Äyskiminen, tiuskiminen ja paiskominen?

Kuulostaako tutulta? Sattuu sitä paremmissakin piireissä, kuten eduskunnassa, ainakin näin otsikot kertovat. Kouluissakin opettajat toisinaan käyttäytyvät tällä tavalla avustajiaan kohtaan jopa oppilaiden edessä - en ole tuota itse kokenut, mutta olen kuullut näin kerrottavan. Kotona kiusataan, päivähoitopaikoissa kiusataan, kouluissa kiusataan, työpaikalla kiusataan. Ja niissä monissa muissa paikoissa, joita en tähän arvaa luetella, niissäkin kiusataan.

Pitääkö omaa valtaansa osoittaa toista alistamalla vai minkälaisesta pahasta olosta pohjimmiltaan on kyse? Miksi kiusaaminen on niin kovin yleistä? Täälläkin varmaan on entisiä kiusaajia tai kiusattuja? Suuri osa on ollut hiljaisena yleisönä "hyväksymässä" tapahtunutta.

Toki sitä kiusaamista voi monella muullakin tavalla toteuttaa kuin äyskimällä, tiuskimalla ja paiskomalla. Useinhan kiusaaja valitsee sellaisen tilanteen, jossa ei ole muita todistajia. Kiusattu hämmentyy niin, ettei osaa toimia siinä tilanteessa. Kun kiusaaja on oikein ovela, niin hän toteuttaa kiusaamisen "mittatilaustyönä", että se oikein todella paljon kiusaa tuota onnetonta kiusattavaa. Jos hän oikein "onnistuu", niin kiusattu alkaa epäillä omaa mielenterveyttään, eikä ainakaan uskalla lähteä hakemaan apua - koska kokee itsensä niin arvottomaksi.

Millaisia ajatuksia tämä aihe herättää?

30

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ihmiset voivat henkisesti pahoin tässä pahoinvoivassa yhteiskunnassa.
      Terveisiä hallitukselle !

• Mitä pitää tehdä, että asiaan saadaan muutosta aikaan? Hallitus on aika kaukana tavallisesta ihmisestä. Jos siellä hallituksessa jotakin päätetään ja tehdään, niin se ei tapahdu ihan hetkessä. Voiko tavallinen kansalainen itse vaikuttaa omaan henkiseen hyvinvointiinsa?

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla "Ihmiset voivat henkisesti pahoin tässä pahoinvoivassa yhteiskunnassa"?

• Anonyymi00003
        Marraskuunkaktus kirjoitti:

Mitä pitää tehdä, että asiaan saadaan muutosta aikaan? Hallitus on aika kaukana tavallisesta ihmisestä. Jos siellä hallituksessa jotakin päätetään ja tehdään, niin se ei tapahdu ihan hetkessä. Voiko tavallinen kansalainen itse vaikuttaa omaan henkiseen hyvinvointiinsa?

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla "Ihmiset voivat henkisesti pahoin tässä pahoinvoivassa yhteiskunnassa"?

Hallitus jakoi kansan kahtia ja sen yhteiset verorahat rikkaille. Ilmapiiri on huono
        muun muassa häikäilemättömän hallituksen takia.
        Hallituksen päätöksien negatiivsista seurannaisvaikutuksista voisi tehdä
        piiiiitkän listan.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Hallitus jakoi kansan kahtia ja sen yhteiset verorahat rikkaille. Ilmapiiri on huono
        muun muassa häikäilemättömän hallituksen takia.
        Hallituksen päätöksien negatiivsista seurannaisvaikutuksista voisi tehdä
        piiiiitkän listan.

Edellinen hallitus päästi tilanteen niin pahaksi, että nykyinen ja varmasti sitä seuraavakin hallitus ovat suurissa ongelmissa.

Mutta voisimmeko me tavalliset ihmiset jollakin keinoin saada omaa ja toisten henkistä hyvinvointia edes vähän parempaan suuntaan. Menneiden märehtiminen on hedelmätöntä ja siitä tulee vain entistä pahemmalle tuulelle. Emme taida olla hallituksen nykyisiä emmekä tulevia päättäjiä? En minä ainakaan. Mutta jos sinä olisit hallituksessa, niin mitä sinä tekisit?

• Anonyymi00002

Ai siis opettajat kiusaa?

pian et saa opettajia jos haukut niitä

voin sanoa etten millään järjellisellä palkalla olisi mennyt murrosikäisten
      luokkaan opettaan missään mitään

nyt päästään opettajaista ja tilalle tulee tekoäly. Se on teknologian kosto kusipääoppilaille ja koulun pilaajille

• En väittänyt että kaikki opettajat tai että opettajat aina kiusaavat, vaan kirjoitin: "Kouluissakin opettajat TOISINAAN käyttäytyvät tällä tavalla."

En ole koskaan haaveillut opettajan ammatista, enkä ole koskaan ollut opettaja tai koulunkäyntiavustaja. Hyvä jos joku jaksaa siinä tehtävässä toimia. On varmasti haasteellinen tehtävä nykyään. Lapsia ei saa nykyään kasvattaa, ei ainakaan samalla tavoin kuin omassa lapsuudessani. Mutta kuitenkin lapset tarvitsevat rajat käyttäytymiselleen.

Eräs koulunkäyntiavustaja on kertonut, että koulunkäyntiavustajat ovat lapsia varten eivätkä opettajien piikoja ja palvelijoita, jollaisina jotkut opettajat heitä pitävät.

• Anonyymi00004

Sitä äyskimistä on palstallakin, poliittista äyskimistä, sama tyyppi monella palstalla hallituksen kimpussa.

• Harmi kun ei taida hallitus täällä käydä vastaamassa omasta puolestaan.

• Anonyymi00005
        Marraskuunkaktus kirjoitti:

Harmi kun ei taida hallitus täällä käydä vastaamassa omasta puolestaan.

Häiriköintiä ja haittaa tyyppi vain haluaa, pilata muut keskustelut.

• Verkkokiusaamiselle ilmeisesti ei voi mitään.

• Anonyymi00009

S24 tais olla ennen joku parempi kontrolli?

• Anonyymi00009 kirjoitti:

S24 tais olla ennen joku parempi kontrolli?

En ole ikinä nähnyt mitään kontrollia. Tai ainakaan minua ei ole bannattu? Onko semmoistakaan enää olemassakaan?

• Anonyymi00006

Ihminen voi olla kouluttamaton, kokematon tai tyhmä mutta ei saa olla avuton nyhverö. Joutuessani selaisen kanssa tekemisiin niin kyllä kärsivällisyyttäni koetellaan. Joskus liikaakin!

• No tuohan kertoo vain sinusta ja sinun suhtautumisestasi ihmiseen joka ei toimi toivomllasi tavalla. Oisko aika alkaa kasvattaa kärsivällisyyttäsi?

Avuton nyhverö voi siis olla "tyhmä", kiusaamisesi kohde eli olet siis mahdollinen kiusaaja. Ja ongelmahan on sinussa vai onko?

• Kysyn vielä että mitä arvelet "avuttomassa" nyhverössä saavan aikaan liika kärsivällisyyden koettelemuksesi?

• Anonyymi00008

Voi kauhea sentään ! Ja sinäkö olet täydellinen ?

• Anonyymi00013
        Siili25 kirjoitti:

No tuohan kertoo vain sinusta ja sinun suhtautumisestasi ihmiseen joka ei toimi toivomllasi tavalla. Oisko aika alkaa kasvattaa kärsivällisyyttäsi?

Avuton nyhverö voi siis olla "tyhmä", kiusaamisesi kohde eli olet siis mahdollinen kiusaaja. Ja ongelmahan on sinussa vai onko?

Minulla ei ole vähäisintäkään tarvetta kiusata ketään. Saati sitten avutonta nyhveröä mutta en välittäisi olla tekemisissä sellaisten kanssa.
        Älykäs voi olla nyhverö ja vastaavasti vähemmän lahjakas toimelias ja impulsseihin reagoiva.

Tuo tyhmyyden yhdistäminen nyhveröintiin kertoo asenteistanne riittävästi.
        Parempi kun en ryhdy erittelemään sitä!

Toimiminen haluamallani tavalla?! Nyhveröintiä on nimenomaan se jos ko. henkilö ei tuo ilmi eriävää mielipidettään kun sellainen on!!!

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Minulla ei ole vähäisintäkään tarvetta kiusata ketään. Saati sitten avutonta nyhveröä mutta en välittäisi olla tekemisissä sellaisten kanssa.
        Älykäs voi olla nyhverö ja vastaavasti vähemmän lahjakas toimelias ja impulsseihin reagoiva.

Toimiminen haluamallani tavalla?! Nyhveröintiä on nimenomaan se jos ko. henkilö ei tuo ilmi eriävää mielipidettään kun sellainen on!!!

Sinä sanoit että tyhmä saa olla mutta ei nyhverö. Minä tarkoitin että tyhmä voi olla myös nyhverö.
        Häiritseekö sinua tyhmä nyhverö😆

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Jos nyhverö ei uskalla tuoda sitä esille jostain syystä sinulle.

• Anonyymi00018

Nyhverökin voi pelastaa henkesi, soittaa 112:een, kun näkee sairaskohtauksesi....tms.

• Minusta tämä kuulostaa hyvinkin toden mukaiselta, uskottavalta ja varsin surulliselta. Mä oon ihmetellyt vuosia, miten nettikiusaaminen yleistyy somessa. Keitä ovat he jotka nostavat itsensä toisten arvostelijoiksi, haukkujiksi, alentajiksi, ja muuten vaan kiusaajiksi? Mikä lupa heille on annettu siihen? Oisko se läpielämän tietty tyyli suhtautua muihin ihmisiin ?

• Anonyymi00007

Jos tulet tänne mielipiteinesi olet asettanut itsesi vapaaksi riistaksi
      arvostelulle. Ihmisillä on oikeus olla eri mieltä kanssasi.

• Anonyymi00010

Kiitos samoin. 👄

• Asioista voi olla eri mieltä. Kiusaaminen on täysin eri asia.

• Anonyymi00011

Joillakin on niin pieni itsetunto, että jos heidän kanssa on eri mieltä
      he loukkaantuvat ja iskevät häirikkö- ja kiusaajaleiman eri mieltä
      olevaan.

• Anonyymi00019

Niitä näkyy.

• Anonyymi00014

Kun "kiusaaminen" pysyy aineettomalla tasolla niin se ei häiritse minua. Asia muuttuu jos se konkretisoituu.
      En muista koskaan tulleeni aineettoman kiusaamisen kohteeksi.

• Anonyymi00015

Miten nuo erotellaan: aineeton ja aineellinen kiusaaminen?

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Miten nuo erotellaan: aineeton ja aineellinen kiusaaminen?

Kännissä tai sevinpäin

• Anonyymi00016

Marraskuunkaktus...on ilo lukea sinun tekstiä...olet täysin oikeassa! Tutkimusten mukaan jo taaperoikäisistä löytyy psykopaatin/sosiopaatin tunnusmerkkejä,käytöksen tasolla. Luojan kiitos,kun en itse joutunut aikoinaan koulukiusatuksi,mutta Veikkoa kävi sääliksi,kun hän oli pulska ja kiltti...kiusaaja oli ns."heikkolahjainen"tollukka.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      102
      6651
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      369
      6221
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      60
      3093
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      111
      2574
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      108
      2225
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1814
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1663
    8. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      34
      1365
    9. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1340
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1237
    Aihe