-vaatii vihreiden Atte Harjanne.
Eläkemenot| Suomessa maksetaan vuosittain kymmeniä miljardeja euroja työeläkkeitä. Taloutta tasapainottaessa niihin ei kuitenkaan uskalleta koskea, kansanedustaja Atte Harjanne kuvailee.
Jossain vaiheessa eläkkeisiinkin on pakko puuttua. Näin sanoo vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne, joka kuvailee HS:lle suomalaista eläkekeskustelua miinakentäksi, jolla harva uskaltaa kävellä.
Harjanne on yksi niistä harvoista poliitikoista, jotka julkisesti ovat vaatineet talouden tasapainottamisen ulottamista myös eläkkeisiin.
Olen linjoilla, josta olen aiemminkin SU24 kirjoittanut. Järjetöntä jemmata rahaa eläketarpeisiin, kun sille rahalle olisi nyt kipeä tarve valtiolla.
Olen maininnut, josta ollut vaimonkin kanssa puhetta, että mekin hyvin voitaisiin eläketulot puolittaa yhteensä, ja olemme tyypillisiä ns "hyvin toimeentulevia".
Silti jää reilusti yli oman tarpeen. Kun elämän pää työelämän alkua lähempänä niin turha enää mammonaa kerätä. Olen aiemmin muuallakin kirjoittanut, miten pienikin lisäys alapään eläkkeisiin tuo kiertoa liike-elämään. Pidän pienenä lisäyksenä jo esim. 200-300 € kuussa lisänä. Vaikka vaikuttaa näillä tukeihin, niin se terve suunta kun raha ei tukeja. Me jotka oltu hyvissä ammateissa, meille on pakattu liikaa vanhuutta varten eläkkeitä. Ei me tarvita enää sijoituksia varten liikaa tuloja.
Siinä väärä järjestys, noin yleensä -kun lapsille kerätä eläkevaroja, he monet hyvissä ammateissa, pärjäävät omillaan. Jotka ei viitsi työtä tehdä, he sitten oma tarinansa.
Vielä nyt vuoden alusta nousi omaisille jaettava veroton osuus 3 vuoden välein
5 tonnista>7500 euroon. Menee jo liian pitkälle eläketulojen jako. Eläke varastot jo taisi ylittyä 300 miljardilla. Ihan hyvin 1/3 joutaa yleishyödylliseen käyttöön, eli velkaa pois ym.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011792594.html?utm_medium=alsoreadthese&utm_campaign=hs_tf&utm_source=www.is.fi
Eläkkeisiin pitää puuttua nyt aika siihen
18
217
Vastaukset
- Anonyymi00001
Työeläkkeitä...kun jäiskin siihen,,,,lisäeläkkeet päälle....
- Anonyymi00002
Leikataan kaikkia alle 3ooo eläkkeitä 3o peos ja suurempia. korjoitetaan
Eivät eläkevarat ja niiden keruu ole valtion omaisuutta muilta osin kuin valtion omien työntekijöiden, kansaneläkkeen ja takuueläkkeen osalta. Ekäkevarat kerätään työnantajilta ja palkansaajilta. Valtio maksaa työeläkkeistä osansa vain silloin, kun se on työnantajana.
Ekäkejärjestelmä on osa sosiaaliturvaa. Se mahdollistaa työnteosta vapautumisen vanhuusaikana, jolloin useimpien työkyky heikkenee niin, että työn tuottavuus on nolla tai negatiivinen. Aina voidaan käydä keskustelua siitä, mikä on sopiva eläkeöitymisikä. Kun työtehtävien fyysinen rasittavuus on vähentynyt, on perusteita siltä osin nostaa eläkeikää. Voidaan myös sopia eläkatosta yms. Nyt maksettaviin ja ns. ansaittuihin eläkkeihin on vaikeampi puuttua. Niiden muuttaminen tarkoittaisi eläkelupauksen pettämistä. Kansalaiset tuskin hyväksyvät sellaista petosta maassa, mihin sanaan ja lupauksiin on totuttu luottamaan. Luottamuksen rapautuminen vaikuttaa kaikkiaan talouteen negatiivisesti. Se nähdään nytkin, kun ihmiset ovat alkaneet säästää pahan päivän varalle ja vähentäneet kulutusta, mikä taas vähentää yritysten ansaintaa ja sitä kautta työllisyyttä.
Eläkejärjestelmämme on rahastoiva. Rahastokin on pahan päivän varella. Eläkkeistä valtaosa maksetaan reaaliaikaisesti eli tämän vuoden eläkemaksuja käytetään tämän vuoden eläkkeiden maksuun. Maksajat ja saavat ovat siis täysin eri henkilöitä. Maksajat käyvät edelleen työssä ja saajat ovat eläkkeellä.
Keskimääräinen (mediaani) eläke on noin 1850 - 1900 euroa kuukaudessa bruttona. Verojen jälkeen tuosta jäänee noin 1600 euroa käteen. Puolet eläkeläisistä saa siis enintään tämän suuruista eläkettä. En osaa sanoa, miten hyvin sillä tulee toimeen. Itselläni esim. asumis- ja autokulut ovat noin 800 euroa kuukaudessa, joten 800 jäisi ruokaan, terveydenhoitomeinoihin, vaatemenoihin yms. päivittäismenoihin. Uskon, että pienellä kituuttamisellakin kaikki menisi. Ja minulla asumiskulut ovat kaiken lisäksi halvat, kun asun omakotitalossa ja hoidan monet huoltotyöt itse. Tosin esim. tammikuussa näyttää hurahtavan seuraavaan sähkölaskuun noin 400 euroa, mikä johtuu pörssisähkön poikkeuksellisesta kalleudesta.
Ei eläke ole sille suurelle enemmistölle mikään erityinen rahasampo. Itse kuulun siihen 5 %:iin, jotka saavat suurinta eläkettä. Onhan siinä jonkinlainen raippavero, mutta ehkä eläkekatto voisi olla ylipäätään parempi ja oikeudenmukaisemmaksi koettava ratkaisu. Tosin se voisi johtaa siihen, että työnantajat maksavat johdolleen ja avainhenkilöille vapaaehtoisia eläkkeitä palkkioksi, koska näistä on kilpailua yritysten kesken.- Anonyymi00004
ET HUOMANNUT.
Ei eläkkeitä leikata, kuin ylisuuret tulisi rajoittaa. Kuten aloittajan esimerkissä, liiat pois, vielä jääkin yli oman tarpeen. Turhaa liian isot eläkevarat järjestöillä, miljoona palkoilla johtajat, turhaa pröystäilyä. Heilläkin sitten eläkkeet pahasti liian suureksi kasvatetut. Palataan kohtuuteen, maitotonkka aikaankin elettiin. Liialla rahalla on mukana korruptio kuin ay-liikkeessä. - Anonyymi00017
Leikkaamalla,talouskasvua
Jos pientä eläkkeet leikataan se vaikuttaa ostovoimaa
Kaikki yli 3oooe eläkke voidaan puolittaa
Suuret eläkkeet kun ei mene kulutuksen vaan pelkästään ne sijoitetaan
- Anonyymi00003
Valtio maksaa yrittäjien eläkkeitä satoja miljoonia vuodessa, sen maksamisen kun lopettaa niin säästyy satoja miljoonia vuodessa.
- Anonyymi00005
Ei maksa ! OLET UNTA NÄHNYT.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ei maksa ! OLET UNTA NÄHNYT.
Kuka maksaa ns ylimääräiset eläkkeet..ja kenen toimesta..
- Anonyymi00009
Yrittäjätkun maksavat johonkin eläkekassaan työeläkemaksua, josta sitten työuransa seniorina saavat eläkkeensä.
Ei työeläkettä makseta jos ei ole yrittäjä itse huolehtinut että ansioistaan maksetaan työeläkemaksua.
- Anonyymi00007
Työeläkkeet on itse maksettu jos Petteri niihin koskee katkaisen minä häneltä sormet!!!!!!!! Varkaille tehdään niin. Petterin pitäis rueta kertomaan kansalle minne hukkasi rahat????????
- Anonyymi00008
Tarvitsisi sähköiskun myös päähänsä tuo Harjanne eikä vain sydämeen. On aina yhä vaan eläkkeensaajien eläkkeiden kimpussa.
Jos tarkoittaa niitä eläkkeitä joita valtio maksaa niin hyvä, nehän juuri koskee niitä kaikenlaisten tukien ja takuueläkjeiden saajia. mutta jos työeläkkeisiin viittää niin työntekijä on pienen eläkkeensä ansainnut ja moninkertaisesti niistä veroja maksanut sekä vielä elinajanodotemaksunkin.
Myös leskeneläke on nykymaailmassa turha. Siitä hyötyvät nuo rikkaitten vainajien lesket. Köyhien vainajien lesket eivät siitä hyödy. - Anonyymi00010
Aika outo kommentti aloittajalta, että olisi valmis puolittamaan eläkkeet vaimonsa kanssa. Tosipaikan tullen kukaan ei halua alentaa tulojaan noin paljon. Mitä paremmin toimeentuleva sitä lujemmin pidetään eduista kiinni. Ne rahat jotkat eläkkeiden maksuista säästettäisiin, käytetään varmasti johonkin vähemmän tärkeään. Ja kohta ollaan taas talouskriisissä eläkkeiden suhteen. Yhteisten asioiden hoidossa tässä maassa on mennyt uskottavuus täysin. Vain varakkaiden asiat hoidetaan hyvin
- Anonyymi00011
Tasa eläkettä pukkaa.
- Anonyymi00013
Harja-Jannen kannattajat ei käy töissä vaan pössyttelee kannabista. Kaappihomppeli-Atte tietää tämän.
- Anonyymi00014
Atte Harjanne mennä kuuseen!!
- Anonyymi00015
Ja paljonko lisäeläkkeitä rikkaille jotka ei tarvitse..
- Anonyymi00016
Vihreät ovat nykyään niin vasemmistolainen porukka,etten yhtään ihmettele tälläistä ehdotusta.Kommarit on niin katkeria kun joku on ollut ahkera ja kerännyt varallisuutta?On se kateus kauheaa,kommarit kun makaa himassa ja nostaa tukia.
- Anonyymi00018
Pieni eläke...suksi ,suksi ei luista mihinkään ,,,
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671252- 42911
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että338709- 51661
- 112659
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116646- 51638
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56584