Keinoja vaikuttaa sosiaaliturvaan

Anonyymi-ap

Nyt kun hallituksen järjettömät päätökset vaikuttavat sosiaaliturvaan monella tapaa on aika ajatella keinoja pysäyttää tilanne. Alla muutama tapa jolla kansalainen voi vaikuttaa hallituksen tynnannimaiseen päätösvaltaan.

1. Eduskunnan oikeusasiamies

Tehokkain yksittäinen valvontaelin kansalaiselle.

Valvoo, että viranomaiset ja hallitus noudattavat perustuslakia ja ihmisoikeuksia

Voi tutkia, rikkovatko sosiaaliturvan leikkaukset perusoikeuksia

Kantelun voi tehdä kuka tahansa, maksutta

👉 https://www.oikeusasiamies.fi

(voi tehdä myös sähköisesti)

2. Oikeuskansleri

Valvoo hallituksen ja ministerien toiminnan lainmukaisuutta

Erityisesti hallituksen päätöksentekoa ja valmistelua

👉 https://www.okv.fi

3. Eduskunta ja kansanedustajat

Jokaisella kansanedustajalla on velvollisuus vastaanottaa kansalaisten palautetta

Erityisesti:

Perustuslakivaliokunta (jos kyse perusoikeuksista)

Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Yksittäinen viesti ei kaada hallitusta, mutta laaja ja dokumentoitu palaute vaikuttaa.

4. Kansalaisaloite

Jos koette, että lainsäädäntö itsessään on ongelma

50 000 allekirjoitusta → eduskunnan pakko käsitellä asia

👉 https://www.kansalaisaloite.fi

5. Jos leikkaus koskee SINUA henkilökohtaisesti

Silloin kyse ei ole mielipiteestä vaan oikeusturvasta:

Kela / hyvinvointialue → oikaisuvaatimus

Sen jälkeen:

Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta

Hallinto-oikeus

Tämä on usein ainoa keino saada yksittäinen päätös kumottua.

6. Kansainvälinen taso (tärkeä mutta epäsuora)

Suomi on saanut moitteita Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta.

Yksityishenkilö ei voi valittaa suoraan

Mutta:

Ammattiliitot

Järjestöt (esim. SOSTE, Amnesty, EAPN)
voivat tehdä kollektiivisia valituksia

Kansalaispaine ja dokumentointi auttavat näitä prosesseja.

19

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Nykyään ei enää ole pulloja tai tölkkejä niin paljoa, että millä saisi jokapäiväisen leivän. Siksi kansalaistyö on ainoa vaihtoehto toimia oikein, että kansalaiset saavat elintarvike annoksensa,

• Anonyymi00002

Oletko kuullut koskaan takuueläkkeestä, millä tulee jo ihan kohtuullisesti toimeen.
        Saahan niitä marjoja poimia suotuisaan aikaan kellariin hengen pitimiksi.
        Eikä se tyhjien tölkkien keräämisen tuoma lisäansio ole lainkaan pahitteeksi.
        Saati jos ihminen saa vuosien uurastuksen tuloksena sitä työeläkettä niin
        siitähän se riemu repeää ja voi jopa viettää semikulutusjuhlaa .

• Anonyymi00003

Perustuslain ehto velvoittaa siis jokaisen ihmisen hankkimaan toimeentulonsa itse kykyjensä mukaan, niin sitten niin pitää toimia. On kuitenkin täysin työkykyisiä ja työikäisiä ihmisiä, jotka eivät näin tee ja rikkovat lakia.

Alla lainaus toisesta keskuselusta:

"oikeus toimeentuloon ja huolenpitoon on kahdella tavalla ehdollinen. Ensinnäkin kyse on vain välttämättömästä toimeentulosta ja huolenpidosta. Voidaan ihan perustellusti sanoa, että meillä sosiaaliturva ylittää roimasti sen, mikä on välttämätöntä.

Välttämätön on yksiselitteinen eikä ole olemassa mitään "aivan välttämätöntä" koska sana välttämätön tarkoittaa itsessään minimiä eikä sitä voi vähentää tai kasvattaa koska molemmissa tapauksissa se on joko emmän tai vähemmän kuin välttämätön.

Lisäksi toimeentuloa ja huolenpitoa määrittelee toinen ehto eli perustuslaki takaa ne vain ja ainoastaan niille, jotka eivät kykene sitä itse hankkimaan. Tämä ehto velvoittaa jokaisen ihmisen hankkimaan toimeentulonsa itse kykyjensä mukaan.

Omaisuuden suojaa voidaan siis murtaa sosiaaliturvan osalta vain välttämättömään tarpeeseen ja vain ihmisille, jotka eivät kykene itse pitämään huolta itsestään. On selvää, että perustuslakia ei noudateta."

• Anonyymi00004

Kukaan ei juuri pysty itse toimeentuloaan järjestämääm ITSE jos laki ei turvaa.
        Voidaanhan me leikata vanhuuseläkkeitä ja työeläkkeitä rajusti ja on sitten noiden eläkeläisten asia järjestää toimeentulonsa ITSE.

Palkkoja voidaan leikata rajusti ja niitäkin verottaa viellä rajummin ja tuonjälkeen vaatia että palkansaajien tulee järjestää toimeentulonsa ITSE.

Muu on saivartelua..

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Voidaanhan me leikata vanhuuseläkkeitä ja työeläkkeitä rajusti ja on sitten noiden eläkeläisten asia järjestää toimeentulonsa ITSE.

Palkkoja voidaan leikata rajusti ja niitäkin verottaa viellä rajummin ja tuonjälkeen vaatia että palkansaajien tulee järjestää toimeentulonsa ITSE.

Muu on saivartelua..

Ei kun tuo on saivartelua.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Muu on saivartelua..

Eläke on eri asia. Eläkeläinen ei ole enää työikäinen.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Eläke on eri asia. Eläkeläinen ei ole enää työikäinen.

Työeläkeläinen senkun porskuttaa kun taas tuli se indeksikorotus.

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Työeläkeläinen senkun porskuttaa kun taas tuli se indeksikorotus.

Vai porskuttaa eläkeläispieru eläkeläislakissaan🎩

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Vai porskuttaa eläkeläispieru eläkeläislakissaan🎩

Tammikuussa tuli 20 € lisää nettoeläkkeeseen. Saa sillä kassillisen perusruokaa.

• Anonyymi00019
        UUSI

Onhan se täysin kohtuullista, että työikäiset ja työkykyiset elättävät itsensä työnteolla. Haaste on sitten siinä, että pitää myös olla työpaikkoja tarjolla, että voi elättää itsensä sillä työllä.

Ideologisesti työttömät ja muut loiset ovat sitten haaste. Kuluttavat muiden maksamia veroja osallistumatta itse mitenkään yhteiskunnan ylläpitoon ja kustannuksiin.

• Anonyymi00006

Työttömät kerään roskia,tupakantumppeja yms. Ettei yhteiskunnan maksamalla tuella vaan röhnötetä.

• Anonyymi00009

Joku 15 eskoo tunnilta niin lähetän työntekijöitä kerään roskia. Jollakin kymmenellä eurolla tunti niin voin lähettää väkee katseleen ja naureskeleen kun sinä keräät.

• Anonyymi00011
        UUSI

No paljo palkka? Voin kerätä,mut palkka kohdilleen. Ei ollenkaan paha työ.

• Anonyymi00016
        UUSI

Totahan mä teenkin, roskissa saattaa vielä olla jotain murusia ja stumppeja, kun kuivattaa niin saa hyviä sätkiä. Saako kottia jos menee yhteiskunnalle töihin?

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Joku 15 eskoo tunnilta niin lähetän työntekijöitä kerään roskia. Jollakin kymmenellä eurolla tunti niin voin lähettää väkee katseleen ja naureskeleen kun sinä keräät.

Mullakin oli tollanen kaveri, joka vaati tietyn palkan ennenkuin suostui töihin.
        Itse tein kyllä terhakkaasti myös niitä pienipalkkaisia töitä.
        Nyt kun molemmat on eläkkeellä niin hänen eläke on noin puolet mun eläkkeestä.
        Olen ihan tyytyväinen omaan ansioon mutta kaverini ei jostakin syystä ole.

• Anonyymi00010
      UUSI

Tehkää pimeitä töitä. Niin minäkin teen.

• Anonyymi00012
        UUSI

Kyllä teen. Ain tehny.

• Anonyymi00013
        UUSI

Rahat räpylään💪🏼

• Anonyymi00014
      UUSI

Väkivalta kohdistetaan pieneen osaan ihmisistä joten heidän äänensä hukkuu muiden alle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      76
      6725
    2. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      134
      6493
    3. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      380
      6282
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      362
      4083
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      153
      2482
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2399
    7. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      44
      2126
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      134
      1492
    9. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      14
      1442
    10. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      196
      1212
    Aihe