https://areena.yle.fi/1-76196971
Kaupparatsu Reinikainen repi pelihousunsa.
Meidän tarinamme ei alkanut valmiista maailmasta, vaan se kirjoitettiin Afrikan savannien kuumuudessa, muuttuvien viidakoiden ja petojen varjossa. Se on kertomus eräästä kädellisestä, joka ilmaston muuttuessa nousi kahdelle jalalleen nähdäkseen kauemmas ruohikon yli – pieni ja haavoittuva olento, jonka ainoa todellinen ase oli sopeutumiskyky.
Miljoonien vuosien kuluessa tuo olento ei vain selviytynyt, vaan se alkoi muovata maailmaa ympärillään. Se oppi kesyttämään tulen, joka tarjosi turvaa ja energiaa aivojen kasvuun. Se oppi muotoilemaan kivestä työkaluja, mikä oli ensimmäinen askel kohti teknologiaa. Mutta suurin muutos tapahtui pään sisällä: me opimme puhumaan, kuvittelemaan ja uskomaan asioihin, joita ei voinut koskettaa. Me aloimme maalata luolien seiniin ja pohtia tähtien liikkeitä.
Matkan varrella rinnallamme kulki muita ihmislajeja, kuten neandertalilaiset ja denisovanihmiset. Me emme olleet ainoita, mutta me olimme niitä, jotka jäivät jäljelle – kantaen osaa heidän perimästään mukanamme. Evoluutio ei ole suora tikapuu huipulle, vaan rönsyilevä elämän puu, jossa jokainen mutka ja haara kertoo ratkaistusta ongelmasta. Me emme polveudu nykyisistä apinoista, vaan olemme heidän kaukaisia serkkujaan, saman alkukantaisen selviytymisvietin perillisiä.
Lopulta ihmisen historia on tarina siitä, miten luonnonvoimien armoilla ollut eläin muuttui olennoksi, joka kykenee ymmärtämään omaa alkuperäänsä. Kun katsot tätä sarjaa, et katso vain menneisyyttäsi, vaan peiliä, joka selittää, miksi tunnemme, ajattelemme ja olemme sellaisia kuin olemme. Se on eepos, jossa jokainen meistä on pääosassa.
Ihmisen evoluution historia YLE areenassa
Anonyymi-ap
5
142
Vastaukset
- Anonyymi00001
Juurikin noin, hieno dokumentti
- Anonyymi00002
"Esi-ihmisen" jäänetitä on löydetty eri puolilta maailmaa. Nämä jäänteet tukevat esitettyjä asioita.
- Anonyymi00003
Pitää paikkansa.
- Anonyymi00004
Kaikkien hihhuleidenkin sopii katsoa tämä sarja.
- Anonyymi00006
Selviääköhän tuossa sarjassa, mikä ihmisessä meni vikaan, kun se alkoi homostelemaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203