Ainakin ylellä ja heidän podcasteissaan tätä toitotetaan jonkinlaisena totuutena. Jos vanhemmat on työläisiä niin on heikot lähtökohdat menestyä. Menet todennäköisesti amikseen etkä lukioon ja sieltä korkeakouluun. Onko lukio ja yliopisto siis ainoa tie menestykseen? Mitä on menestyminen?
Minulla on työ jossa ollut 15 vuotta, palkka reilut 50k vuodessa, oma velaton talo, vaimo, koira, kaksi kissaa ja auto. Omaisuus (minun) pelkkänä rahana 100k, mikä ei ole tietenkään paljon mutta on se riittävästi kun ikääkin on vielä alle 40.
Mielestäni olen erittäin menestynyt vaikka ammattikoulun kävinkin ja teen ”paskaduunia” kuten ylellä sanottiin.
Miksi ammattikoululainen syrjäytyy eikä menesty elämässä?
11
172
Vastaukset
- Anonyymi00001
Se on sellaista aikamme ajattelematonta propakandaa, valtio näyttää paremmalta topten vertailuissa kun on paljon korkea koulutettuja. Niin sitä lukiota ja korkeakouluja mainostetaan ihmisille varsinkin nuorille, ja ammattikoulua pelotellaan. Mutta ei mietitä sitä, että korkeakoulutetuille ei aina ole töitä edes sen verran, että pääsisi ulos korkea koulusta, sitten pitää kumminkin monnen lähteä ammatti kouluun tai alkaa iki työttömäksi ja siitä ammatikouluun.
Korkeakouluista tilastot sanoo et, jotain 90 valmistuvista työlistuu, ja ammattikoulusta valmistuvista vain jotain 75%. Mutta tilastoja kaunistetaan sillä ett, ei korkea koulusta edes voi valmistua jollei saa harjoittelu paikkaa, ja harjoitelu paikaan tarvii suhteita joilla sitten, saa sen työn sitten kun valmistuukin, eli korkeakoulussa jää helposti motiin opiskelujensa kanssa.
Paras tie ei hyvin yhteiskuntaan järjestäytyneelle, eli sellaiselle jolla ei ole vanhempien ja ystävien kautta suhteita jolla saa työpaikan, olisi ammattikoulu, jossa koulu tarjoaa työpaikan, ja sitten työ ja sitten korkeakoulut. Ei tämä nykyinen jossa hän käy lukiossa, se ei auta yhtään työpaikan saamisessa sitten korkeakoulua varten. Ehkä ennemmin on ajateltu että lukiossa saa suhteita kaupunkin kylän kermaan, mutta, näen että ammatikoulussa anettu harjoittelu on parempi ja siittä saa selvän merkinnän CVhen. Eikä tarvitse yrittää ylittää jotenkin vaikeasti HR:ää.
Minusta valtion ei pitäisi välitää onnelisuus listoista ja kuinka kova on suomen kilpailukyky, vaan oikeasti toimiva yhteiskunta pitäisi olla se lähtökohta eikä kansainväliset vertailut. - Anonyymi00002
Jos ajattelee omaa amisluokkaa niin osalla on oma rakennusfirma, yhdestä tuli pappi ja osasta tuli insinöörejä ja loput sitten palkkatyössä. Reilusta 20 oppilaasta vain kaksi on sellaisia joille ei työ maistu ja luulen että näitä työnvieroksujia tulee yliopistostakin. Kukaan ei tietääkseni vedä huumeita vaan ovat kunnollisia sivistyneitä ihmisiä.
- Anonyymi00003
Tekijämiehet taitaa olla enemmän sitä ikäpolvea, jolla oli vielä paremmat mahdollisuudet menestyä. Tosin nykyinen lama, konkurssit ja työttömyys koettelee yhtälailla duunaria kuin akateemistakin porukkaa.
- Anonyymi00004
Alkaa tekijämiehillä olemaan ikää. Yli 50 vuotiaat ei ole päivääkään valittamatta. Odotan innolla mikä paikka itsellä on rikki 10-15 vuoden päästä. No nämä ei tosin liiku vapaa-ajalla kuin jääkaapin ja sohvan väliä. Itse olen nostellut painoja koko ikäni ja liikkunut.
- Anonyymi00005
Eihän amis oli ikuisesti sidottu siihen ammattiin, mihin on valmistun ut.
Monet lukevat toisen ja kolmannen ammatin ja joku niistä tärppää.
Ihan hyvin ovat olleet työelämän syrjässä kiinni ja ansaitsevat kohtuudella. - Anonyymi00006
Ainahan osasta porukkaa tulee niitä peräkammarin poikia.
Mullakin oli useita sellaisia kansakoulukavereita. Jäivät sinne kotinurkille
kuppelehtimaan eivätkä koskaan viettäneet 50-vuotispäiviä syystä että
olivat jo mullan alla elämäntapojensa vuoksi. Lienee omia valintoja.
Kaikki jotka älysivät lähteä kotikylästä olivat sitten kiinni jonkin ammatin
syrjässä ja ansaitsivat elantonsa ihan mukavasti tai ainakin kohtuudella. - Anonyymi00007
Mun tutun poika kävi ammattikoulun. Sähköasentajaksi ja sitten inttiin.
Opetus oli kuulemma surkeaa. Opettaja antoi jonkun kirjan , joka piti lukea kotona loppuviikolla ja tehdä siitä essee. Paljon oli luppoaikaa. Poika kertoi, että työharjoittelussa kävi vaihtamassa hautausmaalle kaikki lamput. Siinä se taito kertyy kai?
Intin jälkeen sanoi,ettei uskalla sähkärin töitä hakea kun ei ole varma että osaa.
Rupes autokuskiks. - Anonyymi00008
Olen sitä mieltä että putkimiehiä, ilmastoasentajia, rakentajia, maalareita jne konemiehiä tarvitaan kyllä ja palkkaakin saa hyvin.
Se, että ammattikoulussa ei ole riittävästi opettajia tai päteviä opettajia ja määrärahoista tingitään, ei ole nuorten vika.
Ja on myös totta, että kun on oppivelvollisuus, sinne tulee myös oppilaita joita mikään ei kiinnosta! - Anonyymi00009
Työttömiä on koulutetuissakin. Kun ei ole paikkoja.
- Anonyymi00010
Meillä oli ysärillä yläaste ja lukio samassa, minusta olivat ihan samanlaisia perseenreikiä. Silloin muuten oli ihan virallisesti lukiolaisilla oma röökipaikkakin, yläastelaiset poltti lähimetikössä luvattomasti.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Meillä oli ysärillä yläaste ja lukio samassa, minusta olivat ihan samanlaisia perseenreikiä. Silloin muuten oli ihan virallisesti lukiolaisilla oma röökipaikkakin, yläastelaiset poltti lähimetikössä luvattomasti.
Oho, tuli vahingossa vastattua jolleki, vaikka piti olla yleisesti vastaus tähän, no olkoon.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial81656Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1281653Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2511179Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.1991038- 128929
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2866- 10845
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48843Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29837