Nasiirilupaukseen eli Jumalalle omistautumiseen/vihkiytymisyyteen kuuluu/kuului VT:n aikaisuutena täysi viinijen ja viinain juomattomuus, ilmeisesti se tarkoitti alkoholittomuutta eli oluitakaan ei saanut nasiirilupauksen juoneet juoja valitsemanaan aikana tai koko loppuikänänään, eikä koskea kuollutta ihmistä, eikä leikata hiuksiaan.
Muut ihmiset mitä ilmeisemmin saivat käyttää kohtuullisesti alkoholia jos aikuisina ihmisinä niin halusivat niin että tämän seurauksena oli helvettiin joutuminen, mutta humalatilaa tai sen tavoittelua ja sen seurauksista Raamattu mun käsityksen mukaan varoittelee. Kohtuullisen käytön olen ymmärtänyt sallituksi, mutta en osaa sanoa missä kohtuus ja kohtuuttomuus sitten kohtaavatkaan on mulle mysteeri kuinka alkoholipitoista juomaa arvioimalla osaa sanoa mikä määrä ylittää oman henkilökohtaisen humalatilaan joutumisen synnin, alkoholilla on liikaa käytettynä terveyttä tuhoavia vaikutuksia, joten riippuvuuden syntymistä tulee karttaa.
" minä en saa antaa minkään itseäni hallita "
Itse ymmärrän tämäksen niin että MIKÄÄN himoisuus tai maallinen asija EI SAA orjastuttaa ihmistä riippuvaisuussuhteheella valtahaansa tahi hallita uuvestsyntyneen elämää.
Ruisleipää kun syö niin siinä ei oo mitään syntii kunhan ei syömäröi sitä liijallisesti, sillä syömärin ymmärrän liijan paljollisten syyjäksi, josta on myös omat teveyshaittaisuutensa, juomarin liijan alkoholeisten liikaa juovasteiseksi .
" Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä."
Onko pyhitys Jumalan armolahja noista kaikista vaikka kristitty noihin/joihin noista toisinaan lankeaisikin, tai vaikka ei tuohon luetelon yhteenkään syntiin lankeaisikaan?
Vai
Pitääkö ihmisen itse saavuttaa pyhittymisensä?
Kumpaakin selostuksellisuutta ovat suut sanoneet. Milloin pyhä on pyhittynyt tarpeeksi marinoijuks pyhittyneellisöityneellistyneesti pelastukseen päästyneisyyteen niin ettei enää lisäpyhistystä tarvihe?
Selef Urge
Alkoholillisuus mietityttää
19
181
Vastaukset
- Anonyymi00001
Lisksi testasin elen Dole, omena-kuava nektarija ja mietin tässä nyt ejelleen suositellako sitä vai ei kun huojioijaan pikkasen yli 2e litratölkkihinta.
No se on vähän siinä ja siinä. Mua häiritsee siinä tietyn lainen vetisyys, mutta sen yli voi mennä, rahkamaisuus ja paksuus on liian ohutta, liian vapaanavaluvaa.
On se vaan nyt valittava että en suosittele. Maku kyllä on juomallisuuveksi kelvollinen. Ostanko itte toistamiseen? Ostan, koska mä pystyn sakeutamaan tätä marjaksilla, joita mulla pakastepusseis pakastimeksissa on. Mulla on täällä kaksi pakastin ta ja tuolla on kolmaskin. Mä oon pakastin miehiä.
Tää muuten yllätti mut, joten voi yllättää sut kin.
" Pitääkö itsensä sulattava pakastin sulattaa?
Pakastimen sulattaminen kannattaa, jos siihen on kertynyt näkyvää jäätä. Tämä koskee erityisesti itsensä sulattavia, niin sanottuja nofrost-pakastimia."
Yllättyneesti eteenpäin vajeltajen,
Selef Urge- Anonyymi00002
Unohtui äskeisestä:
Oon just alkamassa syömään kuumaa puurolautasellista kauraantunutta ja sekoitin siihen pakastemarjoi, ekstra oliivi öljy neitsyttä, mantariiniakin, pähkinöit kahta eri lajiketta, ja sitä tummaa rouhetta, jonka nimee en muista, terveellistä rouhetta.
Mikroaalto uunissa länmitettyä. Sika kova vinkki: Laita aluksi vettä puurojauhoihin sekaan ja lämmitä mikro uuni aalloissa, ja puoles välis lisää maitoo sekaan. Seuraus on paren man mavuinen puuroksoisuus.
Herra hyvää kiitällisöijen,
Selef Urge
Ps. Kiitä sääkii Herraa hyvää. Mä alan nytten mun suuhukseen syämään.
- Anonyymi00003
Kokeile muita päihteitä, kuin alkoholia.
- Anonyymi00004
Se kohtuullisen alkomahoolin käytön raja on tällainen, että jos juomisen aikana alkaa tuntua siltä, tasaisella maalla seistessä, että olisi ikäänkuin laivan maston märssykorissa seisomassa tuulisella säällä, niin silloin kohtuullisen käytön raja on ylitetty, mutta ellei olotila tunnu muulta kuin hilpeältä, niin asia on alea iacta est.
- Anonyymi00005
Alkoholin jättäminen pois on paras ratkaisu.
Kukaan ei häviä mitään, kun ei koskaan edes maista alkoholia.
Kerro tämä kaikille.- Anonyymi00006
Olen kertonut suorinvartaloinkerien kaikille, että konjamiini alkomahooli on lääke, jota voipi ottaa ison ruokalusikallisen vilun väristyksiin ja mahan närästyksiin ja kurkun käheyksiin Isä Jumalan kunniaksi, sillä hän on jo aikojen alusta saakka siunannut nuo toimet.
- Anonyymi00007
4Moos.6:4 Niin kauvan kuin nasiirilupauksensa kestää, älköön hän syökö mitään, mikä viiniköynöksestä saadaan, älköön edes raakiloita tai köynnöksen versoja.
- Anonyymi00008
Onko Seelefillä nasiiri menossa vai kestääkö ottaa aamupalaksi ohravelliä? Väittävät noita puuroja yms. viljatuotteita terveellisiksiskin;D
- Anonyymi00009
4Moos.6:4 Kaikella eroituksensa ajalla ei pidä hänen mitään, kuin viinapuusta tehty on, eikä viinamarjan tuumia eli kuoria syömän. Biblia (1776)
- Anonyymi00010
Suomessa uskovaisen ei pidä käyttää alkoholia.
Suomessa on hyvä vesi.
Suomalainen ajattelee alkoholia nähdessään mihin hintaa siitä saisi kännit!
Kuumissa maissa alkoholi tappaa bakteerit. - Anonyymi00011
nojoo… se alko aamulla. ihan oikeesti. heräsin ja eka ajatus ei ollu kahvi vaan ehtoollinen. tai siis viini. se pieni pullonpohja jäi eilisestä kirkosta tai jostain, en muista tarkkaan mut tiedän että se oli pyhää. tai ainaki melkein.
join sen. ennen housuja. sanoin ääneen että herra ota minut vastaan ja sit join lisää, varmuuden vuoks. leipä oli loppu ni otin näkkärin. kelpaa jumalalle, ei se nirso oo. luulen.
sit tuli olut. yks vaan. aamupäivän ehtoolliseksi. sit toinen, ku ensimmäinen tuntu niin siunatulta. siinä vaiheessa alko jo tuntua että henki liikkuu. tai keittiö. vaikee sanoo kumpi.
päivällä puhuin jumalalle paljon. se ei vastannu mut kuunteli varmasti. kossu tuli mukaan kuvioihin vasta myöhemmin, ihan vahingossa. kaadoin vähän liikaa mutta ajattelin että no, jeesuskin kaato viiniä häissä niin miksen minäkin.
nyt on ilta. tai yö. tai jotain siltä väliltä. oon hiprakassa. tai enemmän. mut harras silti. se on tärkeintä. olut kädessä ja kossu pöydällä ja risti seinällä kattoo vähän vinoon, niinku tietäis kaiken mut ei viitsis huomauttaa.
kirjoitan tätä ja välillä unohdan mitä olin sanomassa. mutta jumala tietää. se tietää että yritän. aina ei mee putkeen, menee alas ennemmin. mutta sydän on auki. ja korkki kans.
jos tää on synti niin anteeks. jos tää on rukous niin aamen.
nyt pitää kaataa vähän lisää ehtoollista ennenku se haihtuu. 🍺 - Anonyymi00012
Nasiiri "käsky" / voimakas kehoitus, OLI Simosonille.
Joka kuitenkin "nautti myös viiniä", naisista puhumattakaa.
Hepr. 11:32
Onko MYÖS Simson meille esikuva ja malli??
Eikö SIIS Simsonin ÄITI, saannut nauttia viiniä ja väkijuomaa??
Tuom. 13:
3 Silloin ilmestyi Herran enkeli vaimolle ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet hedelmätön etkä ole synnyttänyt, mutta sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan.
4 Varo siis, ettet juo viiniä ja väkijuomaa etkä syö mitään saastaista.
"Varo siis, ETTET JUO"
Koskeeko tämä kaikkia ihmisiä kaikkialla kaikkina aikoina, vai ainostaan Simsonin äitiä???
6 Niin vaimo meni ja sanoi miehelleen näin: "Jumalan mies tuli minun luokseni; hän oli näöltään niinkuin Jumalan enkeli, hyvin peljättävä. En kysynyt häneltä, mistä hän oli, eikä hän ilmaissut minulle nimeänsä.
7 Ja hän sanoi minulle: 'Katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan; älä siis juo viiniä ja väkijuomaa äläkä syö mitään saastaista, sillä poika on oleva Jumalan nasiiri äitinsä kohdusta aina kuolinpäiväänsä asti'."
Nyt vaimo ihminen teki hyvn kun ei juonnut viiniä :)
13 Herran enkeli sanoi Maanoahille: "Varokoon vaimo kaikkea, mistä minä olen hänelle puhunut:
14 Älköön syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä tulee, viiniä ja väkijuomaa hän älköön juoko älköönkä syökö mitään saastaista. Noudattakoon hän kaikkea, mitä minä olen käskenyt hänen noudattaa."
Nyt miten on, Saako Jeesus, Jumalan Poika ja "Jeesuksen", äiti juoda viiniä, edes Kaanan häissä?
tai Ehtoollisella?
Mark. 14:25
Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
Nyt, jos tahi kun pääsemme taivaaseen niin sitten juopottelemme kunnolla??
Kuninkaalliseen tapaa?
Est. 1:7
Juotavaa tarjottiin kulta-astioissa, ja astiat olivat erimuotoiset, ja kuninkaan viiniä oli viljalti, kuninkaalliseen tapaan.
Nyt, jatkaa, Kirjoitusten lukemista ja Oppimista! - Anonyymi00013
4Moos.6:4 Kaikella eroituksensa ajalla ei pidä hänen mitään, kuin viinapuusta tehty on, eikä viinamarjan tuumia eli kuoria syömän. Biblia (1776)
Ofcouse :)
4. Moos. 6:1
1 Ja Herra puhui Mosekselle, sanoen:
2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun mies tai nainen tekee nasiirilupauksen vihkiytyäksensä Herralle,
ja hyvä kääännös- 1776
1 Ja Herra puhui Mosekselle, sanoen:
2 Puhu Israelin lapsille ja sano heille: jos mies eli vaimo lupaa erinomaisen lupauksen, eroittaaksensa itsensä Herralle,
Nyt siis, Israelin lapset, eivät saa nauttia viini eikö mitään muuta, mitä on listattu, joten
Olen Suomalainen???
Koskeeko Israelille eli heille ja heidän lapsille annettu varoitus myös Kiinalaisia?
Inkoja ja inuutteja?
Amerikan Apasseja ja Australian "alkupäräisä" ihmisiä sekä Suomen Lappalaisia eli Saamelaisia??
kait, tässä nyt jotain rajaa on??
vai onko tämä "rajatonta rakkautta";
Kol. 2:23
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
ja hyvä käännös 1776:
Joilla kyllä viisauden muoto on itsevalitussa palveluksessa ja nöyryydessä, ja siinä, ettei he ruumistansa armahda eikä tee lihalle kunniaa hänen tarpeissansa.
Lihan tekoja ja himoja !! :( - Anonyymi00014UUSI
Uskon , että pyhitys on loppuun asti kestävää. Emme koskaan tule valmiiksi.
Alkoholin käyttö on omantunnon asia. Raamatusta löytyy sananpaikkoja Että hyvin kohtuullisesti voisi ottaa. Siinä on vaaransa. Jos uskovalle tulee kriisitilanne, voi tulla lipsahduksia. Sen tähden tulin siihen tulokseen, että minulle kuuluu täysi raittius. Sillekin löytyy Sanasta ohjeita. - Anonyymi00015UUSI
Tuom.13:5 Sillä katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, jonka pään päälle ei pidä yksikään partaveitsi tuleman; sillä se lapsi pitää oleman Jumalan natsir äitinsä kohdusta, ja hän rupee vapahtamaan Israelin Philistealaisten kädestä. Biblia (1776)
- Anonyymi00016UUSI
Paavali oli valenasiiri ja tekeytyi apostoliksi Korintossa.
1. Kor. 9:2
Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.
Ap. t. 18:18
Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.] - Anonyymi00017UUSI
Tuom.13:7 Mutta hän sanoi minulle: katso, sinä tulet hedelmälliseksi ja synnytät pojan: älä siis nyt juo viinaa taikka väkevää juomaa, älä myös mitään saastaista; sillä se lapsi pitää oleman Jumalan natsir äitinsä kohdusta niin kuolemaan asti. Biblia (1776)
- Anonyymi00018UUSI
On syytä muistaa, että tislattujen väkijuomien valmistus opittin vasta noin 500 jKr.
Ei siis ollut kysymyksessä viina.
- Anonyymi00019UUSI
Raamatussa alkoholista juopuminen on kielletty, koska siitä seuraa irstas meno. Tulee elää hengellisesti, Raamatun aikaan viini oli enimmäkseen alkoholitonta. Petri Paavola joskus puhui, että eräs uskonystävä lankesi jatkuvasti juopumukseen ja kerran kun Petri kuskasi tämän autollaan kotiinsa ja vaimo lähti tätä saattamaan asunnolleen, Petri löi nyrkillä auton tuulilasin rikki. Mutta tämä ilmeisesti oli pyhää vihaa ja Jumalalle kunniaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521784092Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään823232Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka242406Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv562216Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?882075TUNNISTELAATIKKO
Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain851371Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?
Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään261290- 401280
Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?
Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli631119Valehdella saa, totuus salataan
Vaikuttaa vähän siltä, että sensuuria toteutetaan juorupalstallakin. Asioita saa kaunistella ja vääristellä, mutta totuu10788