Nyt kun hallituksen järjettömät päätökset vaikuttavat sosiaaliturvaan monella tapaa on aika ajatella keinoja pysäyttää tilanne. Alla muutama tapa jolla kansalainen voi vaikuttaa hallituksen tynnannimaiseen päätösvaltaan.
1. Eduskunnan oikeusasiamies
Tehokkain yksittäinen valvontaelin kansalaiselle.
Valvoo, että viranomaiset ja hallitus noudattavat perustuslakia ja ihmisoikeuksia
Voi tutkia, rikkovatko sosiaaliturvan leikkaukset perusoikeuksia
Kantelun voi tehdä kuka tahansa, maksutta
👉 https://www.oikeusasiamies.fi
(voi tehdä myös sähköisesti)
2. Oikeuskansleri
Valvoo hallituksen ja ministerien toiminnan lainmukaisuutta
Erityisesti hallituksen päätöksentekoa ja valmistelua
👉 https://www.okv.fi
3. Eduskunta ja kansanedustajat
Jokaisella kansanedustajalla on velvollisuus vastaanottaa kansalaisten palautetta
Erityisesti:
Perustuslakivaliokunta (jos kyse perusoikeuksista)
Sosiaali- ja terveysvaliokunta
Yksittäinen viesti ei kaada hallitusta, mutta laaja ja dokumentoitu palaute vaikuttaa.
4. Kansalaisaloite
Jos koette, että lainsäädäntö itsessään on ongelma
50 000 allekirjoitusta → eduskunnan pakko käsitellä asia
👉 https://www.kansalaisaloite.fi
5. Jos leikkaus koskee SINUA henkilökohtaisesti
Silloin kyse ei ole mielipiteestä vaan oikeusturvasta:
Kela / hyvinvointialue → oikaisuvaatimus
Sen jälkeen:
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta
Hallinto-oikeus
Tämä on usein ainoa keino saada yksittäinen päätös kumottua.
6. Kansainvälinen taso (tärkeä mutta epäsuora)
Suomi on saanut moitteita Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta.
Yksityishenkilö ei voi valittaa suoraan
Mutta:
Ammattiliitot
Järjestöt (esim. SOSTE, Amnesty, EAPN)
voivat tehdä kollektiivisia valituksia
Kansalaispaine ja dokumentointi auttavat näitä prosesseja.
Keinoja vaikuttaa sosiaaliturvaan
19
200
Vastaukset
- Anonyymi00001
Nykyään ei enää ole pulloja tai tölkkejä niin paljoa, että millä saisi jokapäiväisen leivän. Siksi kansalaistyö on ainoa vaihtoehto toimia oikein, että kansalaiset saavat elintarvike annoksensa,
- Anonyymi00002
Oletko kuullut koskaan takuueläkkeestä, millä tulee jo ihan kohtuullisesti toimeen.
Saahan niitä marjoja poimia suotuisaan aikaan kellariin hengen pitimiksi.
Eikä se tyhjien tölkkien keräämisen tuoma lisäansio ole lainkaan pahitteeksi.
Saati jos ihminen saa vuosien uurastuksen tuloksena sitä työeläkettä niin
siitähän se riemu repeää ja voi jopa viettää semikulutusjuhlaa .
- Anonyymi00003
Perustuslain ehto velvoittaa siis jokaisen ihmisen hankkimaan toimeentulonsa itse kykyjensä mukaan, niin sitten niin pitää toimia. On kuitenkin täysin työkykyisiä ja työikäisiä ihmisiä, jotka eivät näin tee ja rikkovat lakia.
Alla lainaus toisesta keskuselusta:
"oikeus toimeentuloon ja huolenpitoon on kahdella tavalla ehdollinen. Ensinnäkin kyse on vain välttämättömästä toimeentulosta ja huolenpidosta. Voidaan ihan perustellusti sanoa, että meillä sosiaaliturva ylittää roimasti sen, mikä on välttämätöntä.
Välttämätön on yksiselitteinen eikä ole olemassa mitään "aivan välttämätöntä" koska sana välttämätön tarkoittaa itsessään minimiä eikä sitä voi vähentää tai kasvattaa koska molemmissa tapauksissa se on joko emmän tai vähemmän kuin välttämätön.
Lisäksi toimeentuloa ja huolenpitoa määrittelee toinen ehto eli perustuslaki takaa ne vain ja ainoastaan niille, jotka eivät kykene sitä itse hankkimaan. Tämä ehto velvoittaa jokaisen ihmisen hankkimaan toimeentulonsa itse kykyjensä mukaan.
Omaisuuden suojaa voidaan siis murtaa sosiaaliturvan osalta vain välttämättömään tarpeeseen ja vain ihmisille, jotka eivät kykene itse pitämään huolta itsestään. On selvää, että perustuslakia ei noudateta."- Anonyymi00004
Kukaan ei juuri pysty itse toimeentuloaan järjestämääm ITSE jos laki ei turvaa.
Voidaanhan me leikata vanhuuseläkkeitä ja työeläkkeitä rajusti ja on sitten noiden eläkeläisten asia järjestää toimeentulonsa ITSE.
Palkkoja voidaan leikata rajusti ja niitäkin verottaa viellä rajummin ja tuonjälkeen vaatia että palkansaajien tulee järjestää toimeentulonsa ITSE.
Muu on saivartelua.. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Voidaanhan me leikata vanhuuseläkkeitä ja työeläkkeitä rajusti ja on sitten noiden eläkeläisten asia järjestää toimeentulonsa ITSE.
Palkkoja voidaan leikata rajusti ja niitäkin verottaa viellä rajummin ja tuonjälkeen vaatia että palkansaajien tulee järjestää toimeentulonsa ITSE.
Muu on saivartelua..Ei kun tuo on saivartelua.
- Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
Muu on saivartelua..Eläke on eri asia. Eläkeläinen ei ole enää työikäinen.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eläke on eri asia. Eläkeläinen ei ole enää työikäinen.
Työeläkeläinen senkun porskuttaa kun taas tuli se indeksikorotus.
- Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Työeläkeläinen senkun porskuttaa kun taas tuli se indeksikorotus.
Vai porskuttaa eläkeläispieru eläkeläislakissaan🎩
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Vai porskuttaa eläkeläispieru eläkeläislakissaan🎩
Tammikuussa tuli 20 € lisää nettoeläkkeeseen. Saa sillä kassillisen perusruokaa.
- Anonyymi00019UUSI
Onhan se täysin kohtuullista, että työikäiset ja työkykyiset elättävät itsensä työnteolla. Haaste on sitten siinä, että pitää myös olla työpaikkoja tarjolla, että voi elättää itsensä sillä työllä.
Ideologisesti työttömät ja muut loiset ovat sitten haaste. Kuluttavat muiden maksamia veroja osallistumatta itse mitenkään yhteiskunnan ylläpitoon ja kustannuksiin.
- Anonyymi00006
Työttömät kerään roskia,tupakantumppeja yms. Ettei yhteiskunnan maksamalla tuella vaan röhnötetä.
- Anonyymi00009
Joku 15 eskoo tunnilta niin lähetän työntekijöitä kerään roskia. Jollakin kymmenellä eurolla tunti niin voin lähettää väkee katseleen ja naureskeleen kun sinä keräät.
- Anonyymi00011UUSI
No paljo palkka? Voin kerätä,mut palkka kohdilleen. Ei ollenkaan paha työ.
- Anonyymi00016UUSI
Totahan mä teenkin, roskissa saattaa vielä olla jotain murusia ja stumppeja, kun kuivattaa niin saa hyviä sätkiä. Saako kottia jos menee yhteiskunnalle töihin?
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Joku 15 eskoo tunnilta niin lähetän työntekijöitä kerään roskia. Jollakin kymmenellä eurolla tunti niin voin lähettää väkee katseleen ja naureskeleen kun sinä keräät.
Mullakin oli tollanen kaveri, joka vaati tietyn palkan ennenkuin suostui töihin.
Itse tein kyllä terhakkaasti myös niitä pienipalkkaisia töitä.
Nyt kun molemmat on eläkkeellä niin hänen eläke on noin puolet mun eläkkeestä.
Olen ihan tyytyväinen omaan ansioon mutta kaverini ei jostakin syystä ole.
- Anonyymi00010UUSI
Tehkää pimeitä töitä. Niin minäkin teen.
- Anonyymi00012UUSI
Kyllä teen. Ain tehny.
- Anonyymi00013UUSI
Rahat räpylään💪🏼
- Anonyymi00014UUSI
Väkivalta kohdistetaan pieneen osaan ihmisistä joten heidän äänensä hukkuu muiden alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie766725Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1346493Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3806282Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3624083Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532482Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62399Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant442126Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1341492- 141442
- 1961212