Jalkaterän voimakas uloskierto -syy?

Anonyymi-ap

Jos on ylipronaation vastakohta, taidetaan puhua supinaatiosta (itsellä hyvin vähän) ja nyt tarkoitan erittäin voimakasta sellasta. On jotain tietoo ja kokemusta neurologiasta mutta en osaa sen piikkiin laittaa, jos nilkka, pohje ja koko jalka pelaa muuten hyvin. Mutta voiko olla hermovikaa?

Mä oon joskus kävellyt muutaman viikon samoin jalkapohjan kivuliaan känsän vuoksi, mutta poiston jälkeen pitää aktiivisesti pyrkiä pois virheasennosta mikä ei aina käy ihan helposti. Eräällä tutulla on tuota ja syyksi on sanonut lapsuusiän känsän tuoman virheasennon. Miltäs kuulostaa?

Mä en ole vuosikausiin luottanut juttuihin, kun nii paljon surutta valehdellaan. Jos noin todella on, se on vanhemmilta paha laiminlyönti. Tosin se on muutenkin vähän nössö ja on arka kokeileen mitään uutta, kitisee pikku kivuista, ei halukas opetteleen. Kauheet selitykset tulee miten kaikki on vaikeeta, juu on varmaan, jos autolla käy kaupassa ja siinä on liikkumiset ja kantamiset.

Monisairas

3

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Entäpäs lonkka?

• Anonyymi00002

Se lonkka vaikuttaa siihen, miten koko jslka on. Jos lonkkanivelessä on rakennevika, perinnöllistä, se vaivaa jo lapsesta/ nuoresta asti. Voi tulla nivelrikko seurauksena. Myös ns ilman syytä kehittyvä nivelrikko lonkassa näkyy ihan ensin jalan kiertojen muutoksena.
      Ja lonkkavikaisella kyllä kipuja riittää. Kävely vaikeutuu. Tilanne ei ole korjattavissa liikunnalla eikä fysioterapiakaan pidemmälle edenneessä auta.
      Minulle laitettiin vas lonkan tilalle syksyllä tekonivel. Oireet oli kauheat. Ei kävely enää sujunut. Kivut oli kovat. Myös leposärky.
      Sisäkiertoa ei ollut lainkaan enää, ja ulkokiertokin vajaa. Nyt leikattuna kierrot on ok, ja elämä helpottui merkittävästi.
      Ja missä kivut tuntuivat? Nivusessa, reidessä jopa polven alapuolelle asti. Pakaran ulkosyrjällä. Lantiossa sillä puolen ja alaselässä.
      Se kävely oli vaikeaa, ja mihinkään epätasaiseen ei enää passannut mennä, se kipu kertautuu ja kävelyvaikeus jopa epätasaisella asfaltilla.
      Kantaa en voinut mitään enää.
      Jos vähänkin epäilee, että se on lonkka, niin ortopedille mars.
      Nivelrikkoon ei ole parantavaa hoitoa. Sopivalla liikunnalla voi lievittää vähän kipuja tiettyyn rajaan asti, mutta pahaan nivelrikkoon ei edes lääkkeet enää auta. Leikksus tuo apua. Itse olen kiitollinen, että pääsin kauheista kivuista, pystyn taas kävelemään normaalisti, ja tekemään jo osa-aikaisena työtäni.

• Anonyymi00003

Joo, vähän tiedänki ku noi lonkkanivelet on huonot monelta ketä tunnen mutta täällä ko. ei sitä ole. Äkkiseltään ehkä mutta mun mielestä se opetteli äidiltään vaivaiskävelyn hänen lonkkaongelmien myötä. Mitä ihmettä....???
      Se voi olla pahimmillaan aika pirullisesti kivulias ja invalidisoiva, mutta ihan tollasta lonkkavaivaista en ole tavannut. Mulla on vähä ehkä oikeassa tai sitten ei vaan isikias hermo jää välillä jotenkin jumiin ja jotain SI-nivelen heijastetta. Lonkan loitontaja/lähentäjä arka ja vähä voimaton eikä jalka kestä kunnolla kävellä ja kivulias. Krooninen nivelongelma on oikeassa olkapäässä kättä ylös nostaessa tai sivulle suorana ja jotain taakkaa. joskus on pystynyt pitään 10kg, nyt vissiin kilon. Joskus on meinannu olkapää nousta kuopasta ja ollu jäätyneen olkapään tapaista kuukausia.

Sen sijaan selkärankavaivaisia sellasia olen, itseni mukaan lukien: pahimmillaan ei oikein kuljeta, ei tiedä missä asennoissa olis, ei tehoo oikein isompikaan satsi kipulääkkeitä ja lihasrelaksantteja. Mutta kaikkein viheliäisin on, kun huomaat välilihan tunnon alenneen ja samalla tulee tunne miten tuppaa keltasta ja ruskeeta 😱🥹Se ruskee on se ihan pahin kun miettii sosiaalisesti, jos tunto on täysin pois, niin auttaa ns. tulppa anaaliin. Jopa joilla neliraajahalvaantuneella voi sulkijat toimia paremmin tai sit ne on ylikireet niinku usein ylemmissä rangan (T12-tason yläp.) vioissa. Lonkkaleikkauskin noi muuten oikein huonolla tuurilla voi tuoda, ja ylipäänsä lantionpohjan ongelmaa.
      Kyl se olis hyvä ihmisten liikkua ulkona ja kuntosalilla käydä, olla keräämättä läskiä niin pysyy nivelet kunnossa enimmäkseen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      308
      3044
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe