Olen kysynyt tasan kerran aiemmin perussuomalaisen sotilasarvoa ja kyseessä oli Perussuomalaisten kansanedustajaryhmän pääsihteeri Olli Immonen. Nyt kiinnostaisi kuulla, mikä on Peltokankaan Maurin panos isänmaamme Puolustusvoimille.
Itse olen alunperin autosotamies, mutta myöhemmin ylennetty korpraaliksi. Yhdentoista kuukauden palvelusaika itselläni siis takana. Isänmaamme hyväksi.
Mikäs on Mauri Peltokankaan sotilasarvo?
17
181
Vastaukset
- Anonyymi00001
Lisäisin vielä, että kannattaa muistaa, jos joskus joku teistä sattuisi päätymään kyytiini sotilasajoneuvoon, että minulla on ylin määräysvalta määrätä lavalle istumaan aina kapteeniin asti. Paukkupakkasilla sitä kummasti oppii, miten sotilasajoneuvossa käyttäydytään.
- Anonyymi00002
Juuri näin! Minä olin vartiomies ja portti ei auennut, ennen kuin tulee selvitys ja kulkulupa. Oli sitten vaikka kenraali kyseessä. Miksi persut jättävät usein armeijan käymättä, vaikka ovat olevinaan isänmaallisia?
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Juuri näin! Minä olin vartiomies ja portti ei auennut, ennen kuin tulee selvitys ja kulkulupa. Oli sitten vaikka kenraali kyseessä. Miksi persut jättävät usein armeijan käymättä, vaikka ovat olevinaan isänmaallisia?
Tämä on mitä isänmaallisin kysymys. Persuille näyttää olevan hyvin vaikeaa vastata siihen vaikka meille asepalveluksen suorittaneille se tulee suoraan selkärangasta asti. Persuilla ei löydy selkärankaa?
- Anonyymi00004
Autosotamies ja myöhemmin korpraali👍!
Sen verran täytyy kyllä sanoa, että armeija on ”tornihuhujen” valtakunta. Autolla on kuljettaja, mutta myös johtaja esim. jääkäriryhmänjohtaja mihin ryhmään kuljettaja itse myös kuuluu.
Todellisuudessa kuljettajalla ei mitään oikeutta vaatia alikersanttia lavalle.
Esimerkki jääkärijoukkueen kolmesta kuorma-autosta:
Auto1: edessä kuljettajan lisäksi joukkueen johtaja sekä tulenjohtaja
Auto2: kattoluukussa jääkäri, ikkunapaikalla ryhmänjohtaja
Auto3: sama kuin edellä - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Autosotamies ja myöhemmin korpraali👍!
Sen verran täytyy kyllä sanoa, että armeija on ”tornihuhujen” valtakunta. Autolla on kuljettaja, mutta myös johtaja esim. jääkäriryhmänjohtaja mihin ryhmään kuljettaja itse myös kuuluu.
Todellisuudessa kuljettajalla ei mitään oikeutta vaatia alikersanttia lavalle.
Esimerkki jääkärijoukkueen kolmesta kuorma-autosta:
Auto1: edessä kuljettajan lisäksi joukkueen johtaja sekä tulenjohtaja
Auto2: kattoluukussa jääkäri, ikkunapaikalla ryhmänjohtaja
Auto3: sama kuin edelläKuulehan, voi kokemuksesta sanoa, että koksu lähti hyvin äkkiä lavalle, kun alkoi esittämään isäntää autossa. Joukkojemme kalustosta vastaava sotilasmestari painotti hyvin tarkkaan, että kuljettaja on isäntä autossa siihen asti, kunnes majuri astuu kyytiin.
Minä en palvellut jääkäriprikaatissa vaan erillisessä autokomppaniassa. - Anonyymi00010
Anonyymi00002 kirjoitti:
Latva B tapaukset, kuten persut, vapautetaan rauhan aikana asepalveluksesta. Sodan aikana heidät pistetään tallamaan miinakentää.
- Anonyymi00011
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kuulehan, voi kokemuksesta sanoa, että koksu lähti hyvin äkkiä lavalle, kun alkoi esittämään isäntää autossa. Joukkojemme kalustosta vastaava sotilasmestari painotti hyvin tarkkaan, että kuljettaja on isäntä autossa siihen asti, kunnes majuri astuu kyytiin.
Minä en palvellut jääkäriprikaatissa vaan erillisessä autokomppaniassa.Samoin vartiomiehelle eivät anna käskyjä muut kuin vartioston esimiehet.
- Anonyymi00014
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kuulehan, voi kokemuksesta sanoa, että koksu lähti hyvin äkkiä lavalle, kun alkoi esittämään isäntää autossa. Joukkojemme kalustosta vastaava sotilasmestari painotti hyvin tarkkaan, että kuljettaja on isäntä autossa siihen asti, kunnes majuri astuu kyytiin.
Minä en palvellut jääkäriprikaatissa vaan erillisessä autokomppaniassa.Eipä tästä asiasta kannata sen suurempaa numeroa tehdä. Palsta muutenkin sellainen, että keskustelu ei yleensä suju.
Oli kyseessä sitten jääkärijoukkue, kranaatinheitinjoukkue, tykkijaos, pieneerijoukkue, jne, ajoneuvo on ryhmäkalustoa ja kuljettaja yksi ryhmän jäsen. Esim. kranaatinheitinjoukkueessa kuljettaja viralliselta nimeltä ammusmies nro:2.
Se on ryhmänjohtaja alikersantti/kersantti joka käskee ajoneuvon toiminnasta ja kuljettaja on ryhmänjohtajan alainen. Järjetön ja organisaation toiminnan kannalta toimimaton systeemi jo ajatuksena, että kuljettaja ”heittäisi” esimiehensä hytistä. Auto kun ei ilman ryhmänjohtajan käskyä liikahda mihinkään.
Pasi, eli panssarisisu kalustoisessa osastossa ryhmänjohtaja toimiin sodan aikana myös luukusta ulkopuolella olevana ajoneuvon johtajana.
Sitten tämä väite, että ”kapteeniin saakka…”. Kyllä sotilasmestari on kehittänyt ihan omia oppejaan. Monella upseerilla lisäksi oma ajoneuvonkuljettaja.
Näin se on ohjesäännön mukaan, näin se menee todellisuudessa ja näin sen on myös mentävä. Eivät komppanian kalustoon kuuluvat ajoneuvot ja henkilöstöön kuuluvat kuljettajat ole oma ”komppania” komppanian sisällä vaan kiinteästi, ryhmään, joukkueeseen ja komppanjaan kuuluva osa.
Kaikki tämän tietävät ja ymmärtävät, mutta turha tästä on sen enempää keskustella. - Anonyymi00015
Anonyymi00011 kirjoitti:
Samoin vartiomiehelle eivät anna käskyjä muut kuin vartioston esimiehet.
Niin ja vartioston esimiesten esimiehet.
Tämä sotilaspoliisiasia on myös yksi ”tornihuhujen” valtavirrasta. Sotilaspoliisin tehtävä on esim. joukko-osaston portilla tarkastaa, että sisääntulijat omaavat oikeuden päästä varuskunta-alueelle. Tässä tehtävässä heidän velvollisuutensa on tarkastaa myös esimiehiltään kulkuluvat, yms. Sen on kuitenkin tapahduttava asiallisesti ja kunnioittavasti.
Varuskunnissa on eroja, mutta tiettyjen henkilöiden kohdalla sotilaspoliisin on tehtävä myös virallinen ilmoitus; ”Herra arvomerkki, sotilaspoliisijääkäri sukunimi…
Vartioston esimiehet ovat toimeenpaneva elin, heilläkin on esimiehensä jotka määrittelevät esim. portilla olevan sotilaspoliisitaistelijaparin toiminnan.
Ennen lähes kaikissa varuskunnissa oli myös vuoroluettelon mukainen päivystävä upseeri, joka oli vartioston esimiesten, sotilaspoliisiosaston ja virka-apukomppanian esimies.
Taistelevissa joukoissa usein sotilaspoliisisuojueita, jotka esim. suojaavat komentopaikkoja jne. suojueet ovat luonnollisesti suojattavissa kohteissa olevien johtajien alaisia.
Armeijassa kaikki on loogista, tai ainakin tulisi olla… - Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
Eipä tästä asiasta kannata sen suurempaa numeroa tehdä. Palsta muutenkin sellainen, että keskustelu ei yleensä suju.
Oli kyseessä sitten jääkärijoukkue, kranaatinheitinjoukkue, tykkijaos, pieneerijoukkue, jne, ajoneuvo on ryhmäkalustoa ja kuljettaja yksi ryhmän jäsen. Esim. kranaatinheitinjoukkueessa kuljettaja viralliselta nimeltä ammusmies nro:2.
Se on ryhmänjohtaja alikersantti/kersantti joka käskee ajoneuvon toiminnasta ja kuljettaja on ryhmänjohtajan alainen. Järjetön ja organisaation toiminnan kannalta toimimaton systeemi jo ajatuksena, että kuljettaja ”heittäisi” esimiehensä hytistä. Auto kun ei ilman ryhmänjohtajan käskyä liikahda mihinkään.
Pasi, eli panssarisisu kalustoisessa osastossa ryhmänjohtaja toimiin sodan aikana myös luukusta ulkopuolella olevana ajoneuvon johtajana.
Sitten tämä väite, että ”kapteeniin saakka…”. Kyllä sotilasmestari on kehittänyt ihan omia oppejaan. Monella upseerilla lisäksi oma ajoneuvonkuljettaja.
Näin se on ohjesäännön mukaan, näin se menee todellisuudessa ja näin sen on myös mentävä. Eivät komppanian kalustoon kuuluvat ajoneuvot ja henkilöstöön kuuluvat kuljettajat ole oma ”komppania” komppanian sisällä vaan kiinteästi, ryhmään, joukkueeseen ja komppanjaan kuuluva osa.
Kaikki tämän tietävät ja ymmärtävät, mutta turha tästä on sen enempää keskustella.Tehtävien määräämisessä miehistö tottakai on upseerien sekä aliupseerien ehdottoman käskyvallan alaisina. On kuitenkin niin, että kuljettaja vastaa kuljettamansa ajoneuvon turvallisuudesta sekä järjestyksestä. Jos esim. ajoneuvon kyydissä kulkeva aliupseeri käyttäytyy sopimattomasti tai vaarantaa muutoin kuljettajan suorittamaa tehtävää, on kuljettajalla oikeus puuttua asiaan. Tämä pätee aina esiupseereihin asti.
- Anonyymi00006
Peltokankaalla ei ole sotilasarvoa.
- Anonyymi00008
Peltokankaalla ei ole mitään arvoa.
- Anonyymi00007
Sama sotilasarvo kuin trumpilla.
- Anonyymi00009
Peltokangaspa lentääkin matolla, ei tarvitse nousta auton lavalle ?
Tosin voi joskus käyttää kameliakin. - Anonyymi00012
Onko tuo Peltokangas siis myös sivari? Vai saiko hullun paperit?
- Anonyymi00013
Jos olet seurannut Maurin toimintaa, niin arvaapa kahdesti.
- Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
Jos olet seurannut Maurin toimintaa, niin arvaapa kahdesti.
Maurilla olisi takuulla auktoriteettiongelmia, jos hän joutuisi upseeriston käskytysvallan alle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3504057Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283620Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku72345- 1121724
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181688Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241369Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei71258Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1181068Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1481010Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79895