Perustavatko Jehovan todistajat näkemyksensä Raamattuun?

Anonyymi-ap

Kuten tiedämme, Jehovan todistajat esittävät mielellään etteivät he seuraa ketään ihmistä, vaan he perustavat uskonsa ja periaatteensa Raamattuun. Myös mainosvaltuutettu muistaa muistuttaa tästä säännöllisin väliajoin.

Mutta kun todistajuus laitetaan luupin alle, mitä jää jäljelle?

Kun todistajille kerrottiin aikaisemmin, että miljoonat jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan, todistajat pitivät esitystä raamatullisena totuutena. Ei ollut. Se oli pelkkää ihmisten, hallintoelimen, seuraamista. Ne miljoonat kuolivat jo.

Kun Rutherford linjasi, että parta ei ole toivottu ulkonäköratkaisu, todistajat seurasivat näkemystä tyylin sata vuotta ja luokittelivat parralliset henkilöt seurakunnissa alempiarvoisiksi kuin partansa ajaneet. Monilla alueilla parrakkaille henkilöille ei annettu mahdollisuutta edetä teokraattisesti tai saada vastuita seurakunnissa. Todistajat pitivät tätäkin raamatullisena näkemyksenä, vaikka sille ei ollut mitään raamatullista tukea. Se oli pelkkää ihmisten, hallintoelimen, seuraamista.

Kun järjestö kertoi todistajille 1969, että sen ajan nuoret eivät ehtisi toteuttamaan maallista uraa ennen loppua, todistajat pitivät esitystä raamatullisena totuutena. Ei ollut. Se oli pelkkää ihmisten, hallintoelimen, seuraamista ja lisäksi väärä profetia.

Kun todistajat kieltäytyivät aikaisemmin elinsiirroista tai veren fraktioista, todistajat pitivät esityksiä raamatullisena totuutena. Eivät olleet. Ne olivat pelkkää ihmisten, hallintoelimen, seuraamista, jotka aiheuttivat turhia kuolemia.

Kun järjestö kertoo että vuosi 1914 on raamatullinen ja perustuu osiltaan Jerusalemin tuhon ajankohtaan, jonka järjestö ymmärtää tahallaan 20 vuotta väärin, kyse on sekä historian että Raamatun väärin esittämisestä. Ja koska asia on järjestön tiedossa, se levittää tietoisesti väärää oppia, vain koska ei voi luopua näkemyksestä, johon se on hirttänyt itsensä ja johon hallintoelin perustaa itse itselleen antamansa aseman uskollisena ja ymmärtäväisenä orjana.

Raamattu on todistajuudessa pelkkä viitteellinen manuaali, jota voi tulkita ihan miten hallintoelin kulloinkin sattuu parhaaksi katsomaan. Se mikä on tänään raamatullista on huomenna muisto vain.

15

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Niin. Eivät todistajat mitään Raamattua seuraa, hallintoelin määrittelee todistajien uskon ja siihen ei Raamattua tarvita kuin korkeintaan siteeksi.

• Kuten kaikki normaalit järkevät ihmiset tietävät, jt on hyvin vahingollinen huuhaa-lahko.

• Anonyymi00002

JT-uskonnossa Raamattu on lähinnä rekvisiittaa, jolla pyritään saamaan opille jumalallista auktoriteettia. Käytännössä sieltä poimitaan se mitä järjestön tarpeisiin kulloinkin sopii, epämieluisat kohdat taas ohitetaan tai selitellään tarkoittamaan jotain muuta. UM-käännöksen kotiinpäinvetämiset ovat tässä tukena, mutta ihan millä tahansa käännöksellä pystyy kyllä selittelemään asioita haluamallaan tavalla. UM helpottaa asiaa kyllä jonkin verran.

Todistajat saattavat oikeastikin kuvitella, että oppi olisi raamatullinen ja jopa toistelevat sitä, ettei "mennä yli eikä ali sen mitä on kirjoitettu", mikä kylläkin on täysin valheellinen väite. Järjestö menee jatkuvasti yli sen, mitä on kirjoitettu, ja toisaalta ei kaikkea kirjoitettuakaan ota vakavasti.

JT:t eivät huomaakaan miten järjestö viilaa heitä linssiin Raamatulla, koska itsenäistä ajattelua pidetään pahana. Jos todistaja ei ole luonnostaan yksinkertainen hölmö, hänen tulee järjestöön ja oppiin liittyvissä asioissa kuitenkin olla käyttämättä kriittistä ajattelukykyään. Ja jos joku alkaa eriäviä näkemyksiä ääneen viljellä, hän äkkiä löytää itsensä seurakunnan ulkopuolelta kartettuna. Tehokas systeemi: kun toisinajattelijat vaiennetaan tai poistetaan maisemista, mikään ei uhkaa vallanpitäjien asemaa. Samaa käyttävät muutkin diktatuurit.

• Anonyymi00003

Tässä esimerkkinä muutamia asioita, joissa Jehovan todistajien järjestö kääntää Raamatun tekstin selvän merkityksen päälaelleen.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
      - Todistajissa tämä tulkitaan viittauksena "voideltuihin" ja "maallisen toivon omaaviin", vaikka kyse oli juutalaisista ja kansojen ihmisistä

Matt. 24:45 "Kuka siis on uskollinen ja viisas palvelija, jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan?
      - Järjestön mukaan tämä on viittaus Jehovan todistajien hallintoelimeen (aiemmin "voideltujen" muodostama "orjaluokka"), vaikka kyseessä oli yleisluontoinen kehoitus ja varoitus Jeesuksen seuraajille

Matt. 24:34 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.
      - Tämän merkityksestä on ollut järjestöllä useita hyvinkin erilaisia tulkintoja, vaikka Jeesus puhui paikalla olleille kuulijoilleen ja hänen kertomiensa asioiden piti tapahtua näiden elinaikana

Matt. 24:14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.
      - Järjestö on odotuttanut todistajilla pikaista loppua aivan näillä näppäimillä vuosikymmenien ajan, vaikka Vartiotornin "hyvää uutista" ei todellakaan ole saarnattu kaikkialle maailmaan, eikä kristinusko missään muodossa ole levinnyt kaikkialle maailmaan

Ap. t. 15:29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta
      - Apostolien ohje liittyi aikansa tilanteeseen eikä sillä ollut mitään tekemistä veren lääketieteellisen käytön kanssa. Järjestö tulkitsee tämän kuitenkin niin, että tuo kieltää veren tiettyjen osien lääketieteellisen käytön, mutta jotkin osat ovat kuitenkin sallittuja. Oppi on muuttunut useita kertoja ja tuskin kaikkea on vielä nähty.

1. Kor. 14:39 Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista.
      - Mistähän löytyisi todistaja, joka tavoittelee profetoimisen lahjaa, tai pidetäänkö kielillä puhumista sopivana eikä sitä pyritä estämään?

Ef. 4:4 On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi. 5 Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
      - Todistajissa on kaksi eri toivoa, maallinen ja taivaallinen, vaikka piti olla vain yksi. Kasteitakin on kaksi: vesikaste, jonka saavat kaikki, sekä lisäksi erillinen henkikaste, joka on vain "voidelluille".

Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. -- 41 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.
      - Todistajissa kasteelle meneminen vaatii vähintään kuukausien prosessin, jossa edellytetään mm. kokouksissa käymistä ja kenttäpalvelukseen osallistumista. Tällaiselle ei tietenkään ole mitään raamatullista mallia saati vaatimusta.

1. Kor. 11:26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
      - Todistajissa ehtoollinen varataan vain "voidelluille" ja sitä tulee viettää vain kerran vuodessa, vaikka tällaisia opetuksia Raamatussa ei missään ole. Pikemminkin päinvastoin Raamatun mukaan ehtoollisen viettäminen oli tavanomaista, mm. maininnat leivän murtamisesta, joka ei tarkoittanut tavallista ateriointia.

Ilm. 1:7-- Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen.
      - Todistajissa Jeesus on jo palannut näkymättömänä, vuonna 1874 tai 1914 riippuen mistä Vartiotornista katsoo, eikä näkyvää paluuta oteta kirjaimellisena asiana

Ilm. 20:4 Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
      - Järjestön mukaan tuhatvuotiseen valtakuntaan herätetään muinoin kuolleita ihmisiä, vaikka näin ei pitänyt olla

Ilm. 7:4 Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän. Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista
      - Järjestö tulkitsee 144000 kirjaimellisena lukuna ja liittää sen "voideltuihin" kristittyihin, jotka hallitsevat Jeesuksen kanssa, vaikka Raamattu ei missään tällaista kytköstä tee

• Anonyymi00004

Lisää kohtia:

Matt. 6:9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
        - Järjestö nimittää tätä "mallirukoukseksi", jota ei kuitenkaan tule käyttää, vaikka Jeesus siihen itse kehoittaa. Isä meidän -rukouksen esittäminen valtakunnansalin lavalta olisi kuulijoille äärimmäisen vaivaannuttava kokemus ja tabun rikkominen. On kyseenalaista, saisiko tuon edes jatkaa loppuun saakka ja sanomista ainakin tulisi jälkeenpäin. Miksi, jos Jeesuskin siihen kehoitti? (Syy on itse asiassa Vartiotornin halu erottautua "kristikunnasta" boikotoimalla Isä meidän -rukousta)

1. Kor. 5:11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
        - Todistajissa erottamisen ja karttamisen perusteeksi riittää periaatteessa mikä tahansa erimielisyys järjestön kanssa, jos vanhimmat niin päättävät. Yksilöllä ei ole tässä harkintavaltaa, vaan hänen on osallistuttava karttamiseen, vaikka olisi eri mieltä sen aiheellisuudesta. Jos ei karta, voi joutua itse kartetuksi. Raamatussa ei kuitenkaan ole ohjetta, että pitäisi karttaa sellaista, joka ei suostu karttamaan erotettua, eikä myöskään itse eronneita vaadita karttamaan. Järjestö menee yli sen mitä on kirjoitettu ja säätää omiaan. Karttamisoppi on myös muuttunut useita kertoja, mikä sekin alleviivaa sitä että kyseessä on tulkinta, ei suoraan Raamattuun perustuva oppi.

Luuk. 12:33 "Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille. Hankkikaa kukkarot, jotka eivät tyhjene, kootkaa taivaisiin aarre, joka ei ehdy. Siellä ei varas pääse siihen käsiksi eikä koi tee tuhojaan.
        - Köyhien auttamista ei pidetä Jehovan todistajien uskonnossa tärkeänä, vaikka siihen on Jeesuksen kehoituksia ja varhaiskristittyjen malli. Järjestö ei harrasta mitään hyväntekeväisyyttä tai köyhien auttamista näiden käsitteiden tavanomaisessa merkityksessä. Katastrofialueille saatetaan antaa jotain apua, sekin pääasiassa siellä oleville todistajille.

1. Kor. 1:10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä. 11 Olen näet saanut kuulla Khloen väeltä, että teillä, veljeni, on keskenänne riitoja. 12 Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen", "Minä Kristuksen". 13 Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?
        - Järjestö vaatii todistajilta ehdotonta yksimielisyyttä ja tottelevaisuutta hallintoelimelle, toisinajattelijat vaiennetaan tai erotetaan seurakunnasta. Kuitenkaan edes Paavali ei vaatinut tällaista, vaan hyväksyi tosiasiana kristittyjen keskuudessa olevan hajaannuksen, vaikka toivoikin yksimielisyyttä. Kyseessä on kuitenkin vain kehoitus ja vetoomus, ei uhkavaatimus, jota tehostettaisiin erottamisen ja karttamisen uhalla.

Sananl. 4:18 Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo, joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
        - Sananlasku koskee oikeamielisten vaellusta. Järjestö kuitenkin omii tämän oikeuttamaan jatkuvia erehdyksiään, sekoilujaan ja oppimuutoksiaan, jotka todistajien tulee ottaa kiitollisena vastaan "valon kirkastumisena".

Ap. t. 1:11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."
        - Järjestö tulkitsee tämän mielikuvituksellisesti viittauksena Jeesuksen näkymättömään paluuseen vedoten siihen, että Jeesus meni pois opetuslasten näkyvistä ja vasta sitten siirtyi taivaaseen, henkimaailmaan. Enkeli viittaa tuossa kuitenkin siihen, mitä opetuslapset näkivät - ei siihen, mitä tapahtui jossain pilven takana heidän näkymättömissään. Jae 9: "Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään." Tässäkin kyseessä siis oli viittaus Jeesuksen näkyvään paluuseen, yksi viittaus monien joukossa. Varhaiskristityt tosiaan odottivat Jeesuksen näkyvää, ei näkymätöntä paluuta.

Hepr. 1:5 Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.
        Hepr. 1:13 Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: -- Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.
        - Järjestö opettaa Jeesuksen olevan enkeli Mikael, vaikka Raamattu tekee selkeän eron Jeesuksen ja enkelien välillä

• Anonyymi00010
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Lisää kohtia:

Matt. 6:9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
        - Järjestö nimittää tätä "mallirukoukseksi", jota ei kuitenkaan tule käyttää, vaikka Jeesus siihen itse kehoittaa. Isä meidän -rukouksen esittäminen valtakunnansalin lavalta olisi kuulijoille äärimmäisen vaivaannuttava kokemus ja tabun rikkominen. On kyseenalaista, saisiko tuon edes jatkaa loppuun saakka ja sanomista ainakin tulisi jälkeenpäin. Miksi, jos Jeesuskin siihen kehoitti? (Syy on itse asiassa Vartiotornin halu erottautua "kristikunnasta" boikotoimalla Isä meidän -rukousta)

1. Kor. 5:11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
        - Todistajissa erottamisen ja karttamisen perusteeksi riittää periaatteessa mikä tahansa erimielisyys järjestön kanssa, jos vanhimmat niin päättävät. Yksilöllä ei ole tässä harkintavaltaa, vaan hänen on osallistuttava karttamiseen, vaikka olisi eri mieltä sen aiheellisuudesta. Jos ei karta, voi joutua itse kartetuksi. Raamatussa ei kuitenkaan ole ohjetta, että pitäisi karttaa sellaista, joka ei suostu karttamaan erotettua, eikä myöskään itse eronneita vaadita karttamaan. Järjestö menee yli sen mitä on kirjoitettu ja säätää omiaan. Karttamisoppi on myös muuttunut useita kertoja, mikä sekin alleviivaa sitä että kyseessä on tulkinta, ei suoraan Raamattuun perustuva oppi.

Luuk. 12:33 "Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille. Hankkikaa kukkarot, jotka eivät tyhjene, kootkaa taivaisiin aarre, joka ei ehdy. Siellä ei varas pääse siihen käsiksi eikä koi tee tuhojaan.
        - Köyhien auttamista ei pidetä Jehovan todistajien uskonnossa tärkeänä, vaikka siihen on Jeesuksen kehoituksia ja varhaiskristittyjen malli. Järjestö ei harrasta mitään hyväntekeväisyyttä tai köyhien auttamista näiden käsitteiden tavanomaisessa merkityksessä. Katastrofialueille saatetaan antaa jotain apua, sekin pääasiassa siellä oleville todistajille.

1. Kor. 1:10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä. 11 Olen näet saanut kuulla Khloen väeltä, että teillä, veljeni, on keskenänne riitoja. 12 Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen", "Minä Kristuksen". 13 Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?
        - Järjestö vaatii todistajilta ehdotonta yksimielisyyttä ja tottelevaisuutta hallintoelimelle, toisinajattelijat vaiennetaan tai erotetaan seurakunnasta. Kuitenkaan edes Paavali ei vaatinut tällaista, vaan hyväksyi tosiasiana kristittyjen keskuudessa olevan hajaannuksen, vaikka toivoikin yksimielisyyttä. Kyseessä on kuitenkin vain kehoitus ja vetoomus, ei uhkavaatimus, jota tehostettaisiin erottamisen ja karttamisen uhalla.

Sananl. 4:18 Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo, joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
        - Sananlasku koskee oikeamielisten vaellusta. Järjestö kuitenkin omii tämän oikeuttamaan jatkuvia erehdyksiään, sekoilujaan ja oppimuutoksiaan, jotka todistajien tulee ottaa kiitollisena vastaan "valon kirkastumisena".

Ap. t. 1:11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."
        - Järjestö tulkitsee tämän mielikuvituksellisesti viittauksena Jeesuksen näkymättömään paluuseen vedoten siihen, että Jeesus meni pois opetuslasten näkyvistä ja vasta sitten siirtyi taivaaseen, henkimaailmaan. Enkeli viittaa tuossa kuitenkin siihen, mitä opetuslapset näkivät - ei siihen, mitä tapahtui jossain pilven takana heidän näkymättömissään. Jae 9: "Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään." Tässäkin kyseessä siis oli viittaus Jeesuksen näkyvään paluuseen, yksi viittaus monien joukossa. Varhaiskristityt tosiaan odottivat Jeesuksen näkyvää, ei näkymätöntä paluuta.

Hepr. 1:5 Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.
        Hepr. 1:13 Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: -- Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.
        - Järjestö opettaa Jeesuksen olevan enkeli Mikael, vaikka Raamattu tekee selkeän eron Jeesuksen ja enkelien välillä

Amen!

• Anonyymi00005

Tämä on näitä todistajille erittäin vaikeita kommentoitavia aiheita, jotka jäävät mielellään koskematta. Mainosvaltuutettukin jaksaa kyllä vääntää jostain muuten raamatulliseksi katsomastaan aiheesta vaikka maailman tappiin, mutta nämä oikeasti merkittävät ja järjestön luonteesta kertovat yksityiskohdat jätetään mielellään omaan rauhaansa.

Joka tietysti kertoo järjestön ja todistajien totuuden varsinaisesta olemuksesta - se on pelkkää tyhjää uhoa, joka ei kestä avointa tarkastelua.

• Anonyymi00006

Todistajat voivat kyllä vääntää jostain epäolennaisesta ja arvostella kirkkoa, mutta jos etsitään sellaista pohjaa, mikä perustaisi väitteen järjestön asemasta ainoana oikeana tosi uskontona, niin huomataan että järjestö on rakennettu tyhjän päälle.

Esimerkiksi:
        - Raamatun alkukertomukset Aadamista ja Eevasta sekä Nooan ajan vedenpaisumuksesta eivät ole historiallisia
        - Jeesus ei palannut vaikka lupasi, tai joku on pistänyt sanoja Jeesuksen suuhun - joka tapauksessa huono juttu järjestön kannalta
        - Jeesus ei ole palannut edes näkymättömänä vuonna 1914, eikä myöskään 1874
        - Ei ole olemassa mitään uskollista ja ymmärtäväistä orjaa, joka olisi asetettu jakamaan hengellistä ravintoa
        - Järjestö on esittänyt koko olemassaolonsa ajan noloja ja kummallisia aikalaskelmia, joista useimmista järjestö on itsekin jo luopunut. Ennustetut aikaikkunat ovat menneet umpeen, esim. sukupolvin versiot ovat menneet vanhaksi ja 1960-luvun nuoretkin ovat ehtineet tulla vanhaksi tässä asiainjärjestelmässä, vaikka heitä vaadittiin tunnustamaan tosiasiana, että näin ei tapahtuisi.
        - Järjestö ei kykene rehellisyyteen ja avoimuuteen oman historiansa ja oppinsa suhteen, eikä kykene ottamaan kritiikkiä vastaan minkäänlaisella nöyryydellä. Ulkopuolelta tuleva kritiikki ohitetaan merkityksettömänä tai selitellen, sisäpuolelta tuleva kritiikki vaiennetaan.
        - Jäseniä ja kiinnostuneita manipuloidaan pysyttelemään erossa kriittisestä tiedosta
        - Ulkopuolisille, medialle, viranomaisille, oikeusistuimille ja omille rivijäsenillekin valehdellaan silmät ja korvat täyteen
        - Järjestö ei kykene mihinkään ilman rahaa, jota pitää olla sitten jatkuvasti vailla. Miten tämä on mahdollista, jos Jehova on kaiken takana?
        - Saarnaamistyötä voidaan tehdä lähinnä länsimaissa ja kristinuskon valmiiksi valtaamilla alueilla. Mikään ei viittaa siihen, että Vartiotornin "hyvä uutinen" tultaisiin saarnaamaan kaikille kansoille.
        - Julistajamääräkin polkee paikallaan tai länsimaissa suorastaan laskee. Edes kohtalainen puolustustaistelu on onnistunut vain julistajan kriteerejä löysäämällä.

Ja tämäkö pitäisi uskoa ihmeelliseksi Totuudeksi, jonka vain harvat löytävät? Ainoaksi tosi uskonnoksi, joka eroaa kaikista muista "ihmistekoisista" tai "vääristä" uskonnoista? Juu ei.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Todistajat voivat kyllä vääntää jostain epäolennaisesta ja arvostella kirkkoa, mutta jos etsitään sellaista pohjaa, mikä perustaisi väitteen järjestön asemasta ainoana oikeana tosi uskontona, niin huomataan että järjestö on rakennettu tyhjän päälle.

Esimerkiksi:
        - Raamatun alkukertomukset Aadamista ja Eevasta sekä Nooan ajan vedenpaisumuksesta eivät ole historiallisia
        - Jeesus ei palannut vaikka lupasi, tai joku on pistänyt sanoja Jeesuksen suuhun - joka tapauksessa huono juttu järjestön kannalta
        - Jeesus ei ole palannut edes näkymättömänä vuonna 1914, eikä myöskään 1874
        - Ei ole olemassa mitään uskollista ja ymmärtäväistä orjaa, joka olisi asetettu jakamaan hengellistä ravintoa
        - Järjestö on esittänyt koko olemassaolonsa ajan noloja ja kummallisia aikalaskelmia, joista useimmista järjestö on itsekin jo luopunut. Ennustetut aikaikkunat ovat menneet umpeen, esim. sukupolvin versiot ovat menneet vanhaksi ja 1960-luvun nuoretkin ovat ehtineet tulla vanhaksi tässä asiainjärjestelmässä, vaikka heitä vaadittiin tunnustamaan tosiasiana, että näin ei tapahtuisi.
        - Järjestö ei kykene rehellisyyteen ja avoimuuteen oman historiansa ja oppinsa suhteen, eikä kykene ottamaan kritiikkiä vastaan minkäänlaisella nöyryydellä. Ulkopuolelta tuleva kritiikki ohitetaan merkityksettömänä tai selitellen, sisäpuolelta tuleva kritiikki vaiennetaan.
        - Jäseniä ja kiinnostuneita manipuloidaan pysyttelemään erossa kriittisestä tiedosta
        - Ulkopuolisille, medialle, viranomaisille, oikeusistuimille ja omille rivijäsenillekin valehdellaan silmät ja korvat täyteen
        - Järjestö ei kykene mihinkään ilman rahaa, jota pitää olla sitten jatkuvasti vailla. Miten tämä on mahdollista, jos Jehova on kaiken takana?
        - Saarnaamistyötä voidaan tehdä lähinnä länsimaissa ja kristinuskon valmiiksi valtaamilla alueilla. Mikään ei viittaa siihen, että Vartiotornin "hyvä uutinen" tultaisiin saarnaamaan kaikille kansoille.
        - Julistajamääräkin polkee paikallaan tai länsimaissa suorastaan laskee. Edes kohtalainen puolustustaistelu on onnistunut vain julistajan kriteerejä löysäämällä.

Ja tämäkö pitäisi uskoa ihmeelliseksi Totuudeksi, jonka vain harvat löytävät? Ainoaksi tosi uskonnoksi, joka eroaa kaikista muista "ihmistekoisista" tai "vääristä" uskonnoista? Juu ei.

Asia olisi hyvin yksinkertaisesti ratkaistu. Todistajan tarvitsisi vain nimikkeensä mukaisesti esittää todisteet siitä, että hänellä on oikea uskonto. Jos tällaista kuitenkin kysyy ja todistaja edes suostuu keskustelemaan noin suoran haasteen esittävän ihmisen kanssa, niin perusteluna tulee vain höttöisiä argumentteja, joilla lähinnä suostutellaan uskomaan ja vedotaan toisen herkkäuskoisuuteen. Esim. olisiko mielestäsi järkevää, että elämä on syntynyt sattumalta, tai olisiko elämällä tarkoitusta, jos ei olisi mahdollisuutta elää ikuisesti. Ratkaisevaa ei kuitenkaan ole se, mikä jonkun mielestä tuntuu järkevältä tai kivalta, vaan kyse on todistusaineistosta. Todistaja ei kuitenkaan kykene esittämään mitään objektiivisen tarkastelun kestävää aineistoa, koska hänen oma uskonsa perustuu järjestön hänelle syöttämään epämääräiseen ja väärään informaatioon ja tunteeseen siitä, että hän on löytänyt oikean uskonnon.

• Anonyymi00007

Kyllä, täysin!
      Sen vahvistaa kaikki Raamatut!

• Anonyymi00009

Voisit huutelun sijaan vastata esimerkiksi joihinkin tässä ketjussa esitettyihin raamatunkohtiin ja perustella, miksi järjestön tulkinta on mielestäsi oikea. Olisiko liikaa pyydetty?

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Voisit huutelun sijaan vastata esimerkiksi joihinkin tässä ketjussa esitettyihin raamatunkohtiin ja perustella, miksi järjestön tulkinta on mielestäsi oikea. Olisiko liikaa pyydetty?

On.

• Anonyymi00012

Ei se raamattu tosiaan ole järjestössä kuin väline muotoilla näkemykset sellaiseksi kuin halutaan tai millaiseksi ne on pakko muuttaa ulkoisen paineen takia.

• Anonyymi00013

Anonyymi-ap 2026-01-20 12:32:1

"Perustavatko Jehovan todistajat näkemyksensä Raamattuun?"

Vartiotorniseura vaatii jehovantodistajia kaupittelemaan väärennnettyä Raamattua, se on nimetty UM -painokseksi.

Esim. Heprealaisille 1:8

UM: Mutta Pojasta hän sanoo: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja valtakuntasi valtikka on oikeudenmukaisuuden valtikka.

KR92: Mutta Pojastaan hän sanoo: – Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.

1933/38: mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

-Jeesuksen jumaluus on häivytetty muuttamalla jakeen merkitystä. Muissa käännöksissä Pojasta puhutaan Jumalana, UM puhuu Jumalasta, joka ei ole Poika.

• Anonyymi00014

Ei ole eväitä mainosvaltuutetuilla lähteä tähän(kään) keskusteluun. Totuus on järjestössä se miten järjestö totuuden määrittelee, eikä se ole useinkaan edes kaukaista sukua oikealle totuudelle, faktoille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      161
      8398
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      446
      7512
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      74
      3854
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      154
      3590
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      112
      3019
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      54
      2685
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2036
    8. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      37
      2021
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1873
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1540
    Aihe