Nokia on viimeiset kymmenen vuotta sulatellut vuonna 2016 tekemäänsä Suomen taloushistorian suurinta yritysostoa kokonaisarvoltaan noin 15,6 miljardia euroa. Ostamansa Alcatel Lucent keskittyi kiinteiden , mobiilien ja konvergoituneiden verkkojen laitteistoihin , IP- teknologioihin, ohjelmistoihin ja palveluihin ja toimi vuosina 2006–2016 yli 130 maassa. Ranskalainen Alcatel osti amerikkalaisen Lucent Technologies -yrityksen vuonna 2006, minkä jälkeen jälkimmäinen nimesi itsensä uudelleen Alcatel-Lucentiksi.
Aiemmin Nokia ilmoitti ostavansa Siemensin 50 prosentin osuuden yhteisyritys Nokia Siemens Networksistä vuonna 2013 1,7 miljardilla eurolla.
Olisi moni muu yhtiö mennyt konkurssiin, on jälkeenpäin ajatellen ollut toimivalta johdolta aivan uskomaton suoritus saada tämä kokonaisuus toimimaan. Nyt tämä on kuitenkin tehty suurimmaksi osaksi. Vuonna 2015 alkutalvesta oli Danske Bankin sijoitusilta ja siellä heidän analyytikkonsa piti puheenvuoron, jossa tyrmäsi täysin Nokian ostoaikeet (Alcatel Lucentista) mahdottomaksi toteuttaa, koska kyseessä varsinainen sillisalaatti eri firmoja ja lisäksi raskaasti tappiollinen; siis kokonaisuus, mitä Nokia ei pystyisi selvittämään. Samassa tilaisuudessa hän suorastaan vaati kuulijoita ostamaan tanskalaista Novo Nordiskia, ollen sitä mieltä, että niin hyvistä kehitysaihioista tulee vielä jotain menestyksekästä.
Onneksi kiinalainen Huawei suljettiin pois länsimarkkinoilta, Nokia oli tämän sulatteluvaiheen aikana niin paljon jäljessä kilpailijoitaan teknisesti, että olisi mahdollisesti kovemmassa kilpailussa ollut ainakin raskaasti tappiollisia vuosia tässä runsas viitisen vuotta sitten. Nyt kuitenkin latu on auki ja Nokialla on mahdollisuudet vaikka mihin.
Nokia on yli 10 vuotta kehittänyt tekoälyä (esineiden internet) samoin kvanttimekaniikan saralla tehneet tutkimustyötä Bel Labsissa, Firma, joka kuitenkin on tehnyt ihmiskunnan kannalta ennenkin kovia siis tosi kovia juttuja keksineet (1900-luvulla) laserin, transistorin ja informaatioteorian. Suomessakin heillä on tutkimusta ainakin Oulussa ja Tampereella. Mikäli hiemankin osuisi syöttö lapaan ja one timer kohdilleen, kyllä nämä olisi niitä asioita, jotka saattaisivat tehdä Nokiasta jopa 10-kertaistujan. Minulla ei riitä kompetenssia arvioimaan mitä Nokian tekniikasta oltaisiin valmiita maksamaan esimerkiksi puolustusteollisuudessa, jos heillä olisi käytössään tekniikka, millä murtaa kaikki nykyisin (tai lähes kaikki) käytössä olevat salaukset. Näistä asioista ei puhuta lainkaan.
Itse ostan ainakin sellaisten firmojen osakkeita, jotka ovat jotenkin monopoleja (hinnoitteluvoimaa eikä synny tosta vaan kilpailua) alallaan tai firmoilla on tutkimus- ja tuotekehitys huippuluokkaa.
Osaripäivät tulee huomioida kivana viihteenä, mikäli on pitkäaikaissijoittaja, mutta esimerkiksi Nokian kurssille on merkitystä vain ja ainoastaan, mitä niin sanotut isot pelurit päättävät tehdä. Itselläni on pörssisalkkuni arvosta 25 % Nokian osakkeita,enkä ole myymässä.
Lopuksi tekoälyn kertomaa hakusanoilla Nokia ja kvanttimekaniikka:
Nokia Bell Labs on merkittävä toimija kvanttimekaniikan ja kvanttitietokoneiden tutkimuksessa, ja sen työ keskittyy tällä hetkellä erityisesti topologisten kubittien kehittämiseen, kvanttiverkkoihin sekä kvanttiturvallisuuteen.
Nokia Bell Labsin keskeisimmät tutkimusalueet ovat:
1. Topologiset kubitit ja kvanttilaskenta
Nokia kehittää uuden sukupolven topologisia kubitteja, joiden tavoitteena on ratkaista nykyisten kvanttitietokoneiden suurin ongelma: kubittien epävakaus.
Vakaus: Toisin kuin perinteiset kubitit, jotka säilyttävät tilansa vain millisekunteja, topologiset kubitit voisivat pysyä vakaina päiviä tai jopa viikkoja.
Tavoite: Nokia arvioi esittelevänsä toimivan topologisen kubitin vuoden 2026 aikana. Tämä teknologia voisi vähentää merkittävästi massiivisten virheenkorjausjärjestelmien tarvetta ja mahdollistaa tehokkaampien kvanttitietokoneiden rakentamisen.
2. Kvanttiverkot ja "Kvantti-Internet"
Nokia tutkii tapoja yhdistää kvanttitietokoneet, anturit ja viestintäjärjestelmät toisiinsa.
Kvanttitoistimet (Repeaters): Tutkimuksessa kehitetään teknologiaa, joka mahdollistaa kvantti-informaation siirron pitkiä matkoja kuituoptiikassa ilman tilan romahtamista.
Energiatehokkuus: Fotonipohjaisella kvanttikoodauksella tavoitellaan jopa kymmenkertaista energiansäästöä optisissa verkoissa.
3. Kvanttiturvallisuus ja -sensorit
Nokia valmistautuu "Q-Dayhin" eli hetkeen, jolloin kvanttitietokoneet pystyvät murtamaan nykyiset salaukset.
PQC (Post-Quantum Cryptography): Tutkimuslaitos kehittää kvanttiturvallisia salausalgoritmeja ja ohjelmistoja.
Kvanttisensorit: Nokia tutkii esimerkiksi synteettisten timanttien käyttöä herkissä sähkömagneettisissa sensoreissa, joilla voitaisiin mitata ihmisen hermoston toimintaa ennennäkemättömällä tarkkuudella.
4. Yhteistyö Suomessa
Nokia tekee aktiivista yhteistyötä suomalaisten toimijoiden kanssa. Se on mukana VTT:n johtamissa hankkeissa ja rahoittaa Nokia Industrial
Al
Miksi Nokia voisi olla kymmenkertaistuja
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Kaikella kunnioituksella, alun subjektiivisen näkemyksen vakavasti otettavuus katoaa, kun kirjoitelmaa on lopuksi "täydennetty" AI-liejulla. Arvostelukyvyssä ja keskustelukumppanien kunnioituksessa on toivomisen varaa tältä osin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896062KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3395387Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222717Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512625Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852871912Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1051707- 1141591
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181553seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241474Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351423