.
Tuossa suomennoksessa jae 20 on kammottavassa ristiriidassa jakeen 19 kanssa.
Se tuhoaa välittömästi sen, mitä jakeessa 19 lukee.
Tosiasiassa jakeen 20 tulisi kuulua suomeksi:
"Olkaa siis sovitetut Jumalan kanssa" tai
"Hyväksykää, että näin on myös teidänkin kohdallanne (kun kerran näin on koko MAAILMAN kohdalla)"
Ainoastaan tällöin jae 19 eli sovituksen sana on ja pysyy.
Paavali ei ollut mikään jakomielitautinen hullu, joka halusi härnätä lukijoitaan sanomalla koko maailman sovituksesta ja sitten heti seuraavalla jakeella tuhoaa kyseisen sanoman. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Sinä kirjoitat:
"Jumala sovitti itsensä maailman kanssa."
Paavali:
"Jumala sovitti maailman itsensä kanssa."
Kumpikohan teistä on oikeassa? Kumpikohan on ilmauksessaan tarkka ja täsmälinen? Kumpi on käsittänyt asian nurinkurisesti?
Vielä ei ole tullut vastaan henkilöä tällä foorumilla, joka olisi kyennyt/uskaltanut/halunnut pysähtyä jakeen 19 ääreen, lukea sen rauhallisesti ja - uskoa sen.
Tuossa suomennoksessa jae 20 on kammottavassa ristiriidassa jakeen 19 kanssa.
Se tuhoaa välittömästi sen, mitä jakeessa 19 lukee.
Tosiasiassa jakeen 20 tulisi kuulua suomeksi:
"Olkaa siis sovitetut Jumalan kanssa" tai
"Hyväksykää, että näin on myös teidänkin kohdallanne (kun kerran näin on koko MAAILMAN kohdalla)"
Ainoastaan tällöin jae 19 eli sovituksen sana on ja pysyy.
Paavali ei ollut mikään jakomielitautinen hullu, joka halusi härnätä lukijoitaan sanomalla koko maailman sovituksesta ja sitten heti seuraavalla jakeella tuhoaa kyseisen sanoman.Mitä jos nostaisit kytkintä? Universalismi ei saa täällä kannatusta. Et saa ketään kääntymään oppiinne. Luovuta jo! Viet liikaa palstatilaa.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Mitä jos nostaisit kytkintä? Universalismi ei saa täällä kannatusta. Et saa ketään kääntymään oppiinne. Luovuta jo! Viet liikaa palstatilaa.
Sekös sinua harmittaa! 😅😅😅
Minähän julistan sovituksen sanaa, kun se on ainoa totuus koko maailmankaikkeudessa. Koeta kestää. - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Sekös sinua harmittaa! 😅😅😅
Minähän julistan sovituksen sanaa, kun se on ainoa totuus koko maailmankaikkeudessa. Koeta kestää.Vai vielä sovituksen sanomaa.
Sinun oma "sovituksen sanomasi" sanoo niin, että pahat eivät tule kärsimään ,vaan he pääsevät kuin koira veräjästä.
Kuitenkin Jumalan sana sanoo:
Room. 12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
Hepr. 10:30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
Siis jos noin sanotaan Jumalan kansalle, niin mikä onkaan kohtalo niille, jotka eivät ole uskoneet ? - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Vai vielä sovituksen sanomaa.
Sinun oma "sovituksen sanomasi" sanoo niin, että pahat eivät tule kärsimään ,vaan he pääsevät kuin koira veräjästä.
Kuitenkin Jumalan sana sanoo:
Room. 12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
Hepr. 10:30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
Siis jos noin sanotaan Jumalan kansalle, niin mikä onkaan kohtalo niille, jotka eivät ole uskoneet ?Paavali kirjoittaa, että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa EIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN, ja sinuakos se korpeaa.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
- Anonyymi00027
Raamattu on Lähi-idän paimentolaisheimon vilkkaan mielikuvituksen tuote, ei mitään muuta.
Jokainen haluava saa tietysti tulkita noita tarinoita kuinka haluaa, mutta ei se muuta muuksi sitä tosiasiaa, että on edelleen mielikuvitustarinaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1186346Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3816167Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie696030Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443972Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452375Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42355Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1201411- 121251
- 1871098
- 59897