Infoa eli faktat haltuun!

Anonyymi-ap

Joku kirjoitti vastoin parempaa tietoa, että kristinusko olisi ollut Suomessa noin 500 vuotta.
Ei pidä paikkaansa!
Kannattaa lukea historiaa, ennenkuin esiintyy opettajana!

Ennen uskonpuhdistusta Suomi oli vuosisatoja katolisen kirkon alaisuudessa osana Ruotsin valtakuntaa, aina 1300-luvulta 1500-luvun alkuun asti, jolloin Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa toi luterilaisuuden valtionkirkoksi ja irrotti Suomen hallinnollisesti katolisen kirkon vallasta; katolinen kirkko palasi Suomeen pysyvämmin vasta 1700-1800-lukujen taitteessa.
Katolinen aika (n. 1300-luku – 1520-luku):
Saapuminen: Kristinusko saapui Suomeen idästä (ortodoksisuus), mutta läntinen, katolinen kirkko voitti vuoteen 1300 mennessä Karjalaa lukuun ottamatta.
Osana Ruotsia: Suomi oli osa katolista Ruotsin valtakuntaa, ja katolinen kirkko oli maan virallinen ja ainoa kirkko.
Ristiretkien aika: Katolinen länsi-kirkko vahvistui Suomessa 1200- ja 1300-lukujen ristiretkien myötä.
Uskonpuhdistuksen alku (1520-luku):
Kustaa Vaasan toimet: Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa halusi lisätä valtaansa ja valtion varallisuutta, mikä johti katolisen kirkon omaisuuden takavarikointiin ja valtakunnan irrottamiseen Rooman kirkosta.
Luterilaisuuden vahvistuminen: Vuoden 1527 käskyllä määrättiin ”Jumalan sanan saarnattavaksi puhtaasti”, mikä tarkoitti luterilaisuuden leviämistä.
Mikael Agricola: Suomalainen Mikael Agricola opiskeli Saksassa, josta luterilainen oppi levisi, ja hänestä tuli Suomen luterilaisuuden ja kirjakielen isä.

Tietysti joku voi kyseenalaistaa sen, oliko katolisuuden kristinuskoa lainkaan, vai vaan uskonnollisuutta.

57

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Andreas -niminen Ortodoksimunkki tiedetän tuoneen kristinuskoa Suomenkielisille ihmisille ensimmäisen kerran jo noin 500 jKr. nykyisen Pohjois-Karjalan korkeudelle.

• Anonyymi00003

Missä tietolähteet? "Tiedetään" ei ole mikään virallinen lähde. Kaikki juoruajat tietävä mielestään vaikka mitä.

• Anonyymi00006

Ortodoksien tuoma kristinuskon sanoma on kaikista luotettavin uskonopin perusta.

Henkilöittäin on katkeamaton nimiluettelo sen sanoman tuomisesta aina pyhälle maalle asti.

Luterilaiset ovat sotkeutuneet ekumeniaan Jenkeistä tuotujen lahkojen kanssa, mikä ei ole hyvä asia. Sieltä on tuotu vierasta tulta alttarille.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ortodoksien tuoma kristinuskon sanoma on kaikista luotettavin uskonopin perusta.

Henkilöittäin on katkeamaton nimiluettelo sen sanoman tuomisesta aina pyhälle maalle asti.

Luterilaiset ovat sotkeutuneet ekumeniaan Jenkeistä tuotujen lahkojen kanssa, mikä ei ole hyvä asia. Sieltä on tuotu vierasta tulta alttarille.

NO antaapa tulla niitä todisteita ja faktoja. Linkit riittää. Ihmiset osaa yleensä lukea ja käyttää nettiä.

Nuo puheet ei vakuuta...

• Anonyymi00011
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Historian eli vanhojen asioiden oikeellisuuden toteamisen varma periaate on, mitä vanhemmasta löydöksestä on kyse, sen lähempänä ja oikeampi se on alkuperäistä ilmiötä tai tapahtumaa.

• Anonyymi00016

Mitään Suomen valtiota ei siihen aikaan edes ollut olemassa. Ainoastaan suomenkieltä puhuvia ihmisiä asui nykyisen Kainuun alueella, joille tuotiin ensimmäiseksi evankeliumin sana ja sakramentit pyhältä maalta.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Mitään Suomen valtiota ei siihen aikaan edes ollut olemassa. Ainoastaan suomenkieltä puhuvia ihmisiä asui nykyisen Kainuun alueella, joille tuotiin ensimmäiseksi evankeliumin sana ja sakramentit pyhältä maalta.

Ortodoksien kirkossa on aito pyhyyden tunne, jonka voi kokea sielunsa syvyyksiä myöten.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Historian eli vanhojen asioiden oikeellisuuden toteamisen varma periaate on, mitä vanhemmasta löydöksestä on kyse, sen lähempänä ja oikeampi se on alkuperäistä ilmiötä tai tapahtumaa.

Jos noin on, anna tulla sitä todistetta. Kiitos.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Tuohon aikaan ei ollut Suomen valtiota, ja mitä kieltä puhuttiin?

• Anonyymi00046
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Tuohon aikaan ei ollut Suomen valtiota, ja mitä kieltä puhuttiin?

Kieli ja valtio ovat eri asioita. Kyllä suomen kieltä on puhuttu paljon ennen Suomen valtion perustamista.

• Anonyymi00002

Aloittajalle:

Historian kertaus voi olla joskus paikallaan. Ja kannattaa kerrata asiat virallisista lähteistä jos aikoo esiintyä Raamattupalstalla opettajana. Vaikka tää ei ole mikään alkeiskoulu....Nuo asiat on opetettu jo aikoinana koulussa....

• Anonyymi00005

KYllä luettiin koulussa kun talonpoika Lalli surmasi sen piispan..
        Ei täällä kertauksia tarvita.

• Anonyymi00017

Joo. Faktat haltuun ennen opetusta. Samaa mieltä!

• Anonyymi00023
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Joo. Faktat haltuun ennen opetusta. Samaa mieltä!

Niinpä. Kovin herkästi kirjoitellaan ja luullaan, että MINÄ TIEDÄN, MINÄ TIEDÄN!

• Anonyymi00047
        Anonyymi00005 kirjoitti:

KYllä luettiin koulussa kun talonpoika Lalli surmasi sen piispan..
        Ei täällä kertauksia tarvita.

Eikös Lalli ollut lahkolainen, yritti kastaa piispa Henrikin toiseen kertaan avannossa.

• Anonyymi00004

Anonyymi-ap
      2026-01-20 21:33:20

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig 14 häntä.
      Sanoi Trumpin toimien johtavan Usan romahtamiseen, kun tämä ei toimi kansaivälisten normien, lakien ja säädösten mukaan vaan oman mielipuolisuutensa pohjalta.
      Kovaa tekstiä ja suoraan yhtään kiertelemättä ja kaunistelematta professorilta.

• Anonyymi00019

Jaahas. Että nyt siirryttiin ilman aasinsiltaa Trumppiin…

• Anonyymi00008

Ruotsin kuninkaan miekka miehet tappoivat ne jotka eivät halunneet kääntyä kristinuskoon.
      Jotkut jopa muurattiin elävältä kirkon kivijalkaan.

• Anonyymi00009

Pakkokasteet tulee vielä käyttöön, jotta kaikilla häävierailla olisi hääpuku päällä.

Luuk. 14:23

Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi.

• Anonyymi00022

Vain Jeesus Kristus pelastaa.

”Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.”
        1 Kor 3:11

”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.”
        Joh 10:9

”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
        Apt 4:12

• Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Vain Jeesus Kristus pelastaa.

”Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.”
        1 Kor 3:11

”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.”
        Joh 10:9

”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
        Apt 4:12

Jumala pelastaa ihmisen kasteessa.

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Joh. 6:37

Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jumala pelastaa ihmisen kasteessa.

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Joh. 6:37

Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Jeesus ei enää edes käytä tavallista maanpäällistä miehen nimeä, koska sitä käytetään väärin.

Ilm. 3:12

Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

• Anonyymi00032

Höpö höpö. Sellaisella tyylillä ei ole mitään merkitystä. Se olisi vain ulkonaista, jolloin ihmiset eivät sydämestään kääntyisi elävän Jumalan puoleen.
        Kaikkea sitä kanssa ehdotellaan. Se olisi sama kuin entisajan miekkalähetys!

• Anonyymi00010

Ufot-tempaa lusteen eli jälkikäteen ilmestyneet uskonlahkot pois, jotta Jeesus voi palata rauhassa takaisin maan päälle omiin häihinsä Jerusalemiin.

Ap. t. 1:11

Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

Amerikassa on tehty kaikista eniten ufo-havaintoja.

• Anonyymi00012

Matt. 13:30

Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.'"

• Anonyymi00034

No niinpä taas joo. Kyllä sinun mielikuvituksesi taas rellestää. Hoh hoijaa!

• Anonyymi00013

Matt.13
      24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
      25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
      26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
      27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
      28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
      29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
      30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

• Anonyymi00014

LAST IN, FIRS OUT !

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

LAST IN, FIRS OUT !

LAST IN, FIRST OUT !

• Anonyymi00026

Meitä suomalaisia ei evolulutio ole hellinyt, kun vasta äskettäin meille on edes voitu kertoa omalla kielellä että täytyy johonkin vähän uskoa eikä mitään oppia edes ole kyetty ottamaan vastaan, vaan oltu kuin Jukolan veljekset että menty maanantaina kirkkoon.

Ja muualla jo tuhansia vuosia sitten käyty uskonnollisia keskusteluja sapatista sekä myöhemmin täytytty Pyhällä Hengellä ja tulella.

Me olemme myöhempii homosapies laji, jonka kehitys vähän laajaa jäljessä kaikissa asioissa.

• Anonyymi00027

Jenkkilahkot toi vierasta tulta alttarille 100 v. sitten .

• Anonyymi00028

Eikös se yksi seitsemästä veljeksestä käynyt hellunailaisten kokouksessa siellä Kyöpelinvuorella.

• Anonyymi00029

Veljesten aikaan ei meillä vielä ymmärretty mitään uskonnollisesta herjaamisesta, vaikka tuhansia vuosia sitten oli jo tapettu Jeesus sapatin vuoksi sekä kinattu monesta muustakin asiasta ja sitten se älyttömyys vasta alkoikin kun Jeesus nousi kuolleista ja lahjoitti Pyhän Hengen uskoville, eikä kaikki sitä ymmärtäneet. Silloin älyttömyys puhkesi kukkaan. Mutta me suomalaiset olimme vielä pihalla kaikesta kuin lumiukot.

• Anonyymi00030

Tänne tuoduissa hurmoslahkoissa ei ole mitään Pyhää Henkeä lähimaillakaan, vaan villitseviä hurmoshenkiä.

1. Tim. 4:1

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Tänne tuoduissa hurmoslahkoissa ei ole mitään Pyhää Henkeä lähimaillakaan, vaan villitseviä hurmoshenkiä.

1. Tim. 4:1

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.

Niitä eksytyksiä kutsutaan "henkikasteiksi, pelastusvarmuudeksi, taivasmatkoiksi tms. nimityksiä niille henkikokemuksille antamalla.

Mikäli kristillisen yhden kasteen kolmesta todistajasta yksikin puuttuu, niin kyse ihan muusta rituaalista.

1. Joh. 5:8

Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

• Anonyymi00035

Niin jälkijättöisiä me olemme että nyt vasta tuhansien vuosien jälkeen alamme herjaamaan sitä mikä tapahtui silloin. Eivät Jukolan veljekset tajunneet herjata sitä uskoa mitä heille syötettiin, koska heille otti jo lukeminen koville saati sitten että olisivat ymmärtäneet miten usko tulee ottaa vastaan ja olisivat alkaneet pastoria herjata, että et sinä ymmärrä ukkeli mistään mitään, lyö meidät nimet sinne kirkon kirjoihin ja pidä suusi kiinni.

Olemme niin takamatkalla, että herjauskin tulee todella jälkijunassa.

• Anonyymi00036

Niitä on harvassa nykyisin, joilla toimii henkien erottamisen armolahjat.

1. Joh. 4:1

Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

Kuinka henget koetellaan?

Jos suusta alkaa tulla omituista hurmoskielistä molotusta, niin keskeytä hengen puhe ja kysy hengeltä, mikä on nimesi?

Mark. 5:9

Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta".

• Anonyymi00037

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

• Anonyymi00039

Henkiä ei pidä irrottaa ihmisestä, jos paikkakunnalla on iso sikala. Siitä tulee suuri vahinko.

Matt. 8:32

"Menkää!" Jeesus sanoi. Silloin henget lähtivät miehistä ja menivät sikoihin, ja koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.

Mark. 5:12

Pahat henget pyysivät Jeesukselta: "Päästä meidät sikalaumaan, anna meidän mennä sikoihin." [3. Moos. 11:7]

Mark. 5:13

Hän antoi niille luvan. Silloin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin, ja lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen. Sikoja oli noin kaksituhatta, ja ne hukkuivat kaikki.

Luuk. 8:32

Läheisellä vuorella oli iso sikalauma laitumella. Pahat henget pyysivät Jeesukselta lupaa mennä sikoihin, ja hän salli sen.

Luuk. 8:33

Silloin henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin, ja lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.

"Upotus" tarkoittaa aina jotakin pahaa.

• Anonyymi00038

Facta: Paavali sai Saatanan enkelin eli demonin sisälleen, eikä sitä otettu pois rukouksista huolimatta.

2. Kor. 12:8

Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.

Att denne måtte vika ifrån mig, därom har jag tre gånger bett till Herren.

For this thing I besought the Lord thrice, that it might depart from me.

Paha enkeli ei saanut nousulupaa lentoon....depart from me.

• Anonyymi00040

Ei se tosiaan ole ihme jos meillä ei ole hallussa henget eikä se mitä Raamattuun on kirjoitettu kun olemme muutaman tuhat vuotta sivistyksestä jäljessä välimeren maista.

Kun siellä kinasteltiin siitä että saako sapattina parantaa, niin me jossain Siperian perukoilla edes tiesimme nimeämme. Ja kun Pyhä Henki vuodatettiin, niin vielä silloin olimme sellaisia metsäläisiä että ei paljon kannattanut kertoa että hengen hedelmät ovat jotain muuta kuin valehtelua ja herjaamista.

Joten ei pidä ihmetellä jos meillä ei vielä oikein lähde ymmärrys putkeen ja sopustamme uskosta ja Raamatusta aivan mitä sattuu.

• Anonyymi00041

Pyhän Hengen vuodatus tapahtuu vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen. Silloin Henki vuodatetaan kaiken liha ylle. Lammas ja leijona on vierekkäin jne. Mutta se aika on vasta kaukana tulevaisuudessa.

• Anonyymi00042

Kaikilla ihmisillä on Jumalan antama henki, jonka Herra ottaa takaisin kun ihminen kuolee.

Saarn. 12:7

Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

• Anonyymi00043

Ymmärrys tosiaan polkee hengellisissä asioissa paikoillaan kun pitää ottaa tuhansia vuosia kiinni sivistyksessä sekä uskossa.

• Anonyymi00044

Ymmärrys on monet houkutellut ihan väärään suuntaan.

1. Moos. 3:6

Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.

• Anonyymi00045

Pitää vain odottaa pari tuhatta vuotta, niin uskomme on jotain muuta kuin käsittämättömyyksiä ja herjaamisia.

• Anonyymi00048

Pelkästään Suomessa on yli tuhat erioppista uskonnollista yhdistystä ry:tä, uskonlahkoa ja uskonkulttia. Jokaiselle löytyy mieltymyksien mukainen lahko, jos perinteiset kristilliset kirkot eivät kelpaa.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Pelkästään Suomessa on yli tuhat erioppista uskonnollista yhdistystä ry:tä, uskonlahkoa ja uskonkulttia. Jokaiselle löytyy mieltymyksien mukainen lahko, jos perinteiset kristilliset kirkot eivät kelpaa.

Oli niitä miten paljon tahansa, niin silti olemme takamatkalla moniin muihin kulttuureihin verrattuna eikä voi ajatella että Jeesus olisi pölähtänyt silloin meidän keskuuteen. Siitä ei olisi jäänyt kerrottavaa jälkipolville.

Toisaalta eivät juutalaiset ole kovin paljon sivistyneempiä kun ratkaisevat asioita tappamalla ja jouduimme mekin tosin sotaan ja sotasyyllisyys oikeudenkäyntiin, mutta se vain piti myöntää ja maksaa siitä hinta, eikä väittää että ei tässä mitään ole tehty. Ehkä yksinkertaisuutemme on tehnyt meistä suoraselkäisempiä kuin mitä ns. sivistyskansat ovat ja heiltä voi odottaa mitä tahansa.

• Anonyymi00050

Matt. 15:24

Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."

• Anonyymi00051

Suuri todennäköisyys, että täällä ihminen kohtaa valejeesuksen.

Matt.24:24 " Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."

• Anonyymi00052

13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

• Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

Jeesus ratsastaa aasilla. Siitä tuntee.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Jeesus ratsastaa aasilla. Siitä tuntee.

Autot kielletään. Ei siellä kultaisia katuja pitkin saa autoilla ajaa.

Ilm. 21:21

Porttitorneina oli kaksitoista helmeä -- kukin kahdestatoista tornista oli tehty yhdestä helmestä. Kaupungin valtakatu oli kultaa, puhdasta kuin läpinäkyvä lasi.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Autot kielletään. Ei siellä kultaisia katuja pitkin saa autoilla ajaa.

Ilm. 21:21

Porttitorneina oli kaksitoista helmeä -- kukin kahdestatoista tornista oli tehty yhdestä helmestä. Kaupungin valtakatu oli kultaa, puhdasta kuin läpinäkyvä lasi.

Ilm. 21:12

Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]

Ilm. 21:14

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Ilm. 21:12

Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.

Ei ollut ei alkuperäinen apostoli, mutta Jeesuksen Kristuksen apostoli kuitenkin.

• Anonyymi00058
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Muista, että valehtelemalla ja apostoleja herjaamalla et pääse Jumalan valtakuntaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      176
      6446
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      77
      5329
    3. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      14
      3725
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      122
      3355
    5. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      179
      2715
    6. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      74
      2325
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      1
      2088
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      39
      1665
    9. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1586
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      98
      1326
    Aihe