Mä menetin uskoni silleen hiljaa, mut vitutuksen säestämänä.
Elämä rupes potkimaan päähän yhtä aikaa joka suunnasta. Raha loppu, tulevaisuus sumua, ja päässä sellanen humina että onko tää nyt oikeesti se lahja nimeltä elämä. Joku tuttava siinä kohtaa sano, että mee helluntaiseurakuntaan, sieltä saa toivoa. Ja toivoahan siellä jaettiin ku ilmaisia karkkeja.
Jumala on rakkaus, ne sano. Uudestaan ja uudestaan. Taputti olalle, hymyili silmiin asti, ja mä ajattelin että no helvetti, jos tää porukka jaksaa hymyillä, niin kai siinä on pakko olla jotain perää. Liityin mukaan, lauloin, nyökkäilin, join kahvia ja yritin uskoa.
Päätin lukea Raamatun ite, koska ajattelin että en mä nyt ihan sokkona tätä osta. Ja siinähän se ongelma sit olikin.
Se Jumala, josta mulle puhuttiin, ei asunu niissä sivuissa. Siellä asui hahmo, joka suuttuu helposti, tappaa surutta ja vaatii ehdotonta kuuliaisuutta. Jumala, joka hukuttaa maailman koska ihmiset ärsytti. Jumala, joka tappaa lasten ensisyntyiset opetusmielessä. Jumala, joka on rakkaus, mutta sellasta rakkauden mallia, josta nykyään saa lähestymiskiellon.
Kysyin tästä. Vastaukset oli ympäripyöreitä ku vanha virsikirja. “Se pitää ymmärtää hengellisesti.” “Ihminen ei voi arvostella Jumalaa.” “Jumalan tiet ovat korkeammat.” Jep jep. Aina kun kysymys käy hankalaksi, vastataan mystiikalla ja taputetaan päälle.
Sit mä tein sen virheen, jota ei kai saisi tehdä. Aloin lukea muutakin kuin Raamattua. Historiaa. Tekstikritiikkiä. Kontekstia. Ja kas kummaa. Jumala muuttui koko ajan sen mukaan, kuka oli vallassa. Aavikon sotapäällikkö yhdessä kohtaa, keisarin tukipilari toisessa, lempeä paimen silloin kun porukka meinasi karata käsistä.
Siinä kohtaa alkoi näyttää siltä, että Jumala ei luonut ihmistä, vaan ihminen Jumalan. Omaksi kuvakseen. Omien pelkojensa, tarpeidensa ja vallanhimonsa mukaan.
Ja koko homma romahti. Ei paukkuen, vaan nolosti. Silleen että tajusin uskoneeni tarinaan, jota oli toistettu tarpeeks kauan ja tarpeeks hartaasti. Satuun, jota suojeltiin sanomalla että “usko on hyve”, vaikka oikeesti kyse oli siitä, ettei saa kysyä liikaa.
Kun uskoni lähti, mulle sanottiin että nyt jää tyhjyys. Että ilman Jumalaa kaikki on merkityksetöntä. Paskan marjat. Tyhjyys lähti siinä samalla. Jäi vastuu. Ja se pelotti enemmän kuin helvetti koskaan.
Koska nyt ei voinut enää sanoa, että näin oli tarkoitettu. Nyt piti sanoa, että me mokattiin. Tai minä mokasin. Eikä ollut ketään kosmista isää siivoamassa jälkiä.
Ja tiedättekö mitä? Se tuntui rehelliseltä.
Jos Jumala on rakkaus, niin se ei tarvi helvettiä, uhkauksia eikä verisiä tarinoita. Ja jos se ei kestä kriittistä lukemista, niin se ei ole totuus vaan brändi.
Mä en menettänyt mitään pyhää. Mä menetin sadun. Ja sain tilalle maailman, joka on kylmempi, mut sentään totta.
Jumala on rakkaus, paitsi että ei ole
40
221
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Minäkin menetin uskoni helvetin luoneeseen Jumalaan ja löysin Jumalan, joka oli Kristuksessa ja sovitti KOKO MAAILMAN itsensä kanssa.
Ja Jeesuksen, joka tosiaankin OTTI POIS maailman synnin eikä vain teeskennellyt ottavansa.
Ja tarkempi Raamattuun perehtyminen paljasti sitten, että helvetti on Rooman kirkon kokoon kyhäämä keksintö, joka kulkeutui Raamatun käännösten myötä myös protestantismiin.
"Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut KAIKILLE ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu KAIKILLE ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi."- Anonyymi00004UUSI
Meinaat siis että kaikki miljoonia ihmisiä murhanneet diktaattorit, miljoonia ihmisiä murhanneet natsit ja nämä Amerikan kaduilla partioivat "isänmaalliset patriootit" eli Trumppin uusnatsi gestapo-joukot pelastuvat kaikki, vaikka ovat aivan patologisia valehtelijoita ja psykopaatteja, jotka eivät kadu mitään tekojaan ?
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Meinaat siis että kaikki miljoonia ihmisiä murhanneet diktaattorit, miljoonia ihmisiä murhanneet natsit ja nämä Amerikan kaduilla partioivat "isänmaalliset patriootit" eli Trumppin uusnatsi gestapo-joukot pelastuvat kaikki, vaikka ovat aivan patologisia valehtelijoita ja psykopaatteja, jotka eivät kadu mitään tekojaan ?
Juutalaiset ja heitä kiduttaneet natsit ovat hyvää pataa keskenään taivaassa, kaikki pahantekijät ja uhrit. Tosta vaan. Ihme!
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Meinaat siis, että itse olet jotenkin heitä parempi? Oletko kenties hieman yksinkertainen?
Ajattelitko tosiaan, että me kaikki tällaisinamme, omine katumattomuuksinemme humpsahdamme taivaaseen? - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Meinaat siis, että itse olet jotenkin heitä parempi? Oletko kenties hieman yksinkertainen?
Ajattelitko tosiaan, että me kaikki tällaisinamme, omine katumattomuuksinemme humpsahdamme taivaaseen?"Meinaat siis, että itse olet jotenkin heitä parempi? Oletko kenties hieman yksinkertainen?"
No on minulla ainakin jonkin verran enemmän ymmärrystä siitä, mikä on oikein ja mikä on väärin.
Sinulla ei näytä olevan.
Ja mihinkäs sitä Jeesusta ja evankeliumia ja kristinuskoa yhtään mihinkään tarvitaan, jos se Jumala tekee hokkuspokkustempun ja taikoo kaikki lopulta kilteiksi ?
Jumalan huviksiko tämä hyvän ja pahan välinen murhenäytelmä on luotu ?
- Anonyymi00002UUSI
Harhaoppisiahan palsta on täynnä.
Ei mitään uutta auringon alla.- Anonyymi00003UUSI
Teitä helvetinpalvojia ei sattumoisin ole koskaan pohdituttanut tämä asia: mikä on se määrä pelastettuja, jonka ylittyessä Jumala alkaa pitää Poikansa uhria turhana? Tehän väitätte, että jos kaikki pelastuvat, silloin Jeesus kuoli turhaan.
- Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Teitä helvetinpalvojia ei sattumoisin ole koskaan pohdituttanut tämä asia: mikä on se määrä pelastettuja, jonka ylittyessä Jumala alkaa pitää Poikansa uhria turhana? Tehän väitätte, että jos kaikki pelastuvat, silloin Jeesus kuoli turhaan.
Ei Jeesus kuollut turhaan.
Jumala pitkästyi taivaassa ja keksi itseään viihdyttääkseen tällaisen murhenäytelmän, jossa me kaikki ihmiset, Jeesus mukaan lukien, ollaan vaan näyttelijöitä, joilta ei ole ollenkaan kysytty, että halutaanko me olla tätä näytelmää roolittamassa. Pakko vaan olla mukana ja näytellä sitä roolia, jonka on saanut.
- Anonyymi00005UUSI
1. Johanneksen kirje 4
"Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. ..."- Anonyymi00006UUSI
No joo, klassikko vedetty pöytään. Yks kirje, yks luku, pari kaunista lausetta ja naks, koko Vanhan testamentin ruumiskasa lakaistaan maton alle.
“Jumala on rakkaus”, joo. Ja mafioso on perhekeskeinen, koska se osti äidille talon.
Että Jumala rakasti niin paljon, että vaati veriuhrin ennen kuin suostui antamaan anteeksi?
Jos yks kirje riittää kumoamaan kaiken muun, kyse ei oo totuudesta vaan valikoivasta lukemisesta. - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
No joo, klassikko vedetty pöytään. Yks kirje, yks luku, pari kaunista lausetta ja naks, koko Vanhan testamentin ruumiskasa lakaistaan maton alle.
“Jumala on rakkaus”, joo. Ja mafioso on perhekeskeinen, koska se osti äidille talon.
Että Jumala rakasti niin paljon, että vaati veriuhrin ennen kuin suostui antamaan anteeksi?
Jos yks kirje riittää kumoamaan kaiken muun, kyse ei oo totuudesta vaan valikoivasta lukemisesta.Sä teet sen saman virheen kuin helvetinpalvojat - sä korotat Raamatun ylimmäksi auktoriteetiksi, ikään kuin Jeesus olisi lähettänyt opetuslapsensa julistamaan evankeliumin sijasta Raamattua, jota ei ollut tuolloin edes olemassa.
Ja jos ja kun Vanhassa testamentissa oli ainoastaan tulevaisen hyvän VARJO - joka on siis valon PUUTETTA eikä valoa - miksi sinä vetoat Vanhaan testamenttiin?
En minäkään voi uskoa Jumalaan, joka tapattaa naisia ja lapsia. Tai heittää ihmisiä helvettiin. Ei sellaista Jumalaa ole olemassa.
Minä uskon Jumalaan, joka oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa, siis sinut ja minutkin. - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Sä teet sen saman virheen kuin helvetinpalvojat - sä korotat Raamatun ylimmäksi auktoriteetiksi, ikään kuin Jeesus olisi lähettänyt opetuslapsensa julistamaan evankeliumin sijasta Raamattua, jota ei ollut tuolloin edes olemassa.
Ja jos ja kun Vanhassa testamentissa oli ainoastaan tulevaisen hyvän VARJO - joka on siis valon PUUTETTA eikä valoa - miksi sinä vetoat Vanhaan testamenttiin?
En minäkään voi uskoa Jumalaan, joka tapattaa naisia ja lapsia. Tai heittää ihmisiä helvettiin. Ei sellaista Jumalaa ole olemassa.
Minä uskon Jumalaan, joka oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa, siis sinut ja minutkin.Aika kätevää Jumalaa toi. Ensin tekee verenhimoisia käskyjä vuosisatoja, sit ilmestyy Jeesuksessa ja sanoo että älkää kattoko niitä, ne oli vaan varjoja.
Jos VT on pelkkä valon puute, niin miksi se on sama Jumala? Ja jos se ei ole sama, niin sit ollaan jo kahden Jumalan mallissa, ei yhden.
Ja jos jumalallinen raivo katoaa Jeesuksessa, niin ei se tee kertomuksesta totta. Se tekee siitä jälkikäteen siistityn.
Kaunis usko. Mut se vaatii, että historia ja tekstit valehtelee, jotta kuva Jumalasta säilyy ehjänä. - Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Aika kätevää Jumalaa toi. Ensin tekee verenhimoisia käskyjä vuosisatoja, sit ilmestyy Jeesuksessa ja sanoo että älkää kattoko niitä, ne oli vaan varjoja.
Jos VT on pelkkä valon puute, niin miksi se on sama Jumala? Ja jos se ei ole sama, niin sit ollaan jo kahden Jumalan mallissa, ei yhden.
Ja jos jumalallinen raivo katoaa Jeesuksessa, niin ei se tee kertomuksesta totta. Se tekee siitä jälkikäteen siistityn.
Kaunis usko. Mut se vaatii, että historia ja tekstit valehtelee, jotta kuva Jumalasta säilyy ehjänä.Edelleenkin edellytät Raamatulta jonkinlaista Absoluuttista Totuudellisuutta.
Jos paimentolaisheimolla oli usemman sadan vuoden ajan omatekoinen väkivaltainen Jumala, joka sai sen hahmon, jonka se sai heidän kirjoituksissaan sai, miksi sinä siihen takerrut?
On jokseenkin idioottimaista itse tieten tahtoen tehdä jostakin sekasotkuisesta ja ristiriitoja vilisevästä kirjoitusten kokoelmasta Absoluutti ja sitten itkeä, kun siinä on sekasotkuja ja ristiriitoja.
Jos lakkaisit pillittämästä ja aikuistuisit, niin jotain voisi evankeliumista jäädä käteenkin. - Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Jos yks kirje riittää kumoamaan kaiken muun, kyse ei oo totuudesta vaan valikoivasta lukemisesta.Natsitkin meni kotiinsa lastensa luo sen jälkeen, kun olivat murhanneet juutalaisten lapsia, sillä kristilliset perhearvot olivat heille tärkeitä.
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Natsitkin meni kotiinsa lastensa luo sen jälkeen, kun olivat murhanneet juutalaisten lapsia, sillä kristilliset perhearvot olivat heille tärkeitä.
Nyt juutalaiset itse ovat natsien seuraajia ja menevät koteihinsa lastensa luo sen jälkeen, kun ovat murhanneet palestiinalaisten lapsia.
Näin se piiri pieni pyörii ja historia toistaa itseään.
- Anonyymi00009UUSI
”Koska nyt ei voinut enää sanoa, että näin oli tarkoitettu. Nyt piti sanoa, että me mokattiin. Tai minä mokasin. Eikä ollut ketään kosmista isää siivoamassa jälkiä”
Omassa elämässä olen huomannut useitakin kertoja että minä en mokannut, me ei mokattu, mutta siitäkin huolimatta seurauksena on valtava epäonnistuminen.
Viimeksi silloin kun tein kaiken oikein, ja työni hyvin, mutta siitä huolimatta minut kiusattiin ja valehdeltiin pitkäaikaisesta työpaikasta pihalle ja työttömäksi. Suurimpana syynä se että uskon Jumalaan ja Jeesukseen.
Kaikesta huolimatta olen päättänyt antaa anteeksi heille joiden tähden menetin elantoni. Vastuuta en kuitenkaan ota, vaan vastuu säilyy heillä, mutta kiitän Jumalaa että olen kestänyt kaiken ja luulen kestäväni elämäni loppuun saakka. Jumalan avulla joka minua aina vahvistaa.- Anonyymi00012UUSI
Juuri tuo kertoo mulle, ettei mitään oikeudenmukaista Jumalaa ole.
Jos teet kaiken oikein, et mokaa, ja silti järjestelmä jauhaa sut maahan, eikä taivaalta tule muuta kuin hiljaisuus. Se ei ole koetus, vaan sattuma ja ihmisten paskuus.
Se että sä kestät, kertoo susta. Ei yliluonnollisesta väliintulosta. - Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Juuri tuo kertoo mulle, ettei mitään oikeudenmukaista Jumalaa ole.
Jos teet kaiken oikein, et mokaa, ja silti järjestelmä jauhaa sut maahan, eikä taivaalta tule muuta kuin hiljaisuus. Se ei ole koetus, vaan sattuma ja ihmisten paskuus.
Se että sä kestät, kertoo susta. Ei yliluonnollisesta väliintulosta.Niin, Jumala ei estä, eikä halua estää, pahoja asioita tapahtumasta uskovankaan elämässä tässä langenneessa maailmassa. Ihmisen tehtävä on päättää miten hän suhtautuu sattuneisiin vastoonkäymisiin. Jos ihminen päättää jättää asiat Herran haltuun, hän todella hoitaa ne parhain päin. En minäkään töitäni takaisin saanut, mutta tiedän jotain siitä mitä tapahtui kiusaajilleni. Heille ei hyvin käynyt myöhempinä aikoina, ja oikeasti säälin heitä silloisen typeryytensä tähden. Asia on kuitenkin niin että paha saa aina, rupia sormiinsa, hydraalipumpun? Ei, vaan palkkansa. Ennemmin tai myöhemmin.
- Anonyymi00011UUSI
Se vanha testamentti on Juutalaisten historia ja heidän Jumala on mitä on. Minä olen itse uskovainen mies mutta vanhan testamentin minä olen jättänyt omaan arvoonsa, paimentolaistarinoita. Sieltä, kun alkaa etsimään Jumalaa niin ei se mikään Rakkauden Jumala ole vaan aika sotaisa tyyppi joka myös rankaisee raskaalla kädellä. Hellareilla näyttää vain olevan kumma lakihenkisyys päällä ja usko sen mukaista. Hyvä avaus ja ymmärrän kirjoittajaa täysin. Eräs tuttavani vietti aikansa helluntalaisessa yhteisössä ja meni sinne Jumalaan uskoen lähti pois ja sanoi, että se usko mikä hänellä oli Jumalaan katosi kokonaan yhteisössä viettämänsä ajan kuluessa.
- Anonyymi00013UUSI
Jos niin kävi hän uskoi herätysliikkeeseen eikä Jeesukseen. Tämä Vanha Testamentti on oleellinen osa ja esipuhe siitä mitä tapahtuu kun ihminen luottaa lakiin. Niinpä Jeesus tuli ja täytti lain, ja vapautti ihmisen lain orjuudesta kertakaikkisesti, ristinkuolemallaan ylösnousemuksessa. Muuten Vanha Testamentti on korutonta kertomaa ihmisen teoista omissa voimissaan suoritettuna.
Anonyymi00013 kirjoitti:
Jos niin kävi hän uskoi herätysliikkeeseen eikä Jeesukseen. Tämä Vanha Testamentti on oleellinen osa ja esipuhe siitä mitä tapahtuu kun ihminen luottaa lakiin. Niinpä Jeesus tuli ja täytti lain, ja vapautti ihmisen lain orjuudesta kertakaikkisesti, ristinkuolemallaan ylösnousemuksessa. Muuten Vanha Testamentti on korutonta kertomaa ihmisen teoista omissa voimissaan suoritettuna.
Vanha testamentti kertoo Jumalan teoista ja luonteesta. Se Jumala tappoi ja käski tappaa.
- Anonyymi00022UUSI
Anthropos kirjoitti:
Vanha testamentti kertoo Jumalan teoista ja luonteesta. Se Jumala tappoi ja käski tappaa.
Tappoi ja käski tappaa. Johtunee siitä että armotalous Kristuksessa ollut vielä tullut. Jumala ei muinoinkaan toiminut ihmisen tahdon vastaisesti. Ihminen olisi voinut olla tappamattakin jos olisi niin päättänyt. Kansojen sodissa niin harvoin käy, silloin eikä nykyäänkään.
Anonyymi00022 kirjoitti:
Tappoi ja käski tappaa. Johtunee siitä että armotalous Kristuksessa ollut vielä tullut. Jumala ei muinoinkaan toiminut ihmisen tahdon vastaisesti. Ihminen olisi voinut olla tappamattakin jos olisi niin päättänyt. Kansojen sodissa niin harvoin käy, silloin eikä nykyäänkään.
Joka rakastaa Jumalaa, tappaa hänen käskystään. Joka ei rakasta, kieltäytyy tappamasta. Raamattu on tässä asiassa selvä.
- Anonyymi00028UUSI
Anthropos kirjoitti:
Joka rakastaa Jumalaa, tappaa hänen käskystään. Joka ei rakasta, kieltäytyy tappamasta. Raamattu on tässä asiassa selvä.
Vanhan liiton aikana oli noin. Vaan ei ole enää. Silti väkivaltakoneisto on olemassa kaikissa yhteiskunnissa. Johtuen ihmisen taipumuksista pahuuteen. Sitä se on ollut paradiisista karkotuksesta saakka.
- Anonyymi00015UUSI
"Mä en menettänyt mitään pyhää. Mä menetin sadun. Ja sain tilalle maailman, joka on kylmempi, mut sentään totta."
Hienosti oivallettu. Itse koin samoin.- Anonyymi00016UUSI
Tilalle saadussa sadussa harva asia on totta. Valheita senkin edestä.
- Anonyymi00017UUSI
Jokainen tietenkin tulee omalla harhaopillaan autuaaksi ja ei sitä ole pakko toitottaa muille. Uskoo miten uskoo.
- Anonyymi00018UUSI
Eli jokaisella uskiksella on ikioma harhaoppinsa? Se on varmaankin aivan totta!
Kerrotko sitten mikä omasi on?
🤣🤣🤣 - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Eli jokaisella uskiksella on ikioma harhaoppinsa? Se on varmaankin aivan totta!
Kerrotko sitten mikä omasi on?
🤣🤣🤣Jokaisella ihmisellä on harhaoppeja. Oli Ismi mikä tahansa. Vuosisatojen päästä viimeistään paljastuu itse kunkin uskomukset. Perustuu ne siten nykyään mutuun tai peräti ns tieteellisiin tosiasioihin.
- Anonyymi00019UUSI
Minä tulin uskoon ns. "pystymetsästä", ilman uskovia. Olin 24-ikäinen laivakokki. Laiva seilasi Etelä-Amerikassa. Luin hengellistä kirjallisuutta. Billy Grahamin VARTIJAN HUUTO kirjan. Siinä oli 10 Grahamin saarnaa, jotka hän oli miehuutensa parhaassa iässä julistanut. Luin toki mutakin hengellistä kirjallisuutta, mitä laivassa oli.
Jumala veti niin voimakkaasti, että päätin lähteä Suomeen. Meidän piti päästä Suomeen Santoksessa, mutta tuli ilmoitus, että pääsemme Buenos Airesissa.
Santoksen ja Buenos Airesin välisellä merimatkalla Jumala alkoi puhua. Olin noin kolme vuorokautta ikäänkuin sähkövoiman alla. En syönyt mitään sen kolmen päivän aikana. Lopulta minulla meni vatsahermot, enkä päässyt kävelemään. Olin päivän pois töistä. Esimieheni tuli tuomaan kahvia.
Kerroin Reimalle, mitä oli tapahtunut. Sanoin, että haluan olla uskovainen. "Et sinä ole ensimmäinen, etkä viimeinen, joka on herätyksen saanut", sanoi Reima ja poistui hytistä.
Mietin siinä punkassa maatessani: "Onpa kumma tilanne. Ei ole edessä mitään. Ei ole takana mitään. Sama, kun kuolisi tähän." Nousin istumaan siihen punkan reunalle , ja uudestisynnyin siinä. Minulle annettiin sanat: "Kun sinä suullasi tunnustat....."
Jälkeenpäin luin Raamatusta
Room 10: 9,10
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.
10
Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Koin valtavan ilon. Nyt on ohi! Ohi on alemmuuden tunne. Ohi on sisäinen riippuvuus alkoholiin. Ohi koko syntielämä!
Pääsimme Buenos Airesista Suomeen.Uusi elämä oli alkanut. Nyt olen 73--vuotias. Elin onnellisen elämän. Täytyin Pyhällä Hengellä Helsingin Lähetys-seurakunnassa, kun vanhimmisto rukoili minun ja muiden puolesta, jotka odottivat Pyhän Hengen kastetta. Nyt aamu- ja iltarukouksissa kotonani ylistän ja kiitän elävää Jumalaa kielillä puhuen.
Mark. 16: 17
( Jeesuksen sanat )
Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: MINUN NIMESSÄNI he ajavat ulos riivaajia, PUHUVAT UUSILLA KIELILLÄ Kaikki pääsevät Thaimaaseen.🌴🏖🏝🌴🐘🛕🌴🐘🌴
- Anonyymi00031UUSI
Onko pakko, sillä minä en halua mennä Thaimaaseen ?
Anonyymi00031 kirjoitti:
Onko pakko, sillä minä en halua mennä Thaimaaseen ?
No sitten on pakko mennä Helsinskiin.🥶
- Anonyymi00027UUSI
Tietenkin hyvä jos usko on oikeaa elämää eikä oman harhaopin vakuuttelua tai muiden herjaamista.
- Anonyymi00029UUSI
> Siellä asui hahmo, joka suuttuu helposti, tappaa surutta ja vaatii ehdotonta kuuliaisuutta. Jumala, joka hukuttaa maailman koska ihmiset ärsytti. Jumala, joka tappaa lasten ensisyntyiset opetusmielessä.
Ollaan sitten luettu eri Raamattuja. Se mikä itsellä on, osoittaa Jumalan olevan erittäin kärsivällinen ja hyvä. Yksi esimerkki tästä on Joona kirjassa.
"Nouse, mene Niiniveen, siihen suureen kaupunkiin, ja saarnaa sitä vastaan; sillä heidän pahuutensa on noussut minun kasvojeni eteen".
Joona 1:2
Ja Joona käveli kaupungissa aluksi yhden päivänmatkan ja saarnasi sanoen: "Vielä neljäkymmentä päivää, ja Niinive hävitetään".
Joona 3:4
Verhoutukoot ihmiset ja eläimet säkkeihin, huutakoot väkevästi Jumalaa ja kääntykööt itsekukin pois pahalta tieltänsä sekä väkivallasta, mikä heidän käsiänsä tahraa. Ehkäpä Jumala jälleen katuu ja kääntyy vihansa hehkusta, niin ettemme huku." Kun Jumala näki heidän tekonsa, että he kääntyivät pois pahalta tieltänsä, niin Jumala katui sitä pahaa, minkä hän oli sanonut tekevänsä heille, eikä tehnyt sitä.
Joona 3:8-10
Mutta Joona pahastui tästä kovin, ja hän vihastui. Ja hän rukoili Herraa ja sanoi: "Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen. Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa.
Joona 4:1-2
Enkö siis minä armahtaisi Niiniveä, sitä suurta kaupunkia, jossa on enemmän kuin sata kaksikymmentä tuhatta ihmistä, jotka eivät vielä tiedä, kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon eläimiä?
Joona 4:11Midian, Amalek, Egyptin esikoiset, Kultainen vasikka, sapattina puita kerännyt mies, irstas juoppo poika, epäjumalia palvoneet, seksisyntiä tehneet, jne.
Heti henki pois.- Anonyymi00032UUSI
Anthropos kirjoitti:
Midian, Amalek, Egyptin esikoiset, Kultainen vasikka, sapattina puita kerännyt mies, irstas juoppo poika, epäjumalia palvoneet, seksisyntiä tehneet, jne.
Heti henki pois.Joo, Vanhan testamentin Jumalan despoottista väkivaltaisuutta on turha yrittää kiistää.
- Anonyymi00033UUSI
Anthropos kirjoitti:
Midian, Amalek, Egyptin esikoiset, Kultainen vasikka, sapattina puita kerännyt mies, irstas juoppo poika, epäjumalia palvoneet, seksisyntiä tehneet, jne.
Heti henki pois.Mutta jos pitää kiinni fundisten idioottimaisesta taustaoletuksesta, että "kyllä Vanhan testamentin Jumala on tismalleen sama yli aivan yhtä todellinen kuin se Jumala, josta Jeesus puhui ja jota Jeesus kutsui Isäkseen", silloin tekee teeskentelyllään itsestään vapaaehtoisesti idiootin.
Toisin päin ilmaistuna: on mahdollista uskoa Jeesukseen ja koko maailman sovitukseen ilman, että pitää Raamattua Jumalan erehtymättömänä sanana. Itse asiassa nämä kaksi tuntuvat olevan keskenään melkeinpä ristiriidassa.
"Raamattu on Jumalan Sanaa" on taikauskoinen hokema, joka ei ollut edes mahdollinen ennen Raamatun kanonisointia.
Uuden testamentin apostolit olisivat pitäneet moista asennetta epäjumalanpalveluksena.
- Anonyymi00034UUSI
Juupatijuu. Ja nytkö sinä aloittaja luulet olevasi ainoa elämän kolhima ja perseelle potkima uskovainen, vaikka Isä Jumala koettelee kaikkia Jeesukseen uskovia aivan samalla tavalla, kuin sinuakin on koeteltu?
Me emme vaan jaksa enää pahemmin valittaa asiasta, koska tiedämme, ettei se turha rupina asioissa auta mitään. Meinaan kun Herra antaa meille ahdistavan koettelemuksen ja tietää meidänkin tietävän, ettei se tunnu hyvältä, niin siltikin se on meille hyväksi. Ja Herra on jo valmistanut meille pääsyn siitä ahdistavasta koettelemuksesta, että me sen kestämme, kun kärsivällisesti vaan kiittelemme siitäkin. - Anonyymi00035UUSI
Meillä kaikilla on omavalintainen tie uskonelämässämme. Aloittajan monet vaikeudet, ovat ymmärrettäviä. Paholainen potkii ovelasti, saalista saadakseen. Moni kääntää selkänsä Hyvälle Isälleen ja Isä antaa hänen vapaasti sen tehdä, koska maailmankaikkeuden suurin rakkaus ja viisaus tietää, että aikansa sonnassa rypevä lapsensa tulee järkiinsä ja huutaa Jeesukselta armoa. Jeesus kuulee, nostaa reppanan sonnasta ja alkaa hienotunteisen puhdistus prossessinsa. Taivaan Isä iloitsee taivaassaan, kuten tuhlaajapojan Isä, kun poika palasi takaisin. Ehkä sinäkin aloittaja, olet vanhana ja viisaana leppoisa ukkeli, joka auttaa kaltaisiaan heidän vaikeuksissaan ja kulkee heidän rinnallaan. loppuun asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site515876Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714605Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464362SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564141SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt933753Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään623303SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502463Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352369Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat422089En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131229