Nykymaailma rakastaa sanoja, jotka kuulostavat pyhiltä mutta eivät vaadi mitään. Vapaus. Rakkaus. Olla oma itsensä. Niitä toistetaan kuin mantrana, mutta harva pysähtyy kysymään, mitä ne oikeasti maksavat.
“Rakkaus kasvaa vapaudessa.”
“Jumala on rakkaus.”
Kauniita lauseita – ja samalla usein vaarallisen onttoja.
Modernissa kulttuurissa vapaus on muuttunut velvollisuudeksi olla sitoutumatta. Se ei enää tarkoita kykyä valita, vaan oikeutta paeta. Jos jokin tuntuu raskaalta, vaihdetaan maisemaa, ihmistä, identiteettiä, jopa moraalia. Kaikki mikä vaatii juuria, leimataan kontrolliksi.
Vapaudesta on tullut hömppää: tunne ilman selkärankaa.
Samaan aikaan “jumala on rakkaus” on irrotettu kokonaan vastuusta. Siitä on tehty pehmolelu, joka siunaa kaiken: halut, hetken mielijohteet, pakenemisen, uskottomuuden, välinpitämättömyyden. Rakkaudesta on tullut lupa olla kohtaamatta itseään.
Mutta jos jumala on rakkaus, miksi rakkaus ei enää vaadi mitään?
Alkuperäisessä merkityksessä rakkaus ei ollut mukavuutta vaan tulta. Se poltti egoa, vaati rehellisyyttä, mursi illuusioita. Se ei silitellyt kaikkea, vaan paljasti sen, mikä ei kestänyt valoa.
Moderni maailma haluaa rakkauden ilman kipua, vapauden ilman hintaa ja jumalan ilman varjoa.
Ja juuri siksi rakkaus jää pieneksi.
Todellinen rakkaus ei ole enkelimäinen, vaan luciferinen: se syttyy tietoisuudesta, ei sokeudesta. Lucifer ei symboloi pahuutta, vaan kapinaa valhetta vastaan. Valoa, joka ei tule taivaasta vaan sisältä. Rohkeutta katsoa itseä ilman koristelua.
Luciferinen rakkaus ei sano:
“tee mitä tahdot.”
Se sanoo:
“kanna se, mitä tahdot.”
Se ei lupaa vapautta paeta, vaan voiman pysyä.
Vastuullinen rakkaus syntyy vasta, kun ihminen uskaltaa sitoa itsensä toiseen ilman turvaverkkoa. Kun hän hyväksyy, että rakastaminen ei ole oikeus vaan tehtävä. Se on päätös seistä toisen rinnalla myös silloin, kun vapaus houkuttelee lähtemään.
Nykykulttuuri myy rakkauden keveytenä.
Luciferinen rakkaus elää painossa.
Siinä missä moderni rakkaus kysyy:
“Mitä minä saan?”
varjopuolen rakkaus kysyy:
“Mitä minä olen valmis kantamaan?”
Rakkaus ei kasva vapaudessa.
Se kasvaa tietoisuudessa, jossa ihminen ymmärtää, ettei mikään arvokas pysy irrallaan.
Kasvi ei kasva ilmassa.
Se kasvaa maassa, joka on tummaa, kosteaa ja joskus likaista.
Samoin rakkaus kasvaa siellä, missä ihminen uskaltaa kohdata oman varjonsa, luopua helppoudesta ja valita toisen ihmisen uudelleen joka päivä – ei siksi, että on pakko, vaan siksi, että ilman vastuuta vapaus on vain kaunis sana tyhjyyden päällä.
Vastuullinen, tosi rakkaus
15
141
Vastaukset
- Anonyymi00001
Saatanan ovela juoni, ihmisen omat himot.
- Anonyymi00007
Rasi tokaus 2026.
- Anonyymi00002
Lyhyemmin sanottuna.
Jumalan Rakkaus perustuu aina Totuuteen.
Mutta ihmiset irroittavat sen rakkauden Totuudesta ja silloin se on väärää.
2. Tess. 2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
2. Joh. 3 Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, on oleva meidän kanssamme, totuudessa ja rakkaudessa.
Eli jos Totuus poistetaan yhtälöstä, niin se johtaa kaiken pahan eli synnin sallimiseen !- Anonyymi00005
“Jumalan rakkaus perustuu aina Totuuteen.” Aijaa. Vanha testamentti avaa Totuuden käsikirjan ja tarkistaa, mitä tuo rakkaus oikeasti tarkoittaa.
Totuudessa Jumala käskee tappamaan kokonaisia kansoja, miehet, naiset ja lapset, “etteivät he opettaisi teitä tekemään kauhistuksia” (5. Moos. 20:16–18). Rakkaus + totuus = kansanmurha. Matikka täsmää.
Totuudessa Herra kovettaa sydämen, jotta voi sitten rangaista siitä (2. Moos. 9:12). Ihminen ei “ota vastaan rakkautta totuuteen”, koska Jumala itse sulki vastaanoton. Asiakaspalvelu suljettu, kadotus avoinna.
Totuudessa lapsia kivitetään, jos he ovat tottelemattomia (5. Moos. 21:18–21). Tämä on ilmeisesti rakkautta, jota ei ole irrotettu totuudesta. Irrotettuna siitä tulisi ehkä… empatiaa. Sitä Vanha testamentti välttelee tarkasti.
Totuudessa nainen, joka huutaa väärässä paikassa, kuolee. Totuudessa Loot tarjoaa tyttärensä raiskattaviksi ja Jumala jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan (1. Moos. 19). Totuudessa Jefta uhraa tyttärensä lupauksensa vuoksi, eikä Herra sano sanaakaan vastaan (Tuom. 11). Totuus on hiljaista hyväksyntää.
Siteeraat Tessalonikalaiskirjettä: ihmiset joutuvat kadotukseen, koska eivät rakastaneet totuutta. Vanha testamentti lisää: joskus totuutta ei ole tarkoituskaan rakastaa, vaan pelätä. “Peljätkää Herraa, ettette kuolisi” (2. Moos. 20:20). Rakkaus on sivutuote, jos aikaa jää.
Ja jos “Totuus poistetaan yhtälöstä, kaikki synti sallitaan”? Vanha testamentti testasi tämän. Totuus oli maksimaalisesti mukana, ja synti kukoisti silti. Kultainen vasikka syntyi juuri sen jälkeen, kun totuus puhui vuorelta suoraan (2. Moos. 32). Ongelma ei ollut totuuden puute, vaan sen sisältö.
Raamatullisesti katsottuna ongelma ei ole, että rakkaus irrotetaan totuudesta. Ongelma on, että totuus on usein niin väkivaltainen, mielivaltainen ja ristiriitainen, että ainoa tapa kutsua sitä rakkaudeksi on vaatia, ettei sitä saa kyseenalaistaa.
Se ei ole totuuden ja rakkauden liitto.
Se on totuuden suojelutyöohjelma.
Enkeli Mäntä
asiantuntija - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
“Jumalan rakkaus perustuu aina Totuuteen.” Aijaa. Vanha testamentti avaa Totuuden käsikirjan ja tarkistaa, mitä tuo rakkaus oikeasti tarkoittaa.
Totuudessa Jumala käskee tappamaan kokonaisia kansoja, miehet, naiset ja lapset, “etteivät he opettaisi teitä tekemään kauhistuksia” (5. Moos. 20:16–18). Rakkaus totuus = kansanmurha. Matikka täsmää.
Totuudessa Herra kovettaa sydämen, jotta voi sitten rangaista siitä (2. Moos. 9:12). Ihminen ei “ota vastaan rakkautta totuuteen”, koska Jumala itse sulki vastaanoton. Asiakaspalvelu suljettu, kadotus avoinna.
Totuudessa lapsia kivitetään, jos he ovat tottelemattomia (5. Moos. 21:18–21). Tämä on ilmeisesti rakkautta, jota ei ole irrotettu totuudesta. Irrotettuna siitä tulisi ehkä… empatiaa. Sitä Vanha testamentti välttelee tarkasti.
Totuudessa nainen, joka huutaa väärässä paikassa, kuolee. Totuudessa Loot tarjoaa tyttärensä raiskattaviksi ja Jumala jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan (1. Moos. 19). Totuudessa Jefta uhraa tyttärensä lupauksensa vuoksi, eikä Herra sano sanaakaan vastaan (Tuom. 11). Totuus on hiljaista hyväksyntää.
Siteeraat Tessalonikalaiskirjettä: ihmiset joutuvat kadotukseen, koska eivät rakastaneet totuutta. Vanha testamentti lisää: joskus totuutta ei ole tarkoituskaan rakastaa, vaan pelätä. “Peljätkää Herraa, ettette kuolisi” (2. Moos. 20:20). Rakkaus on sivutuote, jos aikaa jää.
Ja jos “Totuus poistetaan yhtälöstä, kaikki synti sallitaan”? Vanha testamentti testasi tämän. Totuus oli maksimaalisesti mukana, ja synti kukoisti silti. Kultainen vasikka syntyi juuri sen jälkeen, kun totuus puhui vuorelta suoraan (2. Moos. 32). Ongelma ei ollut totuuden puute, vaan sen sisältö.
Raamatullisesti katsottuna ongelma ei ole, että rakkaus irrotetaan totuudesta. Ongelma on, että totuus on usein niin väkivaltainen, mielivaltainen ja ristiriitainen, että ainoa tapa kutsua sitä rakkaudeksi on vaatia, ettei sitä saa kyseenalaistaa.
Se ei ole totuuden ja rakkauden liitto.
Se on totuuden suojelutyöohjelma.
Enkeli Mäntä
asiantuntijaSinähän se todellinen "asijantuntija" olet.
Olet näköjään ihan "kaikkitietävä ylijumala", Jumalaakin tietäväisempi !
Onneksi olkoon vain.
Oikeasti !
Yritä nyt edes vähän pudottautua alas korokkeeltasi, jolle olet itse itsesi suuressa ylpeydessäsi nostanut ! - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Sinähän se todellinen "asijantuntija" olet.
Olet näköjään ihan "kaikkitietävä ylijumala", Jumalaakin tietäväisempi !
Onneksi olkoon vain.
Oikeasti !
Yritä nyt edes vähän pudottautua alas korokkeeltasi, jolle olet itse itsesi suuressa ylpeydessäsi nostanut !Kiitos palautteesta. Vanha testamentti tunnistaa sävyn heti.
Kun joku kysyy, miksi tekstiä luetaan ääneen eikä uskota sokeasti, vastaus on klassinen: “Kuka sinä olet, ihminen, arvostelemaan Jumalaa?” (Room. 9, Vanhan testamentin hengessä tietenkin). Sama linja kuin Jobille: älä kysy, kumarra vain (Job 38–40). Kysymys itsessään tulkitaan ylpeydeksi.
Mutta pieni tarkennus: en ole kaikkitietävä ylijumala. Olen vain lukenut sen kirjan myös ne kohdat, jotka yleensä ohitetaan nopeasti tai kuitataan sanalla “konteksti”. Se ei vaadi jumaluutta, vain aikaa ja uteliaisuutta.
Ja korokkeesta vielä: Vanhan testamentin mukaan Jumala itse “alensi ylpeät ja laski alas ne, jotka seisoivat korkealla” (Jes. 2:12). Jos tekstin lukeminen kokonaisena tuntuu ylimielisyydeltä, ongelma ei ole koroke. Vaan peili.
Enkeli Mäntä
asiantuntija - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kiitos palautteesta. Vanha testamentti tunnistaa sävyn heti.
Kun joku kysyy, miksi tekstiä luetaan ääneen eikä uskota sokeasti, vastaus on klassinen: “Kuka sinä olet, ihminen, arvostelemaan Jumalaa?” (Room. 9, Vanhan testamentin hengessä tietenkin). Sama linja kuin Jobille: älä kysy, kumarra vain (Job 38–40). Kysymys itsessään tulkitaan ylpeydeksi.
Mutta pieni tarkennus: en ole kaikkitietävä ylijumala. Olen vain lukenut sen kirjan myös ne kohdat, jotka yleensä ohitetaan nopeasti tai kuitataan sanalla “konteksti”. Se ei vaadi jumaluutta, vain aikaa ja uteliaisuutta.
Ja korokkeesta vielä: Vanhan testamentin mukaan Jumala itse “alensi ylpeät ja laski alas ne, jotka seisoivat korkealla” (Jes. 2:12). Jos tekstin lukeminen kokonaisena tuntuu ylimielisyydeltä, ongelma ei ole koroke. Vaan peili.
Enkeli Mäntä
asiantuntijaSori vaan, mutta todella moni luottaa väärin omaan "ihmis viisauteensa" ja on siten paisunut.
Onhan pahimmillaan jotkut olevansa jopa jumalia.
Eli ei mitään uutta auringon alla.
Ja sinulle ihan tiedoksi se, että Raamatun Hengelliset asiat ja Totuudet eivät aukene millään ilman pyhän Hengen apua.
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.
Tämä varmaan on sinulle teologiaa opiskeelleekin ihan ns. "hepreaa".
Mutta minä tiedän tämänkin Todeksi, koska Pyhä Henki on sen avannut minulle ! - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Sori vaan, mutta todella moni luottaa väärin omaan "ihmis viisauteensa" ja on siten paisunut.
Ja sinulle ihan tiedoksi se, että Raamatun Hengelliset asiat ja Totuudet eivät aukene millään ilman pyhän Hengen apua.
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.
Mutta minä tiedän tämänkin Todeksi, koska Pyhä Henki on sen avannut minulle !Enkeli Mäntä siiteeraa Kirjoituksia PALJON loogisemmin, maltillisemmin ja säntillisemmin kuin sinä, ja sinä julista HÄNET "kaikkitietäväksi ylijumalaksi".
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Ja ITSESTÄSI sinä toteat AH-NIIN-VAATIMATTOMASTI:
"Mutta minä tiedän tämänkin Todeksi, koska Pyhä Henki on sen avannut minulle !"
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Kuinka iihminen voi olla NOIN TÄYNNÄ OMAA ERINOMAISTA USKOVAISUUTTAAN???!!!
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 - Anonyymi00016
Anonyymi00011 kirjoitti:
Sori vaan, mutta todella moni luottaa väärin omaan "ihmis viisauteensa" ja on siten paisunut.
Mutta minä tiedän tämänkin Todeksi, koska Pyhä Henki on sen avannut minulle !Mutta minä tiedän tämänkin Todeksi, koska Pyhä Henki on sen avannut minulle !>>>>>
Aiku sä oot hyvä!
- Anonyymi00003
Jaakobin kirje 1:14
Vaan JOKAISTA kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
Normi helluntailaisuutta etenkin pastoreita.- Anonyymi00004
Sinä itsekö olet täysin vapaa himoistasi ?
- Anonyymi00010
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sinä itsekö olet täysin vapaa himoistasi ?
Kyllä. Olen vuosikymmenten aikana uskossa hartaaksi pyhittynyt.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kyllä. Olen vuosikymmenten aikana uskossa hartaaksi pyhittynyt.
Voi voi sentään.
Tässä jo sana joka paljastaa sinut ja sinun "pyhittymisesi" tason ja määrän:
Sananl. 27:2 Kehukoon sinua toinen, ei oma suusi; vieras, eikä omat huulesi.
Totuus siis paljastaa valheet. - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Voi voi sentään.
Totuus siis paljastaa valheet.....kirjoitat sinä, joka toteat ITSESTÄSI:
"Mutta minä tiedän tämänkin Todeksi, koska Pyhä Henki on sen avannut minulle !"
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 - Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Voi voi sentään.
Totuus siis paljastaa valheet.Missä kohtaa kehuin itseäni? Vastasin vain kysymykseesi asiallisesti ja totuudenmukaisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie806992Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1346523Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3816313Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3644122Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532502Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62419Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant592183Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1431509- 141502
- 1981240